Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:26

Stuur maar door Suliko! Altijd leuk die inspiratie..
we gaan nu waarschijnlijk voor de Mozart trail.

Goof, ik heb ze gehad, maar ik kon er niet lekker op lopen.. daarna overgestapt op Hoka voor de trails.
Nu aan het nadenken om voor de wat ruigere trails een paar la Sportiva aan te schaffen.
Moet eigenlijk ook nieuwe wegschoenen.. maar pff.. ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer..
dus ik ga denk ik gewoon dezelfde Brooks aanschaffen.. voor de weg bevallen die prima.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:39

Ook ik vond de Cascadia's ook niks :n en heb ze voor een appel en een ei verkocht nadat ik er 2 keer op had gelopen.

Voor trails loop ik op Speedgoats, die loop ik niet eens in en gaan gelijk mee op lange duurlopen, geen centje pijn. Voor de weg loop ik op Brooks (Ghost) en Hoka (Clifton).
Ik moet ook een paar nieuwe, maar vind de Ghosts niet (meer) zo mooi :o Dus ik denk dat ik een paar nieuwe Cliftons koop. Ik loop de lange afstanden bijna nooit meer verhard, dus ben daar wat makkelijker in geworden. Al zou ik eigenlijk wel weer eens een analyse moeten laten doen. Voor de trailschoenen vind ik dat niet zo zinvol.

Suliko als ik het niet vergeet dan laat ik weten of we zondag van start gaan, dan treffen we elkaar vast!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:46

Supervixen schreef:
Lekkere blubberzooi leonie!
Lijkt of je er vakkundig omheen bent gerend op de foto?
Ja ik heb er zoveel mogelijk omheen gerend waar dat kon, je zag niet goed hoe diep de plassen waren en of er wat in lag dus dit was de beste optie. Maar daardoor maak je dus wel gewoon meer meters :(

Wat grappig dat je op dinsdag altijd fijn loopt. Misschien iets in je schema?

Goof zou dat bij jou ook niet door die klap kunnen komen of was het ervoor al?

Trailschoenen heb ik onlangs echt veel uitgeprobeerd. Ook ik wil persee demping hebben.
De speedgoat had ik op aanraden heir ook geprobeerd maar die voetboog ligt voor mij niet lekker.
Ik was uiteindelijk in twijfel tussen de asics Trabuco 12 en de asics Trabuco max 3.
Die laatste heeft echt heel veel demping maar daarmee sta je wel wat hoger van de grond waardoor ik het grond contact iets miste. Daarom voor de 12 gekozen. Heb er nu 2 keer op gelopen en ze bevallen goed.

Dankjewel Ninus haha. Ik ben dus nu ook wel benieuwd wat ik in goede omstandigheden zou doen. Ik sluit niet uit dat die poging er nog komt :')
Ben benieuwd voor welke trail je nu gaat kiezen.

Samantha_ schreef:
Meer mensen met lage energie en HRV dus. Ik heb geen idee of dit normaal is deze tijd van het jaar, m’n vorige horloge had deze optie niet.
Om in het thema slimmer presenteren podcast te blijven. Ik zat laatst de aflevering over vitamine D te luisteren en de sportarts in deze podcast raad het iedereen aan om in de winter dit aan te vullen omdat je simpelweg niet genoeg kan aanmaken in de nederlandse winter. Wellicht is dit nog een optie voor een aantal om te proberen?

@suliko, ah dat is waar ook! Je hebt ze idd niet allemaal gelopen... Ik vind het ook altijd lastig van wanneer koop je een ticket. Sommige die ik het wil lopen en waar ik mijn schema op ga aanpassen, daar koop ik tickets voor. De rest is een beetje wat er voorbij komt.
En ja keuzes maken... heel lastig :j Te veel dingen die ik leuk vind haha maar dat heb jij net zo.

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:13

Bedankt allemaal. Ik ga er even naar kijken.

Nee, mijn hrv is al laag sinds na de zomervakantie. Hij was vannacht op zijn hoogst in maanden *\%/* , maar nog steeds lager dan ooit tevoren en ver onder mijn oude basislijn.
Anyway, ik heb goed geslapen en de zon schijnt, dus ik ga zo lekker een rondje lopen.

Mijn nek gaat ook ok trouwens, gelukkig. Heb alleen wel bericht gekregen dat mijn auto waarschijnlijk toch economisch total loss verklaart gaat worden, dus ik baal als een malle.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:12

Ik heb trailschoenen van Merrell, ook die hebben veel demping.

