Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:48

katiavl schreef:
Ik moet niks dank je , en toch vind ik het raar dat jou arts als enige roken gaat aanprijzen in plaats van pleisters.

Tuurlijk moet je niets, alleen hecht ik dus geen waarde aan zo'n oordeel Knipoog

En pleisters? Die hebben niet hetzelfde effect als een sigaret, en zit ook nicotine in he,
maar effect is te verwaarlozen.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:02

Citaat:
De illusie:
De illusie van roken is dat roken de stress opheft en een prettig gevoel geeft.

De werking:
Na roken daalt de nicotinespiegel in het bloed. Dit geeft lichamelijke onthoudingsverschijnselen namelijk een lichte stress. Omdat er op dat moment niet gerookt wordt, ervaart niemand deze stress als het effect van roken.
Vervolgens wordt er een sigaret opgestoken. De onthoudingsverschijnselen worden opgeheven en de stress verdwijnt. Het lijkt alsof roken stress opheft en gemoedsrust geeft.

De werkelijkheid:
In werkelijkheid veroorzaakt roken stress en verlaagt het de gemoedsrust permanent. Iedere laatste maal roken veroorzaakt stress die het noodzakelijk maakt om de volgende te roken.

Bron: http://www.artsacupuncturist.nl/stoproken.htm

Ik geloof best dat je arts een goede reden had om je aan te raden te gaan roken. Alhoewel ik Psychologie studeer, en er ons wordt verteld dat roken tegen stress niet zo is aan te raden. Maar het zou natuurlijk best kunnen dat het voor jou het enige is dat werkt Ja

Neemt niet weg dat ik onverantwoord vind om te roken als je zwanger bent Schijnheilig

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:24

Chiqa schreef:
katiavl schreef:
Ik moet niks dank je , en toch vind ik het raar dat jou arts als enige roken gaat aanprijzen in plaats van pleisters.

Tuurlijk moet je niets, alleen hecht ik dus geen waarde aan zo'n oordeel Knipoog

En pleisters? Die hebben niet hetzelfde effect als een sigaret, en zit ook nicotine in he,
maar effect is te verwaarlozen.

Je luistert dus alleen maar naar de dingen die je wílt horen. Moeten wij dan allemaal maar met jou mee gaan praten, omdat je dat graag horen wilt? En als we erbij zetten dan we roken, neem je onze mening dus serieus, ookal roken we niet...

edit:typfout
Laatst bijgewerkt door Pytje op 28-01-07 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:28

Pytje schreef:
Je luisterd dus alleen maar naar de dingen die je wílt horen. Moeten wij dan allemaal maar met jou mee gaan praten, omdat je dat graag horen wilt?

Zoals ik al zei; ik hecht geen waarde aan mensen die níet roken, of de ervaring met een zwangerschap hebben gehad, antirook verhalen boeien me niet.

Vandaar idd ook de vraag of je kan vermelden of je wel of niet rookt, dat maakt het wat duidelijker voor me, snap je?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:29

Dus eigelijk wil jij alleen dingen horen, die je wilt horen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:38

katiavl schreef:
Dus eigelijk wil jij alleen dingen horen, die je wilt horen??

Ja klopt heb je tóch nog iets begrepen uit mn vraagstelling.
(Alhoewel mening sterk bijgeschaafd is door dit topic)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:48

Je zou het ook iets vriendelijker kunnen neerzetten hoor.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:19

Sorry, maar ik vind dat de toon van de tegenstanders ook niet écht vriendelijk te noemen is.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:12

chiqua: jij doet net of je dokter een of andere alwetende persoonlijkheid is.. maar ik denk dat de kans toch iets groter is dat hij het bij het foute eind heeft, dan ál die wetenschappers met onderzoeken over roken en het effect op het (ongeboren) kind.

En ja roken veroorzaakt stress, vooral het niet-roken. Moet je daarom maar roken om die stress tegen te gaan? Nee, want dan geef je toe aan je nicotine verslaving... stress zit naar mijn mening tussen je oren..

