Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:16

Zoe26, heb je enig idee hoe ze die gouden blokjes noemen? Kan ze alleen vinden in de 'incognito' vorm aan de achterzijde van de tanden

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:44

Ik heb hetzelfde als jij eerst 1 jaar mooie bogen maken, operatie, dan 1 jaar ook alles sluitend te krijgen. Boven gaat snel en onder is al goed enkel een paar snijtanden scheef, dus ben benieuwd... nog 9 mnd dan...

Beugel weet ik geen naam van. Lastig te vinden ook. Ze hebben het pas sinds kort. Ze hebben foto's gemaakt van mijn mond om te laten zien aan andere.
Ik zal een link plaatsen, want plaatje weet ik niet hoe dat moet.

https://www.charlestonorthodonticspecia ... -and-gold/

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:00

Zoe26,heb jij door de boog boven ook ruimte tussen de tanden gekregen of houden ze alles wel zoveel mogelijk netjes op de rij?
Als ik de beugel zo zie zijn de blokjes zelf gelijk, alleen bij de gouden worden doorzichtige stiekjes gedragen en is de boog goud. Klopt dat?

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:26

Nee de blokjes zijn ook echt geler, minder zilver, minder bling zeg maar. In het echt is het verschil wel groot. Ik heb gewoon normale draad ertussen. Spleetjes valt mee. Ik heb natuurlijk 8 mm verbreed en mijn tanden stonden op zijn meest 5 mm uit elkaar. Tegen de tijd mijn beugel erin ging was het 1 mm. Nu heb ik weer een minimaal spleetje. Het verschilt en schuift tussen de 4 snijtanden zeg maar. Is even doorheen gaan, maar het valt mee betreft opvallen.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:28

Morgen de volgende stap op lijstje... mijn tpd gaat eruit! Stiekem best spannend en ben best bang voor de napijn en dat mijn spraak raar wordt door de ruimte voor mijn tong....

Jullie bemoedigende ervaringen ?

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:43

Hey iedereen, ik heb ondertussen alle pagina`s gelezen en volgende week ben ik na 2 jaar een beugel dragen aan de beurt voor een kaakoperatie. Mijn bovenkaak wordt naar boven gezet en onderkaak naar voor.
Ik had nog enkele vragen voor de ervaringsdeskundigen:
Wanneer konden jullie ongeveer terug zacht voedsel met een vork eten (puree,...)? Ik wil al een beetje op voorhand koken en vroeg me af of de eerste weken enkel soep zou lukken of ook andere dingen waarbij je niet moet kauwen.

Ik zou enkele dagen na de operatie naar mijn ouders gaan (woon alleen), maar na hoeveel dagen konden jullie weer autorijden, voor jullie zelf zorgen?

Tenslotte vind ik het super jammer dat zoveel foto’s in het topic niet meer zichtbaar zijn. Moesten er mensen via PB voor en na resultaten willen sturen, zou ik dit erg waarderen. Dat is een goede motivatie en laat mij nog meer uitkijken naar het eindresultaat!

Alvast bedankt!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 00:37

Ik kon na ongeveer 3 weken weer zacht eten weg krijgen. De eerste week/twee weken had ik al moeite met soep. Dat ging al door de blender.
De eerste week heb ik een fruit hapje geprobeerd, hierbij ben ik in paniek geraakt. Neus zat nog dicht door de operatie. Het fruithapje kleefde een beetje, kreeg m'n mond niet meer open(door de verminderde kracht) en kreeg geen lucht. Die heb ik dus ook niet meer durven eten. Eerte week op smoothies geleeft.

Na 3 weken heb ik weer auto gereden, eerder niet geprobeerd.
Eerste 2 weken was ik snel vermoeid en dus blij dat iemand mij kon helpen met boodschappen.

