ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maartje123

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:43

Nee, ik ben geen donor.

ilske

In dat geval vindt ik ook dat je gelijk hebt!! Ik vindt aan de ene kant dat mensen die roken meer belasting oid moeten betalen!!!

Maarja waar leg je dan de grens? want er zijn natuurlijk ook sporten/beroepen die schadelijk zijn voor je..
En Alcohol, hoe pak je dat dan aan?

ilske

maartje123 schreef:
Nee, ik ben geen donor.

waarom niet?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:49

ilske schreef:
In dat geval vindt ik ook dat je gelijk hebt!! Ik vindt aan de ene kant dat mensen die roken meer belasting oid moeten betalen!!!
Maarja waar leg je dan de grens? want er zijn natuurlijk ook sporten/beroepen die schadelijk zijn voor je..

Waar denk je dat de accijns op een pakje sigaretten heen gaat Knipoog

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:52

griebels schreef:
ilske schreef:

Waar denk je dat de accijns op een pakje sigaretten heen gaat Knipoog

alleen daar heen? ik heb geen flauw idee eigelijk haha..
is daarom alcohol etc. ook zo duur ja!

dan zal ik nooit meer klagen!!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:02

Nóg geen donor, maar ben het op mijn 18de zeker van plan!
(ik zorg er ook zeker voor dat m'n familie weet wat ik wil..)

Ik vind het het mooiste wat er is.. Iemand kunnen redden van de dood! Want als jij er niet meer bent, kun je een ander toch nog redden!

Wat ik ook al in het andere topic zei, je laat een lichaam achter maar je ziel leeft voort.

Ik kan het niet begrijpen dat mensen zeggen dat mensen zo ''egoïstisch'' zijn (niet aanvallend bedoelt!) .. Je lichaam is nutteloos voor jezelf, maar voor anderen kan het een heel leven betekenen..

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:03

ilske schreef:
bedoel je mensen die hun organen zelf verpesten dmv alcohol drugs roken etc?

Jaa zoiets!

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:04

ilske schreef:

Jaa precies dat bedoel ik...!

Ja niet.. maar dat is ieders vrijwillige keus hè.. Ik bedoel de keuze maken van 2 glaasjes wijn of 3 flessen wijn scheelt nogal veel!

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:06

Ashleey_ schreef:
ilske schreef:

Jaa precies dat bedoel ik...!

Ja niet.. maar dat is ieders vrijwillige keus hè.. Ik bedoel de keuze maken van 2 glaasjes wijn of 3 flessen wijn scheelt nogal veel!

klopt helemaal..

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:09

Ik weet heel goed hoe het is om iemand te verliezen. Zeker als het een persoon is die een behoorlijk sterke impact op je leven heeft. Desalniettemin ben ik geen donor.
Ik heb op vroege leeftijd al beslist dat als ik stervende ben, dat ze niets van mij mogen hebben. Maar mocht ik zodanig ver zijn dat mijn familie moet beslissen of de stekker eruit gaat dan mag de familie beslissen wat er met mijn lichaam gebeurd, maar ik heb niet op papier gezet dat ik donor ben. De reden? Om de organen te kunnen gebruiken moeten mensen klinisch dood zijn. Dat betekent dat alles op gang gehouden wordt zodat de organen niet afsterven. Dan leef je nog als het ware. Dat vind ik een enge gedachte dat ik nog in leven ben als ze de organen eruit halen. En dan kun je wel zeggen, ja maar je bent klinisch dood. Ik ken een kennis die zodanig in coma lag dat de doktoren zeiden dat hij nooit meer wakker zou worden en of zijn vrouw kon aangeven of hij donor kon zijn en zo ja welke organen. Hij zou wel nog leven als de organen eruit gingen. Twee dagen later werd hij wakker en kon zich alles herinneren van dat gesprek. Dat heeft mij aan het denken gezet. Mijn vader mag de stekker eruit halen als de kans 100% is dat mijn hersenen niet meer werken zoals normaal is. Bijvoorbeeld dat ik een kasplantje wordt of dat ik de gedachtegang van een kind van drie jaar krijg. Dan wil ik zelf niet meer leven. Mijn vader weet dan wat mijn wensen zijn, maar nooit van mijn leven dat ik dit officieel op papier zet. Dit wordt een beslissing van mijn vader. Omgekeerd werkt het ook. Ik maak de beslissing voor mijn vader indien de situatie zich voordoet. Ik hoop alleen dat het nog heel erg lang duurt voordat het voor beiden van ons zover is. En tot dan lang leve het leven!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:23

