Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 11:12

Piek heb ik denk ik al een jaar niet gezien :')

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:44

Ninus, wat leuk zeg, die verjaardags loop, volgende week vrijdag is ook mijn vaste prik! Ik neem die dag ook altijd vrij, ik zal aan je denken!
Wat tof dat jullie een 100ķm willen gaan doen, verspreid over 2 dagen begrijp ik?
Waar is dat, welk gebied?
Leuk dat Suliko daar ook loopt.
Veel succes daar alvast!

SV, baalen dat dit niet helemaal je jaar is, maar je hebt ook best veel veranderingen gehad, ik hoop voor je dat je je wel weer helemaal fit gaat voelen.

Leonie, wow wat knap gedaan zeg! In die modder, wat heb je goed gelopen.
Gefeliciteerd met je prijzen!
Wat leuk dat je bootcamp lessen geeft! En gaaf dat jullie zo veel hardlopen tussen die lessen.
Bij ons is het alleen hooguit 300meter inlopen op rustig tempo, en dan kracht oefeningen.
Bij ons zijn er ook best veel mensen, soms wel 30, met allemaal een verschillend nivo.
De leraar lost dat op door de wat minder ervaren mensen, wat minder herhalingen te laten doen, of met oefeningen met gewichten, doen zij de oefeningen zonder gewichten. Zo komt iedereen ongeacht nivo aan zijn trekken.
Jou les klinkt wel leuk, als ik in de buurt woonde zou ik zeker eens mee komen doen.

Namiro, gecondoleerd met je hond.
Wat een nare periode voor je.
Sterkte ermee!

Hier ook een beetje een dipje, voel me echt niet fit de laatste tijd.
Ik heb nu ook de loopgroep afgezegd, het was wel super leuk, maar pas om 19:30, tot 21 uur, en het was ook bijna een uur op de fiets, nu het zo koud en nat en donker word, breekt me dat echt op.
In het donker lopen vind ik niet zo erg, maar fietsen in het donker vind ik echt niets aan.
Ik heb nu sinds 2 weken mijn horloge ook in de nacht aan, omdat ik benieuwd ben naar mijn hrv, maar daarvoor moet ik hem nog wat langer ophouden om een basislijn te krijgen, ben benieuwd wat er uit komt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:44

Wauw Nimus wat knap!

Hier ook een lage HRV, mn horloge geeft nu hierdoor ook aan: overbelast.

Gisteren wel mn training bij loopgroep gedaan. Was daarna wel helemaal misselijk, dacht even dat ik ziek werd.

Ik zag ergens via insta een trainingsweek in Mallorca in maart. O dat lijkt me zo gaaf!
Al wat info via mail gevraagd. Lastigste is niet het vrij nemen maar wat te doen met de kinderen, nog even over nadenken.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:13

Wauw Ninus! wat een gaaf plan. Echt knap hoor zulke afstanden. EN lekker aan het pieken. Voelt het ook zo? En thx.

Sv ik denk dat van baan wisselen altijd pittig is en voor langere tijd impact heeft. Maar wel balen dat je al een heel jaar niet lekker erin kan komen. Ik voel je :')

Dankjewel Ieries. Altijd welkom :Y)
Ook al niet helemaal fit. Sterkte en beterschap!

Oe Samantha, ja zulke dingen was makkelijker zonder kinderen.
En ook al ziekjes en overbleast. Ook voor jou, betercshap!

Mijn horloge heeft geen HRV en soms vind ik dat wel jammer en soms denk ik ook, ach ik voel zelf ook wel hoe ik me voel.
Hier eigenlijk sinds mijn piek in maart ook een langdurige dip. Begin er nu langzaam uit te kruipen maar ben nog niet terug waar ik was.

Nog geen foto's van de organisatie maar wel al deze van een collega tijdens de run van zondag. Het geeft wel een goed beeld van het parcours :+
Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:18

Namiro, sterkte met het verlies van je hond :(:)
Altijd moeilijk om afscheid van je maatje te nemen.
Respect dat je die run heb gedaan!

Leonie, topper! Wat goed gedaan (en wat een aso vrouw zeg _-:( )

Sterkte iedereen die een beetje in een dip zit :(:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 18:31

Ieris ik snap helemaal dat je daar geen zin in hebt om zo laat nog de deur uit te zijn. Beterschap jij ook.

Lekkere blubberzooi leonie!
Lijkt of je er vakkundig omheen bent gerend op de foto?

