Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:49

Ik bijt sowieso geen appels meer af, heb het nog wel geprobeerd maar zoveel problemen met mijn kaak gehad (niet specifiek daardoor maar merkte wel na 3 appels dat het ook zeker niet bij droeg), dat ik ze nu gewoon in stukjes snijd.

Feela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:35

Bij mij gaat het helaas ook nog niet op rolletjes. We zijn nu 7 weken na de operatie en ik heb nog altijd erg veel last van mijn gewrichten. Bij de ortho kwam men er dus achter dat de tanden elkaar op geen enkel punt raken (zei ik al vanaf dag 1, maar goed) en de onderkaak dus een beetje zweeft en zelfs weer naar achter wil.
Daar heb ik nu 6 loeistrakke elastieken voor om mijn tanden naar beneden te trekken en mn onderkaak naar voren te houden. Maar ik blijf maar last houden van het 'gestoot' van de gewrichten als ik praat. Het is geen knakken, maar een soort stoten waarbij ik ze dan weer wat los moet bewegen. Ik merk dat mijn onderkaak een eigen leven leidt en veel opzij 'schiet' en dat doet zeer. Ik had gehoopt daar nu toch wel eens vanaf te komen, het bemoeilijkt het praten en eten nog aanzienlijk. :'( Voor de operatie had ik nooit gewrichtsklachten en ik dacht het voor te zijn door de operatie, maar vraag me nu af of ik daar wel goed aan gedaan heb...

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:59

Heeft de ortho dit niet eerder gezien? Of ben je pas net daar geweest ? Dat het niet past is volgens mij wel normaal, zo hebben ze het mij tenminste wel uitgelegd . Ik het begin raakt niks elkaar dan dan komen de elastieken en vandaar nog 1 jaar beugelen. Heb jij na de operatie niet met strakke elastieken op elkaar gezeten?

Wel erg dat je zoveel last heb, zeker aangezien je kaakkopjes en gewrichten eerst goed waren. Ik ben benieuwd hoe de mijne gaan reageren.

Feela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:51

Zoe26 schreef:
Heeft de ortho dit niet eerder gezien? Of ben je pas net daar geweest ? Dat het niet past is volgens mij wel normaal, zo hebben ze het mij tenminste wel uitgelegd . Ik het begin raakt niks elkaar dan dan komen de elastieken en vandaar nog 1 jaar beugelen. Heb jij na de operatie niet met strakke elastieken op elkaar gezeten?

Wel erg dat je zoveel last heb, zeker aangezien je kaakkopjes en gewrichten eerst goed waren. Ik ben benieuwd hoe de mijne gaan reageren.

Ik had pas na 6 weken mijn eerste afspraak bij de ortho.
Ik heb idd geen elastieken gehad na de operatie, kaken waren gewoon los. Mijn kc is vrij 'makkelijk' met dat soort dingen, mocht ook al snel weer kauwen. Maar helaas kan ik dit nog altijd niet. :(
Goed passend moet het inderdaad altijd nog worden, maar de ortho zei dat er tenminste 2 contactpunten moeten zijn, voor en achter, en die zijn er niet. Ik baal enorm..

Hoe gaat het met jou nu?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:19

Welk ziekenhuis ben je geweest Feela?
Ik herken dit niet van mijn eigen operatie maar is best banketstaaf..

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:42

Grrr ik had een heel stuk getyped en kreeg met versturen een error!

Maar goed, ergens maar vanuit gaan dat ze eroptijd achter zijn gekomen om erger te voorkomen. Kan me voorstellen dat je een beetje een " straks alles voor niks" gevoel heb. Goed elastieken dragen en terug naar vloeibaar eten denk ik hè. Je heb er nu ook niks aan om te denken, had ik maar of had de pc maar... niks meer aan te doen. Beste van hopen.

Met mij gaat het goed, 3 weken nu. Ik kan nog geen gekookt ei bijten met mijn achterste kiezen, maar yoghurt enzo went wel. Ijs is ook favoriet haha. Goed voor de lijn ook dit! Enige minderen is dat alles nog zo beweegt en wiebelt. Mijn neusschot gaat vaak scheef doordat de linker helft hem duwt en hij dus mijn neusgat blokkeert. Je kunt je voorstellen dat dit dus redelijk beurs voelt. Hopen dat het rechts vast groeit.
Ik kan nog niet zeggen dat ik blij ben met mijn iets veranderde gezicht en vollere lip, teminste lip lijkt smaller maar daarboven snap je...

Spleetje van 4 mm went ook, lach breeduit op foto's. Best beschamend achteraf haha.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:34

Goedemorgen dames hoe gaat het?
Ik wilde vragen hoe lang het duurde bij jullie voordat jullie bovenlip weer mooi en soepel was. Nu zit er nog een 'harde band in en voel ik bobbels waar de hechtingen zaten. Doordat mijn boog breder is en dit lijkt mijn lip veel smaller, minder vol en zoals ik eerder aangaf is hij te kort om onder te raken zonder veel moeite. De ortho wilde geen keuzen trekken omdat mijn bovenlip juist mooi was, maar nu twijfel is en zal het misschien wel beter zijn de tanden iets terug te zetten.
Ik heb ook erg gevoelige kiezen, terwijl ze nog verdoofd zijn? Hadden jullie dit ook?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:11

De zwelling bleef bij mij echt lang nog vervelend, niet heel zichtbaar, wel voelbaar. Ik zou het echt zeker een half jaar tot een jaar geven voordat dat echt weg is.

