In het verleden heb ik hier nog wel eens wat geplaatst en heb nog lange tijd stilletjes meegelezen.
Wat top dat jullie allemaal zo goed bezig zijn zeg!

Toch wil ik ook de downside van het afvallen/sporten even belichten.
Zelf ben ik op een gegeven moment heel hard bezig gegaan met krachttraining, 4 keer in de week stond ik in de sportschool en lette ik op wat ik in mijn mond stopte.
Op een gegeven moment ging ik op mijn rustdagen hardlopen, onder het mom van "actieve rustdag" en dan doe ik ook nog wat cardio! Op dit punt ging ik ook calorieën tellen.
Uiteindelijk ben ik er behoorlijk in doorgeslagen. Nog steeds 4 keer per week krachttraining maar cardio erachteraan. De overige dagen stond ik ook in de sportschool en deed ik alleen cardio, 7 keer per week dus. Tevens ben ik erg streng geworden voor mezelf wat eten betreft. Alles wat ik at was whey shakes, eieren, zilvervliesrijst, kipfilet en onbeperkt groenten en fruit.
Met als resultaat:
- verschrikkelijke cravings waar ik niet aan mocht toegeven van mijzelf -> slecht humeur
- ik was continu moe en futloos
- ik had het altijd koud
- mijn trainingen gingen slechter ipv beter, want ik had minimale energie, dit maakte het sporten verschrikkelijk frustrerend en ik was teleurgesteld in mijzelf.
- mijn huid werd erg slecht, grauw en droog
- ook mijn haar werd erg droog, er kon geen haarmasker tegenop
Ja, ik ben absoluut afgevallen en ik heb meer spierkracht gekregen in korte tijd. Maar de enorme nadelen wogen absoluut niet op tegen de voordelen.
Inmiddels geef ik wat vaker toe aan een craving, eet ik gevarieerder, en heb ik het sporten weer teruggebracht tot 4 keer in de week.
In mijn hoofd was het nodig om 7 keer in de week te sporten, was ik bang voor elke calorie die ik in mijn mond stopte, want dan kwam ik vast en zeker weer minstens 5kg aan.
Onzin natuurlijk.
Moraal van het verhaal?

Houd jezelf en je lichaam goed in de gaten en wees geduldig. Snelle resultaten zijn leuk, maar vaak maar tijdelijk.