Viruswaanzin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 01:29

Oh zeker eens. Mensen lijken niet te beseffen dat het of-of is. Er is geen derde optie (ja oké die is er wel; alles loslaten en de hele zorg om zeep helpen).

is het ook chantage als de anti Corona vaxxers ons dan dwingen om die maatregelen te ondergaan omdat ze zich niet willen inenten vanwege fabeltjes die ze gehoord hebben :o?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 01:49

sureido schreef:
De WHO heeft gezegd dat er maatregelen nodig blijven wanneer het vaccin er is, nog meer voeding voor mensen om niet te gaan vaccineren (want waarom zou je als er niks versoepelt wordt) maar mensen lezen dan niet verder dat het gaat over dat bron onderzoek en quarantaine wanneer je ziek bent moet blijven doorgaan wanneer het vaccin er is. Kan even zo de bron zo snel niet vinden maar dit las ik iig in zo’n live blog.

Ja klopt op zich wel, maar je ziet wel dat maatregelen afschalen met het aantal infecties en ziekenhuisopnames. Als we mensen vaccineren komen er minder infecties en kunnen we misschien terug naar de situatie van deze zomer (horeca open, kleine evenementen mogelijk etc.) terwijl langzaamaan de vaccinatiegraad oploopt.

Ik heb nou even de cijfers niet goed in m'n hoofd maar ik denk dat als dat ene nieuwe vaccin zo goed werkt (in de onderzoeksgroep was van de groep geïnfecteerden het overgrote deel de controlegroep, dus niet gevaccineerd) je daarmee al super veel druk van de zorg wegneemt als je slim distribueert. Zorgmedewerkers die niet uitvallen = minder druk in de zorg, kwetsbare mensen die niet opgenomen hoeven te worden als ze toch ziek worden = minder druk in de zorg. En daar baseren we de maatregelen op.
Nogmaals ik heb de cijfers even niet zo goed in m'n hoofd, maar stel dat het inderdaad 90% effectief is, zou dat ook zoveel vermindering in ziekenhuisopnamen betekenen? Misschien niet letterlijk 90%, maar je zou toch een flinke vermindering moeten zien. Al was het vanwege verminderd aantal besmettingen (die ook weer minder mensen besmetten etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 06:56

safina schreef:
Niemand verplicht je een vaccin. Je hoeft het niet te nemen.

En zo zijn we terug aan het begin vd cirkel.
Niemand verplicht het, maar als je het niet doet zijn er gevolgen.
Kun je accepteren dat iemand een andere mening heeft dan jij of wil je graag perse je gelijk halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 06:59

oomens schreef:
Janinevv schreef:
Maar dan is voor mij altijd de vraag nog, is er wel 1 persoon aansprakelijk voor het besmetten van een persoon. mensen zullen ook Corona kunnen hebben zonder het ooit te weten, hoe zit dat dan? En als de overleden persoon met meerdere Mensen in contact is geweest? Hoe moet ik dat dan precies zien?

Maar ik snap wel dat je niemand expres wil besmetten dat wil ik ook niet, maar denk dat niemand dat expres zou doen.

Ja, die virusdeeltjes waarmee iemand is besmet, zijn altijd door een eerdere gastheer geproduceerd, en diegene is dus feitelijk schuldig.
Het probleem zit hem hooguit in het waterdicht aantonen dat diegene het was, zodat je die persoon ook als juridisch schuldige kunt aanwijzen.

Dit vind ik ook wel extreem ver gaan hoor, iemand als schuldige aanwijzen. Bijzonder dat zoveel mensen de verantwoordelijkheid van hun eigen gezondheid bij een ander neerleggen, is dat een nieuwe trend ofzo? Je bent verantwoordelijk voor je eigen gezondheid. Als je bang bent om ziek te worden blijf dan gewoon thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:06

Karl66 schreef:
En zo zijn er ook mensen die vinden dat helmplicht helemaal een eigen verantwoordelijkheid moet zijn, want het dragen van een helm nodigt uit tot onvoorzichtiger gedrag. Zo zijn er ook mensen die vinden dat geld niet meer bestaat in de moderne wereld, omdat we de goudstandaard losgelaten hebben. Volgens hun is geld iets virtueels geworden dat door bankiers uit het niets gecreëerd wordt. Die vinden dan bijvoorbeeld dat je je hypotheek niet aan de bank hoeft terug te betalen.