De slimmer presteren podcast heeft nu een leuke aflevering over ultra runnen. Net een stuk geluisterd in de auto. Aanrader.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 21:06

Zondag ging het voor geen meter, vandaag ging het weer lekker gelukkig. Op dinsdag loop ik eigenlijk altijd fijn. Geen idee waarom.

Intervallen gedaan, 8.5km met 800,700,600,500,400m versnellen en 5x100 meter sprint.

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:37

Supervixen schreef:
Ik sta bijna altijd op aanhouden.

Ik sta structureel (al een paar maanden) op overbelast :')
Best sneu.

Fijn dat jij zo goed gaat Ninus! Veel plezier komend weekend.
SV, mooie intervallen. Wat zakt jouw hartslag mooi mee zeg.
Leonie, jeetje, wat een smeerboel joh.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:55

Hier vindt Garmin mij nu ook overbelast.

Ik heb vanavond wat intervallen gedaan, maar gewoon puur op gevoel, dus af en toe 150m, af en toe 200, en soms een sprintje. Rust ook op gevoel. Had nu 1.5 anaeroob. Dus dat is voor mijn doen hoog.

Echter, mijn Garmin heeft kuren, die heeft mijn run niet opgeslagen, althans niet goed. Echt heel raar. De afstand van 9km is goed opgeslagen, maar verder geen cadans, geen hartslag, alleen in de eerste seconde en laatste seconde. En je ziet in de app ook dat ik 169 uur gelopen zou hebben.

Ik hoop dat dat een hikje is en dat het horloge niet kapot is. De stappen zijn ook niet goed geteld, ik heb er nu 5200, ik weet het niet hoor, maar met 9 km zou ik rond de 10.000 moeten zitten. Ik zweef niet ineens.
Heeft iemand dit eerder gehad?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een heerlijke blubber Leonie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 22:24

Ik zou hem even opnieuw opstarten.

Overbelast heb ik ook een tijd gehad Goof, niet fijn.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:21

Germie, misschien is jou Garmin zelf overbelast :D
Vraag je niet te veel van hem ;)
Vaag ja, hopelijk doet ie het weer na opnieuw opstarten.

Sterkte Goof :(:)

Sv, fijn dat je op dinsdagen wel goed loopt!
Ziet er netjes uit!

Leonie, jee wat een plassen zeg!
Mooie foto!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:48

Lekker SV!

Ik snap heel goed dat je geen motivatie hebt in de avond Ieris, ik ben ook niet meer zo actief in deze periode. 's Ochtends vroeg is geen probleem, maar in de avond gaat mijn winterslaapmodus aan :D
We starten beide dagen vanuit Leersum dit weekend!

Goed bezig SV!

Overbelast is inderdaad niet fijn Goof.... Heb je nog klachten na het ongeluk? Je hebt wel een toffe broek, staat je ontzettend goed voor zover ik het kon zien op de foto :))

Wat een bagger Leonie, heerlijk :D Ik vind je tijd des te knapper, mijn PR op de 5 is 23:56, maar dat was echt onder ideale omstandigheden: goede temperatuur, nauwelijks wind, geen asfalt. Als ik er nu aan denk dan val ik er al bij neer := ik loop nooit meer zo snel, ook niet op de korte afstanden.

Balen van je HRV Samantha, even rustig aan doen :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:19

Wat gek Germie, heeft opnieuw opstarten geholpen?

Wauw wat een blubber Leonie! Top gedaan hoor!

Meer mensen met lage energie en HRV dus. Ik heb geen idee of dit normaal is deze tijd van het jaar, m’n vorige horloge had deze optie niet.

Ik heb gisteravond bewust niks gedaan, dus geen sportschool gedaan. Nu thuis aan het werk, dus straks pauze rondje lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:29

Samantha_ schreef:
Wat gek Germie, heeft opnieuw opstarten geholpen?

NIet om de run van gisteren goed te krijgen, of het bij een nieuwe run werkt weet ik pas als ik weer gelopen heb.
En momenteel is het weer zo slecht dat ik zelfs m'n lunchwandeling oversla. Ik zou anders een km wandelen kunnen laten meelopen als run. Maar je wilt nu niet naar buiten. Hopelijk lukt vanavond even als test.

Maar het is gewoon vaag. Je ziet in het hoofdscherm ook gewoon de 1.28 uur wat ik daadwerkelijk getraind heb inclusief wandelen tussendoor. Maar bij de details heb ik dus 169 minuten getraind. :P

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:24

Vraagje tussendoor over runvestjes: SV, jij hebt het ook zo snel warm hè? Met welk vest loop jij?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:55

Ik had in m’n pauze droog weer gelukkig, dus m’n kopie run van maandag gedaan. Vond m maandag al zwaar maar vandaag nog meer, pff.
Maar toch gedaan!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:25

Samantha_ schreef:
Ik had in m’n pauze droog weer gelukkig, dus m’n kopie run van maandag gedaan. Vond m maandag al zwaar maar vandaag nog meer, pff.
Maar toch gedaan!

