Viruswaanzin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:10

safina schreef:
Ik ben er ook niet enthousiast over hoor, zo'n vaccin nemen. Maar je hoeft het niet te doen he? Alleen moet je dan wel andere maatregelen nemen om te voorkomen dat je mensen besmet.

Ja, voor mijn vriendin is het heel heftig. Ik kan eigenlijk helemaal niets voor haar doen. Het maakt me machteloos. Degene die de broer van haar vader besmet heeft, heeft waarschijnlijk straks geheel ongewild twee doden op zijn of haar geweten
Ik zou nooit diegene willen zijn. Zeker niet als er een vaccin was geweest, maar het mij aan moed had ontbroken om dat te nemen. Kan ik mezelf dan nog recht aankijken in de spiegel?

Ik neem mensen die het niet aandurven niets kwalijk. Ik snap dat. Tot het moment dat ik hoor dat ze anderen wel hebben lopen besmetten. Omdat ze wel vonden dat ze evenveel recht hadden op hun vrijheid als mensen die de moed wel hadden zich te laten vaccineren. Dat snap ik niet.

Maar dan is voor mij altijd de vraag nog, is er wel 1 persoon aansprakelijk voor het besmetten van een persoon. mensen zullen ook Corona kunnen hebben zonder het ooit te weten, hoe zit dat dan? En als de overleden persoon met meerdere Mensen in contact is geweest? Hoe moet ik dat dan precies zien?

Maar ik snap wel dat je niemand expres wil besmetten dat wil ik ook niet, maar denk dat niemand dat expres zou doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:11

ik vind de discussie vooral voorbarig om nu al te zeggen "ik neem het niet, het is gevaarlijk".
Dus ik wacht eerst eens af wat er uit komt. Maar ik besef me wel dat er hele gekke dingen uit de resultaten moeten komen voor ik dat vind opwegen tegen nog jarenlange maatregelen zoals we die nu nodig hebben.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:15

Janinevv schreef:
Maar dan is voor mij altijd de vraag nog, is er wel 1 persoon aansprakelijk voor het besmetten van een persoon. mensen zullen ook Corona kunnen hebben zonder het ooit te weten, hoe zit dat dan? En als de overleden persoon met meerdere Mensen in contact is geweest? Hoe moet ik dat dan precies zien?

Maar ik snap wel dat je niemand expres wil besmetten dat wil ik ook niet, maar denk dat niemand dat expres zou doen.

Ja, die virusdeeltjes waarmee iemand is besmet, zijn altijd door een eerdere gastheer geproduceerd, en diegene is dus feitelijk schuldig.
Het probleem zit hem hooguit in het waterdicht aantonen dat diegene het was, zodat je die persoon ook als juridisch schuldige kunt aanwijzen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:16

oomens schreef:
Janinevv schreef:

Ja, die virusdeeltjes waarmee iemand is besmet, zijn altijd door een eerdere gastheer geproduceerd, en diegene is dus feitelijk schuldig.
Het probleem zit hem hooguit in het waterdicht aantonen dat diegene het was, zodat je die persoon ook als juridisch schuldige kunt aanwijzen.

Maar als Pietje bij Klaas Henk en Geert was dan is er toch als drie van beiden zich oké en goed voelde geen een bewust schuldig als Pietje extreem ziek is? Dat kan je toch ook nooit weten?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:20

Janinevv schreef:
Maar als Pietje bij Klaas Henk en Geert was dan is er toch als drie van beiden zich oké en goed voelde geen een bewust schuldig als Pietje extreem ziek is? Dat kan je toch ook nooit weten?

Moet er opzet in het spel zijn? Of is iemand per ongeluk ziek maken (of bijvoorbeeld per ongeluk doodrijden) ook iets wat je beter niet kunt doen?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:20

Janinevv schreef:

Daar gaat het ook niet over. Als men kan aantonen dat Henk de nodige maatregelen gevolgd heeft en Geert niet, dan kan Geert aangeklaagd worden als onvoorzichtig.