En toch vinden we dat in de meerderheid domme ideeën, net zoals we in meerderheid niet vaccineren een dom idee vinden. Een vaccin is namelijk getest en de werking is bewezen.

En zo heeft iedereen zijn eigen mening, het zijn net mensen!
Ik ben blij te lezen dat er zoveel mensen het vaccin willen, gaan jullie maar allemaal eerst. Ik wacht persoonlijk liever de lange termijn gevolgen af. En dat mag, iedereen mag er anders over denken, maar dat blijkt nogal een vreemde uitspraak te zijn begrijp ik.
Daarnaast ben ik en alleen ik verantwoordelijk voor mijn gezondheid en blijf ik graag in contact komen met verschillende virusdeeltjes op mijn immuunsysteem up to date te houden. Daar tegenover ben jij (en ieder ander) verantwoordelijk voor jouw eigen gezondheid. Anders ook maar binnen blijven. Je kan ook onder een vrachtwagen komen. Er kan ook een vliegtuig op je huis landen. Van leven gaan we dood. Alle medicijnresten komen via het riool in de zee terecht. Daar gaan de dieren dan weer dood van. Net als de mondkapjes die ik met bosjes tegelijk in het bos vind.
“We beschermen onszelf en elkaar” wordt er gezegd, maar wanneer gaan we onze bron van leven, de Aarde, beschermen? Daar hoor ik helemaal niemand over. Dus wat dat betreft vind ik iedereen egoistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:27

Humpiedumpie schreef:
safina schreef:

Kun je accepteren dat iemand een andere mening heeft dan jij of wil je graag perse je gelijk halen?

Je mag vinden wat je wil. En ik mag daarvan vinden wat ik wil. Toch?

Ik denk dat je het gegeven dat ik reageer op je mening niet moet verwarren met het malle idee dat je geen mening zou mogen hebben. Als je er zo mee omgaat, hoe wil je dan discussiëren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:07

Humpiedumpie schreef:
Daarnaast ben ik en alleen ik verantwoordelijk voor mijn gezondheid en blijf ik graag in contact komen met verschillende virusdeeltjes op mijn immuunsysteem up to date te houden.

Wat ik zelf een beetje lastig vind aan deze redenatie is dat als ik mij laat vaccineren, en daardoor niet meer besmettelijk ben, ik ook niet gevaarlijk ben voor jou, en jij niet gevaarlijk voor mij (want ik ben ingespoten en jij niet).
en dat vind ik wel een beetje krom, want ik heb dan een risico genomen waardoor jij met mij om kan gaan... (niet dat dat de bedoeling is, maar ik hoop dat je het punt snapt..)

Dus als genoeg mensen een risico durven nemen (want, dat vaccin, wie weet gaat het wel helemaal mis) dan kunnen mensen die dat niet willen en liever de kat uit de boom kijken, toch gewoon hun leven leiden onder het mom van "zie je wel, niks aan de hand! Wij hoeven geen inenting!". maar dat is dan wel dankzij andere mensen die wel een risico hebben durven nemen om het leven weer gangbaar te maken...

Citaat:
Daar tegenover ben jij (en ieder ander) verantwoordelijk voor jouw eigen gezondheid. Anders ook maar binnen blijven.

In het geval van een vaccin tegen een overdraagbare ziekte ben je ook verantwoordelijk voor de gezondheid van anderen, denk ik... ?
Bij HIV kon je besluiten om geen sex te hebben (bijvoorbeeld).. maar bij Corona moet je zien te voorkomen dat je mensen tegen komt die je kunnen besmetten, dmv lucht ademen (simpel gezegd).. Hoe ga ik dat ontwijken dan?

