Hier ook add. Gediagnosticeerd in april vorig jaar. Ik ben sinds halverwege december aan de medicatie. Nu 4 keer 1 tablet per dag (als ik het niet vergeet). Ik heb absoluut geen bijwerkingen, maar weet ook niet goed in hoeverre het nou wel werkt. Dit vooral omdat ik nou net in deze periode amper werk had en dus veel thuis zat.
De gevolgen die het op mijn leven heeft gehad is vooral dat mensen me ongeïnteresseerd en lui noemden. Ook kwamen er een aantal angsten bij. Ik was bang om mensen om hulp te vragen. Omdat ik bang was om dom over te komen. Ik kan de informatie in mijn hoofd namelijk niet zo snel verwerken en vergeet daardoor snel waar we zijn in een gesprek (ik sla gewoon stukken over omdat ik nog aan het verwerken was) of wat ik nog wilde vragen. Ik heb ook altijd moeite gehad met leren (in de vorm van informatie uit een boek in mijn hoofd stampen). Maar ik kan wel door alleen maar te luisteren in de klas heel veel onthouden. Zolang het maar 'nuttig'/toepasbaar/interessant is. Ook ben ik redelijk snel depressief.
Als gevolg van deze klachten heb ik de opleidingen die ik heb gevolgd niet af kunnen maken op de manier die ik eigenlijk zou willen. Hierdoor is het ook heel lastig om fatsoenlijk werk te vinden en een 'normaal' leven op te bouwen. Gelukkig denk ik daar niet zo vaak (meer) over na.
Aan de andere kant ben ik lekker creatief, kan goed reflecteren en leer nieuwe dingen snel en zonder er op te studeren als ze me interesseren. Ik kan ontzettend goed de gevolgen van acties inzien. Maar heb daardoor ook de neiging om alles wat ik wil doen tot in hert kleinste detail uit te werken. Waardoor er dan uiteindelijk vaak niks van komt.
Ik heb heel lang last gehad (en nu soms nog) van het 'feit' dat ik geen normaal leven op kon bouwen. Maar eigenlijk ben ik er ook wel een beetje blij mee. Laat mij maar die ontzettende idealistische dromer zijn. Ik ben namelijk aan het leren om die dromen waarheid te maken... en als ik dat eenmaal kan dan ben ik opeens zo veel verder! Daar kunnen veel mensen slecht van dromen.
Miiej
Geplaatst: 01-03-15 11:40
Ik kom eigenlijk binnenvallen in dit topic maar hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Heb sinds donderdag concerta van de psychiater, nu heb ik vannacht redelijk wat gedronken en nu lichte kater. Kan ik daarbij gewoon concertra slikken?
Dankje, heb er toch maar 1 genomen omdat ik deze aan het testen ben. Maar voel er vrij weinig van, is ook de laagste dosering geloof ik.
Rennie89
Geplaatst: 01-03-15 13:48
Ja tuurlijk hihi. Ik heb een hoop gedronken in mijn pubertijd en slike gewoon m'n medicatie xD alleen kan het wel het effect van de alcohol versterken en een kater erger maken maar dan hebben we het over slikken voor het drinken
Mijn psychiater rade mij trouwens wel aan om de eerste twee weken er beter niet bij te drinken. Omdat dan je lichaam er ook nog aan moet wennen. En het elkaar kan versterken. Maar de dag erna zou dat niet meer veel uit moeten maken neem ik aan.
Trouwens hier nog een vraagje. Ik merk dat mijn eetlust behoorlijk is afgenomen (oke eerst was ik ook wel echt een vreetzak en at ik eigenlijk veel te veel). Ik ben nu in de twee weken dat ik het slik, 3 kilo afgevallen. Is dit alleen in het begin? Of blijft die eetlust zo? Want die 3 kilo is opzicht nog niet zo erg, maar ik moet niet meer gaan afvallen.
Ooh tegen mij heeft hij niks gezegd en hij weet dat ik regelmatig alcohol drink. Zie hem dinsdag weer dus dan zal ik het met hem bespreken.
Ik geloof dat die eetlust kan blijven, maar kan je niet gewoon ongeacht honger zorgen dat je goed ontbijt lunched en avondeet. Zijn er meer mensen die meteen met concerta begonnen zijn? Ik heb overigens ook diabetes en vraag me af of ik door de medicijnen hypo's minder goed voel aankomen.
