ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:59

Zo zijn er eigenlijk best veel mensen hier met AD(H)D.

Over anderhalve week moet ik naar het GGZ en dan krijg ik na een gesprek als het goed is te horen of ik het nou echt heb.
En of het ADD of ADHD is. Ik was als kind namelijk niet heel hyper maar volgens sommige in mijn omgeving ben ik dat nu nog wel haha... Dus even afwachten wat ze daar zeggen.
Vind het eigenlijk heel spannend...

Vind het ook heel moeilijk wat betreft medicijnen etc. Als ik zo hoor wat jullie allemaal aan bijverschijnselen hebben gehad dan vind ik dat best eng.. Daarnaast wil ik ook niet dat ik heel erg verander zeg maar. Wel op ADD vlak maar ik wil niet heel iemand anders worden zeg maar...

Picasso ik was al blij toen ik erachter kwam dat ADD bestond. Zelfs dat gaf me al wat rust. Dus ik snap heel goed wat je bedoeld.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:03

Alwiene schreef:
Klinkt als een heftige versie van de normale bijverschijnselen. Kreeg je 10mg per keer? Ik was de eerste dag ook wat stoned, was de tweede dag verdwenen toen was mijn lijf al gewend. Ja
Wellicht is de medicatie wel juist, maar heeft jouw lijf een rustiger opbouw nodig, beginnen met 2,5mg dan 5 etc.

Ja 3x 10 mg op een dag. Dag erna was ik nog stoned terwijl het na een paar uur wel uitgewerkt zou moeten zijn..
Bijverschijnselen als niet kunnen eten en slapeloosheid kan ik er niet bij gebruiken. Niet kunnen autorijden kan ook niet ben afhankelijk van mijn auto ivm paard en werk. Heb mijn eten hard nodig (ben al mager) en slaap al slecht. Hoop dat ik maandag wat anders aangeboden krijg. Stiekem wel ik helemaal geen medicatie vind dat maar eng Nagelbijten / Gniffelen

Had trouwens ook trillingen, mijn gezicht leek verdoofd, hoofdpijn etc. Voelde mij gewoon echt naar.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:15

Kom even binnenvallen Vork
@laulau, niet iedereen heeft die bijverschijnselen Knipoog Ik slaap zelfs beter met medicijnen. Al heb ik nu wel minder eetlust en heb ik een beetje een ingevallen gezicht gekregen ipv mn dikke kop ROFL Ben ook veel kieskeuriger geworden met eten, maar dat ligt er ook deels aan dat mijn ouders veel gemakkelijker zijn geworden daarin. Mn broer mocht steeds meer eten laten staan, en tsjah dan ga ik mezelf natuurlijk niet dwingen om vies voedsel te eten Vork
Ik heb wel erg veel baat bij mn medicijnen. Mijn ouders al helemaal hahaha, zonder medicijnen ben ik niet om uit te houden.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 11:18

Hey naamgenootje haha...
Haha moeilijkere eter zou voor mij geen kwaad kunnen haha. Ben niet echt te dik maar merk wel dat ik naarmate ik ouder wordt steeds sneller aankom haha...
Ja ik denk dat ik het ook wel gewoon wil proberen maar vind het allemaal wel heel spannend...

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:22

Als het je niet bevalt kun je het altijd nog stopzetten Knipoog

Trouwens over de ritalinmensen die regelmatig vergeten te slikken; informeer eens bij je verzekeraar (of hoe dat ook heet Vork ) of concerta volledig word vergoed. Bij ons is dit wel het geval, en aangezien ik altijd 2 van de 3 vergat ben ik overgestapt op concerta. Scheelt heel wat gedoe, en als je 's ochtends eraan herinnerd word ben je er de rest van de dag ervanaf en hoef je er niet meer aan te denken Lachen

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:26

woow.. dat lijkt wel over mij te gaan :-O

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:46

Hmm klinkt allemaal best bekend wat hier voorbij komt Ja Heb net die test gedaan op levente.nl heb 72 van de 110 keer met ja beantwoord, weet alleen nu niet wat dat betekent? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:48

Waar ben jij verzekerd dan Laura?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 11:51

Bij menzis. Heb geen idee wat die vergoed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:54

Hoe is bij jullie eigenlijk ondekt dat jullie ADD hadden en hoe is dat getest etc?

