Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:14

Purny, bedankt, ik gebruik nu Rybelsus, maar dat houdt alleen mijn suikerspiegel op pijl.
Ik zal eens kijken of datgene dat jij noemt, vergelijkbaar is.

Dat is inderdaad ook mijn afweging, voor hetzelfde geld geeft het ziekenhuis zelf geen groen licht ervoor.

Ik zal inderdaad de prijs van Ozempic in de gaten blijven houden.

Bedankt voor de tips!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:12

Rybelsus bevat toch dezelfde werkzame stof als Ozempic?
Het zijn alleen tabletten waardoor de dosering hoger moet zijn om hetzelfde effect te bereiken, omdat het minder efficiënt wordt opgenomen dan bij de injecties. De nu maximaal geregistreerde orale dosering komt ongeveer overeen met de injecties ozempic van 0,5 mg/week.
Bij een juiste dosering zou het met mijn boerenverstand ongeveer hetzelfde effect op het gewicht moeten hebben.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:18

Je beredenering klopt, maar ik zit momenteel op de hoogste dosis en die staat inderdaad gelijk aan 0,5 mg Ozempic.
Eerder zat ik op een 1mg dosering van Ozempic en ik zou net ophogen naar 2mg, dus ik heb qua Rybelsus in principe maar een kwart van de dosering die ik nodig heb.
Ik zou dan in principe 4x de toegestane dosering moeten nemen, om een gelijkwaardig effect te hebben.
Laatst bijgewerkt door Polar op 06-09-24 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:34

Dan haal je dus niet de benodigde dosering, dat is dan inderdaad zonde.
Ik had al wel een onderzoek verwacht waarin ze de rybelsus (indien goed verdragen) ook gewoon verdubbelen synchroon aan de doseringen van de injecties. Dat blijkt er na even zoeken ook al te zijn.
https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(23)01127-3/abstract

Uiteraard nog niet verwerkt in productinformatie, maar in jouw geval zou ik met je arts overleggen of off-label verhogen volgens het beleid van dit onderzoek een optie is. Stuk minder risicovol dan een operatie in jouw situatie.
Laatst bijgewerkt door gomir op 06-09-24 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:36

Ja, dat klopt. Ik weet wel dat er mensen zijn die het uit zichzelf doen, maar dat vind ik dan weer te risicovol.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:39

Ik heb mijn post even aangepast, want het onderzoek bleek er toch al te zijn. Moest even andere engelstalige zoekterm gebruiken. Lijkt veilig en effectief te zijn. Onderzoek is weliswaar in patiënten met diabetes dus andere indicatie, maar de gewichtsreductie wordt hier (zoals verwacht) wel gezien.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:47

Ik zal het onderzoek gelijk even gaan lezen, erg interessant.
Zelf woon ik in Zweden en in mijn regio is het heel moeilijk om zoiets voor elkaar te krijgen (sowieso om een afspraak te krijgen), maar ik ga het zeker proberen.
Ik laat mijn plek op de wachtlijst voor nu wel staan, dan kan ik het eventueel daar bespreken.
Bedankt voor het meedenken!

Edit: ik heb het gelezen, ook een anderzoek omtrent Rybelsus, en het ziet er hoopgevend uit!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:00

Ik ben op controle bij de kliniek geweest. Ik ben nu 24,9 kilo afgevallen.
Ik zit bovengemiddeld maar ze maakte zich geen zorgen omdat ik gezond afval en niet op een zieke manier.

2 oktober staat er een priveles gepland, de eerste na 5 jaar.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:10

Lekker hoor!!

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 01:44

Lekker hoor Purny! Gaat het verder ook goed?

Hier sta ik alweer twee weken stil, maar moet echt afleren zo vaak te wegen :') ! Eten gaat gelukkig iets beter en verder lekker aan het sporten weer!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 04:00

Ja alles gaat goed gelukkig. Ik ben op dit moment in Amerika op vakantie en het gaat tot nu toe boven verwachting goed. Ook qua eten.

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:35

Hoi even een vraag voor mensen die na hun gbp veel zijn afgevallen en weer paardrijden;
Hebben jullie ook zo veel last van je zitbeenknobbels?

Ik ben sinds mijn operatie op 12 mei 2023 42,2 kg kwijt en weeg nu 67,2 bij 1.68m en val nog steeds af.
Nu zijn de extra vetjes maar ook mijn spieren in mijn kont een eind verdwenen :D

Nu rijd ik sinds 4 maanden weer 3 x per week maar mijn zitbeenknobbels blijven zeer doen,
Iemand hier tips voor?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:17

Ik heb vorige week voor het eerst na 5,5 jaar weer gereden.
Ik heb spierpijn gehad waar je u tegen zegt. Spieren waarvan ik nooit heb geweten dat ze er waren.
Alleen kreeg ik na de galop en ik ging lichtrijden onwijze steken onder m'n schouderbladen. Kan zijn geweest omdat mijn paard nogal hoog opgooide in draf.

En zowel van voren als achteren deed pijn. :')

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:44

Wat fijn dat je al zoveel kwijt bent Purny, super *\o/*

En weer op een paard, dat is helemaal tof!