Zo ver ik mij nog kan herinneren van toen ik concerta slikte is mijn eetlust weg gebleven tijdens het gebruik. Maar als je je zelf aanwent om gewoon op vaste tijden wat te eten en normale porties, dan komt het goed
Zit er nog steeds over te denken om weer te beginne met medicijnen. Gaat steeds slechter op school met mij zelf er bij houden. Terwijl ik het wel echt heel leuk vind. Als ik er een maal aan zit heb ik het ook zo af (lang leven hyerfocus) maar ik kan mij er zo slecht toe zetten en colleges kan ik ook niet echt bij houden. Weet alleen niet hoe ik het ga aankaarten. Mijn ouders zijn tegen medicijnen... Maar zij krijgen wel de rekeningen binnen. Dus achter hun rug om kan niet...
Ik heb dexmethylfenidaat, soort concerta maar van een ander merk en zuiverder (minder bijwerkingen). bij mij is de eetlust altijd nog lager dan zonder, het afvallen is tot 5/6 kg normaal. Wanneer je niet op de ondergrens van je bmi komt maakt het allemaal niet uit, anders moet je eten buiten je medicatie om (dus fflink ontbijten en daarna pas je concerta nemen)
Waar ik vooral super blij mee was dat ik van mn vreetbuien af was!!! In ben in totaal 2.5/3kg afgevallen maar is wel net het verschil tussen een spijkerbroek die net niet past en weer lekker zit
Hoe denken julle over de bijwerkingen? Lees op internet echt nare enge dingen, wordt er een beetje bang van eigenlijk. Iemand die me gerust kan stellen
ik heb vrij weinig gemerkt... een wat droge mond de eerste weken en soms een wat versnelde hartslag, voor de rest eigenlijk niets wat ik me herinner, ja verminderde eetlust, maar ik kan het prima missen , dus dat vond ik een voordeel. maar over het algemeen vallen de bijwerkingen wel mee, op internet lees je wel vaker hele horror stories over vanalles en nog wat wat meestal goed mee blijkt te vallen
Anoniem
Geplaatst: 01-03-15 22:15
De bijwerkingen zijn in het begin het ergste meestal, maar ik merk dat als ik het een paar weken slik wel minder is.
Wel merk ik dat als ik mijn medicijnen neem ik niet meer genoegen neem met een dagje niets doen, ik wil dan altijd bezig blijven.
Ik moet eerst groepsdingen bij wonen (12 weken) en dan willen ze misschien eens naar medicatie gaan kijken. Ik word hier zo moe van..
Romyv
Geplaatst: 01-03-15 22:36
Miiej schreef:
Hoe denken julle over de bijwerkingen? Lees op internet echt nare enge dingen, wordt er een beetje bang van eigenlijk. Iemand die me gerust kan stellen
Ik heb de eerste paar dagen met kramp in mn kaken, net nog niet schuimbekkend op mn werk gezeten! Het voelde serieus alsof ik aan de xtc zat. Later vertelde mn arts dat het komt omdat ik een hoge verbranding en snelle spijsvertering heb door het sporten (sport op redelijk hoog niveau en zn 10 uur per week). Binnen 10 min slaat het bij mij in en binnen 5 uur is het uitgewerkt ipv 30 min tot inwerken en 8/10 uur tot uitwerken. Daardoor was het zo heftig. Dit is dus vrij uniek!! Ik was echt de enige in mijn medicatie groep van 8 man die ergens last van had, zegt genoeg
Ik neem al jaren methylfenidaat en merk geen enkel verschil in eetlust Dat is echt afhankelijk van persoon tot persoon, het is een kwestie van je gewicht wat in de gaten te houden en bij te eten als het nodig is
Tijdens de eerste weken merkte ik dat de medicatie mij lichtjes onrustig maakte, maar het enige waar ik tegenwoordig af en toe last van heb is dat ik wat sneller dorst krijg als ik mijn medicatie genomen heb. Je hoeft je dus helemaal niet te laten bang maken, veel van die bijwerkingen komen bijna nooit tot nooit voor.
Mijn dochter heeft er ook bijwerkingen van. Ze voelt zich er meestal gejaagd en onrustig van. Komt waarschijnlijk ook doordat ze een snelle stofwisseling heeft. Ze moet ook echt uitkijken dat ze niet teveel afvalt, eet tegen de klippen op maar blijft rond de 50 kg.
Ja dat vraag ik me af, maar ben morgen toch in het ziekenhuis dus dan vraag ik het wel even.
Elisa2
Geplaatst: 20-06-15 16:49
Hoi, is dit topic nog levend?
Ik zou graag mee willen kletsen, bij mij is er recentelijk ADD vast gesteld en ik ben benieuwd tegen wat voor een problemen mede ADD'ers aan lopen en of medicatie echt helpt. Want daar heb ik het niet zo op..
Nog geen opties, die hoor ik maandag pas...maar ik heb voornamelijk een probleem met prikkels. Kan me an sich prima concentreren, alleen niet te lang achter elkaar. Maar ik vraag me of er meerdere mensen zijn die problemen met prikkels hebben en of medicatie daar tegen werkt?