Citaat:
Je kan ook onder een vrachtwagen komen. Er kan ook een vliegtuig op je huis landen. Van leven gaan we dood.

Maar als jij zonder parachute uit een vliegtuig springt, ga je wel een stukje eerder dood dan wanneer je wel een parachute zou gebruiken (mits je weet hoe dat ding werkt). Of als je op een spoorlijn gaat slapen bijvoorbeeld, of in een liftschacht gaat staan, of in de spits de A12 oversteekt.. iets met risico beperking ofzo?

Citaat:
Alle medicijnresten komen via het riool in de zee terecht. Daar gaan de dieren dan weer dood van. Net als de mondkapjes die ik met bosjes tegelijk in het bos vind.
“We beschermen onszelf en elkaar” wordt er gezegd, maar wanneer gaan we onze bron van leven, de Aarde, beschermen? Daar hoor ik helemaal niemand over. Dus wat dat betreft vind ik iedereen egoistisch.
Join the club :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:19

Humpiedumpie schreef:
safina schreef:

maar dit blijft een nondiscussie, want er zijn helemaal geen gevolgen voor mensen die niet gevaccineerd zijn, behalve dan wellicht dat privé-activiteiten hun eigen regels maken en selecteren wie er wel of niet mogen komen. Het kabinet heeft allang aangegeven dat ze geen onderscheid maken tussen wel en niet gevaccineerd, behalve dan op doelgroep.
Wat compleet logisch is, want je kan niet als er 100 ouderen gevaccineerd zijn de maatregelen loslaten, zo werkt vaccinatie niet. Zoals gezegd, vaccinatie gaat helpen de besmettingen, ziekenhuisopnames en IC-opnames te verminderen en DAARDOOR kunnen de maatregelen naar beneden. En dus kunnen die eerder naar beneden voor doelgroepen waarin minder besmettingen zijn. Over individuen is daarin al LANG gezegd dat er geen onderscheid is.

En nee, we zijn gezamelijk verantwoordelijk voor onze volksgezondheid. Want als er teveel mensen besmet raken overloopt de zorg en dan heeft NIEMAND meer zorg. Zolang we door parachutespringen de gezondheidszorg niet verstoppen, is dat een non-vergelijking.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:26

Magrathea schreef:
sureido schreef:
De WHO heeft gezegd dat er maatregelen nodig blijven wanneer het vaccin er is, nog meer voeding voor mensen om niet te gaan vaccineren (want waarom zou je als er niks versoepelt wordt) maar mensen lezen dan niet verder dat het gaat over dat bron onderzoek en quarantaine wanneer je ziek bent moet blijven doorgaan wanneer het vaccin er is. Kan even zo de bron zo snel niet vinden maar dit las ik iig in zo’n live blog.

Ja klopt op zich wel, maar je ziet wel dat maatregelen afschalen met het aantal infecties en ziekenhuisopnames. Als we mensen vaccineren komen er minder infecties en kunnen we misschien terug naar de situatie van deze zomer (horeca open, kleine evenementen mogelijk etc.) terwijl langzaamaan de vaccinatiegraad oploopt.

Ik heb nou even de cijfers niet goed in m'n hoofd maar ik denk dat als dat ene nieuwe vaccin zo goed werkt (in de onderzoeksgroep was van de groep geïnfecteerden het overgrote deel de controlegroep, dus niet gevaccineerd) je daarmee al super veel druk van de zorg wegneemt als je slim distribueert. Zorgmedewerkers die niet uitvallen = minder druk in de zorg, kwetsbare mensen die niet opgenomen hoeven te worden als ze toch ziek worden = minder druk in de zorg. En daar baseren we de maatregelen op.
Nogmaals ik heb de cijfers even niet zo goed in m'n hoofd, maar stel dat het inderdaad 90% effectief is, zou dat ook zoveel vermindering in ziekenhuisopnamen betekenen? Misschien niet letterlijk 90%, maar je zou toch een flinke vermindering moeten zien. Al was het vanwege verminderd aantal besmettingen (die ook weer minder mensen besmetten etc.)

