Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:26

Goed gedaan hoor, de n70 is een pittige :D.
Dus de zwaartekracht deed het goed? Daar zul je morgen wel spierpijn van krijgen.

Tailwind is de sportdrank die meerderen hier drinken op lange afstanden. Het is poeder dat je aanlengt met water. Ik drink het ook op lange afstanden, het is echt superspul en wordt door veel ultrarunners gebruikt.

En onwijs knap van je moeder!

De zevenheuvelentrail is op zaterdag, niet zondag.
Ik heb bijna al mijn (ultra)marathons door het bos gelopen. Vind ik zoveel leuker dan op de weg!

Morris

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:47

ieris wat een prestatie! Top! Ook van je moeder.

Volgende week begint mijn vakantie, een week weg. Naar Duitsland en Oostenrijk, dat wordt wandelen. Hardlopen komt daarna wel weer.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:46

Wat een super prestaties allemaal dit weekend! Goed gedaan dames!! *\o/* *\o/*

De sfeer bij trails is zo leuk hè ieris! Fijn dat je zo mooi gelopen hebt en ook super knap van je moeder. Die struikeling ga je morgen wel voelen ben ik bang maar ook dat hoort bij trailen :')

Leuk dat je in Ede gaat lopen Ninus! Dat is voor jou toch niet echt om de hoek als ik het goed heb? Succes met de laatste weken voorbereiding, volgens mij ben je goed in vorm dus dat gaat vast helemaal goed komen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:18

Als je zo doorgaat loop je de volgende keer jezelf vast in de prijzen MusLi! Goed bezig!

Goed gedaan Ieris en moeder! Mooie prestatie hoor!

Sherivey ook :j

En prachtige plaatjes weer SV, genieten :j

Haha ja, tailwind heb ik hier als tip gekregen omdat ik slecht kan eten tijdens het hardlopen. Ik had wel gelijk beeld aan iets aan mijn schoenen waardoor ik sneller ga lopen :)) En ik moest ook denken aan 'vroeger' toen we nog geen fancy horloges hadden en ik een Nike sensor aan mijn schoen knoopte :))

Ik voel niks van de 30km gisteren, vorige week had ik nog wat stijve bovenbenen. Eerst maar weer naar kantoor, lange dag vandaag :z :Z

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:24

Dank je iedereen!
Ja inderdaad voel me vandaag echt een houten plank zeg, niet normaal, echt alles is stijf. Zelfs de trap af ging moeizaam, lijk wel een bejaarde, kan me haast niet meer voorstellen dat ik gister als een hert door de heuvels vloog ;)
Nou ja rust roest, dus blijf ik gewoon rustig bewegen, en vanavond weer aan het werk.

Ahh nou weer wat geleerd, wel fijn dat de tailwind bij de meeste goed werkt.
Eten onderweg kan ik ook niet, drinken met moeite.
Gister voor het eerst op een drankpost water genomen, voelde als een baksteen in mijn maag, voelde het ook klotsen.
Maar ben blij dat ik het gedaan had, bij de finish werd er iemand met de ambulance afgevoerd, te weinig gedronken en hittestress, helemaal ingestort.
Dan kwam ik er nog goed vanaf met wat schaafwonden.

Ja Kylan, de sfeer was echt super, ik kende daar niemand uit mijn groep, maar heb onderweg echt leuke gesprekken gehad, en iedereen is er voor elkaar, echt mooi!

Heerlijk Morris, wat gaaf om daar te gaan wandelen, geniet er van!

Sv, ja jemig wat was de zwaartekracht aanwezig zeg!
Jij alvast veel succes zaterdag!
Ja echt veel mooier een marathon door het bos, en ook veel knapper van de deelnemers, wat een prestatie zeg!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:34

Sterkte Ieris :(:) rustig blijven bewegen inderdaad.

Hier staat aanstaande zaterdag de Airborne Freedom trail op de agenda; 18 km. Hoop dat het dan een stuk afgekoeld is. Vanavond ga ik nog een kilometer of 8 langzame duurloop doen; woensdag interval met de hardloop club en verder een beetje rust. Weekend daarna naar het Mullerthal, tussendoor denk ik alleen een heel rustig herstelloopje.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:48

Hier staat aankomend weekend de Kassencross op het programma. Een loopje van 7,5km door het kassengebied van Heemskerk. Tuinders hebben dan hun tuinderijen en kassen opengesteld en je loopt daar dus overheen en doorheen. Heel leuk evenement :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:42

Klinkt supertof Gaucho en Musli. Als je wat rondkijkt zijn er toch veel toffe evenementen om te doen.

