Viruswaanzin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:48

Maar is dat niet een verschil van denken, jij jullie zien het als een kleinere risico terwijl ik het juist andersom denk.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:48

Janinevv schreef:
Maar is dat niet een verschil van denken, jij jullie zien het als een kleinere risico terwijl ik het juist andersom denk.

Neen, het grootste verschil is dat jij enkel over het risico voor jezelf spreekt en wij ook over dat voor anderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:49

Janinevv schreef:

En dat mag. Maar daarmee kies je dus voor smaakje 1 en jou keuze beïnvloed ook de rest van de samenleving richting smaakje 1. Dus daar zullen anderen wat van vinden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:49

safina schreef:
Weet je JanineV, als men mensen dingen gaat onthouden om ze zo te dwingen toch een vaccin te nemen, zou dat niet in de haak zijn. Maar zo zit dit niet in elkaar. Als je niet gelooft in de werkzaamheid van motorhelmen, dan hoef je er ook nooit van je leven eentje op te zetten. Als je dat niet wilt kan niemand je dat verplichten. Maar dan mag je ook niet op een motor rijden hier in Nederland. Als ze dat bedacht hebben met als doel om zoveel mogelijk mensen een helm te laten kopen, zelfs mensen die nooit een helm op hun hoofd zouden willen, ja, dan zou het chantage zijn.

Jij gelooft niet in die vaccinatie. Prima. Jij bent helemaal vrij in je keuze voor een vaccin. Gelukkig wel. Je hoeft er nooit eentje te nemen als je dat niet wilt. Maar je keuze zorgt misschien wel dat je bepaalde dingen straks nog even niet kan. Deal ermee zou ik zeggen. Jij staat voor jouw keuzes. Maar ben je nu ook flink genoeg om de gevolgen van je keuze te aanvaarden?

Dat vind ik dus dan het enge ervan en dat voelt voor mij dus als die “chantage”

En dat ik er niet in geloof is ook groot, vaccins werken zeker wel maar ik ben alleen bang voor dat in mijn ogen grote risico voor in de toekomst.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:50

SinneJ schreef:
Janinevv schreef:

Neen, het grootste verschil is dat jij enkel over het risico voor jezelf spreekt en wij ook over dat voor anderen.

Maar aan de ene kant denk ik ook aan de risico’s voor iedereen eventueel met vaccins. Want dan is dat niet voor mij maar voor iedereen die vaccin heeft gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:51

maar voelt het dan ook als chantage dat je een rijbewijs moet hebben voor je auto mag rijden?

Janinevv

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:52

Nee omdat je dan vaker beter kunt rijden en regels hebt geleerd.

En weet je regels moeten er zijn eens, maar met het vaccineren voelt het voor mij dan echt niet eerlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:54

Janinevv schreef:
Maar aan de ene kant denk ik ook aan de risico’s voor iedereen eventueel met vaccins. Want dan is dat niet voor mij maar voor iedereen die vaccin heeft gehad.

En dan moet je dus ook de risico's van corona zelf meenemen, en die zijn aanzienlijk groter. De rekensom is echt niet moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:55

Janinevv schreef:
Maar hoezo zijn jullie dan bereid dat risico te nemen ?

Want jullie noemen het dus ook een risico, en dat is wel zorgelijk. En dan ben ik niet asociaal dan ben ik liever afwachtend en voorzichtig.

Ik werk in de zorg, op een plek waar veel mensen komen die een kwetsbare gezondheid hebben. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mensen het via mij krijgen.
De vader van een vriendin van mij ligt nu kritiek in het ziekenhuis met covid-19. De kans is klein dat hij het overleeft. Ik verwacht elk moment een berichtje dat hij overleden is. Hij is besmet geraakt door zijn broer. Die broer is al dood, wordt morgen begraven. Ook dat is een reden: ik wil niet dat ik die ziekte verspreid en dat er door mij mensen in dit soort nare situaties komen.