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:59

Rock schreef:
Waar ben jij verzekerd dan Laura?

Ik heb een ziektedingespasje van CZ.. Dus ik denk CZ? Nagelbijten / Gniffelen Mijn ouders regelen dat enzo, zal ze vanavond wel even vragen.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:08

Desiree_1993 schreef:
Hoe is bij jullie eigenlijk ondekt dat jullie ADD hadden en hoe is dat getest etc?

Ik heb (geloof ik?) heel vroeg op de basisschool al 1 of andere test gehad. Er kwam uit dat ik een zeer slechte concentratie had. Niks mee gedaan, omdat de leraar vond dat ik anders een stempel opgedrukt kreeg. Mn ouders hebben er daarna niets meer aan gedaan, tot ik naar de middelbare ging en mijn moeder eens op internet rond ging zoeken. Kenmerken e.d sloegen zo ongeveer allemaal op mij, vond mijn vader ook. Mn moeder had toen een tijdje later een afspraak bij de dokter, en toen had ze gelijk maar wat dingen bij de dokter nagevraagd. Die stuurde ons door naar jeugdzorg (dacht ik?) en daar heb ik een test gehad. Daar bleek uit dat ik dus ADD had, en toen werd ik naar GGZ gestuurd. Daar medicatiegesprek enzo gehad en therapie (sloeg nergens op haha ROFL Ik heb GEEN zin om van te voren precies uit te plannen wat ik wanneer ga doen. Nagelbijten / Gniffelen dat is echt vervelend, dan zit je er zo aan vast zegmaar en bovendien heb ik zoiezo geen zin om zo erbij na te gaan denken wat ik ga doen Clown ) enige wat ik echt aan die therapie heb gehad, is duidelijk een routine maken voor 's ochtends. Dat ik voor ik naar school ga alles bij langs ga (heb ik telefoon? buskaart? sleutels? oordopjes voor mn telefoon? enz).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:19

Oeh!!! Ik zit ook bij CZ!!!!!!

Menzis vergoedt het helaas niet

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:50

Oeps, moest 3 uur geleden de was ophangen voor mn moeder.
Naja het hangt er nu iig Nagelbijten / Gniffelen

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:10

hoi iedereen!!
heb heb zo even snel wat gelezen hier en wil me er ook even bij voegen!!
ik ben op mijn 14 er achter gekomen dat ik adhd heb en omdat ik ook nog depri erbij was ben ik op mijn 17 opgenomen geweest voor dag therapie..
daar vonden ze dat het toch meer add was wat ik had en ben ik van de ritalin afgegaan en over gegaan op dexamfetamine en die helpt wel iets beter!
helaas merk ik het zelf niet altijd en vergeet ik 2 van de 3 pillen altijd in te nemen..
helaas word concerta niet vergoed bij menzis dacht ik..
ik heb nu wel beter leren omgaan met de add maar soms kom ik mezelf nog erg tegen...
vind het wel leuk dat ik dit topic heb gevonden om wat dingen uit te kunne wisselen met jullie..
krijg vaak naar mijn hoofgeslingert dak weer dingen ben vergeten enzo en doe je dat expres???
mensen ik kan er gewoon niks aan doen hoe graag ik het ook wil...
maar veel mensen kunnen dat niet begrijpen helaas..

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:25

Dat onbegrip van mensen is inderdaad vervelend. Binnen mijn familie heb ik er niet veel last van, want mijn broer heeft 't ook en mijn moeder waarschijnlijk ook. Zij snappen het dus heel goed.
Mijn vriend daarentegen snapt er helemaal niets van. Ik heb hem heel veel sites, folders en boeken laten lezen, maar hij kan zich er gewoon niets bij voorstellen. Volgens mij denkt hij nog steeds dat ik me aanstel... Beetje jammer.
Hebben jullie nog tips om mensen te laten begrijpen wat het inhoudt om ADD te hebben?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:46

Ik zou ook wel tips willen ja. Ja

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:57

Desiree_1993 ik ben er dus pas achter (en nog niet officieel..)
Vriendin van mij zat te vertellen wat haar add voor haar betekende en ze zat eigenlijk mij te beschrijven leek het.
Dus ik verder gaan zoeken en toen naar huisarts. Die heeft mij doorverwezen naar GGZ.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:41

