Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janne92

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:23

@ sullebulle : Ik moet ook naar dat ziekenhuis voor mijn operatie.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:57

nou dan hebben ze die tampon bij mij denk vergeten, maar goed bij mij is er wel meer verkl##t.. heb bakken bloed gekotst na de operatie.
over die gevoeligheid van je tanden, zou kunnen komen dat de zenuwen weer prikkels doorgeven en dat dat soms te heftig gebeurt..

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:15

cheyentic schreef:
nou dan hebben ze die tampon bij mij denk vergeten, maar goed bij mij is er wel meer verkl##t.. heb bakken bloed gekotst na de operatie.
over die gevoeligheid van je tanden, zou kunnen komen dat de zenuwen weer prikkels doorgeven en dat dat soms te heftig gebeurt..

Oh, klote is dat. Die eerste keer bij mij dus ook, heb wel 3 uur oud en nieuw bloed lopen kotsen..

Hmm zou kunnen ja. Ik heb overigens nog steeds geen gevoel in mijn kin en onderlip.
Aan de binnenkant van mijn mond begint het gevoel in het tandvlees al wel weer te komen..

Janne92 schreef:
@ sullebulle : Ik moet ook naar dat ziekenhuis voor mijn operatie.

Dan ben je in ieder geval aan een goed adres, bij dhr. Greebe. Lachen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:34

ik heb nog steeds plaatsen waar ik geen gevoel heb in mijn wang en onderkaak rechts. ook heb ik nog steeds een trekkende en pijnlijk lip en kin.. bij mij is het nu bijna een jaar geleden en nog steeds een groot drama helaas

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:51

ook ik ben nieuw in dit topic, had het ondanks mijn zware boktverslaving nog niet eerder voorbij zien komen. Hoewel ik er al weer een tijdje 'uit' ben, mag ik nog steeds genieten van de positieve effecten van de operatie en mijn stukje hieronder is dan ook bedoeld als ervaringsuitwisseling en evt een hart onder de riem van mensen die nog onder het mes moeten/willen...

Ik ben op mijn 18e geopereerd, mijn onderkaak is doormidden gegaan en een stukje naar voren gezet. Vastgeschroefd met een plaatje en bijbehorende schroefjes...Dit na een beugeltraject (slotjes). Tot zover de korte samenavtting Haha!

Ik had mij voorbereid op een lijdensweg: zes weken alleen maar vloeibaar eten, dat leek me nog het ergste. Ik ben van nature erg rustig en maak me niet gauw druk, dus de operatie maakte ik me niet heel veel zorgen over, afgezien van natuurlijke zenuwachtigheid (en dan ook nog maar lichtjes...) Mijn toenmalige vriend had er meer moeite mee, vooral toen ik de eerste keer over m'n nek ging.... ROFL

De operatie op zich: toen ik op de uitslaapkamer lag en ze me (probeerden Clown ) wakker te maken, dacht ik dat ze nog moesten beginnen: zo vlug kon het toch niet gebeurd zijn?! Wel dus, ik was al lang en breed klaar, ze waren vier uur bezig geweest maar alles was prima gegaan. Thank Heavens for anesthesia! Afgod , ik heb niks meer meegekregen na het onder verdoving brengen. Ik weet nog dat ik terug moest tellen vanaf 10 en dat ik bij 8 ben gekomen, en twee minuten later (voel m'n gevoel!) lag ik dus al weer op de uitslaapkamer....

De uren daarna waren minder, maar toch altijd nog lang niet zo erg als ik me had voorgesteld....ik had geen echte pijn, alleen een beetje zeurderig gevoel in de onderste helft van mijn gezicht...ik mocht al vrij gauw weer wat eten, heb slechts één nachtje moeten blijven en mocht de volgende dag zelfs al weer naar huis. Mijn ouders stonden stomverbaasd dat ik ze zelf kon opbellen om te vertellen dat ze me konden komen halen Haha! Wel was ik nog erg misselijk....ik ben in het ziekenhuis enkele keren flink over mn nek gegaan, toch wat bloed dat ik inslikte, en ook thuis nog twee keer geloof ik.