Ja klopt allemaal.

Alleen haal je denk ik die 90% niet omdat er ook wel veel 50 ers en 60 ers die geen risico groep zijn op de IC liggen en die zijn ook niet meteen aan de beurt. Maar je zou inderdaad wel kunnen stellen dat het dan langzaam beter zou moeten gaan.

Las ook dat Gommers zei, dat wanneer de risicogroepen en ouderen ingeënt zijn, studenten ook weer wat meer vrijheid kunnen krijgen omdat die relatief niet ziek worden en dan ook de risico groep en ouderen niet kunnen aansteken. Zou mooi zijn, ben benieuwd of dat uiteindelijk ook zo is!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:48

Humpiedumpie schreef:
Dit vind ik ook wel extreem ver gaan hoor, iemand als schuldige aanwijzen. Bijzonder dat zoveel mensen de verantwoordelijkheid van hun eigen gezondheid bij een ander neerleggen, is dat een nieuwe trend ofzo? Je bent verantwoordelijk voor je eigen gezondheid. Als je bang bent om ziek te worden blijf dan gewoon thuis.

Hier hebben we een naam voor, dit noemen we victim blaming. Als je geen kort rokje draagt, dan wordt je niet verkracht of als je thuis blijft, dan kan je niet geïnfecteerd worden. Gelukkig hebben we geen honderd procent vaccinatiegraad nodig. Op het moment dat er genoeg mensen gevaccineerd zijn om het reproductiegetal voldoende omlaag te brengen, is dat al genoeg. Maar wees dan alsjeblieft wel gewoon een grote meid en neem verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. Als jij je niet aan de regels houdt of als jij je niet vaccineert en daardoor infecteer je iemand anders, dan ben jij daar verantwoordelijk voor en niet het slachtoffer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:48

Humpiedumpie schreef:
En zo heeft iedereen zijn eigen mening, het zijn net mensen!
Ik ben blij te lezen dat er zoveel mensen het vaccin willen, gaan jullie maar allemaal eerst. Ik wacht persoonlijk liever de lange termijn gevolgen af. En dat mag, iedereen mag er anders over denken, maar dat blijkt nogal een vreemde uitspraak te zijn begrijp ik.
Daarnaast ben ik en alleen ik verantwoordelijk voor mijn gezondheid en blijf ik graag in contact komen met verschillende virusdeeltjes op mijn immuunsysteem up to date te houden. Daar tegenover ben jij (en ieder ander) verantwoordelijk voor jouw eigen gezondheid. Anders ook maar binnen blijven. Je kan ook onder een vrachtwagen komen. Er kan ook een vliegtuig op je huis landen. Van leven gaan we dood. Alle medicijnresten komen via het riool in de zee terecht. Daar gaan de dieren dan weer dood van. Net als de mondkapjes die ik met bosjes tegelijk in het bos vind.

Maar nu zeg je dus eigenlijk dat anderen de eventuele slechte gevolgen van vaccinatie mogen ondervinden voordat jij besluit hem te nemen? Dezelfde vraag voor jou: welke recente case laat zien dat het medisch testsysteem rammelt en je dus redelijkerwijs kunt aannemen dat covid krijgen minder gevaarlijk is dan een vaccinatie?
Ik vind dát juist egoïstisch trouwens, want als iedereen zo zou denken als jij komt er nooit meer data over het vaccin en moeten we dus maar wachten tot iedereen besmet is geweest 8)7 dat werkt toch niet?

Wat betreft je opmerking over je immuunsysteem up to date houden: geheugen T cellen blijven vele jaren leven in het lichaam. Je immuunsysteem gaat eerder heftiger dan minder heftig reageren door geen contact te hebben met indringers. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken :=

En je opmerking over de Aarde; je kunt prima een vaccin willen én klimaatactivist zijn, geen probleem. Als mensen mondkapjes op straat gooien vind ik dat heel erg maar dat maakt niet dat ik tegen mondkapjes ben, meer voor herbruikbare mondmaskers of meer vuilnisbakken :) kan gewoon.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:13

Ik vind dat dus ook een egoïstische instelling 'eerst maar kijken wat het bij de rest doet'.