Als jij iemand per ongeluk doodrijdt met de auto en men kan aantonen dat je bv gedronken had, dan heeft men aangetoond dat je dus niet voldoende voorzichtig was. En dan heb je nog steeds niet expres die persoon doodgereden. Als jij iemand NET niet doodrijdt, maar wel het voetpad op schiet omdat je dronken was, kan je evengoed aangeklaagd worden, want als die persoon daar wel had gestaan, was hij plat geweest.

Het gaat niet om intentie en vaak zelfs niet om letterlijke schuld. Het gaat erom dat jij een voorzorg bewust niet neemt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:21

oomens schreef:
Janinevv schreef:

Moet er opzet in het spel zijn? Of is iemand per ongeluk ziek maken (of bijvoorbeeld per ongeluk doodrijden) ook iets wat je beter niet kunt doen?

Nee geen opzet in het spel, dus niet wetend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:21

Janinevv schreef:

Op zeker moment word je dus wel nalatig, omdat je bestaande voorzorgsmaatregelen niet neemt, namelijk het vaccin.

Janinevv

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:23

Maar dat vind ik dus kwalijk..
maar dat is mijn denken erover.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:33

Ik vind het een beetje een nondiscussie. Volgens mij kun je ook nog steeds niemand aansprakelijk stellen als je kindje overlijdt aan de mazelen.

Er zouden andere motivators moeten zijn dan of je strafbaar bent. Wat mij betreft, als niet vaccineren je aansprakelijk zou maken voor besmettingen is vaccinatie dus gewoon een verplichting. En dat is het niet.
Maar als men niet vaccineert zijn er wel isolatiemaatregelen nodig. Het 1 is een direct gevolg van het ander als we willen voorkomen dat de samenleving instort.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:42

Janinevv schreef:
idinn schreef:
Maar dat "we weten er niets van" hoe jij het brengt Janine, ligt een heel stuk genuanceerder.

Zie het als een heel nieuw gerecht koken. Je kent alle ingrediënten (vb aardappel, radijs, koriander en chocola), maar je hebt ze nog nooit allemaal zo gecombineerd als je nu doet in je pan. De kans is echter heel erg klein dat je chocola opeens allemaal bijwerkingen gaat geven. Of dat je radijs opeens dodelijk is.

Klopt maar als er een ander ingrediënt bij zou komen dan kan er eventueel wel een reactie ontstaan wat niet goed voor je is.

Ik snap heel goed dat het vaccin grotendeels lijkt op andere vaccins, maar dat stukje nieuw wat er wel is voor mij gewoon een naar idee voor de toekomst.

Kun je voorbeelden noemen van vaccins die op deze manier zijn geproduceerd die op grote schaal voor ernstige gezondheidsproblemen hebben gezorgd? Erger dan het sterfte- en langdurig ziektebeeld percentage bij covid19?

Met alle respect: ik verwacht dat je dat niet kan. Niet omdat ik je dom vind of wat dan ook, maar omdat het niet vreemd is dat iemand die niet diep in de materie zit er alles van weet. Da's helemaal niet erg, we hoeven niet allemaal alles te weten, dat zou enorm onpraktisch zijn. Als mijn stoppenkast eruit klapt bel ik de elektricien en ga ik niet zelf klooien, die heeft er namelijk voor geleerd. En als ie bezig is hoef ik echt niet van elk schroefje te weten waar ie voor dient voor ik weer veilig het licht aan durf te doen.
Zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen. Je rijdt auto zeg je: weet je welke thermodynamische processen ervoor zorgen dat je motor draait en hoe de auto is gebouwd dat ondanks dat er constant verbranding plaats vindt in de motor je auto niet in de fik vliegt? Wederom gokje: ik denk dat je vertrouwt op de kunde van de autobouwer en de monteur dat jij veilig rond kan rijden en het risico dat je loopt gering is (er vanuit gaande dat je zelf netjes rijdt). Als je monteur meldt dat ie een nieuw moderner onderdeel heeft gebruikt bij het repareren ben je dat waarschijnlijk alweer vergeten wanneer je de garage uit loopt.