Ik ben echt aan het kijken of ik ga trainen voor een hele marathon. Volgens schema's kom je op 6.5 uur uit als je de halve in 3 uur loopt. Best lastig om het in te schatten en je dan op te geven. Want voor mij is het echt belangrijk dat ik die medaille dan ook krijg bij het voltooien van de afstand, daar betaal ik immers ook het inschrijfgeld voor. Als ik uitga van de 22.5km trail die ik gelopen heb, dan zou ik binnen de 6.5 uur uitkomen op de hele marathon. Maar ik heb dan niet echt over. En ik hou dan geen rekening met verzuring in de 2e helft. De 42km uitlopen zal wel lukken met training, maar snel ben ik helaas niet. Maar die medaille als beloning vind ik wel belangrijk, ik zal hem dan ook gewoon uitlopen. Er zijn namelijk een paar marathons waar je er 6.5 uur over mag doen. 7 uur vind ik nog niet echt.
En het moet wel een echte marathon zijn met tijdwaarneming.
Lastig lastig, want je gaat ook niet de commitment van zo'n trainingsschema aan om uiteindelijk niet na 12-16 of 20 weken ook echt een marathon te lopen. Daar gaat er dan te veel tijd in zitten. En je moet natuurlijk blessurevrij blijven, maar eerst is voor mij een echte marathon vinden belangrijk. Dan kan ik me opgeven en echt de training beginnen.

De afgelopen week heb ik week 1 van een schema gevolgd, dat was in totaal 28km, het werden er bij mij 26 omdat ik eigenlijk na 2 trainingen dacht van he, ik doe de lange training er nog bij en dan heb ik min of meer week 1 gedaan. Die week was zwaar, maar dat komt ook door de zware verkoudheid en echt niet fit zijn. Week 2 is een long run van 15km, dat is ook echt wel zo ongeveer de max wat ik nu aankan en haal dat momenteel net niet binnen 2 uur (ik haal een 13.5 in 2 uur gok ik zo sinds de vakantie en verkoudheid, record is 15km in 2 uur, maar dat was een wedstrijd).
Het zal dus wel afzien worden als ik er voor ga trainen, maar daarom wil ik dan ook een einddoel hebben.
Best lastig dus om er voor te gaan of niet. Ik zoek het evenement nog steeds. LIefst dus 7 uur of langer als eindtijd.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:36

Thanks voor de tip Leonie, dat zou misschien wel kunnen helpen. M’n HRV was vannacht iets hoger, sta nu niet meer op overbelast maar op aanhouden.

Met alle sale overal wil ik ook nog een paar schoenen bestellen. Maar welke, eigenlijk geen tijd voor pas sessies komende dagen. Dus denk dat ik veilig online een paar bestel die ik al heb ik ander kleurtje. Van Asics zag ik die lichtgeven in het donker, wel grappig. Ook voordeel dat ze verder zwart zijn, wel handig in de winter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:41

Kleurtjes vind ik altijd wel leuk. Maar echt lichtgeven of alleen omdat er licht op gevallen is dat ze dan tijdelijk wat oplichten?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:24

Wat een weer zeg <3
Heb net een heerlijk rondje van 8,5km gelopen. Ik heb sinds de zomer rondjes van 5,5 tot max 7,5 gelopen, dus dit was echt weer even lekker.
Fijn dat ik conditioneel nog steeds fit ben, ik loop het zo weg. Ik merk fysiek wel dat ik minder loop, moet weer wennen aan de belasting, maar met rustig opbouwen komt dat goed.
Ik heb vandaag niet gekeken naar mijn tempo, want ik wilde alleen maar lekker ontspannen lopen, maar zag achteraf dat ik weer iedere km vlotter ben gaan lopen. Oud dieseltje ben ik _O-

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 14:16

Goof wat lekker zeg! Misschien gaat je hrv toch wat omhoog nu.

Namiro lijkt me een prachtige trail!

Ik heb een paar new balance aangeschaft, die zijn onderweg. Het zijn trailschoenen, maar ik heb ze gewoon naar mijn werk aan. Ik loop nu ook al heel lang op een paar van new balance op mijn werk, die zijn bijna versleten.
Het is de fresh foam hierro v8. Echt een hele fijne schoen met zulke leuke kleurtjes. Misschien ga ik die nog als extra trailpaar aanschaffen.
Heeft ook behoorlijk wat demping trouwens.

Afbeelding
Afbeelding

En ik heb vanmorgen een rondje van ruim 17km getraild bij zonsopkomst. Vijf edelherten gezien, dat was lang geleden. Verder veel modder weer :+ . Had zware benen, dus snel ging het niet.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:44

Wat mooi SV, leuke foto's! Nou vandaag was het gelukkig wel een stuk beter dan gister hé.
Mooie schoenen heb je besteld!

Goof, fijn dat je lekker gelopen hebt,
Heerlijk weer hé, fijn om even je hoofd leeg te maken!

Leonie, dat denk ik ook, wat betreft vitamine D, ik neem het ook elke dag in.
Maar voel me helaas nog steeds een dweil!

Leuk Ninus, jij ook cliftons voor de weg.
Ik heb nu ook nieuwe, alvast voor mijn verjaardag gekregen.
Met goretex, hier loop ik veel door gras, dus scheelt natte sokken!
Deze zijn het geworden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik moet nog wel even de veters wisselen, vind de oranje veel gaver dan de zwarte!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:55

Mooie opbouw in je tempo Goof,moet goed gevoeld hebben.
Wat een heerlijke foto's Sv!
Mooie schoenen ieris, fijn ook dat goretex.

