Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:16

alvast heel veel sterkte met je operatie fenja! En vooral met de revalidatie erna.

Ik heb zelf een ruggenprik gehad omdat ik toen verkouden was en dan geven ze liever geen algehele narcose. Eigenlijk had ik dus geen keus want ik had liever algehele narcose gehad. Ik heb ook eerder een ruggenprik gehad, bij een kijkoperatie. Beide keren weinig van gevoeld en beviel prima. Maar ik had achteraf zeker liever algehele narcose gehad bij de reconstructie omdat het af en toe aardig slachtwerk is! Zitten ze flink te trekken aan je been etc. Ook vond ik het boren erg vervelend, dat voel je door al je botten heen en ik hoorde het piepen in mn hoofd. Nou boren ze gelukkig bij voorste kruisband veel minder (ik had de achterste) dus dan is dat alweer beter vol te houden.
Maar een pretje was het zeker niet, ook omdat ik niet mee kon kijken omdat het 2e scherm kapot was. Weet je trouwens hoe het eruit ziet op het scherm? Je hebt dit soort beelden, net een onderwaterwereld!: http://www.mijnalbum.nl/Foto-HZQZIMDJ-D.jpg

MandyR

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:50

Bij mijn eerste operatie (kijkoperatie met kruisband reparatie) mocht ik kiezen of ik een ruggeprik of een gehele narcose wilde hebben. Ik heb toen voor een ruggeprik gekozen omdat ik graag mee wilde kijken en had van een bekende gehoord dat je daar minder ziek van wordt.
Toen ik vorig jaar voor een kruisband reconstructie ging wilde ik weer een ruggeprik, maar daar ging mijn arts niet mee accoord. Hier is het de gewoonte om een gehele narcose te geven zodra er in bot gerommeld moet gaan worden.
Ook bij de laatste operatie waar de schroef eruit gehaald werd, had ik geen keus. Schroef zit in het bot dus een volledige narcose.
Ik heb dus 1x een ruggeprik gehad en 2x een volledige narcose en ik moet nu zeggen dat het mij niet zo veel meer uitmaakt. Natuurlijk is meekijken leuk maar heb verder geen nadelen ondervonden van beide.

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:52

Fenja, alvast veel succes met je operatie en revalidatie :(:)
Zwerte, wat een rare foto, zo had ik het me echt niet voorgesteld :o

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:48

Ik heb van mijn operatie een film meegekregen van hoe ze binnen aan het werk zijn. Is wel leuk. de arts verteld ook op de filmpjes precies wat hij aan het doen is en wat er te zien is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:52

Mandy, na deze ervaring kan ik me goed voorstellen dat ze met operaties IN botten algehele narcose willen geven. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die flippen van het getrek en geboor, alles voel je in de rest van je lijf. Ik vond die 2 uur ook wel erg lang duren zo...

Kikkie, gek gezicht he? Dat is dus mn nieuwe achterste kruisband. Het is echt een grote onderwaterwereld :D
Ik heb ook filmfragmentjes meegekregen, ook omdat het 2e scherm kapot was en ik dus niet mee kon kijken.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:43

Nou, ik zou zoals ik gemeld had 11 maart geopereerd worden aan voorste kruisband en de mediale band.
Werd ik vandaag aan het eind van de middag gebeld door afdeling orthopedie en ze begonnen met: U staat op de planning voor 11 maart maar... Ik dacht nu gaan ze zeggen dat dat later wordt! Kreeg toen te horen dat ze het operatieprogramma aangepast hadden en nu .... word ik 2 maart al geopereerd, dat is AANSTAANDE MAANDAG dus al !!! Pfff, begin nu toch wel een héél klein beetje zenuwachtig te worden ...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:54

Zie het maar als een groot voordeel. Nu ben je rond 11 maart enigsinds van de ergste pijn af en anders begon dat pas op 11 maart :D

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 07:57

@ Uthrick: het is vast wel even schrikken inderdaad! Maar dan ben je er ook weer sneller van af!! Heel veel succes in ieder geval voor maandag!!