Leg me nu eens uit waarom het zo anders is bij een komend covid-vaccin. "Het is een naar idee" of "het voelt niet goed" is helaas geen goed argument.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:51

Het enige wat ik weet geen vaccin maar wel een medische fout (medicijnen)
Softenon Jaren 50/60.

Mijn argument is dan denk ik dat het om mijn en of onze gezondheid gaat voor de toekomst. Dat is in mijn ogen anders dan hoe een auto in elkaar zit of de stoppen kast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:54

Janinevv schreef:
Het enige wat ik weet geen vaccin maar wel een medische fout (medicijnen)
Softenon Jaren 50/60.

Als dat echt het enige is waar je van weet dan denk ik dat er nog heel veel te leren is.

Citaat:
Mijn argument is dan denk ik dat het om mijn en of onze gezondheid gaat voor de toekomst. Dat is in mijn ogen anders dan hoe een auto in elkaar zit of de stoppen kast.

Ik zie een heleboel keren 'ik' en 'mij' terugkeren in je teksten, en bijna nooit anderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:05

Ja, want als je in een auto rijdt die explodeert dan is er niks aan de hand en blijf je kerngezond? Of als die auto crasht door verkeerde schroefjes? En als die stoppenkast het begeeft en er kortsluiting ontstaat?

Het is een feit dat je je gezondheid nou eenmaal standaard in handen van professionals legt, iedere dag weer. Waarom heb je zo’n weesprstand tegen het vaccin, maar niet tegen die automonteur of de electricien?

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:30

https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/concerns-history.html

Meeste vermoedens van extra bijwerkingen blijken niet waar te zijn (wat ook wel een geruststelling is), maar er zitten enkele tussen die wel degelijk vervelende gevolgen hadden.
Gelukkig is na deze incidenten vaak genoeg aangepast om de kans op herhaling zeer klein te maken. En was het allemaal niet zo grootschalig als een mogelijk corona vaccin. En minder doden dan corona, dus ik zou zeggen dat er meer voordeel dan nadeel aan kleeft, al wacht ik sowieso met een vaccin tot ik het onderzoek wat aantoont dat het geheel veilig is, heb gelezen. Alleen een bewering van de farmaceut heb je inderdaad weinig aan.

Ik denk dat het een goed ding is dat er een vaccin is en dat er zoveel mogelijk mensen gevaccineerd moeten worden. Maar er zijn echt wel incidenten geweest met vaccins die wél gevolgen hadden en dat moet zeker niet genegeerd worden. (Al denk ik vaak dat mensen die echt anti-vaccin zijn het juist wat meer moeten nuanceren) Misschien niet op het niveau van Softenon, maar de Softenon situatie is dan ook niet makkelijk te evenaren.

Ik ben trouwens wel zeker van één bijwerking die ik na een vaccinatie sowieso zou krijgen. Flauwvallen. Naaldenfobie :') (En daardoor enorm de neiging om van tevoren allerlei redenen te zoeken waarom het helemaal prima is, al neem ik het vaccin niet. Dat zoeken naar redenen wordt me nog redelijk lastig gemaakt trouwens)

Kritisch zijn is altijd goed, maar het probleem met viruswaanzin en aanhangers, is dat ze vooral kritisch zijn naar een kant toe, en niet naar de kant toe die ze verteld dat corona een verzinsel is of niet zo erg en dat de vaccins bedoeld zijn om ons allemaal te chippen. Dat soort mensen zijn dus niet kritisch aan het denken maar evengoed schaapjes, alleen volgen zij gewoon andere personen, die toevallig vaak een stuk minder wetenschappelijke kennis hebben

