Leven met Autisme

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IceBabY

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:42

*Schopt het topic omhoog*

Heb gister de aanvraag voor mijn Autipas op de post gedaan, ben benieuwd wanneer ik 'm heb. Nog meer die 'm hebben aangevraagd?

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:19

Hallo allemaal, ik kom weer eens even aanwaaien. Lezen hoe het met iedereen is.
Hiphopje, wat een mooi stukje voor je zoon. Hij boft maar met zo'n moeder. Die bosatlas, geweldig. Misschien moet hij eens meeten met mijn zoon, die sleept ook de hele dag met dat ding. Alles wil hij ervan weten. En in combinatie met de postzegelverzameling van papa is het helemaal feest. Op de fiets is dat ook leuk: bij elk landkaartje is het hard remmen want zoonlief staat al stil.
De uitleg van Alwiene over de smileys is hilarisch. Aan je taalgevoel mankeert helemaal niets. Als ik nog eens een mooi wollig stuk moet schrijven voor de gemeenteraad, weet ik waar ik moet zijn.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:13

Ja, die bosatlas, ligt momenteel even werkeloos te wezen op zijn kamertje. Meneer heeft namelijk een nieuwe obsessie, Sims spelen op de pc. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrhhhgggg
moet het echt in de gaten houden hoor, hij zit er soms echt helemaal in, en praat dan alleen nog maar over sims-dingen.
Trouwens, hebben inmiddels de uitslag van dochterlief, ze heeft PDD-NOS. Maar dan het passieve typetje.
Ze komt over als een heel aardig, maar verlegen stil meisje.
Blijkt dus te komen door haar PDD, ze heeft moeite met emoties, kan zich moeilijk uiten, en past zich geheel aan de ander aan. Een heel meegaand kind dus. Ik hoop dat we haar wat zelfvertrouwen en assertiviteit kunnen meegeven, anders loopt straks de hele wereld over haar heen. En dat terwijl het echt een verschrikkelijk lief kind is!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:51

hiphopje het zou zonde zijn als de wereld straks over haar heendenderd ja!
Vooral de gevolgen als ze een verkeerd vriendinnetje of vriendje tegenkomt.. Nagelbijten / Gniffelen
Denk aan loverboys o.i.d. die pakken nagenoeg altijd de meisjes met weinig ruggengraat/zelfvertrouwen.
Hopelijk kunnen jullie er nu verder mee met de juiste diagnose. Ja

En over de atlas/plaatsengekte van je zoon..
Ik heb hetzelfde met dieren, paarden en paragliden.
En ik ben verslaafd aan paragliding sinds de zomervakantie en hopeloos verloren.
Alleen jammer dat ik altijd van die onmogelijke (vaak dure!) hobby's heb, alles wat maar extreem word genoemt in de volksmond vind ik fantastisch om te doen. Clown (wat ik dus niet extreem vind.)
(Adrenalinegebrek, echt waar, ik ben zo nuchter wat dat betreft.
Al die sporten zit je beveiligd en er kan met heel veel niks gebeuren als je je aan de regels houd.)

Vraag me maar niks over topografie, daar heb ik niks mee en daar weet ik niets van. Vork

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:33

Leuk he zo'n hyperfocus Clown

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:21

Bokt, Horsetycoon, HorseIsle, Klikgeldmailtjes de fieps wisselen mekaar hier met enige regelmaat af, maar (bijna) altijd wel iets met de pc Ja

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:05

de fieps?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:07

snowdon schreef:
de fieps?

Fiep Ja De bij autisme horende enorm sterke interesse in iets, dit kan heel lang 1 ding zijn, of verschillende dingen na elkaar, maar kenmerkt zich dus door de hevigheid van de interesse erin. Lachen (Eigenlijk wat jij bedoelde met hyperfocus maar dat is net weer ff wat anders Knipoog )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:11

ow ok, ja hyperfocus is meer 1 ding wat centraal staat in je leven, fieps zijn dan meer de tijdelijke interessebronnen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:31

snowdon schreef:
ow ok, ja hyperfocus is meer 1 ding wat centraal staat in je leven, fieps zijn dan meer de tijdelijke interessebronnen

Nu kan ik fout zitten hoor, maar voor zover ik weet is hyperfocus een situatie waarbij je wél vreselijk geconcentreerd bent en dan ook echt overdreven, niet uit je concentratie te halen Dit bepaal je trouwens niet echt zelf wanneer dat gebeurd Clown

Hoewel een autist die bezig is met zijn fiep wel kan hyperfocussen, is wat jij beschrijft meer een fiep (obsessie), fieps kunnen zowel korte hevige interesses zijn als 1 interesse die levenslang blijft Ja Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:32

Ik was het vraagteken nog vergeten erachter te zetten zie ik nu...