Ik laat natuurlijk ook liever een paar miljoen mensen voorgaan met zo'n vaccin, zodat ik mooi even rustig kan kijken hoe het uitpakt allemaal. Maar als we allemaal zo denken, hoe moet het dan verder?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:55

en nu zorgt een vaccinatie er voor dat een ziekte zich niet meer kan uitbreiden in de samenleving dus dat de samenleving weer beter kan functioneren. Doe je daar niet aan mee, zul je op een andere manier moeten bijdragen aan voorkomen van verspreiding. Door meer sociale isolatie-maatregelen te hebben.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:56

secricible schreef:
en nu zorgt een vaccinatie er voor dat een ziekte zich niet meer kan uitbreiden in de samenleving dus dat de samenleving weer beter kan functioneren. Doe je daar niet aan mee, zul je op een andere manier moeten bijdragen aan voorkomen van verspreiding. Door meer sociale isolatie-maatregelen te hebben.

Precies, maar bijdragen zal je! Kan je niet aan ontkomen. En dat kan je oneerlijk vinden, maar dat is nu eenmaal hoe het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:57

Janinevv schreef:

Net als dat je deze ziekte veel minder snel verspreidt als je een vaccin hebt gehaald.

Je vaccin is je rijbewijs. Je bent minder gevaarlijk voor een ander.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:57

safina schreef:
Janinevv schreef:

Want jullie noemen het dus ook een risico, en dat is wel zorgelijk. En dan ben ik niet asociaal dan ben ik liever afwachtend en voorzichtig.

Ik werk in de zorg, op een plek waar veel mensen komen die een kwetsbare gezondheid hebben. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mensen het via mij krijgen.
De vader van een vriendin van mij ligt nu kritiek in het ziekenhuis met covid-19. De kans is klein dat hij het overleeft. Ik verwacht elk moment een berichtje dat hij overleden is. Hij is besmet geraakt door zijn broer. Die broer is al dood, wordt morgen begraven. Ook dat is een reden: ik wil niet dat ik die ziekte verspreid en dat er door mij mensen in dit soort nare situaties komen.

Ik laat natuurlijk ook liever een paar miljoen mensen voorgaan met zo'n vaccin, zodat ik mooi even rustig kan kijken hoe het uitpakt allemaal. Maar als we allemaal zo denken, hoe moet het dan verder?

Safina heftig, ik werk ook niet met zwakkere mensen in die zin en kan dus daar ook
Moeilijk over mee praten en snap wat je bedoeld.

Toch voelt het ook niet goed om dan aan de hele wereld bevolking iets te vragen waar we niets van weten over hoeveel jaren we er allemaal voor staan. Dat maakt het voor mij ook eng.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:58

dan moeten we dus wat anders vragen aan de samenleving: sociale isolatie. Het gevolg daarvan is economische problemen, maar als de meerderheid van de samenleving dat beter zou vinden, dan is dat dus wat we met elkaar moeten doen.

Ik ben daar geen voorstander van, vandaar dat het ook in mijn eigen winst is als meer mensen zich zouden laten vaccineren.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:59

safina schreef:
Janinevv schreef:

Net als dat je deze ziekte veel minder snel verspreidt als je een vaccin hebt gehaald.

Ja maar wat als we allemaal ons rijbewijs (vaccin) hebben gehaald en er weer iets met ons allemaal gebeurd over 5/10/15 jaar ?

Ik snap echt jullie punten wel maar iets maakt het ook weer dubbel en dat het gewoon te snel is voor mij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:00

je bedoelt dat er een nieuw virus ontstaat? Dan begint het hele riedeltje weer opnieuw. Sociale isolatie of vaccinatie, die smaakjes komen bij ieder virus weer op het menu.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:00

safina schreef:
Janinevv schreef:

Het heet "bewijs" met een reden. Het heeft niet enkel een diplomafunctie, maar ook (en vooral) de functie dat jij kan aantonen dat je dat diploma hebt.

Daarom kan het best zijn dat je ook een vaccinbewijs zal moeten hebben binnenkort om bepaalde zaken te doen. Bv een job zoeken in de zorg of naar een pretpark gaan of op een vliegtuig stappen. Een wandeling of een privéfeest houden zal je altijd kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:02

Maar dat "we weten er niets van" hoe jij het brengt Janine, ligt een heel stuk genuanceerder.

Zie het als een heel nieuw gerecht koken. Je kent alle ingrediënten (vb aardappel, radijs, koriander en chocola), maar je hebt ze nog nooit allemaal zo gecombineerd als je nu doet in je pan. De kans is echter heel erg klein dat je chocola opeens allemaal bijwerkingen gaat geven. Of dat je radijs opeens dodelijk is.