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:39

ApoCowlypsee schreef:
https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/concerns-history.html

Meeste vermoedens van extra bijwerkingen blijken niet waar te zijn (wat ook wel een geruststelling is), maar er zitten enkele tussen die wel degelijk vervelende gevolgen hadden.
Gelukkig is na deze incidenten vaak genoeg aangepast om de kans op herhaling zeer klein te maken. En was het allemaal niet zo grootschalig als een mogelijk corona vaccin. En minder doden dan corona, dus ik zou zeggen dat er meer voordeel dan nadeel aan kleeft, al wacht ik sowieso met een vaccin tot ik het onderzoek wat aantoont dat het geheel veilig is, heb gelezen. Alleen een bewering van de farmaceut heb je inderdaad weinig aan.

*knip*

Interessant, bedankt! Je moet wel al naar 20 jaar geleden kijken om echt serieuze gevolgen te vinden en wetenschap gaat enorm snel vooruit. Dus ik vind dit heel geruststellend inderdaad!

Dat er 'in de jaren stillekes', zoals ze hier in Antwerpen graag zeggen, wat meer incidenten waren, is zeker waar. Maar dat mag je ook echt niet vergelijken met een vaccin dat nu ontworpen en getest wordt. Het lijkt me sterk als een oepsie als Softenon nu nog zou kunnen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:52

Janinevv, volgens mij hebben we nu een behoorlijk goed beeld van wat de schade door Covid19 is met alle maatregelen die wereldwijd worden genomen. Hoeveel erger was het geweest zonder het treffen van maatregelen.... Is dit alles dan minder erg dan een kleine kans op een bijwerking van een vaccin?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:54

Misschien is het een idee om het wel of niet vaccineren in een apart topic te zetten? Het gaat nu al een paar pagina’s er over en we dwalen een beetje af van de kern van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:21

Daphara schreef:
Misschien is het een idee om het wel of niet vaccineren in een apart topic te zetten? Het gaat nu al een paar pagina’s er over en we dwalen een beetje af van de kern van dit topic.

Wat is dan de kern van het topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:24

safina schreef:
Als ik tegen helmen ben, kan ik niet op een motorfiets. Als ik tegen paspoorten ben kan ik niet naar de VS. Als ik tegen geld ben, kan ik geen boodschappen kopen in de winkel.
Als je een standpunt hebt, heeft dat consequenties. Welkom in het volwassen leven.

Zoo, jullie gaan hard!
Allereerst is dit niet met elkaar te vergelijken, maar een helm werkt wel degelijk tegen een gebroken schedel,. Geld is een ruilmiddel voor spullen. Dat heeft niks te maken met of ik een vaccin verplichten op dit moment chantage vind (En jij niet).
Maar nogmaals; daar mogen we van mening over verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:29

Humpiedumpie schreef:
safina schreef:
Als ik tegen helmen ben, kan ik niet op een motorfiets. Als ik tegen paspoorten ben kan ik niet naar de VS. Als ik tegen geld ben, kan ik geen boodschappen kopen in de winkel.
Als je een standpunt hebt, heeft dat consequenties. Welkom in het volwassen leven.

Zoo, jullie gaan hard!
Allereerst is dit niet met elkaar te vergelijken, maar een helm werkt wel degelijk tegen een gebroken schedel,. Geld is een ruilmiddel voor spullen. Dat heeft niks te maken met of ik een vaccin verplichten op dit moment chantage vind (En jij niet).

Niemand verplicht je een vaccin. Je hoeft het niet te nemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:45

Humpiedumpie schreef:
safina schreef:

Zoo, jullie gaan hard!

