GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:49

Succes mariska :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 17:14

Suzanne F. schreef:
Mariska_28 schreef:
Nou, de eerste 2,5 mg Mounjaro zit er in. :):)

Spannend. Viel het mee het prikken?

Qua drempel waar ik even overheen moest niet, maar qua leuk l prik wel, voel je echt helemaal niets van. Kort na het zetten jeukte de plek iets, maar trok vrij snel weer weg.

DuoPenotti dank je wel.

Edit: zie nu dat het vandaag precies 1 maand na het openen van die topic is nog best voortvarend vind ik haha.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:35

Ik ben gestart met Saxenda.
Ik gebruik al lang veel prednison. En anders dan veel andere krijg ik er geen honger van. Sterker nog, ik ben eigenlijk altijd misselijk. Maar ik word wel iedere keer wat dikker. Wat er in goede periodes wel weer afgaat. Alleen met meer dan 10 stootkuren per jaar zijn er nauwelijks nog periodes goed te noemen. Daarnaast heb ik ook prednison in onderhoud in wisselende dosissen.
Ik ben 2 maanden in davos geweest. Ik mocht de kliniek niet uit. Dus er viel niets te spijbelen qua ongezonde dingen. Ik viel daar niets af, ondanks dat ik at wat ik thuis at en nu geloofden ze me.
De diëtiste daar wilde bijvoeding geven maar dat wilde ik niet.

Om een lang verhaal kort te maken, ik was bij een internist/ endocrinoloog en die kaartte dus medicatie aan.
Volgens haar remt het niet alleen eetlust, maar werkt het ook op de systemen die zorgen voor meer vetaanmaak bij prednisongebruik.
Ik betaal het zelf, zit even niet te wachten op GLI.
Saxenda heeft de meeste kans van slagen, dus meteen de duurste. Maar gezondheidswinst zou erg fijn zijn.

Ik ben maandag begonnen. En nu heb ik dus honger en ben ik niet misselijk meer. Erg bijzonder.
Het is trouwens gewoon een normale trek. Ik heb nu zin in mijn bakje yoghurt ipv dat ik het eet omdat het moet. En ik ben ook nog even snel verzadigd.
Of ik afval vind ik voorbarig. Ik heb inmiddels weer een stootkuur dus ik zou al heel blij zijn met niet aankomen. Want ik heb gedurende 3 weken dus weer extra hoge doseringen prednison.

Ik ben benieuwd hoe het iedereen vergaat.
Ik heb ook niet echt begeleiding, maar ik heb korte lijntjes bij vragen. En vanwege mijn verpleegkundige achtergrond kon ik al prikken enzo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:04

raket schreef:
Ik ben gestart met Saxenda.
Ik gebruik al lang veel prednison. En anders dan veel andere krijg ik er geen honger van. Sterker nog, ik ben eigenlijk altijd misselijk. Maar ik word wel iedere keer wat dikker. Wat er in goede periodes wel weer afgaat. Alleen met meer dan 10 stootkuren per jaar zijn er nauwelijks nog periodes goed te noemen. Daarnaast heb ik ook prednison in onderhoud in wisselende dosissen.
Ik ben 2 maanden in davos geweest. Ik mocht de kliniek niet uit. Dus er viel niets te spijbelen qua ongezonde dingen. Ik viel daar niets af, ondanks dat ik at wat ik thuis at en nu geloofden ze me.
De diëtiste daar wilde bijvoeding geven maar dat wilde ik niet.

Om een lang verhaal kort te maken, ik was bij een internist/ endocrinoloog en die kaartte dus medicatie aan.
Volgens haar remt het niet alleen eetlust, maar werkt het ook op de systemen die zorgen voor meer vetaanmaak bij prednisongebruik.
Ik betaal het zelf, zit even niet te wachten op GLI.
Saxenda heeft de meeste kans van slagen, dus meteen de duurste. Maar gezondheidswinst zou erg fijn zijn.