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:40

Ik rookte 3 grote Havana's tijdens mn zwangerschap

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:42

@ Philipoom, iedere dag 3 sigaren??? Sigaar

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:43

Ja vond ik lekker Vingers aflikken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:45

leuk he, provoceren? Gestoord

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:14

Sigarenrook schijn je niet te inhaleren, wanneer je het zo bekijkt Sigaar

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:16

Jaaaaaa,... provoceren!!! Ik neem alleen maar pruimtabak ... !!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:25

En wat willen jullie nu met dit bereiken?

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 02:17

katiavl schreef:

Kan aan mij liggen maar ik vindt dit soort humoristische uitlatingen heel wat beter dan wat eerder hier in dit topic is neer gezet. Clown

Zoals: "Je reageert zo onvolwassen en moet dus maar niet aan kinderen beginnen", "rokers zijn dom" en weet ik veel wat nog meer Knipoog

Iedereen weet dat roken een verslaving is. Iedereen weet ook dat het slecht is voor de roker en voor het ongeboren kind kan het ook schade geven.
Volgens mij kunnen we daarmee toch deze eindeloze discussie sluiten Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 02:25

Noetanchamon schreef:
Volgens mij kunnen we daarmee toch deze eindeloze discussie sluiten

Helemaal mee eens!! Ja
Ik steek nog even een peuk op (het is wel koud buiten!)
En dan ga ik mn bedje in.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 03:25

Chiqua, sommige mensen zijn hopeloos en zouden eigenlijk gesteriliseerd moeten worden. Het is toch van de zotten dat jij serieus een afweging maakt om te kijken hoeveel sigaretten jij zult gaan roken als jij zwanger bent? Een rokershol is toch geen omgeving om een kind op te laten groeien? Kinderen hebben toch recht op frisse lucht en ouders die hen het goede voorbeeld geven? Ik sta hier echt van te kijken. En dan ook nog doen alsof niet-rokers geindoctrineerd zijn door de huidige instelling van de anti-rook maatschappij (bestaat er uberhaupt zoiets als een anti-rook maatschappij?).

Het argument: "Maar die en die heeft 5 pakjes per dag gerookt toen ze zwanger was en het kindje was redelijk gezond." is toch eigenlijk geen argument? De uitzondering bevestigd de regel. En wat nu als jouw kindje toevallig wél gehandicapt geboren word door jouw achterlijke gedrag? Kan jij jezelf dat vergeven? Wat zal jouw omgeving ervan zeggen en hoe ermee omgaan (ik neem aan dat jij niet helemaal alleen het kindje op wilt voeden)? Het komt vaak voor dat de familie en gemeenschap opdraait voor zwaar gehandicapte kinderen (zowel financieel maar ook qua opvang en oppassen).

(Ik heb eigenlijk een hekel aan voorbeelden maar ik heb zelf een neefje, precies even oud als ik. Zijn moeder rookte en dronk tijdens de zwangerschap. Hij is blind, hij kan niet lopen en hij is geestelijk gehandicapt. Hij zit in de pubertijd en er is geen land meer met hem te bezeilen. Het is zo zielig dat er zulke kinderen geboren worden omdat ouders te laks zijn om hun leven te beteren om het welzijn van het kind.)

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:39

Onyx88 schreef:
(Ik heb eigenlijk een hekel aan voorbeelden maar ik heb zelf een neefje, precies even oud als ik. Zijn moeder rookte en dronk tijdens de zwangerschap. Hij is blind, hij kan niet lopen en hij is geestelijk gehandicapt. Hij zit in de pubertijd en er is geen land meer met hem te bezeilen. Het is zo zielig dat er zulke kinderen geboren worden omdat ouders te laks zijn om hun leven te beteren om het welzijn van het kind.)

En dat alleen door de sigaretten....................