Laureentje: ik heb ook dichtbij in mijn vriendenkring iemand gehad waarvan de medische staf van het ziekenhuis nooit gedacht had dat hij nog bij zou komen uit coma en dat het jammer was dat hij geen donorcodicil droeg.
Inmiddels is deze man al jaren weer springlevend en is nog helemaal gelukkig en heeft nu twee kinderen (zijn vrouw was zwanger van de eerste toen hij zijn ongeluk kreeg).
Dat is dus ook de reden waarom ik geen codicil zal ondertekenen.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:35

Talisa schreef:
Ik ben ook geen donor, wil het ook niet. Wil graag als 1 geheel ook onder de grond gaan.

Daar ben ik het 3000000000000% mee eens Haha!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:12

Westernfreak schreef:
Mieky schreef:
Wat is jullie (de mensen die donor zijn) mening over wel/niet je organen, indien ze niet geschikt zijn voor transplantatie o.i.d. beschikbaar stellen voor de wetenschap?

Van mij mogen ze de organen gebruiken ! En dan hoop ik maar dat het voor een goede wetenschap wordt gebruikt. Clown

Griebels, Boertjes, hebben jullie zelf ook mensen gekend die in een terminaal stadium zaten ? Bijvoorbeeld een moeder met jonge kinderen ? Of een kind zelf ? Er ook al eens aan gedacht wat jullie zouden willen als een geliefde zo ziek is ? Denken jullie dan ook nog aan de overbevolking ?

Ik heb het juist meerdere malen mee gemaakt. Mijn vriendin is op 14jarige leeftijd overleden, en m'n opa nog geen jaar later. Nog een jaar later is m'n schoonzus overleden. Op tijd van overlijden had ze een zoontje van 4 en een dochter van 2. Ieder, op m'n vriendin na, is lang ziek geweest. Zeker m'n schoonzus. En die heeft er zo tegen gevochten. En daardoor denk ik er op deze manier over. Als ik de vorm van kanker krijg die veel in onze familie zit, ook al heb ik kinderen, dan weet ik niet zeker of ik alle hulp en middelen wel wil accepteren. Ik ga dan nog liever op een zo goed mogelijke manier door zonder dat ik bijv. ziek ben van de chemo en kaal word. Dan maak ik er liever zo lang het nog gaat het beste van.
Voor dit alles dacht ik er nog anders over, maar nu ik dit gezien heb ben ik er zo over gaan denken. Sowieso was het voor mij en ook de rest van de familie echt een opluchting toen mn opa en schoonzus stierven. Hoe raar het ook klinkt en zwaar het ook was, maar om iemand zo te zien lijden, mn schoonzus echt 5jaar lang, dat is verschrikkelijk.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:16

Maar je kan iemand echt wel raken met zo'n opmerking, en dan een pagina verder zeggen dat je zoiets nooit zou zeggen in het gezicht van iemand die op een orgaan zit te wachten vind ik echt achterbaks.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:20

Liesje_Lover schreef:
Maar je kan iemand echt wel raken met zo'n opmerking, en dan een pagina verder zeggen dat je zoiets nooit zou zeggen in het gezicht van iemand die op een orgaan zit te wachten vind ik echt achterbaks.

Ik zeg het wel in mensen hun gezicht, het is echt mijn mening, en mensen mogen ook hun mening tegen mij kwijt. Hoe kwetsend het ook is, het is iemands eigen mening en daar moet je gewoon over kunnen praten, en kunnen respecteren. Maar goed dat is ook mijn mening.
Ook toen mijn schoonzus zo ziek werd hebben we het hierover gehad. In het begin was ze natuurlijk boos, waarom moest haar dat overkomen, maar later zei ze ook, je kan vechten er tegen, en dat is ieders goed recht, maar als het je tijd is, kan je het hoogstens nog wat rekken, maar dat houd toch echt een keer op.
En idd zijn er uitzonderingen, gelukkig maar. Met goed voor de overbevolking,ja dat vind ik nou niet zo. Daar denk ik nou niet aan. Ik geloof ook niet echt dat dat zo een probleem is want zoveel kinderen komen er niet meer in een gem. NL gezin voor...toch?

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:25

Ik kan dat echt niet begrijpen sorry.