Stel dat iedereen dat zou denken, dan vrees ik ernstig voor de zorg. Naast de mensen met Covid-19, ook bijvoorbeeld de mensen met kanker wiens behandeling wordt uitgesteld etc.
Daarnaast zitten we dan voorlopig nog wel even in een of andere vorm van een lockdown -O-

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:16

Tiggs schreef:
Ik vind dat dus ook een egoïstische instelling 'eerst maar kijken wat het bij de rest doet'.

Stel dat iedereen dat zou denken, dan vrees ik ernstig voor de zorg. Naast de mensen met Covid-19, ook bijvoorbeeld de mensen met kanker wiens behandeling wordt uitgesteld etc.
Daarnaast zitten we dan voorlopig nog wel even in een of andere vorm van een lockdown -O-

Ik zie op Facebook ook reacties van zorg personeel die zeggen: ik neem hem niet, en dan daaronder nog een stuk of 7-8 die dat ook melden. Zorgelijk, als zelfs die het niet nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:24

Tiggs schreef:

precies, dit is dan het gevolg. En als de meerderheid van NL dar voor wil kiezen is dat denk ik ook hoe het werkt. Maar dan niet janken over de economische gevolgen en de persoonlijke gevolgen dat je beperkt wordt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:37

Ik twijfel ook nog wel ook al werk ik in de zorg. De beperkingen die je dan krijgt vindt ik gewoon terrecht hoor daar ligt het niet aan.

Ik heb een zware fobie voor naalden, een enting halen kost mij weken lang spanningsklachten. Het valt achteraf altijd mee maar ik val altijd bijna flauw en ben heel erg zenuwachtig helemaal als ik in een rij moet staan wordt ik niet lekker.

Maar ik vindt het ook niet terrecht om te wachten en andere mensen het te laten proberen. Vindt wel als je echt zo tegenstrijdig erop bent, dan ook niet gaan zeggen na 6 maanden oh het is veilig nu wil ik hem wel. Dat vindt ik persoonlijk nogal egoïstisch.

Ik weet nog niet zo goed wat ik doe ik zit een beetje in het midden denk ik

Karl66

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:53

Tiggs schreef:

Nee, ik vind dat niet per definitie. Er zijn echt mensen die er doods- en doodsbang van zijn. En hoe 'wappie' het ook allemaal is, je zal maar echt denken dat er een chip in je lijf komt. Of dat je er heel erg ziek van wordt. Voor mensen die dat geloven is dat gevoel echt, oprecht. Dan is het echt beangstigend. Ik vind het erg dat mensen zulke gedachten hebben, maar ik vind het niet terecht om ze egoïstisch te noemen.

Maar als je je niet laat vaccineren en vervolgens vind dat je verder geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen als het gaat om het besmetten van anderen: dat vind ik wel egocentrisch. Die houding van "mensen met een zwakke gezondheid moeten maar gewoon binnenblijven, dan kan ik gewoon lekker blijven doen wat ik wil." A-so-ciaal.

Arabesk

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:12

De meesten geloven het niet werkelijk, maar roepen het omdat hun Facebook vriendjes het ook roepen. Het geeft je het gevoel ergens bij te horen. Maar reken maar dat meer dan de helft van de antivaxxers toch in de rij gaat staan en dan ondertussen op Facebook schrijft dat ze niet ziek worden omdat ze bleekselderij eten en homeopathische druppeltjes nemen.
Er is maar een klein percentage dat werkelijk gelooft dat er een chip inzit en die groep heeft gewoon hulp nodigt. Want als je daar van overtuigd bent heb je een heel verwrongen beeld van de realiteit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:17

Arabesk schreef:
De meesten geloven het niet werkelijk, maar roepen het omdat hun Facebook vriendjes het ook roepen.