Ik ben maandag begonnen. En nu heb ik dus honger en ben ik niet misselijk meer. Erg bijzonder.
Het is trouwens gewoon een normale trek. Ik heb nu zin in mijn bakje yoghurt ipv dat ik het eet omdat het moet. En ik ben ook nog even snel verzadigd.
Of ik afval vind ik voorbarig. Ik heb inmiddels weer een stootkuur dus ik zou al heel blij zijn met niet aankomen. Want ik heb gedurende 3 weken dus weer extra hoge doseringen prednison.

Ik ben benieuwd hoe het iedereen vergaat.
Ik heb ook niet echt begeleiding, maar ik heb korte lijntjes bij vragen. En vanwege mijn verpleegkundige achtergrond kon ik al prikken enzo.

De prijs is wel veel lager bij jouw eigen apotheek dan op internet. Mijn Ozempic kost maar € 104,00 per spuit.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:07

Volgens de internist kost Saxenda het meest, maar past het het best.
Ik denk wel dat het goedkoper is dan via commerciële aanbieders.
Ik zie het wel wat het gaat kosten en of het werkt.

Ik ben allang blij dat ik deze investering in mijn gezondheid kan doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:29

raket schreef:

1 voorgevulde pen kost volgens het Farmaceutisch Kompas € 45,39. Had ik moeten weten…

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:38

Dat klopt ongeveer wel.
Ik heb nog niet uitgerekend hoe lang je met een pen doet. Zal ik zo eens doen.
Ik heb me er niet heel erg in verdiept.
Ik geloof gewoon old school de dokter haha.
Het is wel dagelijks ipv 1x per week.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:46

Nou vandaag heb ik wat inspannends gedaan. Ik heb de dakkapel met de lange ladder schoongemaakt dus veel trap op en af maar dat ging me moeilijker af dan toen ik dit een paar weken geleden achterbuiten deed. Ik heb minder kracht, voel me slap en nu trillen mijn benen. Ik denk echt dat ik meer moet eten en dan vooral dus iets gezonds uiteraard. Ik zal zo wat kwark nemen en een ei ofzo. Eigenlijk is het ook logisch want van bijna niks eten word je ook slap natuurlijk. Het rare is dat je dus niet voelt dat je weinig eet, je hebt geen honger en geen dipjes. Maar mijn lichaam geeft toch nu wel aan dat er iets niet helemaal lekker gaat. Dus iets beter voor mezelf zorgen denk ik.
Stand was trouwens vandaag -2 kilo (10 dagen).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:53

janderegelaa schreef:
raket schreef:

1 voorgevulde pen kost volgens het Farmaceutisch Kompas € 45,39. Had ik moeten weten…

Saxenda gebruik je dagelijks en Ozempic 1x/week.
Een pen saxenda kost idd minder per stuk, maar bevat 18 mg (bij de laagste dosering gebruik je dan 1 pen per maand, bij de maximale dosering van 3 mg per dag heb je 5 pennen nodig per maand).
Een pen ozempic bevat altijd 4 doseringen dus is voldoende voor 1 maand.

Vanaf een dosering van 1,8 mg/dag is saxenda in principe al duurder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:23

Suzanne F. schreef:
Nou vandaag heb ik wat inspannends gedaan. Ik heb de dakkapel met de lange ladder schoongemaakt dus veel trap op en af maar dat ging me moeilijker af dan toen ik dit een paar weken geleden achterbuiten deed. Ik heb minder kracht, voel me slap en nu trillen mijn benen. Ik denk echt dat ik meer moet eten en dan vooral dus iets gezonds uiteraard. Ik zal zo wat kwark nemen en een ei ofzo. Eigenlijk is het ook logisch want van bijna niks eten word je ook slap natuurlijk. Het rare is dat je dus niet voelt dat je weinig eet, je hebt geen honger en geen dipjes. Maar mijn lichaam geeft toch nu wel aan dat er iets niet helemaal lekker gaat. Dus iets beter voor mezelf zorgen denk ik.
Stand was trouwens vandaag -2 kilo (10 dagen).