Fiep lijkt mij geen officiele term hiervoor?

Ik had het overigens anders meegekregen of onthouden, maar kan goed hoor dat het zo zit.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:38

Officiele woord is inderdaad preoccupatie, zo staat het in de DSM maar fiep is wel een zeer veel gebruikt woord wanneer met het over preoccupatie bij autisten heeft, niet alleen door de autisten zelf Lachen

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:41

Sims, fieps, de nieuwe woorden vliegen me om de oren. Zo leer je nog eens wat.

Topo is misschien toch een idee, moonfish. Het is in ieder geval een goedkope hobby. Tenzij je alle landen wil gaan bezoeken natuurlijk.

Dat over je dochter klinkt niet zo fijn Hiphopje. Mijn kinderen zijn ook van die vriendelijke, gevoelige wezens. En ze zijn anders dan anderen: zoon waarschijnlijk vorm van autisme, dochter slimmer dan normaal dus denkt en doet anders dan klasgenoten die ook nog een jaar ouder zijn. Je ziet dat anderen daar nu al (ze zijn 5 en 7) feilloos misbruik van maken. Daar kan ik soms echt wakker van liggen. Hoe kan je ze daarbij als ouder nu helpen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:18

Mij is altijd wat anders uitgelegd...
Een fiep is zover ik weet iets waar iemand dan heel blij van word.
Bijv inneens gaan klappen etc. Of als het het woord olifant is constant olifant lopen zeggen o.i.d. Vork
Beetje vage uitleg, I know, maar misschien kan je er wat uithalen.

Psvonv, ik kan beter aan de topografie beginnen ja. Clown
Maar dit is gewoon te wauw! Bloos
Sirieus een verslaving, ik word er wel lekker rustig van, het werkt beter als af en toe een halve oxazepam. Vork (ook wel gezonder, behalve als je neerstort natuurlijk. Clown )

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:55

oh, dan heeft mijn zoontje denk ook een fiep.
hij kan soms heel onverwachts het woord KOEKJE roepen.
of hij doet ineens een raar dansje, maakt niet uit waar en hoe druk het is, dat dansje moet er dan even 'uit'
een hele poos geleden stonden we met zijn allen ergens bij een tankstation, langs de snelweg. we hadden wat drinken gekocht, en opeens zegt ie: papa, moet jij ook niet even een dansje doen? En hups, meneertje deed gewoon een dansje tussen alle vreemde mensen,hahahha
staat daar ineens een slungelig kereltje van 9 een dansje te doen, hihi

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 01:19

@ Moonfish, dat zijn tics, geen fieps Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 02:44

Hé wat leuk, een topic over autisme. Mijn zus heeft een stoornis op het autistisch spectrum. Ze"neemt heel veel dingen erg letterlijk. Als ze bv vraagt of ik nog koffie wil en ik zeg "nee, ik wacht even" dan blijft ze rustig met de koffiepot bij me staan tot dat "even"voorbij is bijvoorbeeld. Zij begrijpt de wereld om haar heen niet zo goed dus heeft ze baat bij een hele strakke weekindeling liefst zonder al te veel onverwachte momenten. Haar week wordt dus gepland en iedere zondagavond wordt de week erop met haar doorgenomen. Als er geen gekke dingen tussendoor komen gaat dat prima.

Ik ga morgen eens lezen wat iedereen hier voor ervaringen heeft. Wel weet ik dat autisme nog relatief jong is. Mijn zus is al ruim in de 40 en pas een jaar of 10 geleden is de diagnose gesteld. Dat is wel jammer want als we eerder hadden geweten hoe we met haar om moesten gaan en hadden geweten hoe zij de dingen ziet en beleeft, dan was ons allen een hoop verdriet bespaard gebleven.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:22