Het doet me zoveel wat jij zegt, dat ik er gewoon geen woorden voor heb.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:43

Liesje_Lover schreef:

Dat was Griebels, maar ik ben het volledig met je eens. Ik heb respect voor ieder zijn mening, maar het komt wel keihard aan als mensen het er niet mee eens zijn dat jij nog leeft ( zo komt het in ieder geval wel op mij over) volgens jullie had ik er al lang niet meer moeten zijn, ik 'rek' alleen maar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 07:46

Ik ben wel donor, ze mogen alles gebruiken.
Als ik er andere mee kan helpen waarom niet?
Het is niet alsof ik het zelf nog nodig heb...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 07:54

Marije_jiplover schreef:
Laureentje: ik heb ook dichtbij in mijn vriendenkring iemand gehad waarvan de medische staf van het ziekenhuis nooit gedacht had dat hij nog bij zou komen uit coma en dat het jammer was dat hij geen donorcodicil droeg.
Inmiddels is deze man al jaren weer springlevend en is nog helemaal gelukkig en heeft nu twee kinderen (zijn vrouw was zwanger van de eerste toen hij zijn ongeluk kreeg).
Dat is dus ook de reden waarom ik geen codicil zal ondertekenen.

dank je voor dit verhaal!!
dit is dus wat ik al die tijd duidelijk heb willen maken, maar ik ken alleen 'de verhalen' en niemand persoonlijk!
maar deze 'verhalen' komen meer voor dan 'men' denkt!
en uiteindelijk was het wel zo geweest dat wanneer deze meneer een donorcodicil had, de stekkers er wel degelijk uit getrokken waren.
deze meneer dood, iemand anders gered..... is dat dan niet een beetje de omgedraaide wereld?

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:26

Shadow0 schreef:
NoaC: is het niet verstandiger om dit vantevoren eens te bespreken met je familie? Veel mensen vinden het erg stressvol om op dat moment die beslissing te nemen - en zo'n situatie is al moeilijk genoeg. Dan kun je het beter vantevoren een keer bespreken, zodat zij weten wat jij wilt en ze er op dat moment niet aan hoeven te twijfelen.

Dat heb ik ook hoor; zoals ik al zei weten hun dat ze me leeg mogen halen maar laat ik op dat moment de keuze wle aan mijn nabestaande over omdat die het wel eens heel anders kunnen voelen of willen op zo'n moment.
Denk dat het feit dat ik het wil voor mijn ouders prima is maar dat het nog wel even heel hard slikken is als ze daadwerkelijk voor de keuze staan om me leeg te laten halen. Zie mijn vader er namelijk rustig voor aan dat ie dat idee toch niet trekt.
Maar iedereen in mijn omgeving weet hoe ik er over denk hoor; van mij mag het maar als mijn naaste het liever niet hebben dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:35

Ik vind dat jullie erg doordraven over wat griebels heeft gezegt
Zelf ben ik donor, heb al veel dierbare verloren toen ik klein was waaronder mijn vader
Een oom van me heeft nu al de 2e donor nier wat heel speciaal is, de eerste heeft er bijna 15 jaar gezeten.

En toch voel ik me totaal niks pijn gedaan door de reactie van griebels
Want ja, als je tijd daar is, ga je...
Een nier of wat ook kan ook afstoten
Of je krijgt gewoon kanker zonder dat er wat aan te doen is. Zoals bij mijn vader (38) en mijn tante (26)
Dus ik ben het zelfs met griebels eens, als wij onze lessen hier op aarde gehad hebben, dan gaan we....
Waarom mag je dat niet zeggen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:57

Je kan natuurlijk ook je mening geven zonder anderen te kwetsen, of het in ieder geval proberen. En dat er mensen op bepaalde topics zitten die ervaringen hebben met het onderwerp is niet meer dan logisch. Hou daar gewoon een beetje rekening mee.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:22

Ik was net 1 dag 16 toen ik dat donorformulier kreeg. Ze mogen van mij alles hebben. Ik geloof nergens in, dus in mijn beleving is dood dood. En als je mensen gelukkig kan maken met iets dat anders vergaat dan doe ik dat heel graag !

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:56

Miryamk schreef:
Je kan natuurlijk ook je mening geven zonder anderen te kwetsen, of het in ieder geval proberen. En dat er mensen op bepaalde topics zitten die ervaringen hebben met het onderwerp is niet meer dan logisch. Hou daar gewoon een beetje rekening mee.