Weet niet of mijn voor en na foto nog zichtbaar zijn. Kan ze anders wel sturen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 03:15

Ik zat met mijn kaken op elkaar omdat ik geen beugel wilde en at in begin zelfgemaakt fruithapje, vers geperst sinaasappelsap, Liga en banaan :)) zo lekker!
Had geluk dat ik twee kiezen boven elkaar mistte en kon daar makkelijk wat door naar binnen krijgen.
Ik ben na drie weken begonnen met werken, geen hele dagen en geen telefoon maar toch.
Ik kreeg zo’n flesje met een schuine tuut mee waar je makkelijk iets mee je mod in kan spuiten en een monddouche te leen, dat was wel lekker.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:08

Fitii schreef:
Hey iedereen, ik heb ondertussen alle pagina`s gelezen en volgende week ben ik na 2 jaar een beugel dragen aan de beurt voor een kaakoperatie. Mijn bovenkaak wordt naar boven gezet en onderkaak naar voor.
Wanneer konden jullie ongeveer terug zacht voedsel met een vork eten (puree,...)? Ik wil al een beetje op voorhand koken en vroeg me af of de eerste weken enkel soep zou lukken of ook andere dingen waarbij je niet moet kauwen.

Ik zou enkele dagen na de operatie naar mijn ouders gaan (woon alleen), maar na hoeveel dagen konden jullie weer autorijden, voor jullie zelf zorgen?

Tenslotte vind ik het super jammer dat zoveel foto’s in het topic niet meer zichtbaar zijn. Moesten er mensen via PB voor en na resultaten willen sturen, zou ik dit erg waarderen. Dat is een goede motivatie en laat mij nog meer uitkijken naar het eindresultaat!

Alvast bedankt!

Ik heb dezelfde operatie gehad!
Ik heb de eerste week na de operatie bij mijn vader doorgebracht (na 3 nachten in het ziekenhuis te zijn verbleven) en ben na die week zelf 100km naar huis gereden (woonde toen ook alleen). Ging prima.
Ik heb de eerste week veel bouillon op met brood er in gedoopt, zonder korstjes. Ei roerbakken ging ook goed. Banaan deed ik een paar seconden in de magnetron en kon het daarna goed eten. Zacht gekookte bloemkool met zachtgekookte aardappels ging ook prima. En Brinta heb ik veel op! Pasta’s en lasagne heb ik fijngemaakt met de staafmixer, dit was goed te doen!

Ik zal eens kijken of ik nog ergens foto’s heb! :j
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 06-10-19 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:13

_Ekenna schreef:
Fitii schreef:

Alvast bedankt!

Ik heb dezelfde operatie gehad!
Ik heb de eerste week na de operatie bij mijn vader doorgebracht (na 3 nachten in het ziekenhuis te zijn verbleven) en ben na die week zelf 100km naar huis gereden (woonde toen ook alleen). Ging prima.
Ik heb de eerste week veel bouillon op met brood er in gedoopt, zonder korstjes. Ei roerbakken ging ook goed. Banaan deed ik een paar seconden in de magnetron en kon het daarna goed eten. Zacht gekookte bloemkool met zachtgekookte aardappels ging ook prima. En Brinta heb ik veel op!

Ik zal eens kijken of ik nog ergens foto’s heb! :j

Bedankt voor jullie snelle antwoord! Dan ga ik vandaag al verschillende soepen maken en invriezen :)
Vrijdag nog een laatste afspraak in het ziekenhuis voor de laatste bespreking en maandag is het dan zo ver.
Jouw foto’s zijn nog zichtbaar, resultaat is echt prachtig geworden!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:23

Zag het net ja dat ze nog zichtbaar zijn!
Voegde net nog wat toe aan mijn post, pasta’s en lasagne heb ik toen fijngemaakt met de staafmixer en was best een succes! :j

Dankje! Ik heb de eerste maanden heeeeeel veel gehuild, want ik vond het resultaat vreselijk. Inmiddels super blij mee!
Spannend hoor! *\o/* Hoop dat het mee gaat vallen voor je!

Zit mijn berichten even terug te lezen.. en lees dat door de zwelling mijn beugel vastgroeide in mijn lip. Dit was echt heel naar... probeer iets van was te hebben wat je bij de ortho krijgt zodat je dat er ‘s nachts op kan plakken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:17

Een vork was bij mij te groot, een theelepel ging een soort van wel.