Ik zit in de laatste week voor de 9.2 km van ons estafetteteam op de antwerp port marathon. Zou nog wat moeten lopen, maar die temperaturen...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:57

Nou echt he, voel me er vandaag ook echt naar van.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:16

Gaucho de freedomtrail is zo tof!
Ik heb ook een keer de 18km gelopen en twee keer de 45km.
Echt genoten en die hele loop heeft zo'n mooie achtergrond van herdenken.
Vorig jaar heb ik mijn leerlingen er uitgebreid over verteld.
En het Müllerthal is ook prachtig.

Door die kassen lijkt me ook erg tof Musli!

Morgen weer met de kat naar de dierenarts. Ze wil nog steeds geen brokjes eten, ik heb toch het idee dat ze last heeft van haar tanden. Ze probeerde een brokje te eten, nam hem in haar bek, probeerde te kauwen en toen liet ze hem er weer uit vallen.
Dus dat ga ik in ieder geval aankaarten.

Ik heb vandaag rustdag en morgen denk ik ook met die hitte. Woensdag hopelijk het bos nog even in.
Vandaag de eerste dag na de vakantie weer lesgeven aan groep 4/5 en dat was aanpoten in een lokaal waar het 29 graden is :roll:

Ieris ik dacht al dat het flinke spierpijn zou worden, sterkte ermee en inderdaad rustig blijven bewegen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:31

Leuke evenementen alweer in het vooruitzicht. Om en door de kassen lijkt me erg gaaf maar ik hoop wel voor je dat het dan koeler is Musli! Freedom Trail is ook een hele mooie die ik zeker nog op mijn lijstje heb staan maar ivm vakantie enzo dit jaar niet goed uitkomt. Zeven heuvelen is ook prachtig, jammer dat ze dat tegelijk hebben gepland allemaal. Het zijn duidelijk populaire weekends voor evenementen zo net na de zomervakantie.

Ieris, tailwind drink ik zelf makkelijker dan water. Het is zeker met deze temperaturen en langere afstanden wel aan te raden om drinken bij je te hebben. Vaak een klein beetje drinken dan ga je ook niet zo klotsen :)

SV, het zou misschien kunnen dat poes en ontsteking heeft in de kaak ofzo? Dat zou de koorts ook verklaren.... Wel fijn dat ze interesse heeft in een brokje. Hopelijk kom je morgen eindelijk achter de oorzaak en daarmee dichter bij herstel.

Ik wilde vandaag lopen, maar ik vind het veel te warm dus ik heb in plaats daarvan siësta gehouden en net een ijsje gehaald :') Morgen moet mijn man weer werken, dan ben ik ook vroeg wakker en ga lekker lopen voor het warm wordt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:00

@Kylan, voorspelling is 15-19 graden. In de ochtend waarschijnlijk +/- 17 graden. Stukken beter dus :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:52

Kylan ik denk ook nog steeds aan iets in haar bek. Dat ga ik morgen zeker aankaarten.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:55

Potverdorie, het regenbuitje van vannacht maakte het er niet beter op vandaag. Wat een hoge luchtvochtigheid, je kon me na 2km al uitwringen :x Ik wilde eigenlijk vandaag een lange loop doen, maar dat ging hem niet worden. Plan aangepast naar korter en pauzes tussendoor, 30 minuten - 2 wandelen - 15 minuten - 2 wandelen - doorlopen tot de 10km, in totaal 1:06:30.
Best goed dus nog, maar ik ben wel helemaal af nu :7

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:11

Kylan schreef:
Potverdorie, het regenbuitje van vannacht maakte het er niet beter op vandaag. Wat een hoge luchtvochtigheid, je kon me na 2km al uitwringen :x Ik wilde eigenlijk vandaag een lange loop doen, maar dat ging hem niet worden. Plan aangepast naar korter en pauzes tussendoor, 30 minuten - 2 wandelen - 15 minuten - 2 wandelen - doorlopen tot de 10km, in totaal 1:06:30.
Best goed dus nog, maar ik ben wel helemaal af nu :7

Ik dacht ook, laat ik vanochtend vroeg gaan. Temperatuur was beter maar het was idd erg vochtig. Helaas na iets meer dan 3 km over een losse tegel gestruikeld en een hamstring niggle weer geïrriteerd. Besloten om de rest van het rond je maar te wandelen. Ik had een tempo run in gedachten gehad, hartslag bovenin zone 3, maar ik wil met oog op mijn HM in Amsterdam over een 6 weken geen risico's lopen dus ik focus me denk ik voorlopig toch maar op rustige duurlopen. En eventueel een afspraak maken bij de fysio voor die hamstring. Het is niet pijnlijk per se maar het komt wel steeds terug...

