Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:17

Wat is er zoal tegen te doen? Dan houd ik dat in mijn achterhoofd voor een volgende keer.

De huisarts zei nu ook dat ze het ding wat moest manoeuvreren #) en daardoor ging het ook bloeden. Maar dat kwam heel vaak voor zei ze. Ik schrok toen ik het zag namelijk. :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:02

Ah vervelend Mandarijn, in mijn ervaring hangt t heel sterk af van degene die inbrengt. Ik ben bij dokters geweest waar ik letterlijk amper door had dat er een eendenbek zat en ook bij een arts waar het tandenbijten was.
Had ze hem een beetje warm gemaakt? Dat doet mijn gynaecoloog meestal en scheelt tegen de shock van koud metaal. Iets hoesten helpt ook omdat je dan ontspant. Rustig door je neus ademen naar je buik toe en zoveel mogelijk ontspannen. En niet schamen om pijn aan te geven want t is echt niet nodig dat jij pijn hebt.
Vaak zijn eendenbekken er ook wel in maatje kleiner maar een arts die goede techniek heeft is het belangrijkste.

Zelf heb ik een baarmoeder die ietswat in een hoek ligt. Mijn eerste huisarts raadde toen aan om met mijn kont op mijn handen te liggen dan kon ze eea ook beter zien en scheelde haar zoekwerk doordat ik zelf wat kantelde. Wellicht is dat bij jou ook het geval?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:50

Wat zin heeft is het goed ontspannen van je bekkenbodemspieren. Dat kun je 'droog' oefenen, terwijl je in een stoel zit, loopt, etc en als je de houding van de 'gynaecologische stoel' nabootst.

Dan is er de maat van het speculum, je kunt vragen om 'het maagdenspeculum', de smalste van het stel. Voor het afnemen van een uitstrijkje maakt de maat in wezen niet uit. (Het enige wat nodig is, is dat de baarmoederhals/ mond in zicht komt en dat het borsteltje erdoor kan.)
Als het ding van metaal is, graag eerst onder de warme kraan. En glijmiddel er op. En een goede techniek van de arts.
Huisartsen zijn gewend het staande te doen (arts doet het vooral op de tast - kan zinnig zijn), gynaecologen zitten doorgaans op een krukje en kijken ook.
Je kunt de arts vragen om hierin te variëren.

En sommige vrouwen hebben iets wat wordt aangeduid met de letters 'vvs', een puur plaatselijke ontsteking van het slijmvlies - die je enkel en alleen waarneemt als het slijmvlies wordt aangeraakt.
(Wat de kwaal lastig te plaatsen maakt, want het gaat dan doorgaans over laten we zeggen bijzondere momenten. Dat pijn dan te maken heeft met slijmvliezen die je niet ziet kan voor veel gepuzzel zorgen. Dat ontstoken slijmvlies aanraken pijnlijk is, is zo logisch als maar zijn kan.)

Mandarijn

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:19

Bedankt voor de uitleg!

Mars, nee ze had hem niet warm gemaakt eerst. Zal er dan ook wel mee te maken hebben gehad denk ik.

Ik kreeg net de uitslag al op de mat, niks gevonden dus ik hoef pas over 5 jaar weer. :D

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:20

Ik geef het topic weer even een schopje. Ik ben al aantal jaar bekend met hpv wat begon met een pap3a1 werd een pap3a2. Vorig jaar nog een pap 2 maar geen hpv meer aanwezig en vandaag te horen gekregen dat ik een pap 1 heb en geen hpv aanwezig.

Hoef voorlopig geen controle meer en mag mee doen met de volgende ronde van bevolkingsonderzoek.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:21

Wat goed!
Gefeliciteerd!! *\o/*

Ik mag 27 juli weer voor uitstrijkje, alleen is dat waarschijnlijk tijdens mijn menstruatie, dus ik met even bellen of dat uitmaakt voor mijn uitstrijkje.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:27

Valerie93 schreef:
Ik geef het topic weer even een schopje. Ik ben al aantal jaar bekend met hpv wat begon met een pap3a1 werd een pap3a2. Vorig jaar nog een pap 2 maar geen hpv meer aanwezig en vandaag te horen gekregen dat ik een pap 1 heb en geen hpv aanwezig.

Hoef voorlopig geen controle meer en mag mee doen met de volgende ronde van bevolkingsonderzoek.