Alwiene schreef:
@ Moonfish, dat zijn tics, geen fieps Knipoog

nou........
mijn zoon heeft een hele poos een tic gehad. Hij schudde dan met zijn hoofd. De hele dag door. Zag er erg raar uit. Hij werd er zelf ook moe van en is er vreselijk mee gepest op school. Ik ben toen zooooo vreselijk kwaad geworden op school, dat de juf in alle klassen is gaan vertellen waarom mijn zoontje met zijn hoofd wiebelde en dat hij er niets aan kon doen. Mijn zoontje zei zelf nog in de klas dat ie het helemaal niet leuk vond dat zijn hoofd zo raar deed en dat ie er ook hoofpijn van kreeg. Het pesten was meteen afgelopen! Scheeld misschien dat het maar een piepklein dorpsschooltje is, maar toch. Na een paar weken/maanden was die tic opeens weg. Heeeeeeel af en toe zie ik nog een wiebel met zijn hoofd, maar dat is echt maar heel af en toe. Hij heeft ook een tijdje een gilletje gehad. Gaf ie om de zoveel minuten een klein gilletje. Gelukkig kon hij zich op school inhouden, maar thuis kwam dat natuurlijk er dubbel en dwars uit. (was wel handig met winkelen, wisten we tenminste waar hij was, want hij rent alle kanten op, hihi, beetje leedvermaak mag toch wel Tong uitsteken )
We hebben dit met de kinderpsych besproken en die noemde het een tic-stoornis.
Hij zit trouwens ook altijd aan zijn kruis te wriemelen, soms echt genant. Met de eerste communie staat hij naast de pastoor met zijn handje aan zijn kruis................ op de foto natuurlijk Bloos Haha!
Hij is op dit moment tic-vrij, als ik dat kruisgewriemel niet meetal dan.
Hoewel, hij ook geregeld rondjes loopt door de huiskamer........ hmmm maar is dat nu een tic, of een fiep? of een gewoonte.
In ieder gevan is het voor hem een manier om zijn gevoel te uiten denk ik. Hij is namelijk erg beweeglijk, er beweegt altijd wel iets aan hem.
Heel in het begin dachten wij ook dat hij naar de wc moest, zo gedroeg hij zich, als iemand die hele hoge nood heeft. In de bioscoop zat ie constant op zijn stoel te wiebelen, of thuis op de bank, of waar dan ook. En wij maar zeggen dat ie naar de wc moest gaan, met als gevolg natuurlijk een boos kind want hij hoefde immers helemaal niet! Nu laten we hem maar wiebelen. Maar er zijn nog altijd mensen die dan denken dat ie hoge nood heeft. Sinds wij hem niet meer dwingen om naar de wc te gaan, is de zindelijkheid ook bijna helemaal goed!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:28

aan mijn dochter merken we vooral dat ze moeite heeft om emoties te begrijpen. Zit je gezellig een film te kijken, kan zij wel tig keer vragen: mam, waarom doet die vrouw zo? waarom kijkt die nu zo? waarom is die nu boos? waarom huilt die nu?
Poos geleden zaten we in de auto, op weg naar de manege, toen er een paar meter voor ons een auto stopte en iemand uit liet stappen. Die auto toeterde eventjes en reed weer weg.
Vraag ze: mam, waarom toetert die auto nu?
Ze snapte dus echt niet dat je ook kunt toeteren om 'gedag' te zeggen.
We weten pas sinds een week dat ze PDD-NOS heeft. We hebben het haar nog niet verteld, want ze heeft nu haar eerste proefwerkweek, en vonden het niet zo verstandig om dat nu te vertellen. Dat gaan we dit weekend doen, en we maken er helemaal geen drama van hoor. Er is niks mis met haar, ze is alleen een klein ietsiepietsie anders Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:46

Zien jullie ook kopieergedrag? Wanneer mijn zus niet weet wat er van haar verwacht wordt in een bepaalde situatie, bv in een restaurant, dan gaat ze mij of mijn moeder een beetje na doen. Meestal bestelt ze dan ook hetzelfde als ik. Haha!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:36

Ik herken veel van de verhalen van jullie in mijzelf:
- Moeite met emoties..
- Kopieergedrag..
- Structuur nodig..
- ...
Bij mij is er nog geen autisme vast gesteld maar ik wordt er binnen kort op getest..
Waarscheinlijk zit het in de famillie want mijn vader en broer hebben het..

Hoe vinden ''gewone'' mensen met autisme eigenlijk??
Ik bedoel hoe denken jullie over autistische mensen??

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:12

ik heb zelf ook pdd- nos
is begin vorig jaar bekend geworden

ik kan emoties van anderen mensen wel goed aan voelen, af en toe juist te goed.
maar ik weet dan niet wat ik er mee aan moet.

het ergste vind ik dat ik wel weet wat ik wil zeggen maar het niet lukt.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:14

cesara: Dat heb ik nu ook soms.. Dat is zo vervelend.. Hoe los je het dan op?? Ik zeg er dan vaak (iets stoms) over en dan praten we over iets anders..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:15

Hey annemieke Doei!

Ik lees het nu van Sugar, schrik er van! Zou je willen vertellen (via pb?) wat er is gebeurd?

Ik had al zo'n vermoeden bij jou toendertijd dat we bij de SRR rondliepen. Herkenning he Clown

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:40

@horselove154
ik wordt meestal boos op mezelf en zeg dan inderdaad wat stoms en begin ergens anders over.

@Snowdon
ja ik had het zelf toen nog niet door.