Gister was ik op controle en alles ging goed! Het slechtste was eigenlijk mn pols, nog steeds een thrombophlebitis van het infuus.
Maar over de knie zei hij dat ik een zeer voorspoedig herstel had, ik moest alleen uitkijken dat ik nog niet te veel doe en mijn wondjes waren nog iets actief. Maar de kruisband en de mediale band waren prima, dus ik mag flink trainen :). Het fietsen heb ik toch nog voor de zekerheid nagevraagd en ik kreeg ook daar groen licht voor!!
Ik ben heel blij!!!
Vanmiddag ga ik aanvragen wanneer ik weer met de co-schappen mag beginnen :)

Verder ben ik sinds deze week weer in mn eigen huisje. Dat is echt heerlijk, maar wel vermoeiend met 2 honden erbij en bijna elke dag een reis van Utrecht naar Amsterdam en terug, maar het is echt heeeeerlijk om weer wat in het leven te staan!!

Groetjes en succes iedereen!!!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:56

Hey meiden.

Sorry dat ik niet alles heb bijgelezen.

Maar ik wilde heeel graag weten, hoe is het met de meiden hier die geopereerd zijn?

Ik moet binnenkort ook onder het mes.. maar niet voor mijn kruisband.

Dinsdag had ik fitness, en ik zakte 2 of 3x door mijn knie tijdens een beweging van een apparaat.
Volgende dag heb ik dan niet echt ''pijn'' maar wel last van mijn knie..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:34

wat gaan ze bij jou doen dan Madeira? problemen met je meniscus? Alvast heel veel succes!
Een achterste kruisband is al totaal ander herstel dan voorste kruisband (wat een verschil tussen ons OlimpicDiaz! en dat met dezelfde chirurg...) dus als ze bij jou totaal wat anders gaan doen kan je het niet vergelijken.
Maar hier gaat het goed! Nog niet geweldig, paardrijden lukt nog niet meer dan 3 rondjes stap in de bak. Fietsen gaat wel goed! Verder merk ik er alleen wat van bij krachtzetten, sprongen, ver buigen en mn conditie is nog lang niet terug. Maar een zeer tevreden en gelukkige klant hier :D

Olimipic, klinkt allemaal erg goed bij jou! Volgens mij ben je bijna verder dan ik! Lekker om weer wat te doen he?

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:59

Nee ik heb veel last van galstenen.. dus mijn galblaas moet er uit..

Vandaag viel ik voor het eerst in mijn leven van mijn eigen paardje af.. Ik zag een ander paard niet aankomen, ik zat in de galop, Madeira rende beetje van de hoefslag af en dat andere paard wilde mij net gaan ontwijken.. En toen stond ze van galop opeens stil.. en toen gleed ik eraf.. Maar echt heel stom, gelijk greep ik mijn knie vast, van: owneee. Maar gelukkig, nergens pijn :D gewoon weer erop geklommen en linksom galopje afgemaakt, daarna nog rechtsom, en toen lekker uitgestapt want mijn les was al afgelopen.

Top dat je al zo hersteld bent Zwerte :)

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:40

Hallo allemaal

Ook ik heb eindelijk door gekregen wanneer de operatie plaats gaat vinden. Ik ga 10 maart onder het mes en knijp hem eigenlijk best wel.
Het probleem is namelijk ik heb nu geen pijn alleen het is erg vervellend dat ik heel veel dingen niet meer kan omdat de knie instabiel is.
Volgens mijn fisio ga ik wanneer de pijn weg is een wereld van verschil voelen. Ik ben dan ook zeer nieuwschierig hoe het straks zal gaan. Ik zie alleen op tegen het lange revalideren en de lange periode dat ik op krukken rond zal moeten lopen.
Maar zoals ik de verhalen van jullie allemaal hoor gaat die revalidatie tijd best snel voorbij. En eigenlijk valt de periode na de operatie op krukken lopen ook best mee. Dat geeft de burger weer moed zou ik maar zeggen. Ook ik heb dus nu nog anderhalve week om nog "gewoon" rond te lopen zonder voorste kruisband.