Deels. Maar heb je de Amerikaanse verpleegkundige gehoord, over hoe ze stervende covid-patienten aanbiedt om contact op te nemen met hun familie en dat die dan (boos) volhouden dat covid niet bestaat en dat je er niet dood aan gaat... en dan overlijden.
Nogal shockerend. Wat begint als een niet-echt overtuiging kan uitgroeien tot iets dat heel ver gaat.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:20

Humpiedumpie schreef:
Daarnaast ben ik en alleen ik verantwoordelijk voor mijn gezondheid en blijf ik graag in contact komen met verschillende virusdeeltjes op mijn immuunsysteem up to date te houden.

Je beschrijft nu precies de functie van een vaccin :D

Ok, de 2 vaccins die nu in het nieuws komen omdat ze zo effectief zijn en zeer waarschijnlijk snel in gebruik worden genomen gebruiken mRNA, waarna jouw eigen cellen stukjes virus eiwit maken waar jouw immuunsysteem dan op reageert, onthoud en in het vervolg effectiever op die stukjes virus eiwit reageren. Je komt dus nog steeds in contact met stukjes van het virus en wel hetgene waarop jouw immuunsysteem anders waarschijnlijk zou gaan reageren mocht je met het hele (levende, niet verzwakte) deeltje in contact komen.

En anders komen er in de toekomst mogelijk ook nog vaccins uit wat 'traditioneel' gemaakt is, met een verzwakt virusdeeltje of dood virusdeeltje is. Dat geldt nu toch voor de meeste vaccins. Je komt dan dus toch nog in contact met verschillende virusdeeltjes

Maar waar het immuunsysteem na een 'normale' besmetting met SARS-CoV2 redelijk snel antistoffen en dus een deel van je immuniteit verliest (over T cel geheugen, ook deel van je immuungeheugen is weinig bekend dacht ik), zorgen deze vaccins ervoor dat je immuniteit wel behoudt en je immuunsysteem dus echt up to date blijft. Althans, dat is wel het idee van vaccins. Of dit echt zo is, daarvoor moet je de onderzoeksresultaten afwachten maar ik gok dat we in NL (of de hele EU...) pas beginnen met 'grootschalig' vaccineren wanneer die resultaten al bekend zijn

Wil jij je immuunsysteem dus écht up to date houden door in contact te komen met meerdere virusdeeltjes, zou een vaccin juist de beste oplossing zijn

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:26

safina schreef:
Tiggs schreef:

Nee, ik vind dat niet per definitie. Er zijn echt mensen die er doods- en doodsbang van zijn. En hoe 'wappie' het ook allemaal is, je zal maar echt denken dat er een chip in je lijf komt. Of dat je er heel erg ziek van wordt. Voor mensen die dat geloven is dat gevoel echt, oprecht. Dan is het echt beangstigend. Ik vind het erg dat mensen zulke gedachten hebben, maar ik vind het niet terecht om ze egoïstisch te noemen.

Maar mensen die dat écht geloven, hebben die geen psychische hulp nodig? Dit is geen belediging, dit meen ik serieus.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:47

Karl66 schreef:
https://thehill.com/homenews/state-watc ... vid-19-not

Dit is de reden waarom groepen als viruswaanzin zo gevaarlijk zijn. Mensen die bezig zijn dood te gaan aan covid-19 en nog steeds weigeren te erkennen dat de ziekte überhaupt bestaat..

Eng. Klinkt alsof deze mensen volledig gehersenspoeld zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:01

Zebrastreep schreef:
Ik twijfel ook nog wel ook al werk ik in de zorg. De beperkingen die je dan krijgt vindt ik gewoon terrecht hoor daar ligt het niet aan.

Ik heb een zware fobie voor naalden, een enting halen kost mij weken lang spanningsklachten. Het valt achteraf altijd mee maar ik val altijd bijna flauw en ben heel erg zenuwachtig helemaal als ik in een rij moet staan wordt ik niet lekker.