Ik lees iets over pijn in je kont, praat me er niet van 8-). Het wordt minder, ik heb er maanden ontzettend veel last van gehad. Uiteindelijk een paar maanden op een donut kussen gezeten, dat hielp enorm. Nu niet meer dagelijks nodig en kan weer normaal zitten zonder extra kussens onder mijn kont.

Op het moment wel enorme haaruitval, dat is ook erg wisselend. nou ja hoort erbij en heb nog steeds een hoop haar gelukkig :j

Ik ben inmiddels 57 kilo kwijt en van nog steeds heel licht af. Eet werkelijk alles en merk wel dat de porties weer wat naar normaal formaat gaan. Gebruik ook alleen nog maar volle produucten aangezien mijn operatie inmiddels bijna 2,5 jaar geleden is.
Van 123 naar 66 bij 1.70 ben ik super blij mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:55

Hier ook heel veel haaruitval. Wordt er verdrietig van.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:54

Neem je nog wel steeds je multivitaminen Purny ? Mogelijk dat daar een oorzaak in kan zitten?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:11

Komt van het afvallen, komt allemaal goed als je gestabiliseerd bent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:15

Wiesje schreef:
Neem je nog wel steeds je multivitaminen Purny ? Mogelijk dat daar een oorzaak in kan zitten?

Elke dag.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:07

ElsbethG schreef:
Hoi even een vraag voor mensen die na hun gbp veel zijn afgevallen en weer paardrijden;
Hebben jullie ook zo veel last van je zitbeenknobbels?

Ik ben sinds mijn operatie op 12 mei 2023 42,2 kg kwijt en weeg nu 67,2 bij 1.68m en val nog steeds af.
Nu zijn de extra vetjes maar ook mijn spieren in mijn kont een eind verdwenen :D

Nu rijd ik sinds 4 maanden weer 3 x per week maar mijn zitbeenknobbels blijven zeer doen,
Iemand hier tips voor?

Ja heb ik ook. Ik heb een bontje op mijn zadel gedaan. Dat helpt een beetje

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:09

Ik ben nu ruim 2 jaar verder en 65 kilo afgevallen. Ik ben nu iets aan het aankomen en dat is op zich goed, maar ik moet zeggen dat ik het wel spannend vind.
Zo bang dat ik weer doorsla. Maar voor het gezonde moet ik nog iets aankomen, want ik ben echt te licht nu.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:40

Match schreef:
Ik ben nu ruim 2 jaar verder en 65 kilo afgevallen. Ik ben nu iets aan het aankomen en dat is op zich goed, maar ik moet zeggen dat ik het wel spannend vind.
Zo bang dat ik weer doorsla. Maar voor het gezonde moet ik nog iets aankomen, want ik ben echt te licht nu.

Hier nog korter (bijna een jaar, nog twee weken) na de operatie, maar dit is heel herkenbaar. Ik schommel tussen de -68 en -70, maar merk ineens dat ik weer wat meer eetlust terug krijg en dat maakt me echt wel onzeker. Ik ben niet te licht (goed op gewicht nu), maar merk ook dat ik het eng vind. Soort van ‘ik heb mijn streefgewicht gehaald, en nu’, met de angst om terug te vallen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:19

Ken je valkuilen. Als je bijvoorbeeld tegen zoetigheid kunt, weet dan dat je dat vooral niet moet halen. Klinkt makkelijker dan het is, i know...

Ik ben er dus achter gekomen dat ik geen dumpings van chocolade krijg. Wil dit dus ook absoluut niet in huis hebben.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:16

Jeetje meiden wat een top resultaten *\o/*

Na bijna 2,5 jaar eet ik een stuk meer, maar val nog steeds langzaam wat af.

Dumpen doe ik niet, 1x gehad in 2,5 jaar inclusief kotsen :+

Ik verdraag nog steeds alles, wel gaat het de ene dag makkelijker dan de andere dag. Inmiddels sta ik weer graag in de keuken om wat lekkers klaar te maken.

Op dit moment ben ik in ieder geval nog niet bang om aan te komen buiten wat normaal is na stabiliseren. Stabiel ben ik nog steeds niet, velletje wordt nog steeds ruimer. Nou ja jammer dan.

Gezond lichaam vind ik belangrijker dan een strak lijf en ben allang geen 18 meer :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:23

Ik heb soms nog een vastloper. Maar dan weet ik dat het aan mijzelf heeft gelegen.
Kan trouwens tegenwoordig 1 boterham op.
En ik ga nu ook steeds meer dingetjes proberen, vandaar dat ik weet dat ik tegen chocolade kan.

Teller staat inmiddels op 27 kg eraf..

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 00:09

Chocola kan ik ook prima tegen, dus dat eet ik heel af en toe een blokje bij de koffie.

-27 is al een super mooi resultaat in 5 maanden? als ik het goed onthouden heb.

Ik laat niks staan, eet wat ik lekker vind, maar het knopje een klein beetje/bordje/stukje is gevonden, dus alles is nu met mate.

Vastloper heb ik een enkele keer, in 2,5 jaar hooguit een keer of zes. eigen schuld, dan denk ik dat laatste hapje past nog wek, maar dat kan ik beter niet doen haha.

Qua brood eet ik pas sinds een jaar echt goed. thuis is het 1 boterham of 2 crackers. Ontbijt op terras is een halve pitolet, meestal met serrano ham wat ik op kan met een cortado, dat doe ik dagelijks.