Je eten bijhouden (kcal en eiwitten versus koolhydraten) helpt. Ik zit tussen de 1200 en 1500 kcal. Ik heb je app fatsecret. Heb je begeleiding?

Ik ben juist veel fitter.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 14:50

Nou, ik kan wel zeggen na 24 uur dat het in ieder geval werkt vwb het remmen van hongergevoel.
Heb nu wel een broodje gegeten voor lunch, maar dat was niet omdat ik honger had. Nog geen last van bijwerkingen verder, maar kan natuurlijk altijd nog komen aangezien het echt nog maar 24 uur is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 15:34

Rien: nee geen begeleiding. Ik eet nu omdat het moet. Omdat ik voel aan mijn lichaam dat het niet helemaal goed gaat. Maar niet omdat ik er behoefte aan heb. Net maar volkorenbol met zaden met ham en bakje kwark genomen. Had geen honger maar ja, je moet wel iets eten natuurlijk. En meteen beker melk met mijn vitamines genomen.

Mariska: rare gewaarwording hè? Ik had/heb trouwens ook geen bijwerkingen maar misschien komt dit pas bij het verhogen van de dosis. Al vraag ik me wel af of ik wel moet gaan verhogen. Het gaat nu ook prima eigenlijk. Ik zal het eens vragen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:54

Ik loop daar ook tegenaan. Dat het lijf duidelijk aangeeft dat er brandstof nodig is, maar dat je eigenlijk helemaal geen trek hebt.
Best lastig. En nieuw voor mij.
Vind het geen prettig gevoel, weet ook niet zo goed met welke voeding ik het kan voorkomen.

Afvallen is hier een weekje gestagneerd geraakt. Waarschijnlijk omdat ik een aantal dagen echt veel te weinig heb gegeten. Ik werk nu echt aan op tijd wat eten en dan de gezonde voeding, het gaat nu weer beetje bij beetje.

Woensdag overleg met mijn coach of we de dosis gaan verhogen of dat ik nog even op de huidige 5mg blijf.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:51

Voor mij werkt het het beste om op tijd te eten. Ik eet echt 3keer per dag. En dan een niet te grote portie. Voor wanneer ik in de de knoei kom qua tijd of inspiratie heb ik altijd wel een shake van yfood (500 kl) liggen. Of een reep (250 kl). Te grote porties of te vet gaan bij mij niet goed. Op vakantie had ik ook de nodige repen in de tas zitten. Misschien niet ideaal maar misselijk in een vliegtuig leek mij ook niet fijn.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 12:04

Nou, 48 uur na eerste spuit.
Hoe ik mij voel? Mijn gedachte zijn:
- is dit hoe niet dikke mensen zich voelen ten opzichte van eten/honger? Geen wonder dat ze dan kunnen zeggen 'eet gewoon iets minder'.
- mijn hoofd snapt het nog steeds niet, dus ik denk nu niet aan eten maar aan dat ik niet aan eten denk (snap wat ik bedoel?).
- gisteren minder gegeten dan ik normaal gedaan zou hebben, zonder die dingen te kopen boodschappen kunnen doen en pas laat gegeten zonder om 5 uur al met erge trek te zitten.
Tot nu toe dus echt een succes!

Qua eten. Ik denk dat echt op moet letten dat je niet gewoon stopt met eten.
Ik ga gewoon proberen 3x per dag te eten, gezonde kleine porties. Zo was mijn ontbijt voorheen: 100 gram aardbeien, halve banaan en 250 gram 0% kwark met ca 10 gram muesli. Maar dat was gister ochtend echt te veel, dus nu wat minder aardbeien en maar 150 gram kwark en 10 gram muesli. Vult meer dan genoeg nu.