En dan is er niks mis mee als je dat gerecht nog niet wilt proeven. Maar dan moet je ook niet klagen dat het alternatief, vb een droge boterham, oneerlijk is en je verplicht wordt om wel te proeven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-20 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:03

koriander in een gerecht geeft altijd problemen idinn >;)

Anoniem

secricible schreef:
koriander in een gerecht geeft altijd problemen [***] >;)

Kak ja dat smaakt voor 50% van de mensheid naar zeepsop -O-

Janinevv

idinn schreef:
Maar dat "we weten er niets van" hoe jij het brengt Janine, ligt een heel stuk genuanceerder.

Zie het als een heel nieuw gerecht koken. Je kent alle ingrediënten (vb aardappel, radijs, koriander en chocola), maar je hebt ze nog nooit allemaal zo gecombineerd als je nu doet in je pan. De kans is echter heel erg klein dat je chocola opeens allemaal bijwerkingen gaat geven. Of dat je radijs opeens dodelijk is.

Klopt maar als er een ander ingrediënt bij zou komen dan kan er eventueel wel een reactie ontstaan wat niet goed voor je is.

Ik snap heel goed dat het vaccin grotendeels lijkt op andere vaccins, maar dat stukje nieuw wat er wel is voor mij gewoon een naar idee voor de toekomst.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:04

Janinevv schreef:
idinn schreef:

Klopt maar als er een ander ingrediënt bij zou komen dan kan er eventueel wel een reactie ontstaan wat niet goed voor je is.

Ik snap heel goed dat het vaccin grotendeels lijkt op andere vaccins, maar dat stukje nieuw wat er wel is voor mij gewoon een naar idee voor de toekomst.

Maar ga je nu eens eerst verdiepen in dat nieuwe stukje!

Want vaak is nieuw gewoon een andere toepassing van het oude. Het kan best zijn dat er geen enkele nieuwe stof in dat vaccin zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:07

Ik ben er ook niet enthousiast over hoor, zo'n vaccin nemen. Maar je hoeft het niet te doen he? Alleen moet je dan wel andere maatregelen nemen om te voorkomen dat je mensen besmet.

Ja, voor mijn vriendin is het heel heftig. Ik kan eigenlijk helemaal niets voor haar doen. Het maakt me machteloos. Degene die de broer van haar vader besmet heeft, heeft waarschijnlijk straks geheel ongewild twee doden op zijn of haar geweten
Ik zou nooit diegene willen zijn. Zeker niet als er een vaccin was geweest, maar het mij aan moed had ontbroken om dat te nemen. Kan ik mezelf dan nog recht aankijken in de spiegel?

Ik neem mensen die het niet aandurven niets kwalijk. Ik snap dat. Tot het moment dat ik hoor dat ze anderen wel hebben lopen besmetten. Omdat ze wel vonden dat ze evenveel recht hadden op hun vrijheid als mensen die de moed wel hadden zich te laten vaccineren. Dat snap ik niet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:07

Er zal vast iets nieuws toegevoegd zijn anders was het ook geen nieuw vaccin maar een reeds bestaande.

Ik zal me er eens in proberen te verdiepen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:09

Janinevv schreef:

Er is altijd een risico. Er zijn geen concrete aanwijzingen dat die risico's hoog zijn, maar er zullen altijd mensen zijn die negatieve effecten van het vaccin zullen ervaren.
Zolang die effecten overwegend klein zijn (dagje spierpijn op de plaats van infectie of een nachtje verhoging), en de grotere effecten (blijvende gevolgen) alleen zeer zeldzaam zijn, zijn die risico's over het algemeen prima aanvaardbaar.

En je hebt gelijk. Die risico's zijn nog niet volledig bekend. De aantallen geteste personen zijn nog niet zodanig hoog dat we al kunnen zeggen welke bijwerkingen zich zullen voordoen in één op de miljoen, één op de tien miljoen of één op de honderd miljoen gevallen. We weten ook nog niet wat de effecten zijn na een jaar, twee jaar, tien jaar of een mensenleven.

Wat we wel kunnen doen, is met de beschikbare data een zo goed mogelijke inschatting maken van alle risico's.
Die kunnen we vervolgens afzetten tegen de (eveneens geschatte, want die zijn evenmin bekend) langetermijneffecten van het virus.
Hoe meer data er beschikbaar komt, hoe beter de schattingen daarmee worden, maar zeker is dat zowel aan het vaccin als aan niet vaccineren risico's zullen blijven kleven.