nog meer mensen met eczeem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laar

Re: nog meer mensen met eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:10

Ja, ik smeer mijn handen zo nu en dan in met die vette creme. ach het is nog niet erg, ik voel het niet. alleen als ik er overheen wrijf. Lachen

Heerlijk dat zachte lente zonnetje zo! Hier heb ik geen last van hoor Haha! Alleen écht in de zomer, als ik te lang in de zon loop. Ik weet niet of het in verband staat met mijn allergie, maar als het plotseling bloedheet is dan zwellen mijn handen ook op.
Kan ook gewoon puur van de hitte zijn ja Lachen

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:02

Dit kwam ik tegen toen ik bezig was voor school:

"Hygiene is belangrijk, maar te veel water en zeep is ook weer niet goed. Je kunt er huidproblemen van krijgen op je handen. Mensen die erg vaak hun handen wassen, zeker als ze dat met zeep doen, verhogen daarmee de kans op chronisch eczeem. Water, reinigingsmiddelen en (desinfecterende) zepen zijn dus uiteindelijk onvriendelijk voor de huid. Mensen met een gevoelige huid die vaak last hebben van eczeem moeten extra voorzichtig zijn. Het vet dat tussen cellen in de opperhuid zit, raakt verstoord door het veelvuldig gebruik van zeep en schoonmaakmiddelen. Zo kunnen ontstekingsreacties ontstaan en op den duur kun je, als je er gevoelig voor bent, eczeem krijgen.
In sommige beroepen komen huidproblemen aan de handen veel voor. Er zijn beroepen waarin je meer dan vijftig keer op een dag je handen moet wassen. Dat geldt bijvoorbeeld voor verpleegkundigen en ziekenverzorgers. Prof. Coenraads van de Rijksuniversiteit Groningen deed onderzoek naar chronisch eczeem bij deze beroepsgroepen. Hij vindt dat er richtlijnen moeten worden opgesteld voor mensen met zulke beroepen. Het gebruik van desinfecterende middelen verergerde bestaande huidproblemen. Soms is het voldoende de handen ook alleen water wassen. Klachten als eczeem kunnen uiteindelijk zo erg worden dat mensen de ziektewet in moeten. Ze kunnen van de jeuk niet meer slapen of hebben te veel pijn aan hun handen om er nog iets mee te kunnen doen.

Eczeem bij mensen met een ‘handenwas-beroep’ neemt toe, net als eczeem bij jonge kinderen. Jonge kinderen met eczeem hebben vaak ook last van allergische luchtwegproblemen, zoals astma of hooikoorts. Vooral deze groep moet later uitkijken met het beroep dat ze kiezen. Want lang niet altijd groeien ze over deze gevoeligheden heen."

http://www.gezondheidsplein.nl

ook veel info Lachen

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 15:59

bedankt laar! heb het stukje even goed doorgelezen.
en ja, ik heb zo'n handenwas-beroep Knipoog en ik kan meepraten over veel je handen wassen en wat het met je handen doet als je eczeem hebt. het is in ieder geval niet prettig, laten we het daar maar op houden Vork

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:16

"Er over heen groeien" kan dus niet.. je blijft de aanleg (het foutje in je genen) houden. Het kan wel periodes weg zijn, maar over gaat het nooit, net als (allergische-) astma.
Zo ken ik iemand die ging roken en had een stuk minder last van z'n astma.. en hij kon een stuk beter zijn slijm ophoesten... hmmm.. hij praat het zelf goed, maar heeft zo een enorm grote kans op longemfyseem als hij ouder wordt.
Zo heb ik een ander beroep moeten kiezen; ik wilde vroeger altijd al dierenart of 'iets met dieren' worden. Helaas had ik altijd al eczeem.. Ik ben de Pabo gaan doen.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:27

Ik heb ook eczeem. Vroeger vooral als ik mijn hand in een bek van een kalfje stopte. (sabbelen)
Nu als ik zenuwachtig ben (stress denk ik)
Ik gebruik dan Emovate creme. Helpt wel na een paar keer smeren.
Heb er gelukkig geen pijn aan en ben er altijd snel bij.

Iedereen sterkte met eczeem.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 12:14

ben gisteren me te buiten gegaan aan een zak met M&M's en kan niet meer stoppen met krabben - jeetje, mn huid ziet er echt niet meer uit, een ramp! Boos! het is echt om te huilen. maargoed, misschien ook wel een beetje mn eigen schuld...

hebben jullie ook dat het de laatste 2-3 weken schommelt? dan ben ik 2 dagen schoon en dan heb ik er weer 5 dagen last van en dat gaat zo maar door. ik let erg goed op mn eten enz, maar kan er niets uit op maken. ligt het misschien aan het weer?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:17

Hier nog iemand met een "handenwassend beroep". Echt een drama, vooral als de desinfectie er over heen gaat. Ik zou best eens willen weten of er geen huidvriendelijker alternatieven zijn (zal wel niet). Niet wassen en desinfecteren is geen optie helaas....

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 15:53

Ellebel schreef:
Hier nog iemand met een "handenwassend beroep". Echt een drama, vooral als de desinfectie er over heen gaat. Ik zou best eens willen weten of er geen huidvriendelijker alternatieven zijn (zal wel niet). Niet wassen en desinfecteren is geen optie helaas....

dit ga ik een beetje in de gaten houden. misschien dat er inderdaad een ander alternatief is, misschien iemand die iets weet? Lachen dat zou wel erg lekker zijn! en anders dan is het gewoon kiezen op elkaar en doorgaan!