Droog weer? Wat is dat? Dat heb ik vandaag nog niet gezien :') fijn dat het bij jou wel droog was!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:33

Haha ja was tussendoor even droog, vanaf iets voor 12u, en nu is het ook droog (midden Nederland)
Wel enorm veel water en plassen op de weg, dus geen rondje bos gedaan.

Tiggs, ik heb 2 run vestjes, een Camelbak, die achterkant is soort gaas achtig dus luchtig. En eentje van my protein.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 18:04

Tiggs schreef:
Vraagje tussendoor over runvestjes: SV, jij hebt het ook zo snel warm hè? Met welk vest loop jij?

De salomon adv skin 12.

Ik heb ook een 15L vest van de decathlon, maar die gebruik ik niet zo vaak. Alleen eigenlijk als we lang en/of ver lopen zonder vp of iets dergelijks. Heb die bijvoorbeeld gebruikt bij de Mullerthal trail.

Net na het werk nog even 5.5km door de regen en wind gelopen. Nog wat vermoeide benen van de intervallen van gisteren.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:22

Leonie, waah gefeliciteerd zeg! Ik vind het echt ontzettend knap dat je in die omstandigheden zo snel hebben kunnen lopen! Dat is echt geen teleurstelling waard, moet je voorstellen wat je dan loopt in ideale omstandigheden. Bizar van die vrouw die je gebeukt heeft. En je hebt het hier gedeeld, dus voor ons en voor jou is het allemaal wel gebeurd. ;)

Nog even op je eerdere bericht, ik heb niet alles kunnen lopen wat ik had gepland. Eerst de stuwwalloop in mei gecanceld ivm kinkhoest, toen de halve trailmarathon bij Leersum, die was de dag nadat ik door mijn enkel ging en de zeven heuvelen trailmarathon (die deed wel pijn) en dan de Lage Vuursche Ultra. Maar goed, ook veel wel kunnen lopen gelukkig, dus de rest laat ik los! :D Blijft soms lastig met vooruit plannen en hoever van tevoren je wel of geen ticket al koopt. Maar ik vraag me inderdaad wel af hoe goed ik kan lopen als alle factoren de juiste kant op wijzen, wie weet in 2025.
En ik snap goed met alles wat je doet dat je dan keuzes moet maken! Krav maga en bootcamps heeft bij mij op erg laag pitje gestaan al sinds september, ook door mijn enkel, maar ook omdat mijn prioriteit bij rennen lag en ik niet overbelast wilde raken.
Leuk dat je zulke diverse groepen hebt met de bootcamps, maar lijkt me wel ingewikkeld als je ze tegelijk hebt. Maar tof dat je ook voor jezelf nog een uitdagende groep hebt en zelfs een boven je eigen niveau!

SV, wat vervelend van je buikkramp en ook dat je aan het kwakkelen blijft met je HRV, ik hoop ook op een beter jaar voor je in 2025!
Misschien het tijdstip waarop je loopt op dinsdagen?

Eef_Bam, winterslaap is ook erg belangrijk en goed dat je op je eigen tempo bent gaan lopen.

Germie, indrukwekkende foto!

Samantha, jij hebt ook goed gelopen de afgelopen dagen, lekker bezig :D

Namiro, ach jee, je hondenmaatje, wat ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte! :(:)
Wel ontzettend knap dat je alsnog gegaan bent en zo goed gelopen hebt.
Balen van Lavaredo, maar inderdaad genoeg andere leuke evenementen! Mocht je inspiratie nodig hebben, mijn loopmaatje heeft afgelopen jaar alles wat zij en ik tegenkwamen en alles wat ons getipt is door renners die we hebben ontmoet genoteerd, nu hebben we een waslijst aan toffe buitenlandse (Europa) evenementen (24 in totaal). Als je wil kan ik je de lijst sturen!

MuSLi, je zou echt mijn held zijn in zo'n situatie, het was echt heel warm afgelopen zondag, wat lief dat je een shirt hebt uitgeleend. Hoe ging de trail?