@ Uthrick
Ik wens je heel veel succes en veel veel beterschap straks. Ben heel erg benieuwd naar jouw verhaal en hoe jij de eerste week ervaart. We kunnen in ieder geval leuk met elkaar hebben over de revalidatie samen. Dat zal wel ongeveer gelijk op gaan denk ik

Groetjes yvette

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:19

Jij ook heel veel succes Fenja en Utrhrick natuurlijk ook!

@Fenja: Het is natuurlijk voor ieder verschillend hoe lang je op je krukken rond hobbelt, maar ik was er al vrij snel, na zo'n 4 weken (binnenshuis) van af. En na de operatie voelde ik me helemaal super! Mijn been deed natuurlijk wel pijn, maar dat gevoel van stabiliteit geeft je echt goede hoop!

@Zwerte: ja, het is zoooo heerlijk om weer vanalles te kunnen doen!! Over 2 maanden weer controle en dan hoop ik dat ik ook weer mag gaan paardrijden.
Het moet wel vervelend zijn voor je dat we dezelfde chirurg hebben, maar dat toch het herstel zo anders verloopt. Het zal er denk ik echt aan liggen dat het jouw achterste kruisband is en die vervelende boorgaten enzo..

Volgende week heb ik mijn eerste afspraak met een fysio in Utrecht, erg spannend vind ik dat. Ook om over te stappen van mijn vertrouwde bij mijn ouders naar een nieuwe. Maar ja, dat op en neer reizen is natuurlijk ook niet fijn.

Nou meiden, succes allemaal!!!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:20

OW en Madeira, jij natuurlijk ook heel veel succes en sterkte! Het zit je ook niet zo mee zeg....
Gelukkig was je val van het paard niet al te ernstig en is je knie gespaard!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:45

Aan alle mensen die een datum ontvangen hebben:

Succes!!

De tijd dat er met krukken gelopen moet worden is verschillend per persoon.
Een maand na de operatie ben ik binnenshuis met 1 kruk gaan lopen, buiten nog steeds 2.
Na anderhalve maand ben ik ook buiten met 1 kruk gaan lopen. En dat heb ik een goede anderhalve maand volgehouden voordat ook die laatste kruk de hoek in gesmeten werd.
In totaal dus iets meer dan 3 maanden met hulpmiddelen gelopen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:48

iedereen nogmaals veel succes en hopelijk gaat het herstel voorspoedig.

Ik heb ook bijna 3 maanden met krukken gelopen. Weekje of 8 met 2, toen ook binnenshuis met 1 en later helemaal met 1 en daarna zonder.

@olimpic: het is idd wel een beetje vervelend maar aan de andere kant is het gewoon simpel te verklaren. Achterste duurt sowieso al langer en dan ging mijn herstel nou ook niet echt probleemloos. Eerst wilde de buiging al niet, mn kapsel was ook giga dik en moesten we steeds kapot trekken. Vreselijk veel pijn gehad de eerste drie maanden dus. Daarna hamstring verrekt, hoppa weer paar dagen stilzitten. Pas sinds een maand ofzo (zit nu op 5 maanden alweer!) is het kapsel redelijk hersteld maar nu mn botvlies nog niet. Dus tja ook niet zo raar dat het dan allemaal veel langer duurt he? Maar wel balen. Ben ook erg zenuwachtig wat de chirurg gaat zeggen over een maandje... Vorige keer was hij nog wel erg tevreden gelukkig. Dat zegt ook wel genoeg lijkt me!
Welke fysio ga je heen? MediCort?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:14

Jeetje Zwerte, echt vervelend dat je dan nog zoveel extra pijn hebt moeten lijden met het kapsel. Na de kijkoperatie kwam er vorig jaar bij mij ook uit dat het al een jaar gescheurd was en daarom ging daarna de revalidatie ook heel rot (11 weken, doodstil op bed gelegen...) en idd ook niet buigen.
Ik ben ook benieuwd wat ze over een maand zeggen, hopelijk is het toch nog allemaal positief!!
Ik ga naar Orthofysix, die zitten om de hoek hier. Ben wel eens naar Medicort geweest voor testen. Maar het was daar zoooo groot, dus het lijkt me wel fijner om bij een klein praktijkje te zitten :), ik laat jullie weten hoe het woensdag was!!

