Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maartje123 schreef:Nee, ik ben geen donor.
ilske schreef:In dat geval vindt ik ook dat je gelijk hebt!! Ik vindt aan de ene kant dat mensen die roken meer belasting oid moeten betalen!!!
Maarja waar leg je dan de grens? want er zijn natuurlijk ook sporten/beroepen die schadelijk zijn voor je..
En Alcohol, hoe pak je dat dan aan?
griebels schreef:ilske schreef:In dat geval vindt ik ook dat je gelijk hebt!! Ik vindt aan de ene kant dat mensen die roken meer belasting oid moeten betalen!!!
Maarja waar leg je dan de grens? want er zijn natuurlijk ook sporten/beroepen die schadelijk zijn voor je..
Waar denk je dat de accijns op een pakje sigaretten heen gaat
ilske schreef:bedoel je mensen die hun organen zelf verpesten dmv alcohol drugs roken etc?
ilske schreef:In dat geval vindt ik ook dat je gelijk hebt!! Ik vindt aan de ene kant dat mensen die roken meer belasting oid moeten betalen!!!
Ashleey_ schreef:ilske schreef:In dat geval vindt ik ook dat je gelijk hebt!! Ik vindt aan de ene kant dat mensen die roken meer belasting oid moeten betalen!!!
Jaa precies dat bedoel ik...!
Ja niet.. maar dat is ieders vrijwillige keus hè.. Ik bedoel de keuze maken van 2 glaasjes wijn of 3 flessen wijn scheelt nogal veel!
Talisa schreef:Ik ben ook geen donor, wil het ook niet. Wil graag als 1 geheel ook onder de grond gaan.
Westernfreak schreef:Mieky schreef:Wat is jullie (de mensen die donor zijn) mening over wel/niet je organen, indien ze niet geschikt zijn voor transplantatie o.i.d. beschikbaar stellen voor de wetenschap?
Van mij mogen ze de organen gebruiken ! En dan hoop ik maar dat het voor een goede wetenschap wordt gebruikt.
Griebels, Boertjes, hebben jullie zelf ook mensen gekend die in een terminaal stadium zaten ? Bijvoorbeeld een moeder met jonge kinderen ? Of een kind zelf ? Er ook al eens aan gedacht wat jullie zouden willen als een geliefde zo ziek is ? Denken jullie dan ook nog aan de overbevolking ?
Liesje_Lover schreef:Maar je kan iemand echt wel raken met zo'n opmerking, en dan een pagina verder zeggen dat je zoiets nooit zou zeggen in het gezicht van iemand die op een orgaan zit te wachten vind ik echt achterbaks.
Liesje_Lover schreef:Maar je kan iemand echt wel raken met zo'n opmerking, en dan een pagina verder zeggen dat je zoiets nooit zou zeggen in het gezicht van iemand die op een orgaan zit te wachten vind ik echt achterbaks.
Marije_jiplover schreef:Laureentje: ik heb ook dichtbij in mijn vriendenkring iemand gehad waarvan de medische staf van het ziekenhuis nooit gedacht had dat hij nog bij zou komen uit coma en dat het jammer was dat hij geen donorcodicil droeg.
Inmiddels is deze man al jaren weer springlevend en is nog helemaal gelukkig en heeft nu twee kinderen (zijn vrouw was zwanger van de eerste toen hij zijn ongeluk kreeg).
Dat is dus ook de reden waarom ik geen codicil zal ondertekenen.
Shadow0 schreef:NoaC: is het niet verstandiger om dit vantevoren eens te bespreken met je familie? Veel mensen vinden het erg stressvol om op dat moment die beslissing te nemen - en zo'n situatie is al moeilijk genoeg. Dan kun je het beter vantevoren een keer bespreken, zodat zij weten wat jij wilt en ze er op dat moment niet aan hoeven te twijfelen.
Miryamk schreef:Je kan natuurlijk ook je mening geven zonder anderen te kwetsen, of het in ieder geval proberen. En dat er mensen op bepaalde topics zitten die ervaringen hebben met het onderwerp is niet meer dan logisch. Hou daar gewoon een beetje rekening mee.
Laureentje schreef:Ik weet heel goed hoe het is om iemand te verliezen. Zeker als het een persoon is die een behoorlijk sterke impact op je leven heeft. Desalniettemin ben ik geen donor.
Ik heb op vroege leeftijd al beslist dat als ik stervende ben, dat ze niets van mij mogen hebben. Maar mocht ik zodanig ver zijn dat mijn familie moet beslissen of de stekker eruit gaat dan mag de familie beslissen wat er met mijn lichaam gebeurd, maar ik heb niet op papier gezet dat ik donor ben. De reden? Om de organen te kunnen gebruiken moeten mensen klinisch dood zijn. Dat betekent dat alles op gang gehouden wordt zodat de organen niet afsterven. Dan leef je nog als het ware. Dat vind ik een enge gedachte dat ik nog in leven ben als ze de organen eruit halen. En dan kun je wel zeggen, ja maar je bent klinisch dood. Ik ken een kennis die zodanig in coma lag dat de doktoren zeiden dat hij nooit meer wakker zou worden en of zijn vrouw kon aangeven of hij donor kon zijn en zo ja welke organen. Hij zou wel nog leven als de organen eruit gingen. Twee dagen later werd hij wakker en kon zich alles herinneren van dat gesprek. Dat heeft mij aan het denken gezet. Mijn vader mag de stekker eruit halen als de kans 100% is dat mijn hersenen niet meer werken zoals normaal is. Bijvoorbeeld dat ik een kasplantje wordt of dat ik de gedachtegang van een kind van drie jaar krijg. Dan wil ik zelf niet meer leven. Mijn vader weet dan wat mijn wensen zijn, maar nooit van mijn leven dat ik dit officieel op papier zet. Dit wordt een beslissing van mijn vader. Omgekeerd werkt het ook. Ik maak de beslissing voor mijn vader indien de situatie zich voordoet. Ik hoop alleen dat het nog heel erg lang duurt voordat het voor beiden van ons zover is. En tot dan lang leve het leven!!