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:27

Imay1990, jee wat baalen zeg, stomme losse tegels ook. Ja en inderdaad ook al zo vroeg benauwd, verstandig dat je de rest gewandeld hebt.
Sterkte met je hamstring, en hopelijk komt het goed voor je hm!

Kylan goed dat je het aangepast hebt, was vies benauwd inderdaad.
Nog goed bezig geweest hoor!
Ik ga is kijken naar de tailwind, ik moet echt meer leren drinken onderweg.

SV, ben je lerares in het basisonderwijs, wat leuk zeg dat je over de freedomtrail hebt vertelt! Zo hete klas 29 graden, heb je veel kids in de groep?
Respect hoor, vind het altijd zo knap dat mensen voor een klas staan, ik zou zelf gillend gek worden ;)
De leraar van mijn zoontje heeft trouwens de Marathon van Rotterdam gelopen, jonglerend, de hele weg met 3 balletjes in de lucht/hand :wow:

Gaucho, veel succes zaterdag! En geniet ervan!

Ik zit te denken om mee te doen aan Molenhoek's Makkie, wat anders dan de naam doet vermoeden niet erg makkelijk is. :)
Ik weet niet of het echt een trail is, of een gewone loop.
Het gaat wel door en over de heuvels, en er staat bij dat het een goede voorbereiding is voor de zevenheuvelenloop.
Heeft iemand hier wel eens meegedaan aan Molenhoek's Makkie?

Nog een vraagje over eiwitten, de shakes.
Nemen jullie na het sporten altijd extra eiwitten? Ik neem 1 of 2 schepjes erwten eiwitisolaat.
Maar ik weet eigenlijk niet of ik dat ook moet nemen op de dagen dat ik niet sport.
Nemen jullie alleen extra eiwitten na het sporten, of ook op de rust/ herstel dagen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:43

Ik vind eiwitpoeders voor de gemiddelde sporter onzin :D timing maakt wel uit geloof ik. Dus dat het meer opbrengt een half uur na het sporten of iets? Is ooit wel eens besproken in het vorige topic denk ik. Ik heb onthouden dat cecemel het best werkt :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:27

Ieris wat tof van die leerkracht zeg! Ik heb nu 20 kinderen in mijn klas. Het was vandaag weer 29 graden binnen in de klas. Niet te doen.

Ik neem alleen extra eiwitten als ik 30km of meer heb gelopen. En dan in de vorm van een ei of een extra bakje magere kwark.
Eiwitpoeders vind ik onzin. Eiwit wordt zo gehypet.. dat heeft het gros van de hardlopers/sporters echt niet nodig.
Ben wel de recovery van tailwind aan het testen, voor lopen boven de 35km, maar ik krijg het nauwelijks weg, dus dat is geen blijvertje denk ik.

Chocomel drink ik ook wel eens erna, maar ik geloof niet dat het veel doet.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:15

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat een relatief eiwitrijk dieet goed is voor je spieren. Er zijn onderzoeken die lijken uit te wijzen dat eiwitten na een training goed voor je zijn, maar als je specifieker gaat kijken vergelijken die onderzoeken met water als alternatief. Er zijn ook onderzoeken die lijken aan te wijzen dat als je in de paar uur voor een training veel eiwitten hebt gegeten, je lichaam niet per sé nog echt iets heeft aan eiwitten direct na je training.

Korte conclusie: het is gezond om genoeg eiwitten te eten, maar het maakt niet echt uit wanneer op de dag je dit doet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 17:37

Ik neem wel eens eiwitten in de vorm van eiwitpoeder of een reep. Maar dan voornamelijk omdat ik vegetarisch eet en soms toch wat laag in eiwitten zit.