Groetjes!!

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:08

Iedereen die binnenkort geopereerd gaat worden --> Alvast Succes!! :(:)

Bij mij gaat alles goed, 22 maart eerste turnwedstrijd, weet m'n fysio nog niet maarja O:)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:28

Hoi Hoi

Hier even een update van mij!
Ik ben maandag geopereerd, omdat de operatie naar voren was gehaald door een andere ortopheed dan bij wie ik onder controle stond maar dat maakte mij niet zoveel uit. Op de ok zei de arts dat hij eerst een kijkoperatie wilde doen omdat hij op de MRI-Scan wel had gezien dat mijn meniscus goed kapot en de voorste kruisband gescheurd was, maar niet kon zien hoever deze gescheurd was. Als dat een klein scheurtje zou zijn, zou hij deze hechten en de meniscus verwijderen en dan zou een reconstructie van de voorste kruisband niet nodig zijn. Tijdens kijkoperatie bleek dat de kruisband toch wel érg kapot was en een reconstructie noodzakelijk.

Hij had het scherm zo laten zetten dat ik mee kon kijken en hij legde alles uit, dus ik vond het interessant! Nadat ze de hamstrings uit mijn bovenbeen hadden gehaald, kreeg ik het gevoel of er iemand van binnen héél hard in mijn knie kneep. Ik zei dit en de arts vroeg of ik mijn benen al kon bewegen... nou die kon ik dus optillen. :j Daar schrok de arts van want dat was een teken dat de verdoving (ruggenprik) uit begon te werken en hij had nog ruim een halfuur werk.
Ik kreeg toen via het infuus extra verdoving en werd wat suffig maar kreeg zijn uitleg nog wel mee. Toen ze aan het hechten waren begon ik behoorlijk last te krijgen van die band om je been die de bloedtoevoer tegen houdt. Volgens de arts heb ik een extreem snelle stofwisseling waardoor die verdoving zo snel uitgewerkt is := Tijdens het hechten (wat een co deed) is hij naast me komen zitten (wat hij volgens mij voor de afleiding deed) en hebben we best nog gezellig zitten praten. Daarna naar de uitslaapkamer maar omdat ik mijn benen alweer kon bewegen, mocht ik na het doen van een plas weg. Ik wist alleen niet meer hoe je moest plassen dus heb maar wat zitten persen tot ze tevreden waren :+

Weer terug op de zaal was mijn vriend er al en door de medicijnen/morfine had ik geen pijn. Ik kreeg een morfinepomp waarmee ik zelf morfine in het infuus kon pompen maar ik werd er écht kotsmisselijk van.
Ik had die dag niks gegeten/gedronken en moest thee en beschuit nemen van de verpleegkundige maar dat kwam er met een noodgang weer uit. Ook de medicijnen die ik met water in moest nemen kwamen er vrijwel meteen naar doorslikken weer uit %) De arts kwam erbij en die besloot dat ik andere pijnmedicatie via infuus kreeg, de morfine ging weg en dat hielp.
De eerste nacht 2 keer wakker geworden van de pijn maar na een druk op de bel was er al snel een verpleegkundige met spuitje pijnstilling en kon ik weer slapen. Dinsdagochtend en middag kwamen de arts en de fysio langs voor controle en oefeningen, beweging/buiging in de knie was nog niet voldoende dus ik zou nog een nachtje moeten blijven. In de nacht van dinsdag op woensdag werd ik door de arts wakker gemaakt, hij was er door een verpleegkundige bijgehaald omdat ik koorts had. Ik voelde me niet beroerd maar mijn knie bonkte wel heel erg, die gekoeld en andere medicijnen en ik kon weer gaan slapen. Woensdagmorgen weer met de fysio geoefend en toen is er een hechting geknapt :oo Deed geen zeer maar bloede wel, nieuw verbandje er om en toch maar even rustig aan. 's middags is de arts weer geweest voor de wond, koorts was inmiddels weg. De hechtingen zaten te strak en daardoor haal ik de 90 graden buiging niet, ik kom tot de krap 80. Nadat de arts en fysio aan het eind van de dag overlegd hadden, kreeg ik te horen dat als ik beloofde thuis goed te oefenen en fysio aan huis zou regelen, ik de volgende ochtend naar huis zou mogen.