Eenmaal thuis heeft m'n vader liters drinkontbijt gekocht, en die knijptussendoortjes, en natuurlijk het onontbeerlijke Olvarit Misselijk Blegh wat heb ik daar snel een hekel aan gekregen....Misschien heeft dat er ook wel toe bijgedragen dat ik vrij snel op gepureerd eten ben over gegaan: gewoon heel fijn geprakte aardappels aanlengen met jus, vlees zo klein snijden dat het het bijna zo kon doorslikken, en groente ook heel fijn prakken, desnoods pureren en ik sloeg het zo naar binnen. Hoewel: ik had weinig gevoel in mijn onderlip, en blijkbaar was mijn coordinatie daardoor ook niet je van het, want ik prikte elke keer met m'n vork in m'n lip of wang, auh....Maar omdat het allemaal zo langzaam ging at ik een stuk minder en ben dus wel heel wat kilo's afgevallen...en ik was al zo mager....

Ook het spoelen ging goed, wel vind ik het een beetje griezelig toen de oplosbare hechtingen los begonnen te komen: ineens lagen er stukjes blauw draad in de wasbak....Het heeft lang geduurd voordat ik weer echt m'n tanden durfde te poetsen: ik was erg bang om de boel van binnen kapot te maken, of mezelf pijn te doen, want het was natuurlijk allemaal nog erg beurs en gevoelig....

M'n gezicht ik enkele dagen flink opgezwollen en blauw/geel/paars geweest, thuis werd ik breedbekkikker genoemd Cool heb ik nog leuke foto's van thuis Nagelbijten / Gniffelen Toch heb ik er (natuurlijk wel flink aan de pijnstillers) een stuk minder last van gehad dan ik oorspronkelijk had verwacht. Al met al is het me ontzettend meegevallen en ook het gevoel in mijn onderlip heb ik gewoon weer terug gekregen.

Een aantal maanden later is het plaatje aan de linkerkant van mijn kaak eruit gehaald: ik kreeg er last van, voelde het de hele tijd zitten, en het bot was inmiddels al zo vastgegroeid dat het prima eruit kon. Het was zelfs al zó vastgegroeid dat de chirurg aardig wat kracht moest zetten om het ding eruit te wrikken: stel je voor: één been tegen de tandartsstoel, twee handen om de tang en: trekken maar! Blauw oog Het deed geen pijn, maar het vreemde gevoel dat er tig kilo aan je staat te trekken om een stuk metaal uit je kaak te trekken is heel raar Haha!

Nu is mijn gezicht cosmetisch niet meer zo spits en lang, het staat wat meer in verhouding zeg maar...ook kan ik nu gewoon appels eten zonder mesje erbij te pakken...Wel knakken m'n kaken nog van tijd tot tijd, vooral met gapen, maar meer dan het geluid heb ik er geen last van. Ik heb dus nu nog aan één kant een plaatje met schroefjes: hiervan voel ik niks en deze kan dan ook mijn leven lang blijven zitten. Ook heb ik nu boven en onder nog een spalkje achter m'n voortanden, ook deze kan gewoon blijven zitten. Wel voel ik nog een lichte 'deuk' in m'n kaak, vooral aan de kant waar het plaatje eruit is, maar je ziet er niks van.

Al met al ben ik blij dat ik het heb gedaan, het koste me een kerstvakantie, maar ik heb er relatief weinig last van ondervonden en ben blij met het resultaat. Al ik soms de gipsmodellen van VOOR en NA beugel en operatie vergelijk, ben ik blij dat ik niet meer met zo'n gebit rondloop, alles stond schots en scheef en mijn bovenkaak stond zo'n ontzettend stuk voor m'n onderkaak, eigenlijk geen gezicht. Nu is alles prachtig recht, ben er echt blij mee Pling

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:52

BBRRRRR....ik heb niet alles gelezen in dit topic maar ben al heel wat enge verhalen tegen gekomen. Mijn dochter, nu elf, weet al 2 jaar dat haar onderkaak als ze 17 is zal worden terug gezet, zij heeft een overbeet in haar onderkaak. Hierdoor schrapen haar tanden langs elkaar en deze zijn ook al lekker aan het slijten. Een beugel heeft geen zin, ze zal moeten wachten tot ze 16 is dan kan met de voorbereidingen begonnen worden. En dan maar zien wat er nog met de afgesleten tanden gedaan kan worden. Je ziet het gelukkig niet echt aan haar gezicht.