Ik weet dat het niet leuk klinkt en allemaal eeuwig lijkt te duren, maar je bent echt net geopereerd, het is niet even een kleine ingreep.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:12

Ja was ik al bang voor. Inderdaad van buiten is we niks te zien, enkel dat ik raar lach zeg maar en kan geen kus geven ofzo. Motoriek in die lip is echt minimaal haha. Bedankt voor je reactie, ik ben inderdaad net 1 maand geleden geopereerd dus geduld...

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:07

Jeuhh miss ongeduld dat ik ben, mijn spleet is 1 mm minder!! Nu hopen dat het morgen ochtend nog zo is, want het beweegt nog behoorlijk. Hoelang duurde dit bij jullie ? Bij mij is 9 mm verbreed en spleet van goed 4 mm, in het begin ging het met een nacht slapen weer terug naar elkaar. Nu net gemeten, want dacht het te voelen met mijn tong, en is hij 3 mm. Al met al schaam k me er verder niet voor, wat ik wel verwacht had. Was met 9 mm misschien wel anders geweest. Ook spraak hoor je niks, enkel als mijn tong en mond moe wordt.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:43

Ik meld mij ook weer even! Inmiddels bij de KC geweest, hij heeft achteraf aan de ortho aangegeven dat ik misschien geen kaakverbreding nodig heb maar dat dit mogelijk opgelost kan worden met een vaste beugel door de boog zelf. Ik hoor daar hopelijk deze week meer over.. Ben benieuwd of ze op die manier genoeg ruimte kunnen maken voor de onderkaak.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:42

Zoe26 schreef:
Jeuhh miss ongeduld dat ik ben, mijn spleet is 1 mm minder!! Nu hopen dat het morgen ochtend nog zo is, want het beweegt nog behoorlijk. Hoelang duurde dit bij jullie ? Bij mij is 9 mm verbreed en spleet van goed 4 mm, in het begin ging het met een nacht slapen weer terug naar elkaar. Nu net gemeten, want dacht het te voelen met mijn tong, en is hij 3 mm. Al met al schaam k me er verder niet voor, wat ik wel verwacht had. Was met 9 mm misschien wel anders geweest. Ook spraak hoor je niks, enkel als mijn tong en mond moe wordt.

Ik had een spleet van 10mm, dus dat was niet zo fraai :P Heeft een maand of 3 geduurd voordat de onderkant helemaal tegen elkaar aan stonden geloof ik, dat vond ik echt heel snel gaan!

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:55

Inderdaad bizar snel prairy! Ben jaloers haha, ik ben al blij met 1 mm na een maand. Ik voel wel de druk nu dus denk/hoop dat het wel sneller gaat nu. Onderkant gaat bij mij ook meer naar elkaar als boven.

Horsiegek fijn, ik hoop voor je dat de ortho die mening deelt. Wat ik wel hoor is dat de kans op terugval wel groter is als bij een operatie. Dan is er immers nieuw bot gegroeid ertussen. Weet je al wanneer je daarheen mag?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:39

@Zoe26: ik zal daar dan zeker naar vragen! Ben ook even benieuwd in hoeverre de glimlach dan evt. wel of niet breder wordt, ik vind mijn bovenkaak nu zelf al vrij smal.
Ik kan pas 6 september bij de KC terecht voor een tweede gesprek... i.v.m. vakanties van KC, echt balen, ben al vanaf april bezig met consulten, foto's, gebitsafdrukken, etc.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:18

Duurt lang allemaal he. Ik had dat ook, ik november afspraak gemaakt, febr kon ik terecht, toen april en uiteindelijk juni geopereerd. Bij mij was het maar 7 mm smaller, uiteindelijk 9 mm verbreed omdat het altijd iets terug zakt, maar ik vind erg mooi nu. Tanden staan ook direct recht en rustiger als dat krappe eerst. Ben heel benieuwd met een beugel, dan wordt het steeds mooier. Geduld is lastig met dit traject, maar helaas noodzakelijk haha, merk je nu al !

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 00:56

Heeft iemand hier met een onderkaak operatie ervaring met het knakken? Elke keer als ik gaap voelt het alsof het bijna "knakt" , en af en toe gebeurt het ook. Word er eigenlijk een beetje gek van.

Moet 4 september weer naar de kaakchirurg dus dan zal ik het ook even aan hem vragen, maar misschien heeft 1 van jullie tips ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 01:03

_Jeann schreef:
Succes met werken Zoe!

Heel iets anders he, heeft een van jullie weleens de plaatjes laten verwijderen? En hoe is dit gegaan?