Wat fijn! Goed zeg!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:28

Wauw dat is goed nieuws!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:58

Olle schreef:
Wat goed!
Gefeliciteerd!! *\o/*

Ik mag 27 juli weer voor uitstrijkje, alleen is dat waarschijnlijk tijdens mijn menstruatie, dus ik met even bellen of dat uitmaakt voor mijn uitstrijkje.

Ja helaas mag je dan niet.

Ik ben na 3 jaar naar pap1 gegaan met nog met hpv aanwezig maar al hele opluchting.
Van pap3b tegen 4 aan
En 2 lis behandelingen verder

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:03

Ik ben inmiddels ook terug naar PAP1 en geen HPV :)
Dus mag nu ook mee met bevolkingsonderzoek

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:51

Ik ben 1.5 week geleden geweest.
Zal eens ff navragen of alles goed was.
Soms vergeten ze wel eens te bellen...

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:42

LinsxDot schreef:
Ja helaas mag je dan niet.

Ooh vanmiddag het ziekenhuis aan de lijn gehad.
Voor uitstrijkje maakt het niks uit, colposcopie gaat niet.

Wat fijn Barbarientje!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:17

Oké ik heb toen afgebeld en zei ze idd dat niet kan en verschoven moest worden

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:21

Ik heb ook een x moeten verzetten.
Maar ik zat in de heftige dagen van mijn periode.
Indien je niet te extreem an het "rommelen" bent kan het wel

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:19

Mandarijn schreef:
Wat is er zoal tegen te doen? Dan houd ik dat in mijn achterhoofd voor een volgende keer.
:o

Wat helpt is dat op het moment dat het speculum wordt ingebracht je een beetje perst. Dan gaat de baarmoeder mond wat open.
En ook speculum dat wat warmer is helpt ook.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:24

Bij mij lag de brief met uitnodiging ook op de mat. In mijn vakantie maar even een afspraak maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:29

Weten jullie tot welke leeftijd het verstandig is om te gaan? Ik ben 65 jaar en ben dit jaar weer geweest en weer goed , gelukkig al 40 jaar. Dus ik zou weer met 70 moeten. Maar ik vraag me serieus af of dit nog zin heeft.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:31

pien_2010 schreef:
Weten jullie tot welke leeftijd het verstandig is om te gaan? Ik ben 65 jaar en ben dit jaar weer geweest en weer goed , gelukkig al 40 jaar. Dus ik zou weer met 70 moeten. Maar ik vraag me serieus af of dit nog zin heeft.

Jes het heeft zin.
Je wilt toch niet her risico lopen dat het gemist word en je met 71 omkiept?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:32

Wat bedoel je met omkiepen? Dat ik alsnog pap 3 of 4 krijg?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:32

Bijvoorbeeld....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:39

pien_2010 schreef:

... naar de letter van de wet wordt dit per land bepaald.
Op zich heeft dit zin.
Inwoonsters van Nederland (met alle melk en zuivel, of wat zal het zijn) hebben een relatief grote kans op borstkanker.

Mbt het uitstrijkje word je hier niet meer na je 55ste uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek.
Voor Nederlandse vrouwen is de kans op baarmoederhalskanker dan erg klein - al geldt wel de regel dat je bij klachten/ 'post menopauzaal' bloedverlies efkes langs de huisarts moet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:08

Dank jullie wel. Mijn huisarts hier in Frankrijk, zij is van mijn leeftijd en vind ook gewoon herhalen om de 5 jaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:16

Ik wilde idd zeggen, in Nederland wordt er na je 55e niet meer automatisch gescreend, dus denk dat je, als je nu een goede uitslag had, behoorlijk safe zit hoor.

Hoe zit dat eigenlijk in Nederland, als je negatief test op HPV word je nog maar om de 10 jaar uitgenodigd.
Ik ben in het jaar van m'n 40e getest en testte negatief.
Dus als het goed is moet ik in het jaar van m'n 50e verjaardag weer.
Maar vervalt dan die in het jaar van mijn 55e? Of zou ik dan toch in het jaar van m'n 60e verjaardag nog een keer worden opgeroepen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:21

Marije dat denk ik ook, maar ik vind het niet belastend dus ga wel weer via huisarts.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:27

Ik heb de herinnering aan de oproep in de bus gehad even geleden en heel even getwijfeld, maar ga niet en zal ook niet thuis testen.
5 jaar geleden met de eerste oproep ook geen gehoor aan gegeven.
Ik weiger vanuit angst te handelen.

Medisch en gratis gecombineerd met de overheid gaan niet samen.