Iedereen geeft zijn mening waarom gevraagd word. Alleen de een kan het wat subtieler kwijt dan de ander. Ligt maar net eraan hoe je het verwoord. Maar sommige mensen denken nou eenmaal zo. Tegen mij worden er ook wel eens hele pijnlijke dingen gezegd over kanker en andere ziektes waar ik veel ervaring mee heb. Dat doet natuurlijk pijn. Maar aan de andere kant denk ik dan, ach het is hun mening, laat ze. Dan ga ik me er niet druk over maken. Ook al kan ik natuurlijk wel begrijpen dat zoiets dan pijn doet.
En niemand bedoelt hiermee te zeggen dat je eigenlijk niet mag leven/rekken. Als een long/nier of wat dan ook afstoot zit je ook met een probleem. En dan moet het zo zijn. Ik zeg in een van mijn eerdere topics ook, gelukkig maar dat er juist de mogelijkheden zijn om het eventueel een kans te geven. Maar uiteindelijk krijg je dan toch ook meer tijd (dus rek je ook, alleen is dat idd wel een rotte verwoording). Maar zo bedoel ik het te zeggen. Ik ben blij dat die mogelijkheden er zijn, voor mensen die het zo hard nodig hebben. Alleen ik ben zo, ik doe het niet. Maar natuurlijk kan ik dan ook heel blij zijn dat dat soort ziektes niet zo veel in mijn familie voorkomen.
Maar stel nou dat ik kanker krijg, dan leef ik liever zo lang als het gaat door, maar dat is ook door de ervaring dat welke hulp ook gegeven word het nog nooit heeft aangeslagen en de mensen er alleen maar ziek van waren de laatste maanden van hun leven.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:02

Laureentje schreef:
Ik weet heel goed hoe het is om iemand te verliezen. Zeker als het een persoon is die een behoorlijk sterke impact op je leven heeft. Desalniettemin ben ik geen donor.
Ik heb op vroege leeftijd al beslist dat als ik stervende ben, dat ze niets van mij mogen hebben. Maar mocht ik zodanig ver zijn dat mijn familie moet beslissen of de stekker eruit gaat dan mag de familie beslissen wat er met mijn lichaam gebeurd, maar ik heb niet op papier gezet dat ik donor ben. De reden? Om de organen te kunnen gebruiken moeten mensen klinisch dood zijn. Dat betekent dat alles op gang gehouden wordt zodat de organen niet afsterven. Dan leef je nog als het ware. Dat vind ik een enge gedachte dat ik nog in leven ben als ze de organen eruit halen. En dan kun je wel zeggen, ja maar je bent klinisch dood. Ik ken een kennis die zodanig in coma lag dat de doktoren zeiden dat hij nooit meer wakker zou worden en of zijn vrouw kon aangeven of hij donor kon zijn en zo ja welke organen. Hij zou wel nog leven als de organen eruit gingen. Twee dagen later werd hij wakker en kon zich alles herinneren van dat gesprek. Dat heeft mij aan het denken gezet. Mijn vader mag de stekker eruit halen als de kans 100% is dat mijn hersenen niet meer werken zoals normaal is. Bijvoorbeeld dat ik een kasplantje wordt of dat ik de gedachtegang van een kind van drie jaar krijg. Dan wil ik zelf niet meer leven. Mijn vader weet dan wat mijn wensen zijn, maar nooit van mijn leven dat ik dit officieel op papier zet. Dit wordt een beslissing van mijn vader. Omgekeerd werkt het ook. Ik maak de beslissing voor mijn vader indien de situatie zich voordoet. Ik hoop alleen dat het nog heel erg lang duurt voordat het voor beiden van ons zover is. En tot dan lang leve het leven!!

Wow. En dat bedoel ik dus inderdaad ook met mijn hele verhaal, dat niemand kan bewijzen of je het nog voelt. En inderdaad, er zijn wel vaker van die verhalen van mensen die in coma liggen en alles meekrijgen wat er om hen heen gebeurt. Stel je toch eens voor wat er in je omgaat, als mensen om je heen gaan praten over je organen eruit halen omdat je toch eigenlijk ''dood'' bent, terwijl jij alles meekrijgt, maar niks kunt doen.. Afschuwelijk.. echt afschuwelijk..
Nee, ik ben en blijf geen donor.