Dit zal binnenkort bij mij gaan gebeuren in m'n onderkaak, tegelijk met de verstandskiezen.

Jep, bij mij aan de linkerkant. Maar zonder er te diep op in te gaan...... ik vond het echt echt verschrikkelijk. Als de ander er ooit uit moet doen ze dat maar onder narcose.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:46

JackieLuca schreef:
Heeft iemand hier met een onderkaak operatie ervaring met het knakken? Elke keer als ik gaap voelt het alsof het bijna "knakt" , en af en toe gebeurt het ook. Word er eigenlijk een beetje gek van.

Moet 4 september weer naar de kaakchirurg dus dan zal ik het ook even aan hem vragen, maar misschien heeft 1 van jullie tips ?

Jup, hier. Één van mijn kaakkopjes is beschadigd en komt waarschijnlijk door het knarsen ‘s nachts. Kon de nieuwe stand van m’n kaken niet zo goed aan blijkbaar. Werd op een gegeven moment heel erg pijnlijk. Heb toen een splint(bitje) gekregen voor ‘s nachts en sindsdien vrijwel geen last meer van.

Hier kan je ‘t zien. Bovenste kaak kopje is niet meer rond, was voor de operatie nog wel rond.
Afbeelding

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:03

Maartje1990 schreef:
_Jeann schreef:
Succes met werken Zoe!

Heel iets anders he, heeft een van jullie weleens de plaatjes laten verwijderen? En hoe is dit gegaan?

Dit zal binnenkort bij mij gaan gebeuren in m'n onderkaak, tegelijk met de verstandskiezen.

Jep, bij mij aan de linkerkant. Maar zonder er te diep op in te gaan...... ik vond het echt echt verschrikkelijk. Als de ander er ooit uit moet doen ze dat maar onder narcose.

OH ieuw, dat klinkt niet heel fijn. Gelukkig dat het inderdaad onder narcose gaat bij mij

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:14

Echt?! Bij mij dus niet.... plaatselijke verdoving alleen was echt verschrikkelijk. Maar verder heb ik nergens last van gehad hoor.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:15

Nou hier inmiddels 7 weken verder. Kauwen gaat steeds beter, wiebelt steeds minder. Bovengebit heeft n9g geen gevoel dus het blijft raar en proberen. Komt wel.

Laatste 2 weken veel pijn gehad. Vanaf 2/3e week al gevoelige kiezen naast waar de verstandskies getrokken is, maar nu was veel pijn. De dachten ontsteking dus apex en wortelkanaalbehandeling, maar na plaatsen verdovingen bleef de pijn. Waarschijnlijk komt t dus door spieren en pezen. Ben vorige week 1e x bij fyshio geweest en hoop dat het gaat werken.
Elastiekjes tussen kiezen plaatsen gaat niet door dus maandag. Ga wel ortho bellen in de hoop dat dit en de ringen later kunnen en de beugel gewoon erin kan.
Tpd gaat er 1 okt uit !! Dus heb dan pas de palaralbar nodig.

Hoe gaat het bij jullie?

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:03

Mijn beugel zit erin!! 8 weken na de operatie. Ik had nog een minimaal spleetje tussen mijn voortanden en deze is een uur na de kettingelastiek gelijk dicht haha. Enkel de kiezen waar ik mee in het zh liep zijn erg gevoelig, pijnlijk zelfs. Kan ineens geen koud water meer drinken niks, zelfs bewegen van mijn wang doet pijn eraan. Hoop dat dat snel bijtrekt.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:02

Ik mag 8 oktober mijn beugels laten plaatsen, eindelijk! Vanaf april er al mee bezig. Gaat allemaal zo vreselijk traag.

Goede nieuws is dat mijn bovenkaak niet d.m.v. een operatie verbreed hoeft te worden, een goede boog en mogelijk nog een hyrax zullen ervoor zorgen dat de tanden in mijn bovenkaak recht naar beneden gaan staan waardoor ik meer ruimte krijg, mijn tanden zijn nu wat naar binnen gekanteld.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:05

Oh fijn geen operatie. Hier is de wachttijd alleen al voor de ortho 6 a 7 maanden dan nog zeker 1 maand tot het plaatsen. Mijn operatie is nu 3 maanden geleden en volgende week gaat de tof schroef eruit whoop whoop.

Hoelang moet je beugelen? Ik krijg 7 oktober de onderbeugel en ga dan vragen wanneer ze inschatten dat de operatie onder krijg. Toch fijn te weten waar je een beetje aan toe bent he.

Ik heb een "goud" kleurig beugel. Net zo duur en sterk als een normale beugel alleen veel minder opvallend . Hebben ze niet overal.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:11

Oo goud! Dat heb ik nog niet eerder gezien/gehoord. Lijkt mij best wel tof! Ik heb eerder wel een keramische gehad, maar die zou voor nu niet voldoende kracht kunnen hebben.
Ik hoop dat ik begin juli volgend jaar geopereerd kan worden aan de onderkaak en dan nog een klein jaartje verder beugelen