Ik ben vrij snel overgestapt op vast voedsel, cake met Roomboter, pannenkoeken met of zonder kaas, ei, frietjes zonder kontjes (dus het zachte gedeelte). Niet het meest gezonde dieet maar vooruit :+

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:19

Oké bedankt iedereen!
Ben nu liters soep en kilo’s aardappelpuree met groenten eronder aan het maken om in te vriezen, dus verhongeren zal hopelijk niet gebeuren :)

Ik zal vooral blij zijn als die eerste week voorbij is want bij velen was dat precies het ergste... Was van de ortho heb ik nooit gebruikt bij beugel dus heb nog voldoende liggen gelukkig.

Na hoeveel weken gingen jullie terug aan het werk? Ik werk op een paardenbedrijf en zou liefst na 2-3 weken weer aan het werk gaan maar dat is precies wat optimistisch als ik jullie ervaringen lees... Sowieso pas terug rijden na 6 weken maar ook ernaast is een kopstoot natuurlijk altijd mogelijk :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:25

Staafmixer is je beste vriend dan hoor, alles ging er in, bv aardappelen groenten en jus.
Moet toch je vitamines binnen krijgen.
Lekker vla of ijs met slagroom O:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:30

Ik denk dat dat wat optimistisch is, en dan denk ik vooral even terug aan mijn energie level wat heel laag was. Omdat je niet echt veel eet, heb je ook weinig energie.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:38

Ik ging na twee weken weer fulltime aan het werk en ik deed lichamelijk zwaar werk. Dit ging prima hoor. Merkte wel dat ik wat sneller moe was dan normaal, maar ging prima, gewoon iets rustiger aan doen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:24

Fitii schreef:

Alvast bedankt!

Veel succes en hopelijk een voorspoedig herstel!

Ik krijg vandaag bericht van de ortho wanneer ze eraan gaan beginnen, behalve paarden heb ik ook muziek als hobby en ik speel in de harmonie. Ben benieuwd of ik kan blazen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:24

Morgen begint voor mij de eerste fase weer... beugel zal geplaatst worden onder en boven. Indien nodig krijg ik later nog een hyrax.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:21

succes Horsiegek!

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:16

horsiegek schreef:
Morgen begint voor mij de eerste fase weer... beugel zal geplaatst worden onder en boven. Indien nodig krijg ik later nog een hyrax.

Hopelijk niet te veel last van de beugel nu? :)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:29

Het valt nu nog mee, vanmorgen wel wat hoofdpijn maar met paracetamol geen last meer. Ik kan alleen mijn kiezen niet op elkaar krijgen want dan bijt ik onder op mijn beugel. Heb daar wel een soort bumpertjes op zodat mijn tanden niet beschadigen. Beetje lastig kauwen dus maar ik krijg voedsel wel weg.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:19

Gelukkig met de pijn wel te doen dan, maar je kiezen niet op elkaar krijgen? dat is niet handig!

ik heb even gekeken op de link die hier op deze pagina stond, zou die ceramic blokjes wel willen dat ziet er dan nog een beetje normaal uit.

Zie ik wel tegenop hoor dat je drie jaar beugelbek bent ;(

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:35

Ik heb 4 jaar geleden keramische slotjes gehad, was wel wat mooier maar ze zijn minder sterk dus zouden voor mijn behandeling niet in aanmerking komen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:28

peetje82 schreef:
Gelukkig met de pijn wel te doen dan, maar je kiezen niet op elkaar krijgen? dat is niet handig!

ik heb even gekeken op de link die hier op deze pagina stond, zou die ceramic blokjes wel willen dat ziet er dan nog een beetje normaal uit.

Zie ik wel tegenop hoor dat je drie jaar beugelbek bent ;(

Ik heb keramische blokjes gehad. Ik keek ook heel erg op tegen het beugelen, ik had ‘m twee jaar. Maar na een week ben je al zo gewend..

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:41

Ik keek er ook heel hard tegenop, heb de normale blokjes, maar eigenlijk zijn die 2 jaren echt voorbij gevlogen.