Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:00

SusanH schreef:
bigone schreef:
In heel Nederland is het hoogste risico maar in sommige regio’s zijn ze daar van geel naar donkerrood gevlogen in enkele dagen tijd. Dan denk je inderdaad aan de meer besmettelijke variant.

Dat idd.

Ik kan me er eigenlijk nog weinig bij voorstellen, ook omdat ik heb gezien hoe enorm besmettelijk de oude variant wel niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:05

SusanH schreef:
Als de besmettingen ineens veel sneller gaan raken er heel veel mensen ook sneller besmet, voor het vaccin er is. Dan raakt de zorg overspoeld en die kunnen het nu al haast niet meer aan. In midden NL is het helemaal fout aan het gaan. En dat is echt niet alleen omdat mensen zich niet aan de maatregelen gehouden hebben.

Oh op die manier. Ik dacht dat je doelde op het effect van het vaccin op de nieuwe variant.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:06

pien_2010 schreef:
Klopt Neonlight. Ik heb het boekje ook.

https://www.trouw.nl/cs-bbe28d27
Is een erg interessant artikel met een filosoof die bv afwijkende mening heeft over wie als eerste geent zou moeten worden.
Hij behandeld meer prangende vragen rondom covid en breekt met praktische argumenten onderbouwd een lans voor veganisme.
Ik vind het een aanrader dit artikel, ongeacht of je het er wel of niet mee eens bent (ik ben bv geen veganist, maar vind het wel heel interessant wat hij schrijft).

Die man creëert een valse tegenstelling. Het is niet dat we de 95plussers wel gaan vaccineren en de 70plussers niet. Of dat de 70plussers maanden of zelfs jaren langer moeten wachten voordat ze een vaccinatie krijgen. We gaan zowel de 95plussers als de 70plussers vaccineren en die groepen worden redelijk tegelijk gevaccineerd. Wat hij verkondigt is gewoon een controverse om de controverse. Zeker in Nederland, waar we sowieso de kwaliteit van het leven al belangrijker vinden dan de maximale levensduur eruit persen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:07

mvdende schreef:
Die mutatie maakt niet zieker en zorgt niet voor meer doden. Het is "alleen" besmettelijker.

Virussen muteren en de geschiedenis wijst uit dat ze vaak besmettelijker worden, maar minder heftig...

Als dat bij deze mutatie (en toekomstige mutaties) óók zo gaat zijn...

Dat het uiteindelijk een nasty virus is, vergelijkbaar met een stevige griep... dan zijn we óók van het probleem wat corona is af. Als mensen niet meer in het ziekenhuis belanden, maar de ziekte thuis uitgeziekt kan worden.... icm met het inenten van kwetsbare groepen, dan is het hele probleem "klaar"

Voor nu is het hopen dat de huidige vaccins óók werkzaam zijn tegen deze variant en anders dat er héél snel het vaccin zó aangepast kan worden dat het wél gaat werken.

In januari beginnen we met enten, tot nu toe zijn er maar een paar gevallen van de nieuwe mutatie in Nederland bekend...

Niet zieker en niet dodelijker zegt dus ook niet minder ziek of dodelijk. Het is net zo ziekmakend en dodelijk als nu alleen nog besmettelijker.

Dus nee ik zie dat niet als een positieve ontwikkeling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:10

Precies dat :j De oude variant is ook al enorm besmettelijk, bij ons op het werk gaat het ook heel hard nu, niet fijn :n