Ninus, wat tof dat jullie beide dagen willen lopen, echt heel knap ook! En ik verwacht ook zeker niet snel te zijn met de voorbereiding die ik heb gehad, plan is echt om relaxt te lopen en af en toe te wandelen tussendoor, van wat ik via garmin mee krijg ziet jouw voorbereiding er prima uit. Zou leuk zijn om jullie daar te zien, ik zal zaterdag in ieder geval aan je denken, en genieten ga je zeker als je er nog niet eerder hebt gelopen, zo mooi dat gebied!

ieris, ik kan me goed voorstellen dat de loopgroep te veel werd, zo laat en ook nog ver fietsen! Hopelijk ga je je weer fitter voelen, er heerst ook wel een hoop aan griepjes en verkoudheid.

Tiggs, ik heb het met rennen ook snel warm, maar onder elk renvest ga je hoe dan ook zweten. Zolang het goed aansluit en niet schuurt of op en neer beweegt, heb je daar geen last van. Hier ook de Salomon adv skin 12 en vrijwel iedereen die ik ken, heeft die ook met tevredenheid!

Ik begin eindelijk iets minder verkouden te worden, ben ook al weken aan het kwakkelen. Voel me dan niet grieperig genoeg om niet te studeren of werken, maar het gaat dan ook niet echt over. Mijn HRV blijft gelukkig gebalanceerd, doordat ik goed slaap waarschijnlijk.

Hier eind van de middag in de regen en miezer gelopen, het was eindelijk ietsje droger. Mijn laatste run voor zondag, ik wil zeggen rustig gelopen, maar mijn tempo was helemaal niet zo laag. Volgens mij verandert mijn rustig lopen langzaam naar een steeds sneller tempo, het voelde oprecht wel als rustig lopen namelijk. :+ De ene helft was vol tegen de wind in, de andere helft met de wind mee.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 20:24

Jouw loopje lijkt op de mijne, maar wat heb jij een hoge hartslag. Scheelt misschien dat je een stuk jonger bent dan ik.
Heel veel succes alvast en ninus ook natuurlijk!

Afbeelding

Ik heb net mijn eerste waterdichte jasje gekocht. Voor mijn ultra in Wales. Want verder denk ik dat ik hem niet veel aan heb, want ik zweet me dood in regenjasjes. Maar goed, misschien gaat deze het verschil maken.

Afbeelding

Waterdichtheid 28000mm.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:53

Op welke trailschoenen lopen jullie?
Ik zie dat er best wel wat aanbiedingen zijn nu met BF, misschien interessant om iets te bestellen.
Ik zoek wel schoenen met veel demping, de Saucony peregrine had bijvoorbeeld niet voldoende demping voor me.
Iemand bekend met de Brooks Cascadia bijvoorbeeld?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:32

SV, dit is voor mij een nette lage hartslag :') mijn zone 4 begint bij 166. Ook vergeleken met leeftijdsgenoten heb ik een relatief hoge hartslag.
En dankjewel!
Mooie jas! Ben benieuwd hoe die bevalt.

Goof schreef:
Op welke trailschoenen lopen jullie?
Ik zie dat er best wel wat aanbiedingen zijn nu met BF, misschien interessant om iets te bestellen.
Ik zoek wel schoenen met veel demping, de Saucony peregrine had bijvoorbeeld niet voldoende demping voor me.
Iemand bekend met de Brooks Cascadia bijvoorbeeld?

Ik weet dat heel veel mensen fijn lopen op de hoka speedgoats, die hebben wat meer demping! Volgens mij loopt SV er ook op.

Ik liep fijner met iets minder demping, anders worden mijn enkels wat ontstabiel. Ik loop fijn op La Sportiva Bushido III, Salomon Sense Ride 5 en zou graag nog de hoka torrents willen, maar dan wordt mijn collectie zo groot.

Ik kan zeker aanraden om een passessie te doen bij de trailrunstore in Zoetermeer! Daar mag je buiten ook een stukje erop lopen en hebben ze meer dan in de standaard hardloopwinkels. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 21:54

Ik heb hoka speedgoats inderdaad. En een paar hoka zinal, die hebben veel minder demping en gebruik ik voor korte afstanden.
Mijn vriend heeft een paar cascadia's, die was er niet heel enthousiast over nog.
Hij loopt ook op de speedgoats.

De new balance fresh foam x more trail v3 heeft heel erg veel demping, mijn vriend heeft daar zijn tweede paar van besteld, die vindt ze heel fijn. Ze zijn ook mooi, mooie kleurtjes.

Ik hoop dat de speedgoat 6 net zo fijn loopt, ik heb denk ik 4 of 5 paar van de speedgoat 5 versleten.

De peregrine heb ik ook een paar paar van gehad, die zijn veel harder in vergelijking tot de speedgoats.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:28

Dank voor de tips!