GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:59

Vandaag is het weer weeg en prikdag. Gewicht nog steeds stabiel. Ik ga vandaag niet prikken en er langer tussen laten. Ik vind het spannend maar ik zorg dat ik voorraad houd dus ik kan zo weer opbouwen als dat nodig zou zijn. Ik ga er 10 dagen tussen laten dus dan moet ik zaterdag prikken. Als dat goed blijft gaan dan ga ik naar 14 dagen.

Vanillia

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:41

Wat fijn Suzanne! Hoe gaat het mentaal?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:51

Vanillia schreef:
Wat fijn Suzanne! Hoe gaat het mentaal?

Ja prima eigenlijk. Wel honger af en toe maar daar moet je mee leren leven denk ik. Genoeg eiwitten, veel water drinken en proberen balans te vinden tussen ‘mag wel een keer’ en ‘alles eten wat je lekker vindt’. De suikerdipjes heb ik (nog) niet dus ik hoop dat die wegblijven als ik verder ga afbouwen. Ik ga het toch proberen. Mijn hele leven op de medicatie zie ik toch eigenlijk niet zitten. Of dan een hele lage dosering. 1 x per 14 dagen de laagste dosis is het volgende doel. Eerst daar maar eens stabiel op blijven.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:57

Ben reuze benieuwd Suzanne. Ik zit nu alweer een tijdje op de 0,25. Ben ook nooit hoger gegaan dan 3 weken op de 0,5, dus dat scheelt misschien dat mijn lijf de maximale dosis ook niet gekend heeft.
Ik val nog steeds langzaam af. Vanmorgen onder de 66 kilo, met mijn 1,73 een prima gewicht.
Over 2 weken gaan we een weekje naar Mallorca, dus dat is voor mij een goed moment om te proberen op 10 dagen te gaan zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:38

Padoertje schreef:
Ben reuze benieuwd Suzanne. Ik zit nu alweer een tijdje op de 0,25. Ben ook nooit hoger gegaan dan 3 weken op de 0,5, dus dat scheelt misschien dat mijn lijf de maximale dosis ook niet gekend heeft.
Ik val nog steeds langzaam af. Vanmorgen onder de 66 kilo, met mijn 1,73 een prima gewicht.
Over 2 weken gaan we een weekje naar Mallorca, dus dat is voor mij een goed moment om te proberen op 10 dagen te gaan zitten.

Ik ben ook nooit tot de max dosis gegaan. 0.6 was het hoogste. Nu al 5 weken terug op 0.25. Ben al die tijd al stabiel in gewicht. BMI is nu 20. Ben benieuwd hoe jouw 10 dagen gaan. Ik ga dus nu ook 3 dagen rekken.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:12

Voor degene die het moeilijk hebben met zoet... Ik hoorde vandaag dat Insuline poeder zou helpen om dit tegen te gaan. Tevens ook goed voor de stoelgang blijkbaar. Iemand al ervaring daarmee?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:13

Denk dat je inuline poeder bedoelt

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:29

fjordjes schreef:
Denk dat je inuline poeder bedoelt

oh ja, typfout :)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:57

Ik ben gisteren eindelijk naar mijn afspraak geweest bij de praktijkondersteuner.
Deze wil graag eerst dat ik bloed laat testen om te kijken of ik verder gezond ben.
Ze geloofde me niet toen ik mn gewicht vertelde en moest dus extra op de weegschaal waarna ze t nog steeds maar raar vond en niet snapte waar het dan zat... Nou, ik wel hor! :Y)
Ze vroeg me ook of ik interesse had om eerst een jaar het GLP-project te doorlopen, maar daarop heb ik aangegeven dat het Khum Bhy A gevoel van groepsmeetings nou niet echt bij mij past.
Maar, ze wil me het alsnog voorschrijven wanneer mijn bloeduitslagen verder in orde zijn.
Deze uitslagen wil ik eerst afwachten voordat ik dr ga vragen hoe ze over het clickjes tellen denkt.
Ik mag zelfs de keuze maken welke spuit ik wil, wat ook wel fijn is.
Anyway fingers crossed I guess.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:04

Rambogirl schreef:
Ik ben gisteren eindelijk naar mijn afspraak geweest bij de praktijkondersteuner.
Deze wil graag eerst dat ik bloed laat testen om te kijken of ik verder gezond ben.
Ze geloofde me niet toen ik mn gewicht vertelde en moest dus extra op de weegschaal waarna ze t nog steeds maar raar vond en niet snapte waar het dan zat... Nou, ik wel hor! :Y)
Ze vroeg me ook of ik interesse had om eerst een jaar het GLP-project te doorlopen, maar daarop heb ik aangegeven dat het Khum Bhy A gevoel van groepsmeetings nou niet echt bij mij past.
Maar, ze wil me het alsnog voorschrijven wanneer mijn bloeduitslagen verder in orde zijn.
Deze uitslagen wil ik eerst afwachten voordat ik dr ga vragen hoe ze over het clickjes tellen denkt.
Ik mag zelfs de keuze maken welke spuit ik wil, wat ook wel fijn is.
Anyway fingers crossed I guess.

Fijn dat ze meewerken.