@sizzle: ik moet eerlijk toegeven dat ik het vermoeden heb dat de overleggen van ons crisisteam (waar ik zelf ook in zit) beter zouden verlopen als we níet alles via teams zouden doen. Je mist toch net de nuance, heeft iedereen het daadwerkelijk begrepen en zijn we het écht eens? Ik merk dat we vaker over bepaalde onderwerpen vergaderen omdat lang niet iedereen het altijd goed begrepen blijkt te hebben en dat daardoor vervolgens verwarring ontstaat. Of dat iemand er op terug komt, omdat hij of zij er toch niet achter blijkt te staan. Ik denk dat we dat deels voor zouden kunnen blijven door af en toe wel op locatie te vergaderen, maar het is even niet anders. We hebben het er mee te doen. Wij zijn daarin heel netjes, staf en kantoorpersoneel mag niet op kantoor komen, tenzij er toestemming is van de leidinggevende. Zou zou het wat dat betreft overal moeten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:11

Maar de griepprik is toch een vaccinatie die ervoor wil zorgen dat mensen minder ziek worden? En ook met de griepprik krijgen mensen het alsnog, belanden alsnog in het ziekenhuis, overlijden er nog aan rn kan het nog steeds doorgeven.
Alleen, wellicht in mindere mate. Dus wat is het corona vaccin dan ineens superieur? Covid is zelfs nog besmettelijker, en nu met die nieuwe variant...het is een nieuwe ziekte he, ze weten dus nog lang niet alles erover.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:35

Achterom, wellicht moet er dan geinvesteerd worden in een sessie online leren bespreken?
Wij deden ook voor covid al heel veel projectmanagement online. Vaak komen mensen bij echte vergaderingen vaak onvoorbereid en laten zich daar even bijspijkeren. Bij online moet je van te voren iets meer doen, als die gewoonte er eenmaal in zit dan mis je niet veel is mijn ervaring.
Ik heb laatst een 3 volle dagen fabrieksaudit gedaan inclusief inspectie van de werkvloer, logistiek, opslag etc. Minimaal 20 mensen waren daarbij betrokken.
Volledig online. Ik vond het spannend, was ook wat zenuwachtig van te voren, maar het ging echt heel efficient. We hebben zeker niet ondergedaan tov vorig jaar toen het nog on-site was.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:11

Achterom schreef:
Precies dat :j De oude variant is ook al enorm besmettelijk, bij ons op het werk gaat het ook heel hard nu, niet fijn :n

@sizzle: ik moet eerlijk toegeven dat ik het vermoeden heb dat de overleggen van ons crisisteam (waar ik zelf ook in zit) beter zouden verlopen als we níet alles via teams zouden doen. Je mist toch net de nuance, heeft iedereen het daadwerkelijk begrepen en zijn we het écht eens? Ik merk dat we vaker over bepaalde onderwerpen vergaderen omdat lang niet iedereen het altijd goed begrepen blijkt te hebben en dat daardoor vervolgens verwarring ontstaat. Of dat iemand er op terug komt, omdat hij of zij er toch niet achter blijkt te staan. Ik denk dat we dat deels voor zouden kunnen blijven door af en toe wel op locatie te vergaderen, maar het is even niet anders. We hebben het er mee te doen. Wij zijn daarin heel netjes, staf en kantoorpersoneel mag niet op kantoor komen, tenzij er toestemming is van de leidinggevende. Zou zou het wat dat betreft overal moeten.

Heeft ook wel te maken met vergaderdiscipline en voorbereiding, en met hoe er voorgezeten en genotuleerd wordt natuurlijk. Maar misschien ben ik gewoon een te strenge voorzitter. :o
Ik ben echt niet anders meer gewend dan digitaal vergaderen.

Zit nu te luisteren naar mezelf te kwellen met de kerkdienst waarin ik eigenlijk zou zingen en die nu gewoon doorgaat zonder mij.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 20-12-20 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:30

Zo ongeveer de hele kant van mijn moeders familie zingt, dirigeert of speelt muziek (ook met optredens). Die hebben het er echt moeilijk mee. Ik heb het talent niet meegekregen maar het is echt een belangrijk stuk van je emotionele invulling van je leven dat on-hold staat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:03