Maar zoveel eiwit als vaak bij voedingscoaches wordt aangeraden, nope. Heb ik ooit gedaan, werd mijn buik niet zo blij van. :o

Man man man, wat ben ik die warmte beu. Hield gisteren zoveel vocht vast dat mn horloge losser moest en de huid om mijn knieën trok als ik mijn benen moest buigen/ moest hurken :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:50

Ik ben de hitte ook zooooo zat!
Als iemand zegt: heerlijk, van mij mag het zo blijven tot kerst, dan word ik bijna agressief :')

Ben met de poes weer bij de d.a. geweest. We worden doorgestuurd naar Arnhem om een uitgebreide echo te doen van de organen en een foto van hart en longen.
Koorts was weg, ze heeft een pilletje gehad om de eetlust op te wekken. Eerst zien dan geloven. Ze reageerde niet op druk op galblaas of alvleesklier. Ze was weer afgevallen en haar hartslag was veel te hoog, 250. Bij een gestresste kat is het rond de 160.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:11

Balen imay dat een losse tegel je dwars zat. Hopelijk valt het met je hamstring mee, anders inderdaad even fysio!

Molenhoeks makkie heb ik nog nooit gelopen, maar ziet er wel leuk uit!

Eiwitten eet ik gewoon met normale voeding, geen shakes. Die dingen zijn niet lekker en uit kwark, een eitje of vlees haal ik ook zat. Chocomel vind ik soms wel lekker of inderdaad een bakje extra skyr/kwark oid.

Arme poes toch SV. Echt heel rot, geeft ook zo veel stress... Hopelijk kunnen ze bij het Dierenziekenhuis snel helpen!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:46

Wat zijn jullie weer hard gegaan.. (letterlijk en figuurlijk hier in het topic :D ) Ga proberen bij te lezen en sorry als ik je vergeten ben.

Ieris: Hoe gaat het nu met je na je eerste trail? Nog veel spierpijn? Goed gedaan hoor, en je moeder heeft ook een mooie run gelopen!
Lijkt me leuk om eens samen te lopen, ik loop altijd beter in gezelschap. Haha.

Nog nooit gehoord van de Molenhoek's Makkie. Ik ga hem zo eens opzoeken. Misschien ook leuk voor mijn voorbereiding.

Ik haal mijn eiwitten vooral uit voeding. Meestal een lekkere bak kwark met fruit na het hardlopen/crossfitt. Eet daarnaast veel ei en chottage cheese dus kom redelijk makkelijk aan mijn eitwitten. Maar het is voor mij ook een gewoonte omdat ik daar gewoon het lekkerst op ga. Ik zou juist meer koolhydraten mogen eten voor de energie. Maar die haal ik dan te vaak uit lekkere dingen.. haha.

Tailwind; waar halen jullie dat? Gelijk een vraag over welke hardlooprugzak jullie tevreden zijn? Wil er ook eentje aanschaffen, zeker nu ik wat verder weg loop. Vooral ook voor de hond, die had afgelopen zondag geen drinkplek meer. Dus dat was best sneu.

Morris, bijna vakantie in het vooruitzicht. Heerlijk. Mooie gebieden om te wandelen?

Gaucho heeft een druk programma voor de boeg met de Airborne en het Mullerthal.

Foxy80, leuk een estafetteteam. Ik heb de roparun afgelopen jaar voor het eerst gelopen. Dat was ook zo'n gave ervaring.

SV; Fijn dat er vervolgonderzoek komt voor je kat. Balen dat ze nog steeds niet fit is, duurt ook wel lang zo.

Imay, wat zuur zeg die losse tegel. Irritant ook zo kort voor de HM. Hopelijk krijg je niet teveel last.

Zo, ben weer bij geloof ik.

Ik heb verder niet wat te melden over loopjes. Ik had vanavond een interval op de planning maar alles liep anders en nu zit ik al lui op de bank en ben niet van plan daar nog af te komen. Haha. Donderdag een nieuwe poging!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:56

Tailwind kun je gewoon online bestellen bij tailwindnutrition.shop.

Ik loop zelf al heel lang met een salomon trailvest, die zit mij het lekkerst.
Ik heb ook een vest van instinct, maar eigenlijk beweegt die me teveel, waardoor ik nog eerder schuurplekken krijg dan ik al krijg.

Ik hoor ook goede verhalen over de vesten van decathlon en raidlight.
Zorg in ieder geval dat het goed aangesloten zit en niet teveel beweegt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:57

Ik ben erg tevreden over mijn raidlight vest :j