Sterkte voor iedereen die er mee bezig is Ach gut

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:51

Sooow hier weer een update en deze keer met goed nieuws!

Alles is ineens in een sneltreinvaart gegaan! (Megan, thanks voor de tip om er druk achter te zetten!)

Gisteren de verzekering gebeld en te horen gekregen dat de brieven onderweg waren, het is goed gekeurd ik krijg alles 100% vergoed!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Dus natuurlijk gelijk de tandarts gebeld en de orhto. Nu worden komende dinsdag 2 kiezen eruit gehaald aan de linkerkant. De dinsdag daarop 2 aan de rechterkant.
Dan 6 januarie stiekjes tussen mijn kiezen zetten en 8 januari gaat de beugel er boven al in!!

Een hele vooruitgang dus gezien ze mij verteld hadden dat ik waarschijnlijk in januari pas bericht van de
verzekering zou krijgen.

Nou ik ben benieuwd..... Nu ga ik de mallemolen in die de meesten van jullie al zijn gepasseerd..

Maar als ik net zo vlug resultaat boek als jullie ben ik blij.

Is hier trouwens iemand bij wie ze niet alleen de onderkaak naar voren hebben gezet maar waarbij ze ook de bovenkaak een stukje hebben verhoogd? (dus een stukje ertussenuit zodat je tanden hoger komen te staan?)

Super resultaat megan! Dat geeft mij wat meer moed, die foto's haha!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:54

super missbenthe gefeliciteerd..
heb nog niemand voorbij zien komen hier die de bovenkaak verhoogt heeft gekregen megan wel verbreed

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 01:49

Bij mij hebben ze alleen mijn bovenkaak verbreed..

Ik moet as maandag om 08:40 bij de chirurg zijn en om 09:00 bij de ortho!

Kreeg gister brief in de bus met nieuws over mijn operatie, stond vol afspraken.. Dus heel de maand december en januari ben ik weer zoet! Haha!

Fijn zeg missbenthe dat het balletje nu rolt.. Eindelijk gaat er echt iets gebeuren!!

Ik ga maandag as zeuren wanneer mijn beugel eruit mag! Haha! Of in elk geval boven Knipoog

LoveElmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:07

@ Missbenthe ; fijn dat er nu vaart achter zit!
En Megan, jij kan er ook weer even tegen aan he Haha!

Ik heb trouwens een vraag ; 1 op de 20 blijft blijvend verlamd..vanwege die zenuwbschadiging. Heeft iemand hier last van? En wat moet ik me hier bij voorstellen? Dat je lippen een beetje hangen of wat?

Dinsdag had ik een voorbereidend gesprek bij een psycholoog, puur om te weten of ik de verandering we laankan. Mijn eigen ortho liep er ook ergens rond, dus samen met de kaakchirrug zullen ze nog wat vergadert hebben.
Gisteren belde de kaakchirurg al; ze willen foto's maken van m'n vingerkootjes, om te kijken of ik nog groei?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:53

Even heel nieuwsgierig LoveElmo; hoe oud ben je dan????

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:00

LoveElmo schreef:
@ Missbenthe ; fijn dat er nu vaart achter zit!
En Megan, jij kan er ook weer even tegen aan he Haha!

Ik heb trouwens een vraag ; 1 op de 20 blijft blijvend verlamd..vanwege die zenuwbschadiging. Heeft iemand hier last van? En wat moet ik me hier bij voorstellen? Dat je lippen een beetje hangen of wat?