"Kent u het gevoel dat u een kamer binnenliep en niet meer weet wat u daar wilde doen? Nou zoiets, maar dan continue én begeleid door een 20-koppig kabouterorkest die allemaal een ander instrument bespelen...."
Vond ik tijdje terug op t ADD forum ROFL

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:49

Haha! Da's een mooie! En zeer treffend...
Ik ben nu 4 dagen aan de Concerta en gistermiddag voelde ik me echt al lekker rustig. Eindelijk even geen kabouterorkest! Heb alleen wel een klein beetje last van de bijwerkingen. Ik tril af en toe een beetje en heb wat last van mijn maag, maar het is niet enorm storend.

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:18

Ik probeer het uit te leggen door het te vergelijken met een situatie die mensen zelf wel kennen. Bv. als iemand op kantoor werkt: Stel je voor je hebt slecht geslapen, bent moe en met je hoofd er niet helemaal bij, op je werk is het echter druk, de telefoon rinkelt, de email meld nieuwe berichten, de fax roept dat er wat aan komt, 3 collega's staan ongeduldig te wachten om je wat te vragen en je wéét dat je over een half uur een vergadering hebt die je nog moet voorbereiden... Hoe voel je je dan? Overstressed? (overprikkeld dus) Welkom in de wereld van ADHD alleen hebben wij dat gevoel bijna altijd, leuk he? Clown

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:03

Yoshimi schreef:
Dat onbegrip van mensen is inderdaad vervelend. Binnen mijn familie heb ik er niet veel last van, want mijn broer heeft 't ook en mijn moeder waarschijnlijk ook. Zij snappen het dus heel goed.
Mijn vriend daarentegen snapt er helemaal niets van. Ik heb hem heel veel sites, folders en boeken laten lezen, maar hij kan zich er gewoon niets bij voorstellen. Volgens mij denkt hij nog steeds dat ik me aanstel... Beetje jammer.
Hebben jullie nog tips om mensen te laten begrijpen wat het inhoudt om ADD te hebben?

dat herken ik wel, ik had ook een vriend die het wel wilde begrijpen maar ik kon het moeilijk utilegen toen. Dus heb hem gewoon mee genomen naar de psycholoog..die kon het haarfijn uitleggen en ook hoe het zich bij mij uitte omdat ze mij dus goed en lang kende wist ze psies waar ik last van had.

Toen ik nog cursus/training had was er ook een dag georganiseert met de ouders erbij..en eventueel vriend of broer/zus ofzo. Dat was heel fijn vooral voor de ouders omdat die allemal verhalen terug hoorde van andere die zo herkenba waren...terwijl je ze dus niet kent. en dan zien ze vaak wel meer herkenning.

Mijn vader en moeder hebben nu ook zo'n avonden voor mensen met autisme..ze hebben er allebei eel aan maar mijn vader heeft er nogsteeds moeite mee..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:08

wat toevallig, dit topic.

toevallig heb ik vorige week besloten dat ik me wil laten testen.

ik was altijd al druk maar hanteerbaar voor mijn ouders en zij hebben nooit een onderzoek laten doen inverband met het labelen.

maarja, vroeger zwom ik ook overal lekker makkelijk doorheen, maar nu ik mijn best moet doen op school, mijn werk én thuis ( huis opruimen, soc. contacten onderhouden etc) loop ik tegen té veel dingen aan. ik ben rusteloos van binnen, een bom energie waardoor ik heel veel beweeg, snel praat met veel gebaren maar ook heel onsamenhangend omdat mijn gedachten 'rondvliegen'. het kost me te veel energie om me aan te passen, rustig te praten,voor te bereiden, werk gestructueerd uitvoeren.. pffff

en dan te bedenken dat ik met kids met gedragsproblemen werk Haha!
dan wordt het: 'Ha, 8 uur!!! concetra voor jou, ritalin voor jou en ritalin voor mij;
Clown

ik ga sowiezo iets homeopathisch zoeken, onafhankelijk van wat er uit de test komt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:46

Mijn vriend denkt dat ik in t gesticht thuis hoor nu hij t weet....

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:19

Haha als hij dat denkt kan hij je daar gezelschap komen houden want dan zit er bij hem ook iets niet goed... Tong uitsteken