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:29

Pfoe, gisteren was raar.
We zaten in de auto onderweg naar mijn oma, en toen begon het rondom mijn mond/richting wangen te jeuken. dus ik wrijven. uiteindelijk heel de tijd rood geweest (vlekkerig.)
En bij het feest aangekomen heb ik heel de tijd een roodgloeiende kop gehad, en een hele pijnlijke schrale mond en lippen.
Ik had niets bij van vaseline/bodylotion.
dus heb ik met mn domme kop labello van mijn nicht gebruikt.. hartstikke geparfumeerd natuurlijk.. dus het eindigde nog erger.
thuis aangekomen gauw ingesmeerd, en nu is het wel weer minder.. maar toch weer droog Boos!

Balen van die m&m's maar tis natuurlijk ook wel erg verleidelijk he Knipoog

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:35

ach laar! dat is echt vreselijk balen én dan al helemaal als je niets bij de hand hebt om je mee in te smeren.
ik heb sinds een jaar of 2 een klein goed afsluitbaar (= belangrijk!) doosje in mn tas zitten met vette crème. doosje voor 2 euro per 4 gekocht bij Xenos en crème uit mn grote pot overgehevelt naar kleine doosje. het is nu makkelijk mee te nemen en zo kan ik me toch insmeren als het nodig mocht zijn Ja
misschien ook iets voor jou?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:12

Eczeem..praat me er niet over...vooral in de winter is het weer raak. Met met zadel schoonmaken en met schoonmaken in het algemeen altijd handschoenen aan ...

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 18:13

roosje84 schreef:
Eczeem..praat me er niet over...vooral in de winter is het weer raak. Met met zadel schoonmaken en met schoonmaken in het algemeen altijd handschoenen aan ...

tuig invetten kan ik wel gewoon, als ik maar zorg dat het op het tuig komt en niet teveel op mn handen! heb je vaak handschoenen aan? wanneer?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:20

Sowieso 's winters heb ik vaak handschoene aan ivm winterhanden en handen die snel droog zijn. En vaak wassen is ook niet echt een succes!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 18:23

laar heeft een stukje gevonden waar gepraat wordt over het handen wassen en eczeem - het staat op deze pagina, tweede post.
ik heb sinds de winter is begonnen ook weer last van mn handen, maar het dragen van handschoenen lijkt het alleen maar te verergeren.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:25

Dank je voor de tip. Iemand misschien een idee / tip welke zeep je wel goed kan gebruiken?

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:04

Ik heb soms last van eczeem in de zomer.Meestal krijg ik het door mijn allergie.Als er bv heel veel pollen zijn, of als ik pindanoten eet.Krijg ik bultjes=jeuk=krabben en dan word het meestal eczeem.Dokter heeft me nu iets gegeven tegen de allergie:d

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:26

Ik heb zelf het idee dat er alweer wat pollen in de lucht zitten. ben weer op zo'n allergische manier snotterig..

Heb jij daar ook al weer last van veer123?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:30

Ik heb zo nu en dan astma-eczeem in mijn knie holtes.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:55

Laar: daar heb ik ook last van. Ik zag de trosjes (van populieren enzo en katjes) alweer aan de bomen hangen.. snotter snotter snif..

M&M's zitten bomvol suiker en dat lokt ook eczeem uit..

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:04

*Meld Zich*

ik heb al vanaf dat ik een half jaar was zwaar atopisch (constitioneel) eczeem, vooral op mijn handen, wat met mijn studie/ beroep eigelijk heel lastig is. soms heb ik het ook in mn knieholtes, gezicht, en sinds kort ook steeds op mijn voeten. hebben jullie eigelijk allemaal vanaf heel jong al eczeem? en altijd het hele jaar door?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:30

Ik heb het al van dat ik heel jong was.. Volgens mijn moeder heb ik geen dauwworm gehad, daar schijnt eczeem mee te beginnen bij baby's.
Ik heb het het hele jaar door. In april vorig jaar ben ik begonnen met een dieet zonder suiker en melk en toen ging het langzaam over. Nu is mijn astma helemaal weg en is mijn eczeem ietsje terug gekomen helaas..

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:32

ik heb echt alles geprobeerd, om gek van te worden, alleen het middel 'neoral' werkt goed bij mij, nu moet ik met tussenposes pretnison slikken omdat t te erg wordt.. ( geen vel meer op mn vingers )

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:34

Jeetje, dat lijkt me niet leuk!
Zo erg heb ik het gelukkig niet.. maar het is wel heel erg vervelend.. ik schaamde me er vroeger ook voor.. nu maak ik me daar niet meer druk om.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:36

Oeh, geen vel meer op je vingers?
wat moet ik me daarbij voorstellen?

e_horse: ik had als baby veel last van Berg op mijn hoofd, ook een teken van gevoelige huid.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:41

Ja ik heb nu bv aan mijn polsen wat eczeem!!!Ik heb dat ook vaak aan de binnenkant van mijn benen.Maar daar nu bijna nooit meer.
Waar ik ook inde zomer heel vaak eczeem heb;is aan de binnenkant van mijn ellebogen, en aan de bovenkant.Deze zomer was er daar een kleur verschil zelfs, door het krabben.Ik probeer er af te blijven maar meestal lukt dat niet Verdrietig