Hier mijn vriend een nieuw paar schoenen van Adidas supernova cadeau gedaan. Voor mezelf zoek ik nog een paar waterdichte maar moeten ook voor overpronatie zijn, dus ben nog aan het zoeken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:03

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:04

Is dat handig, waterdicht? Ik heb nu ook steeds natte voeten inderdaad.
Moet ook schoenen voor overpronatie hebben.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:12

@eef_bam hou me op de hoogte! Ik ga volgende week naar ru2day want ik wil ook waterdichte schoenen maar moet ook antipronatie hebben.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:17

Koekie: Ik heb mijn oog laten vallen op de asics gt-2000 gtx (met goretex) . Heb nu de gt-4000 en die bevallen goed, maar wil de 2000 eerst passen voor ik die koop. Dat is toch net iets anders ook al zijn ze beide goed voor overpronatie. Dus zou die proberen als je de kans hebt!

Voor mijn wandelschoenen bevalt goretex me heel goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:21

Ik heb de asics GT 2000 13, die zijn fijn!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:25

Ik heb ook Cliftons voor op de weg, en inderdaad dan ook natte voeten.

Ben benieuwd of ze echt waterdicht zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 15:50

Heel tof ieris, zeker met de oranje veters.

Een paar jaar geleden had ik ook goretex saucony's. Ik vind het zelf niet fijn. Heb ze maar een paar keer aangehad, toen er sneeuw lag.
Ik kreeg er enorme hete zweetvoeten in. Liever gewoon natte voeten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:31

Voor trails met echt plassen zou ik geen gore-tex kiezen, als er water van bovenaf in komt, kan het er niet uit en zit je te klotsen, terwijl bij niet gore-tex schoenen het er gewoon uitloopt. Bij warm weer krijg je ook eerder zweetvoeten in goretex, doordat ze amper ademen.
Bij vooral of alleen nat gras snap ik wel dat je voor goretex gaat!

Kekke details ieris!

Heerlijk SV, wat een luxe, zonsopgang en edelherten <3

Goof, ja fantastisch weer! En wat goed gelopen zeg, mooi hoe je elke kilometer wat sneller gaat!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:34

Prachtige foto's SV, vooral de 2e. Wat een mooie ronde zo.

Ik ga de schoenentips even nalopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:51

Heerlijk Goof! LEkker zo steeds beetje vlotter. Dat geeft aan dat je er lekker in zit toch?

Wauw wat een toffe foto's SV <3 Heerlijk dat je dan toch 17km kan afleggen met zware benen _/-\o_

Toffe schoenen ieries, hopelijk bevallen ze goed!

Mijn nieuwe trailers hebben goretex in het membraam maar het water kan er wel weer uit. Het houd zeg maar je voeten droog in nat gras, en in de plassen, loopt het er wel weer uit.

Hier ook genieten van het weer. Zat even niet zo lekker in mijn hoofd dus schoenen aan en gaan!
Mijn nieuwe trailers gelijk nog wat verder ingewerkt. Wel wat last van mijn knieen op het laatst dus misschien toch nog even wennen aan de schoenen. Heb echt op het gemak gelopen om even mijn hoofd leeg te maken. Horloge liep mee maar heb er niet op gekeken eigenlijk. Vaak zijn dit de beste loopjes <3

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Het was een beetje nat:
Afbeelding
Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:29

Oh gaaf Ieris! Vooral met oranje veters inderdaad :)) We kunnen voor volgend jaar wel proberen samen te lopen op onze verjaardag, dan spreken we ergens in het midden af {:}

Prachtig SV <3

Lekker Leonie!

En Goof wat fijn! Lekkere afstand weer en ik ben ook een diesel, niks mis mee 8-)

Ik ben team zweetvoet en ik ga prima op natte voeten, ook als het koud is. Mijn man heeft wel Salomons die iets van waterdicht zijn en dat hoor ik soms soppen, lijkt me vreselijk :')

Ik heb weekend, vanavond de laatste spullen bij elkaar zoeken en dan morgen een relaxed dagje hoop ik zodat ik uitgerust van start kan, dat zal niet helemaal lukken, maar ik doe net alsof :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 18:39

Zet hem op ninus!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:46

Lekker Leonie!

Zet m op Nimus!

Ik heb dan ook liever natte voeten als ik het zo hoor haha.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:31

Mooie foto's komen er weer voorbij!
Ik heb een hardloop regenjasje gekocht in de sale. Ik ben wel bang dat ik erin (flink) zweet, maar loop in januari in Egmond en als het dan echt takkeweer is, wil ik toch wel iets aan kunnen wat echt helpt bij regen en wind. En als het te warm is om mee hard te lopen, dan is het vast een fijn jasje voor het wandelen ofzo.

Deze is het: https://all4running.nl/brooks-high-poin ... 221608-001

En vanaf 19u komt de sale van Fusion live, dus ik hoop dat de lange broek met korting te krijgen is.