Ik ben nu dus net thuis, nou ja bij mijn ouders. Het valt mee qua pijn maar moet 3x per dag ook 2 paracetalmol van 500mg gram en 1 diplofenac 500 slikken. Vanmiddag komt de fysio aan huis en ga ik weer oefenen, maandag op controle bij de arts. Tot zover mijn update

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:09

Jemig, dat klinkt wel heftig Uthrick (grappig mijn paard heet ook zo).
Dat van de morfine herken ik. Werd er doodziek van. Hopelijk knap je snel op.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:03

Fijn dat je weer thuis bent Uthrick! En het klinkt heel herkenbaar, misselijk van de morine....Heel veel succes met de revalidatie!!!

Vandaag ben ik voor het eerst zonder krukken naar het station in Utrecht gelopen, trein in gegaan en naar de universiteit in Amsterdam gegaan, weer een obstakel overbrugd. :)

Gister heb ik voor het eerst mijn nieuwe fysio in Utrecht gezien, volgende week gaan we daadwerkelijk trainen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat!

Groetjes!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:48

Wat een verhaal Uthrick.
Dat is wel schrikken als je tijdens de operatie tot de ontdekking komt dat de verdoving uitgewerkt is. Dat is ook een reden dat ze hier geen ruggeprik geven.
Maar, je bent dus 3 nachten in het zieknhuis geweest? Dat is wel lang zeg. Was dat sowieso de bedoeling of kreeg je een extra nachtje vanwege de koorts?

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:24

Jeetje Uthrick ben heel erg benieuwd hoe het mij dinsdag gaat vergaan dan ben ik aan de beurt in ieder geval beterschap en revalideerse

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:44

Bedankt voor jullie "sterkte wensen" ;)

Vanmiddag komt de fysio hier voor het eerst aan huis, ben benieuwd. Ik ben idd 3 nachten (4 dagen) in het zienhuis geweest omdat je (volgens protocol van dit ziekenhuis) de knie 90 graden moet kunnen buigen voor je naar huis mag. De 1e dag 40, 2e dag 60, 3e en 4e dag zat ik op krap 80 graden. Ik wilde wl verder maar en knapten 2 hechtingen dus is er op de 4e dag/ochtend besloten dat ik naar huis mocht omdat ik "te strak gehecht" ben waardoor de 90 graden niet haalbaar is.

Even een vraagje aan de ervaringsdeskundige :P Hoe was de pijn de eerste paar dagen bij jullie? Ik voel mijn knie qua pijn namelijk zo goed als niet, heb meer last/jeuk/trekkerig gevoel aan de wonden en hechtingen. In huis hobbel ik op/met 1 kruk, maar als ik moet minderen met de diclofenac en paracetamol, komt de pijn dan vol opzetten of is het ergste leed qua pijn dan geleden?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:28

Dat is dan al voorbij. Ik heb de eerste dag ook nauwelijks pijn gehad en vooral ziek geweest van de morfine en narcose.
Het enige wt ik wel had was dat al bloed uit mn knie naar beneden zakte in de kuit en dat mn kuit voelde alsof hij ging ontploffen. Maar geen pijn in de knie zelf.