Over Yazen:
Ik vind de begeleiding vanuit Yazen dikke prima. Zo heb je een coach die je digitaal begeleid en waar je terecht kunt met vragen enzo. Een voorbeeld daarvan:
Afbeelding

Daarnaast hebben ze ook elke dag een stukje van verschillende modules die je leren over bijvoorbeeld eetpatronen, maar ook vragen stelt en na laat denken over aanpassingen.
Bijvoorbeeld:Afbeelding
Daarnaast is er ook een forum, diverse gerechten, oefeningen die je kunt doen en kun je jezelf doelen stellen. Deze functies heb ik nog niet echt gebruikt alleen vluchtig naar gekeken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:25

Mariska_28 schreef:
Nou, 48 uur na eerste spuit.
Hoe ik mij voel? Mijn gedachte zijn:
- is dit hoe niet dikke mensen zich voelen ten opzichte van eten/honger? Geen wonder dat ze dan kunnen zeggen 'eet gewoon iets minder'.

Stukje geqoute van je input. Daar zeg je me een waar ding, zeg! Zo had ik het nog niet bekeken _/-\o_

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:26

Mariska wat leuk om te lezen dat jij de begeleiding ook meer dan prima vind. Ik zit inmiddels wat langer in het traject maar doe ook dagelijks mij stukje info en begeleiding lezen. Wat ik zelf heel fijn vind is dat het allemaal niet zo belerend is.
En herken je eerste reactie ook voor 100%. Dus zo is het leven als je niet continu trek hebt. Eet gewoon iets minder is dan helemaal logisch.
Het programma is er ook echt op gericht om je nieuwe en gezondere eetgewoontes te leren. Niet alleen maar gewichtsverlies.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:30

Interessant! Hier is er nog geen contact met mij gezocht maar dat hoeft ook niet. Ik weet waar ik terecht kan met vragen. En je leert ook snel je eigen lessen zoals ik gisteren ervaarde. Beter voor mezelf zorgen dus. Door het gebrek aan honger (en eigenlijk ook dorst) moet je je echt bewust zijn van wat je inneemt.
Ik weet wel dat als ik over 2 weken uit eten ga, ik dus een vershoudbakje meeneem om de helft mee naar huis te nemen. Je zit heel snel vol.
Ik snoep helemaal niet meer trouwens. Die behoefte is ook weg. Op mijn werk liggen zakken vol paaseitjes en snoep en ik kan echt gemakkelijk nee zeggen.

Enige wat ik soms moeilijk vind is mensen die me er vanaf willen praten. Ja maar je bent toch niet dik, ja maar je hebt geen overgewicht toch? Ja maar je bent boven de 40, ja maar je hebt een kind gehad. Ja maar je krijgt toch je oude figuur niet meer terug.
Eeeh joh het gaat om wat ‘ik’ vind toch? Laat me gewoon. Nog 8 kilo te gaan en dan wordt het de kunst om op gewicht te blijven. Ik hoor veel over microdosing dus daar voel ik wel wat voor. Maar we zijn er nog lang niet. Ik denk dat het steeds moeilijker wordt, ook omdat ik niet sport. Ik verbrand ook weinig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:49

Wat is microdosing? Daar ga ik eens over Googlen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:58

Ik heb juist dat niemand het ziet. Inmiddels meer dan 10kg afgevallen. Nou om exact te zijn 10,1 kg. Maar goed voor mij is het echt een mijlpaal. En niemand ziet het. Vorige week het hele weekend bij diverse kennissen geweest die ik al bijna 3 maanden niet heb gezien. Heel bijzonder vind ik dit. Maar ook grappig. Blijkbaar is het gewicht totaal ondergeschikt aan hoe ik ben als persoonlijkheid. Nu pas ik veel van mijn kleding niet meer en is het voor mij de sport om dezelfde kleding op Vinted te vinden maar dan 2 maten kleiner. ja je moet wat met je leven :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:01

Wie wil 2 broeken maat 44? Een nette, zwart wit geruit. Een cargo, olijf groen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:33

Dees schreef:
Ik loop daar ook tegenaan. Dat het lijf duidelijk aangeeft dat er brandstof nodig is, maar dat je eigenlijk helemaal geen trek hebt.
Best lastig. En nieuw voor mij.
Vind het geen prettig gevoel, weet ook niet zo goed met welke voeding ik het kan voorkomen.