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:15

Noetanchamon schreef:
katiavl schreef:

Kan aan mij liggen maar ik vindt dit soort humoristische uitlatingen heel wat beter dan wat eerder hier in dit topic is neer gezet. Clown

Zoals: "Je reageert zo onvolwassen en moet dus maar niet aan kinderen beginnen", "rokers zijn dom" en weet ik veel wat nog meer Knipoog

Iedereen weet dat roken een verslaving is. Iedereen weet ook dat het slecht is voor de roker en voor het ongeboren kind kan het ook schade geven.
Volgens mij kunnen we daarmee toch deze eindeloze discussie sluiten Ja

Dus omdat jij vind dat een discussie gesloten moet worden, ga je even onnozel beginnen doen.
Om te laten zien hoe volwassen jezelf bent?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:31

Ik vind dat iedereen dat verder voor zich zelf moet gaan weten. Iemand die rookt en drinkt tijdens de zwangerschap weet dat dat eventueel ook consequenties aan vast zitten.
Ik rook en drink zelf heel af en toe, maar ik weet dat als ik zwanger zou zijn dat ik direct zou stoppen met allebei Ja

Maar wie ben ik om te beslissen over iemand anders zijn doen en laten?? Ik neem aan dat de dokter of de verloskundige ze hier ook wel van op de hoogte stelt Knipoog

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:19

Stel dat het goed gaat.. en je krijgt een gezond kindje.. Hoe ga je dan verder?
Ik heb zelf een vader die door combinatie van veel stress en roken op zijn 40e een zwaar hartinfarct kreeg. Gelukkig is hij er boven op gekomen, maar hij heeft zijn leven drastisch moeten veranderen. Dus niet meer roken, gezonder leven en veel meer ontspannen (dus zonder te roken Knipoog ). Ik vond het natuurlijk verschrikkelijk toen dit gebeurde.. Maar waarom heeft het uberhaupt zover moeten komen? Waarom moet er altijd iets gebeuren voordat mensen actie ondernemen?
De stiefvader van mijn vriend overkwam hetzelfde.. kreeg ook rond zijn 40e een hartinfarct.. Hij pastte zich niet aan en kreeg een aantal jaren later een tweede en heeft het niet overleeft. Ik weet dat je op vele manieren aan je einde kunt komen, maar waarom je er een aantal ook zelf in de hand. Waarom neem je een onnodig risico? Is roken de enige oplossing voor je problemen?
Tja wat is mijn conclusie.. Ik weet het niet goed, ik weet wel dat ik het mijn vader niet snel had vergeven als hij die omkeer niet had gemaakt. Maar als iemand dan wel kan stoppen? Dan kan het dus ook veel eerder..
Nouja.. mocht je kinderen krijgen.. doe ze het alsjeblieft niet aan, je hebt het zelf in de hand..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:32

Ja maar het is niet alleen het roken natuurlijk, zo kunnen we ook nog wel doorgaan over ongezond eten Knipoog

Ik denk dat mensen gewoon te eigenwijs zijn, ze maken zelf wel uit wat "goed" voor hun is.
Meestal leven wij mensen met de ogen dicht, tot dat er iets gebeurd en dat is met heel erg veel dingen zo.
Mensen moeten eerst flink met de neus op de feiten gedrukt worden. Ga je daarna nog zo door, tja dan is het wel je eigen schuld, ik denk dat er dan vanaf de omgeving ook wel genoeg gewaarschuwd is.
En daar zit het hem denk ik. Mensen die ergens verslaafd aan zijn, moeten het altijd nog zelf doen, je kan ze wel helpen maar ze moeten het zelf doen en willen. Vaak ontbreekt het gewoon aan deze discipline Knipoog

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:36

Sansje schreef:
Jaaaaaa,... provoceren!!! Ik neem alleen maar pruimtabak ... !!!

Moderatoropmerking:
Dit soort opmerkingen worden niet gewaardeerd. Graag gewoon op een volwassen manier over het onderwerp discussieren.