Maar ik vindt het ook niet terrecht om te wachten en andere mensen het te laten proberen. Vindt wel als je echt zo tegenstrijdig erop bent, dan ook niet gaan zeggen na 6 maanden oh het is veilig nu wil ik hem wel. Dat vindt ik persoonlijk nogal egoïstisch.

Maar kijk: ik vind dit echt wat anders dan "ik ga me niet laten enten want ik wil eerst zien wat het bij anderen doet". Jouw mening over naalden gaat niet veranderen naar aanleiding van het aantal mensen dat reeds is geënt, hooguit als je in die tijd misschien over je angst heen komt.

Werk je dan trouwens als verpleegkundige? Lijkt me pittig, als je wel zelf naalden moet zetten terwijl je er een fobie voor hebt :(

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:15

Magrathea schreef:
Zebrastreep schreef:

Maar kijk: ik vind dit echt wat anders dan "ik ga me niet laten enten want ik wil eerst zien wat het bij anderen doet". Jouw mening over naalden gaat niet veranderen naar aanleiding van het aantal mensen dat reeds is geënt, hooguit als je in die tijd misschien over je angst heen komt.

Werk je dan trouwens als verpleegkundige? Lijkt me pittig, als je wel zelf naalden moet zetten terwijl je er een fobie voor hebt :(

Nee verpleegkundige is niks voor mij :') ik werk in de gehandicaptenzorg. De enige naald die ik zou moeten zetten is voor diabetes bij iemand en af en toe een controle. Gelukkig hoef ik dat nu nog niet te doen omdat ik stagiair ben. Een collega moet er altijd wel om lachen dat ik al wegloop bij een simpel vinger prikje.

Het gekke is ook ik ben bang om corona te krijgen, maar ook bang om ziek te worden van een enting. Zo heb ik ook getwijfeld over hepatitis b want oh straks krijg ik bijwerkingen. Die kreeg ik ook maar viel echt wel mee. Daardoor ben ik wel iets van mijn prik en naalden angst afgekomen. Ik zeg ook altijd dat ik echt heel bang ben en slecht tegen pijn kan. Meeste mensen die prikken doen het heel rustig als je het maar aangeeft.

Ik kan sowieso heel slecht tegen pijn op de een of andere manier. Maar als ik niet ga zou ik mij zeker aan de maatregelen houden hoor. Komt ook omdat ik mijn moede alleen maar hoor praten over hoe slecht zo'n enting kan zijn. Mijn vader en ik zijn wel voor. Mijn zusje gaat denk ik ook wel omdat ze anders niet meer naar bepaalde evenementen kan voor school of wat ze leuk vindt. Denk ook wel dat veel andere landen zeggen dat het verplicht is om een enting te hebben dat mijn moeder dan wel gaat uiteindelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:17

Ik houd ook niet zo van entingen hoor. Ik krijg al jaren een oproep voor de griepprik en heb hem nog nooit gehaald. Ik weet dat die helemaal niet zo spannend is, maar ik hoef gewoon geen "troep" in mijn lijf als het niet nodig is. En de griepprik heb ik zelf nooit nodig gevonden...

Met dit vaccin kom ik niet als eerste aan de beurt, dus hoef daarover nu nog geen beslissing te nemen. Als het al verder uitgerold is dan kun je mogelijk wel wat meer weten over de eerste reactie van mensen, de eerste mogelijk bijwerkingen, als die er al zijn. Maar op langer termijn, ja dat weet je natuurlijk pas over 10 jaar.

Ik voel hierbij wel heel erg dat dit iets is wat we (of ik) moeten doen om het virus terug te dringen. De manier om hopelijk weer een normaal leven te hebben straks. Het helpt natuurlijk alleen maar als een groot deel van de bevolking zich laat enten. Daarom neig ik er toch wel na het ook wel te doen als het zover is. Ik wil namelijk wel heel graag terug naar een normale samenleving.