Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:37

BarbaLala schreef:
Ik heb de herinnering aan de oproep in de bus gehad even geleden en heel even getwijfeld, maar ga niet en zal ook niet thuis testen.
5 jaar geleden met de eerste oproep ook geen gehoor aan gegeven.
Ik weiger vanuit angst te handelen.

Medisch en gratis gecombineerd met de overheid gaan niet samen.

Dit snap ik echt niet! Ik hoop dat je nooit moet meemaken wat veel (jonge) mensen meemaken door dit stomme HPV virus! Het doet geen pijn, duurt helemaal niet lang,… en dan zeg je dat medisch en gratis niet samen gaan… lang leven de gezondheidszorg en de behandelingen die terug betaald worden… maar misschien maak je hier dan ook geen gebruik van…

:?

Olle

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:46

Ik begrijp het ook niet.
Ik ken helaas ook genoeg verhalen waarbij mensen hun leven ermee is gered.

Maar ieder zijn eigen keuze en deze hebben we te respecteren.

@BarbaLaLa uit welke angst wordt er gehandeld?

Ik heb namelijk 1,5 jaar geleden zeker niet uit angst gehandeld toen ik mijn uitstrijkje liet doen. Maar meer uit extra controle, ik maakte me ook geen zorgen. Juist omdat dit wordt aangeboden vanuit de overheid heb ik dit gedaan, anders had ik er waarschijnlijk niet over nagedacht.
Ik ben wel blij dat ik het heb gedaan, aangezien ik toch een "slechte" uitslag had en na een jaar nog verslechterd en nu een half jaar geleden voor behandeld.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:48

Olle schreef:
Ik begrijp het ook niet.
Ik ken helaas ook genoeg verhalen waarbij mensen hun leven ermee is gered.

Maar ieder zijn eigen keuze en deze hebben we te respecteren.

@BarbaLaLa uit welke angst wordt er gehandeld?

Ik heb namelijk 1,5 jaar geleden zeker niet uit angst gehandeld toen ik mijn uitstrijkje liet doen. Maar meer uit extra controle, ik maakte me ook geen zorgen. Juist omdat dit wordt aangeboden vanuit de overheid heb ik dit gedaan, anders had ik er waarschijnlijk niet over nagedacht.
Ik ben wel blij dat ik het heb gedaan, aangezien ik toch een "slechte" uitslag had en na een jaar nog verslechterd en nu een half jaar geleden voor behandeld.

Ik hetzelfde verhaal: geen klachten en dus voor de zekerheid laten doen, bleek flink afwijkend.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:06

Tja dom om idd geen uitstrijkje te doen vanuit een of andere complot angst. Het wordt je aangeboden, niemand dwingt je. En ik ben er blij mee want t was hier ook foute boel zonder klachten en gelukkig nog te behandelen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:17

BarbaLala schreef:
Ik heb de herinnering aan de oproep in de bus gehad even geleden en heel even getwijfeld, maar ga niet en zal ook niet thuis testen.

Snap ook niet helemaal waarom je dit moet melden in een topic met allemaal vrouwen die dus daadwerkelijk veel baat hebben gehad bij dit onderzoek. Iemand in mijn omgeving net een lisexcisie gehad. Groot onrustig stuk (CIN 2 en 3) weggehaald en ze is nog niet eens 30.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:32

Ik ga ook elk half jaar / jaar naar de tandarts, ook al heb ik nergens last van. Als er dan toch wat is zijn we er eerder bij dan wachten op klachten. Doe je dat ook niet?

Ik snap ook niet wat het complot erachter zou zijn? Wat zouden ze ermee opschieten om vrouwen te testen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:02

tja..you can't fix stupid
Als er later wel iets aan de hand is...dan ga je pas uit angst handelen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:06

Kinke schreef:

Wat onaardig en wat een aanname.