Afvallen is hier een weekje gestagneerd geraakt. Waarschijnlijk omdat ik een aantal dagen echt veel te weinig heb gegeten. Ik werk nu echt aan op tijd wat eten en dan de gezonde voeding, het gaat nu weer beetje bij beetje.

Woensdag overleg met mijn coach of we de dosis gaan verhogen of dat ik nog even op de huidige 5mg blijf.

Zou het ook niet zo kunnen zijn je lijf moet wennen aan minder voedsel. Minder suiker kan best even pitttig zijn en je kloterig doen voelen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:49

Ik heb afgelopen vrijdag een gastroscopie gehad. Dat wilde ik echt even afwachten voor ik stappen zou ondernemen. "Gelukkig" heb ik alleen maar een ontsteking van de slokdarm bij de overgang naar de maag. Ik krijg een kuur omeprazol en dan wordt de reflux hopelijk minder en het pijnlijke gevoel in de slokdarm weg.

Ik heb net voor dinsdag een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik heb gevraagd om een verwijzing voor mijn rug en dat ik de mogelijkheden wil bespreken voor het voorschrijven van Ozempic of Mounjaro.
Ik ben 1.54 en weeg 75 kg (BMI 31,6)
Ik heb vandaag weer voor het eerst sinds 4 maanden op m'n paard gezeten. Met name door mijn zere rug kon ik weinig. Vriendin heeft een filmpje gemaakt en het zag er goed uit. Maar als ik dan die enorme reet in dat zadel zie, word ik daar wel ongelukkig van. Dus als m'n huisarts het niet voor wil schrijven, ga ik het proberen via Yazen (ik heb me al geregistreerd bij de app).

Ik hou jullie op de hoogte en ondertussen lees ik mee met jullie ervaringen :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:56

rien10 schreef:
Wat is microdosing? Daar ga ik eens over Googlen.

Een lage dosering nemen en minder vaak. Net wat voor jou werkt. Dus voor ozempic bijvoorbeeld de laagste dosering van 2,5 en dan elke 14 dagen ipv elke week.

Jenny: jeetje ziet niemand het? Komt dat doordat je nog wat zwaar bent of draag je wijde kleding ofzo? Op een obese lichaam is -10 natuurlijk minder zichtbaar dan op een ‘normaal bmi’ lichaam. Binnenkort zien ze het vast!! Dat wordt dan ook een mijlpaal. Als ze het echt gaan opmerken.

Ik begin trouwens weer te merken dat nu het hongergevoel weer terugkomt. Weer de 4e dag. Woensdag mag ik pas weer. Ik zie de aankomende dagen dan maar als leren ermee om te gaan en door te zetten. Hebben anderen dit ook trouwens??

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:07

Ja wat is zwaar? Het gekke is dat ik mezelf helemaal niet zo zwaar vond. Wel rond. Borsten en billen dus. En dat is nog steeds zo. Maar de weegschaal en de statistieken vinden wel dat ik zwaar was. 88kg en 1.68. Wanneer ik mezelf dan terug zag op foto’s vond ik wel dat het veel was. Tel daar de overgang bij op en dan kom je sneller op 100 dan je zou willen. En dat wilde ik niet.
Wat ik vooral merkte en niet fijn vond was dat ik niet meer in normale confectie paste. Maat 44 ging nog wel maar het werd steeds meer puzzelen naar combinaties die goed zaten. Alles moest altijd ingekort worden. Als ik nu iets pas dan pak ik maat 40 en dat zit gewoon zoals het bedoeld was. Ook de goedkopere merken zitten nu weer redelijk goed. Qua BMI zou ik nog wel tot 68kg moeten afvallen maar persoonlijk denk ik dat 72kg voor mij prima is.

@Suzanne je zou vanaf dag 4 ook wat meer groente kunnen eten. Extra appel en zo. Gewoon dingen met niet heel veel calorieën maar die wel vullen.