En zo zijn er ook mensen die vinden dat helmplicht helemaal een eigen verantwoordelijkheid moet zijn, want het dragen van een helm nodigt uit tot onvoorzichtiger gedrag. Zo zijn er ook mensen die vinden dat geld niet meer bestaat in de moderne wereld, omdat we de goudstandaard losgelaten hebben. Volgens hun is geld iets virtueels geworden dat door bankiers uit het niets gecreëerd wordt. Die vinden dan bijvoorbeeld dat je je hypotheek niet aan de bank hoeft terug te betalen.

En toch vinden we dat in de meerderheid domme ideeën, net zoals we in meerderheid niet vaccineren een dom idee vinden. Een vaccin is namelijk getest en de werking is bewezen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:35

Ik vind het fijn dat 99% van dit topic verstandig denkt, ik kan het alleen maar eens zijn op het gebied vaccin en ik zou het liefste willen dat we morgen allemaal gevaccineerd zijn zodat we weer lekker door kunnen met leven. Grof gezegd zou voor mij 1 dode door bijwerkingen aan het vaccin niet opwegen tegen 1000 Corona doden. Helaas zie ik in de werkelijkheid toch meer mensen twijfelen aan het vaccin. Als zelfs een kwart hem niet wilt nemen, zijn er meer mensen zoals Janinevv. Als die hier nu eens allemaal mee zouden lezen zou er misschien al wel verschil gemaakt kunnen worden (helaas lezen die vooral FB).

Verder complimenten met het geduld van uitleggen. Ik steek er veel van op, wat ik ook weer doorspeel aan vrienden die twijfelen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:52

sureido schreef:
Ik vind het fijn dat 99% van dit topic verstandig denkt, ik kan het alleen maar eens zijn op het gebied vaccin en ik zou het liefste willen dat we morgen allemaal gevaccineerd zijn zodat we weer lekker door kunnen met leven. Grof gezegd zou voor mij 1 dode door bijwerkingen aan het vaccin niet opwegen tegen 1000 Corona doden. Helaas zie ik in de werkelijkheid toch meer mensen twijfelen aan het vaccin. Als zelfs een kwart hem niet wilt nemen, zijn er meer mensen zoals Janinevv. Als die hier nu eens allemaal mee zouden lezen zou er misschien al wel verschil gemaakt kunnen worden (helaas lezen die vooral FB).

Verder complimenten met het geduld van uitleggen. Ik steek er veel van op, wat ik ook weer doorspeel aan vrienden die twijfelen.

Ik denk (en dat is een complete aanname gebaseerd op gevoel & horen zeggen) dat het misschien vergelijkbaar is met de HPV prik in de eerste jaren. Daar gingen ook veel broodje aap verhalen van rond.
Ik meen gelezen te hebben dat de opkomst 50% was destijds (2008). Ik denk dat we zoiets initieel misschien ook voor het Corona vaccin kunnen verwachten als deze grootschalig wordt ingezet. Sowieso de 10-12% die in complottheorieen geloven niet. Daar bovenop nog een gedeelte twijfelaars. Daar bovenop een groot gedeelte van mensen die toch willen afwachten.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 01:15

Het jammere is alleen dat door die afwachtende, als dat 50% is, we nog langer hier aan vast zitten. Ik neem hem wel hoor, maar dan wil ik ook wel voordelen als het echt ligt aan complotwappies :+ gelukkig zit veel 80+ niet op FB, dat scheelt. Maar de moed zakt in m’n schoenen zodra ik een nieuws bericht over ‘t vaccin en bijbehorende reacties met 100en likes lees.

De WHO heeft gezegd dat er maatregelen nodig blijven wanneer het vaccin er is, nog meer voeding voor mensen om niet te gaan vaccineren (want waarom zou je als er niks versoepelt wordt) maar mensen lezen dan niet verder dat het gaat over dat bron onderzoek en quarantaine wanneer je ziek bent moet blijven doorgaan wanneer het vaccin er is. Kan even zo de bron zo snel niet vinden maar dit las ik iig in zo’n live blog.