Ik denk juist dat het goed is dat ik tegengeluid laat horen, want er zijn veel meer vrouwen die dit niet laten afnemen om dezelfde redenen als ik, maar die zie je amper tot niet in dit topic.
Wellicht nu wat meer :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:12

BarbaLala schreef:

... hoezo niet?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:14

BarbaLala schreef:
Kinke schreef:

Wat onaardig en wat een aanname.

Ik denk juist dat het goed is dat ik tegengeluid laat horen, want er zijn veel meer vrouwen die dit niet laten afnemen om dezelfde redenen als ik, maar die zie je amper tot niet in dit topic.
Wellicht nu wat meer :)

Ik denk dat de toon van je bericht best extreem overkomt.

Prima als jij niet wilt.je word er niet toe gedwongen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:29

Idd niemand dwingt haar en ze doet er een ander geen kwaad mee. Maar ik vind t wel typisch dat juist de angstigen anderen betichten vanuit angst te redeneren :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:34

Ik ben wel benieuwd welke angst ik zou hebben, waardoor ik de oproep voor een uitstrijkje (of in mijn geval de zelftest, omdat de huisarts het uitstrijkje weigerde te nemen als ik niet eerst een zelftest had gedaan) niet heb genegeerd?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:35

BarbaLala schreef:

Ik kan me voorstellen dat vroeg behandelen veel goedkoper is voor de maatschappij dan (te) laat behandelen. Niet alles wat gratis is hoef je met argusogen te bekijken. Het kan ook een investering zijn die zichzelf terugbetaalt. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:44

Bovendien… we betalen dit gewoon met zijn allen als werkende mensen he ;) T is niet dat t ff geld regent waar de overheid dit soort dingen mee doet

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:03

Mars schreef:
Bovendien… we betalen dit gewoon met zijn allen als werkende mensen he ;) T is niet dat t ff geld regent waar de overheid dit soort dingen mee doet

Denk ook dat Barbalala (nee gelukkig geen familie) dit bedoelt. Alles wat vanuit de overheid "gratis" wordt aangeboden wordt betaald door belastingbetalend Nederland.
Maar misschien heeft ze meer interesse in een ander zorgstelsel; prima.

Ben het wel eens met iemand hierboven; in dit topic zitten vooral mensen die het daadwerkelijk spannend vinden en om tips vragen of om het delen/bepraten van uitslagen die afwijkend zijn.
Die niet perse (en dan spreek ik echt voor mijzelf) zitten te wachten op dit soort denigrerende opmerkingen, want zo voelt het omdat ik dus wel een uitstrijkje heb laten doen (gelukkig maar!)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:06

Dilemma:
ik vind het een groot goed dat je niet wordt gedwongen,
maar als je 'preventie' aan je laars lapt en hoge kosten maakt, betalen wij die met elkaar.

(Dus eigenlijk heb ik toch liever wel.... etc.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:14

Citaat:

Kun je dit uitleggen?

Bevolkingsonderzoeken
1 darmkanker. Mijn vader is er op tijd uitgepikt indertijd. Ze (,mam en hij);
leefden nog lang en gelukkig.
2. Mammografie. Mijn vriendinnen (3) zijn eruit gepikt. Alle 4 erg vroeg...en ze leven nog steeds en zijn gelukkig. Een zelfs al 25 jaar!
3. Baarmoeder hals kanker uitstrijkje. Ik ken teveel vrouwen waarbij het bingo was. Allemaal leven ze nog goed en gelukkig. Helaas ken ik een bokker, die een pittige strijd aan het leveren is vanwege te ver gevorderde en uitgezaaide baarmoederhalskanker. Maar dat lijkt de goede kant op te gaan.

Dus jouw opmerking vind ik hoogst opmerkelijk te noemen in dit topic.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:48

Janneke2 schreef:
Dilemma:
ik vind het een groot goed dat je niet wordt gedwongen,
maar als je 'preventie' aan je laars lapt en hoge kosten maakt, betalen wij die met elkaar.