Sizzle schreef:
Achterom, wellicht moet er dan geinvesteerd worden in een sessie online leren bespreken?
Wij deden ook voor covid al heel veel projectmanagement online. Vaak komen mensen bij echte vergaderingen vaak onvoorbereid en laten zich daar even bijspijkeren. Bij online moet je van te voren iets meer doen, als die gewoonte er eenmaal in zit dan mis je niet veel is mijn ervaring.
Ik heb laatst een 3 volle dagen fabrieksaudit gedaan inclusief inspectie van de werkvloer, logistiek, opslag etc. Minimaal 20 mensen waren daarbij betrokken.
Volledig online. Ik vond het spannend, was ook wat zenuwachtig van te voren, maar het ging echt heel efficient. We hebben zeker niet ondergedaan tov vorig jaar toen het nog on-site was.

Grappig, we hebben hier de externe audit ook online gedaan. Dat was dan weer geen enkel probleem inderdaad.
Het probleem zit hem niet in de voorbereiding, maar wel in het feit dat mensen online nét niet het achterste van hun tong laten zien ofzo.

@astorga: ik ben de notulist :') en ik ben er echt heel scherp op, maar ik denk inderdaad dat er nog wel wat scherper voor gezeten kan worden. En dan met name in het herhalen van de gemaakte afspraken, daar heb je wel een punt :j
Maar dan nog mis je veel non-verbale signalen met online vergaderen.
Het is niet altijd erg, dat merk ik ook wel (heerlijk efficient soms!).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:11

Ik zal ook niet beweren dat het simpel is hoor, ik ben zelf extreem op visuele signalen ingesteld en vind online lesgeven dan ook echt de horror. Daarom was ik ook zenuwachtig voor het audit. Ik was zelf verbaasd hoe goed ik toch nog signalen wist op te pikken. Immers was er ook een stukje bluf bij toen ik de klant domweg zei dat het helemaal goed zou komen online. Gelukkig was dat ook zo. Kamera vind ik wel belangrijk, vooral bij belangrijke thema‘s en kick-off meetings.
Hoe dan ook zie ik het maar als een extra soft skill die ik nu kan leren ontwikkelen dankzij de situatie.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:36

Ik mis het ook hoor, dat ik bijv niet non-verbaal aan kan geven om een verhaal af te ronden bijv. Gelukkig heb je digitaal dan wel weer een mute-knop, die je in real life helaas niet hebt. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:41

secricible schreef:
[
En volgens mij had jij het destijds nog over dat in 2 maanden 50% van Spanje resistent zou zijn. Misschien moet je zelf eens teruglezen in dit topic rond 22/11 en verder km je geheugen op te frissen?

Dat heet voortschrijdend inzicht. Moet je ook eens proberen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:44

Jessix schreef:
Niet zieker en niet dodelijker zegt dus ook niet minder ziek of dodelijk. Het is net zo ziekmakend en dodelijk als nu alleen nog besmettelijker.

Dus nee ik zie dat niet als een positieve ontwikkeling.

Het positieve aspect is dat de incubatietijd korter is. Dat maakt dat het eerder geïdentificeerd wordt en de verspreidingstijd korter is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:45

Astorga schreef:
Ik mis het ook hoor, dat ik bijv niet non-verbaal aan kan geven om een verhaal af te ronden bijv. Gelukkig heb je digitaal dan wel weer een mute-knop, die je in real life helaas niet hebt. ;)

Ja, lang leve de mute knop en de chat functie :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:54

Huertecilla schreef:
secricible schreef:
[
En volgens mij had jij het destijds nog over dat in 2 maanden 50% van Spanje resistent zou zijn. Misschien moet je zelf eens teruglezen in dit topic rond 22/11 en verder km je geheugen op te frissen?

Dat heet voortschrijdend inzicht. Moet je ook eens proberen ;)

Lijkt me niet nodig als je toen al op je vingers kon natellen dat de Spaanse regering sprookjes liep te verkondigen. Kwestie van logisch nadenken en je verdiepen voor je alles gelooft wat ze je daar voorschotelen. Moet je ook eens proberen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:22

secricible schreef:
Lijkt me niet nodig als je toen al op je vingers kon natellen dat de Spaanse regering sprookjes liep te verkondigen. Kwestie van logisch nadenken en je verdiepen voor je alles gelooft wat ze je daar voorschotelen. Moet je ook eens proberen ;)

En van achteren kijk je een }:0 in de kont...