Klinkt me wel wat vreemd in de oren. Hoezo schrijft een praktijkondersteuner dit voor? Dat kan toch niet? Ook apart dat je mag kiezen welke spuit. Want dan moet je wel klikjes tellen. Mijn huisarts is ruimdenkend maar ik ben daar maar niet over begonnen. Officieel mogen ze dat volgens mij allemaal niet adviseren en aanmoedigen.

Als vergelijking:
Mijn dierenarts doet altijd moeilijk dat hij niet mag zeggen dat je bij een middel met meer concentratie kan verdelen over meerdere dieren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:50

Misschien bedoelt ze welk soort spuit (mounjaro of een andere soort).
Mijn internist schreef meteen een 5mg spuit voor waarmee ik klikjes kon tellen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:34

Ik bedoel inderdaad Mounjaro, Ozempic, Saxendra etc.

Ze had t ook over kosten dus ik denk wel dat ze hierin mee zullen werken.

Bij mijn huisarts is de praktijkondersteuner degene die het meest met GLP te maken heeft en mag het hierdoor voorschrijven. Uiteindelijke recept zal waarschijnlijk vanuit de huisarts zelf zijn, maar ook deze had er dus geen problemen mee toen ik t vorige week opperde tijdens de afspraak van mn vriend.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:49

Omdat het hier al vaker over de golden dose is gegaan: als je de kwikpen gewoon doordraait na de 4e dosis (heb je wel beetje kracht voor nodig) haal je nog 1 dosis extra uit de pen zelf met zo’n gewoon naaldje erop. Dus geen insulinespuitjes etc nodig. Dit geldt iig voor de Mounjaro pennen. Misschien heeft iemand er wat aan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:56

Ik pas m'n trouwring weer! Die heeft een tijd te strak gezeten maar zit nu weer goed

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 14:01

Ryder schreef:
Omdat het hier al vaker over de golden dose is gegaan: als je de kwikpen gewoon doordraait na de 4e dosis (heb je wel beetje kracht voor nodig) haal je nog 1 dosis extra uit de pen zelf met zo’n gewoon naaldje erop. Dus geen insulinespuitjes etc nodig. Dit geldt iig voor de Mounjaro pennen. Misschien heeft iemand er wat aan.

Dat heb ik geprobeerd maar bij mij deed hij het toen niet meer. Kon wel draaien maar als ik daarna doseerde bewoog het zuigertje niet.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:18

fjordjes schreef:
Ik pas m'n trouwring weer! Die heeft een tijd te strak gezeten maar zit nu weer goed

Mijn ring schuift bijna af. Ben elke keer bang dat ik hem met stallen mesten kwijt raak.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:19

Mariska_28 schreef:
Ryder schreef:

Dat heb ik geprobeerd maar bij mij deed hij het toen niet meer. Kon wel draaien maar als ik daarna doseerde bewoog het zuigertje niet.

Ik heb het 1x geprobeerd, maar moest zoveel kracht zetten, was bang dat ik wat kapot zou draaien. Dus ik doe het gewoon met de insulinespuit. Gaat prima.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:34

Bij mij werkte dat wel.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:37

Iemand zei laatst iets over spuiten in de arm

Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:50

Wat wil je met die poster zeggen? We spuiten namelijk geen insuline.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:01

Joh :D

Maar dat de werking dus wel degelijk ander is op plek van spuiten vanwege de doorbloeding. Daarom is in de arm niet aan te raden

Ook is het wel degelijk een 'soort' insuline. Het bootst de werking na

GLP-1 medicatie zijn geneesmiddelen die het lichaamseigen hormoon GLP-1 nabootsen. Deze medicatie wordt gebruikt bij de behandeling van diabetes type 2 en overgewicht/obesitas. Ze verlagen de bloedsuikerspiegel, stimuleren insulineafgifte, remmen glucagon, vertragen de maaglediging en zorgen zo voor een langer verzadigingsgevoel, wat helpt bij gewichtsverlies. Bekende voorbeelden zijn medicijnen met de werkzame stoffen semaglutide (Ozempic) en liraglutide
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 22-08-25 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:01

Mariska_28 schreef:
Ryder schreef:

Ah okee misschien verschilt het per pen? Bij mij deed ‘ie het prima vandaag. Nou ja, wilde het even laten weten.
Jester_ schreef:
Iemand zei laatst iets over spuiten in de arm

[ Afbeelding ]

Geldt dit ook voor GLP1?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:08

Dat durf ik niet te zeggen. Maar ik denk dat het wel goed is om het gewoon op de aangewezen plekken te doen voor de juiste werking, omdat het lichaam dus medicatie wel anders verwerkt op andere plaatsen

Ik claim geen wijsheid of alles te weten, ik dacht alleen misschien toch een handige tip :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:41

Ik ken de gebruiksaanwijzing niet uit mijn hoofd. Maar ik dacht dat arm en been ook mocht. Of hebben mensen dit zelf verzonnen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:48

Zonnetje81 schreef:
Ik ken de gebruiksaanwijzing niet uit mijn hoofd. Maar ik dacht dat arm en been ook mocht. Of hebben mensen dit zelf verzonnen?

Mag volgens mij ook maar buik wordt als eerste optie genoemd.