Dinsdag had ik een voorbereidend gesprek bij een psycholoog, puur om te weten of ik de verandering we laankan. Mijn eigen ortho liep er ook ergens rond, dus samen met de kaakchirrug zullen ze nog wat vergadert hebben.
Gisteren belde de kaakchirurg al; ze willen foto's maken van m'n vingerkootjes, om te kijken of ik nog groei?

in je vingers kunnen ze zien of je groeischrijven al gesloten zijn, zou kunnen dat dit een van de laatste zijn in het lichaam die sluiten, dat weet ik niet precies..

ik heb wss blijvend zenuwletsel en behoorlijk ook. het zou nog wat bij kunnen trekken maar ik zit op bijna een jaar en de laatste 8mnd heb ik geen verbetering gevoeld... ik heb rechts een stuk wang waar ik geen gevoel heb en rechts mijn kin en lip zijn erg pijnlijk, ook mijn tandvlees is rechts erg pijnlijk. links is wel nagenoeg normaal die verbeterd nog wel wat hoop ik.. je gezicht gaat nioet hangen de spieren doen het wel alleen de gevoelszenuwen zijn aangedaan. mn de oppervlakte sensibiliteit is bij mij aangedaan.. nou moet ik wel erbij zeggen dat ze tijdens de operatie grote moeite hebben gehad mijn zenuw los te krijgen van het bot aan de rechterkant. dus bij mij is het ontstaan door een complicatie tijdens de operatie. heb ook genoeg meiden gesproken die alleen een stukje wang hebben wat gevoelloos is, maar hier heb je weinig last van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:10

Vervelend Cheyentic! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:28

Nou ik ben net weer terug van de Ortho en zo terughoudend als ie de laatste keer was, zo serieus was ie nu.. Hij heeft me dus doorgestuurd naar de kaakchirurg en had het erover dat waarschijnlijk mijn bovenkaak een stuk terug moet en mijn onderkaak een stuk naar voren..
5 januari afspraak bij de kaakchirurg, dus ik ben benieuwd wat die zegt..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:32

fijn dat je nu serieus genomen word.. wel behoorlijke ingrepen zeg Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:37

Ja ik vraag me ook af of dat echt nodig is.. Hij zei ook wel dat hij geen kaakchirurg is, dus dat het misschien wel meevalt, maar dit waren wel opties waar ik aan moest denken..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:59

nou als dat alleen voor cosmetisch zou zijn zou ik er niet aan beginnen hoor
maar ach de kaakchirurg zal wel meer kunnen vertellen.. wel een goede nemen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:55

Hij werkt maar met 1 samen, die zit in Groningen in het Martini. Ik wacht het gesprek iig af..
Het is cosmetisch, maar ook wel nodig.. Ik kan mijn mond niet eens dichthouden..

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:31

Nou, mijn kiezen zijn er al uit. Vorige week vrijdag al! Ik was dus zo bang dat ik nog een keer die spuiten moest (na vorige week dinsdag, de 1e keer trekken) dat mijn tandarts vrijdag al de andere 2 heeft gedaan zodat ik er vanaf was haha.

Nu gaan er donderdag stiekjes tussen mijn kiezen en krijg ik 31 december al mijn beugel!

Alleen weet ik dus nog niet of ik metalen moet kiezen of doorzichtige voor boven. Heeft 1 van jullie daar ervaring mee?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:42

moet zometeen eindelijk te naar het umc naar de gnatoloog om te bespreken of dat plaatje/bitje geholpen heeft. Nee natuurlijk heeft het niet geholpen, maar nu uiteindelijk omdat de afspraak was als dat niet zou helpen gaan ze pas de operatie vergoeden...
Want die stond eigenlijk al in september 2008 gepland, maar toen kwam opeens mijn verzekeraar er tussen dat ze niks willen vergoeden Boos!

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:54

Brrr over een maand heb ik me operatie vind het wel heel spannend ik kan alleen bijna geen informatie vinden over een operatie van een onderbeet Boos!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:00

MissBenthe85 schreef:
Alleen weet ik dus nog niet of ik metalen moet kiezen of doorzichtige voor boven. Heeft 1 van jullie daar ervaring mee?

Als je rookt zou ik geen doorzichtige doen, want die willen nogal eens verkleuren dan en dat wordt echt heel lelijk. Maar als je je tanden wel goed schoonhoudt, zijn doorzichtige mooi hoor.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:25

ben toevallig pas gestopt haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:01

Nou MB, dan is dat een goede reden om te blijven stoppen Knipoog

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:26

bij mijn ortho mag je geen witte die zijn niet sterk genoeg zegt hij.. maar als je mag kiezen zou ik ook die lichte nemen Ja