Deze pandemie verrast telkenmale.
Neem de intelligente lockdown in NL. Is nú een harde en wel nét met kerst & nieuw.
Spanje heeft nu veel vrijheid op basis van de cijfers. KOmt schíjnbaar goed uit met kerst & nieuw doch gegarandeerd een OMG 8)7 in januari.
Is een leerervaring voor heel de wereld waarbij élke regering een andere balans tussen volksgezondheid en economie in een andere cultuur probeerd te vinden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:27

Astorga schreef:
Zit nu te luisteren naar mezelf te kwellen met de kerkdienst waarin ik eigenlijk zou zingen en die nu gewoon doorgaat zonder mij.

Ik begrijp dat het moeilijk is voor je. Ik vind het netjes van je, maar toch is het eigenlijk niet meer dan normaal. Jij neemt tenminste je verantwoording.
Ik blijf het van de zotte vinden dat geloofshuizen open mogen blijven. Ik vind het echt absurd. Je geloof belijden in deze tijd van crisis kan prima tijdelijk vanuit huis.

Van zaken zoals hieronder gaan mijn haren overeind staan.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d=msedgntp

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:42

Dat vind ik ook echt bizarre berichten hoor.

Thuis kerk moeten spelen is idd niet half zo leuk als de beleving en ontmoeting bij een kerkbezoek, maar het is nu eenmaal even niet anders.
Lockdown is een zware maatregel, dan moeten we er ook zo verantwoordelijk mogelijk mee omgaan vind ik, om te zorgen dat het zo kort mogelijk hoeft te duren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:19

De schokkende COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Spoiler:
Positief getest: 13066
Totaal: 689705 (+13032 ivm -34 corr.)

Opgenomen*: 218
Huidig*: 1533 (+28)

Opgenomen op IC*: 36
Huidig*: 580 (+20)
* LCPS cijfers - http://lcps.nu

Overleden: 32
Totaal: 10491

Nieuw dagrecord aan positieve testen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:24

De nieuwe variant is nu ook in Verbier (CH) uitgebroken (daar is ruim 20% van de toeristen Engels), ofwel, vergeet die vliegverboden maar. Ruimschoots te laat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:28

Ik vraag me af of de hoge aantallen nog van Black Friday komen of omdat hier ook die extra besmettelijke variant is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:28

Ze pakken evengoed de ferry. Dus het haalt niks uit.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:32

moonsparkle schreef:
Ik vraag me af of de hoge aantallen nog van Black Friday komen of omdat hier ook die extra besmettelijke variant is.

De hoge aantallen komt doordat er 12 dagen geleden wel een persco is geweest over de zorgelijke situatie, maar er toen geen actie is ondernomen behalve aanspreken op de eigen verantwoordelijkheid. Als men toen al voor de lockdown was gegaan hadden we nu enige daling kunnen verwachten. Of en wanneer die daling nu zal inzetten is heel discutabel, gezien alle feestdagen die nu zo kort op de lockdown vallen.

Overigens was het aantal besmettingen van de afgelopen week bij elkaar opgeteld hoger dan het weektotaal van de piek van golf 2a. Meer geruststellend zal het niet worden voorlopig helaas.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:13

Sizzle schreef:
De nieuwe variant is nu ook in Verbier (CH) uitgebroken (daar is ruim 20% van de toeristen Engels), ofwel, vergeet die vliegverboden maar. Ruimschoots te laat.

Ik hoorde dat bepaalde kantons hun skipistes nu toch sluiten omdat de besmettingen zo erg oplopen.
Zal er vast ook wel mee te maken hebben.