(Dus eigenlijk heb ik toch liever wel.... etc.)

Neuh laat ieder zelf de keuze maken. Moet er niet van af hangen of je wel/niet een uitstrijkje liet maken want dat is nu eenmaal een persoonlijke afweging. En iedereen verdient dezelfde zorg waar we allemaal voor betalen, zo hebben we dat nu eenmaal afgesproken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:58

zeker Mars.
Hoe je kunt redeneren dat je, wanneer je iedere 5 jaar een uitstrijkje laat maken, uit angst handelt.....heel bijzonder. Volgens mij handel je gewoon omdat dat heel slim is. Als het mis is, hoe eerder je het ontdekt hoe beter. Gewoon slim dus.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:12

Hier weer uitstrijkje laten maken, na 3 jaar nog steeds pap3A... Terug advies gekregen om na een jaar terug te komen. Gelukkig geen behandeling tot nu toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:22

Tja, wanneer mensen uit wantrouwen hun leven op spel willen zetten moeten ze dat helemaal zelf weten. Dom maar eigen risico.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:38

CalipsoLover schreef:
Hier weer uitstrijkje laten maken, na 3 jaar nog steeds pap3A... Terug advies gekregen om na een jaar terug te komen. Gelukkig geen behandeling tot nu toe.

Als je er voor open staat kun je je gynaecoloog vragen voor de Gardasil 9 vaccinatie voor behandeling.
Het kost 172 euro per vaccinatie en je hebt er als behandeling 3 nodig. Maar de resultaten schijnen erg goed te zijn. Ze zijn nog bezig met testen maar mijn gynaecoloog heeft er toevallig haar promotie over geschreven.

Ik heb begin dit jaar een lis gehad en een paar weken later ook de eerste vaccinatie ter behandeling.
Omdat ik al jaren HPV heb en mijn lichaam het schijnbaar niet zelf opruimt heb ik hiervoor gekozen. De vaccinatie moet eens in de 6 maanden. Over enkele maanden dus ook weer uitstrijkje ter controle na de lis. Wie weet heeft de vaccinatie al wat gedaan ook:)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:58

Galeobdolon schreef:
CalipsoLover schreef:

Als je er voor open staat kun je je gynaecoloog vragen voor de Gardasil 9 vaccinatie voor behandeling.
Het kost 172 euro per vaccinatie en je hebt er als behandeling 3 nodig. Maar de resultaten schijnen erg goed te zijn. Ze zijn nog bezig met testen maar mijn gynaecoloog heeft er toevallig haar promotie over geschreven.

Ik heb begin dit jaar een lis gehad en een paar weken later ook de eerste vaccinatie ter behandeling.
Omdat ik al jaren HPV heb en mijn lichaam het schijnbaar niet zelf opruimt heb ik hiervoor gekozen. De vaccinatie moet eens in de 6 maanden. Over enkele maanden dus ook weer uitstrijkje ter controle na de lis. Wie weet heeft de vaccinatie al wat gedaan ook:)

Ik heb daar al eens achter gevraagd bij mijn gyn, maar ze was daar niet heel enthousiast over. Ik vraag het sowieso volgende keer na als ik een uitstrijkje moet maken!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:33

BarbaLala schreef:

Tja eigen keus maar niet piepen als je straks te laat erbij bent . En dan betaal je de kosten van de behandeling denk ik zelf hè ?

Sorry maar kan er niet bij dat mensen zo denken en zelfs hier een complot in zien . Ben toch echt blij dat ik wel gegaan ben heeft mij heel wat ellende voorkomen en gok dat ik anders nu aan de chemo had gezeten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 01:12

BarbaLala schreef:

Huh, whut? :')
Gratis? Ooit van belasting gehoord? Enne, wie betaalt jouw behandeling als blijkt dat je een vergevorderd stadium van kanker hebt? Is ook 'gratis' zeker?
Echt, de onnozelheid... 8)7