Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:26

SansaS schreef:
Met muts hebben ze het ook niet door bij mij want iedereen draagt nu mutsen. Zonder muts absoluut wel genoeg starende blikken of vragen. Maar ik woon wel in een klein dorp. En inderdaad als iemand wel over mijn heen hangt zeg ik daar wat van.

Ik zeg niet dat anderen daar op moeten anticiperen toch befunny? Alleen dat het soms echt wel aan mensen te zien kan zijn dat reageer ik op.

Ik zeg zelf inderdaad gewoon zou u even afstand willen houden of ik draag als het druk is zelf een mondkapje. En ik heb mijn prikken genomen

Dat zeg je ook niet. Maar je zegt je straalt uit dat je ziek bent.
Nou dat is zoals jij het ziet. Maar veel mensen hebben dat niet door.

Over iemand heen hangen is wat mij betreft sowieso niet ok dan krijgt die persoon van mij een elleboog in de maag. Maar mensen staan gewoon niet overal bij stil dus dragen geen mondkapjes meer en denken niet na over de kwetsbare groepen en zien dat ook gewoon niet maar er zijn ook heel veel kwetsbare waar het niet aan te zien is.

Het is dus zelf goed oppassen en niet verwachten dat anderen zich aanpassen ;)

pmarena

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:31

Sommige mensen zijn echt stekeblind wat dat betreft. Ik heb regelmatig in een winkel dat iemand oncomfortabel dichtbij komt staan en als je dan zelf een stap opzij gaat, gaan ze gewoon mee :x

Ik ben nog op zoek naar de ideale opmerking die je dan kan plaatsen die niet al te passief - agressief is :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:35

Ik weet het niet hoor, maar sinds wanneer is een elleboog in de maag ok? Dat is in mijn ogen nog een slagje erger dan 'over iemand heen hangen'. Want wat de 1 als over iemand heen hangen vindt, vindt de ander nog voldoende afstand. Dan kun je dat ook vriendelijk zeggen in mijn ogen i.p.v. meteen een elleboog in de maag te porren.
Gelukkig nog nooit meegemaakt dat iemand mij een elleboog in de maag duwde omdat ik nooit over iemand heen hang, maar die had dan echt wel een goed weerwoord gehad, want dat vind ik ook echt geen fatsoen hebben voor je medemens.

En pmarena, ik denk echt dat de 1 een andere ruimte acceptabel vindt dan een ander. En dat ga je nooit gelijk krijgen. Maar dan direct agressief reageren vind ik ook niet netjes als je dat doet (en ik zeg niet dat je dat doet).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:43

Ik reageer niet agressief maar ik erger me wel dood als ik iemands adem letterlijk kan voelen, zout lekker een eind op denk ik dan.... daar zit toch niemand op te wachten....? Zeker als je dan duidelijk wat normale afstand probeert te creëren :=

Gewoon minstens een armlengte afstand houden zou imo normaal moeten zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:15

Ach ik heb ook meegemaakt dat in tijden van Corona iemand met een mondkapje op geen afstand hield.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:25

germie schreef:
Ik weet het niet hoor, maar sinds wanneer is een elleboog in de maag ok? Dat is in mijn ogen nog een slagje erger dan 'over iemand heen hangen'. Want wat de 1 als over iemand heen hangen vindt, vindt de ander nog voldoende afstand. Dan kun je dat ook vriendelijk zeggen in mijn ogen i.p.v. meteen een elleboog in de maag te porren.
Gelukkig nog nooit meegemaakt dat iemand mij een elleboog in de maag duwde omdat ik nooit over iemand heen hang, maar die had dan echt wel een goed weerwoord gehad, want dat vind ik ook echt geen fatsoen hebben voor je medemens.

En pmarena, ik denk echt dat de 1 een andere ruimte acceptabel vindt dan een ander. En dat ga je nooit gelijk krijgen. Maar dan direct agressief reageren vind ik ook niet netjes als je dat doet (en ik zeg niet dat je dat doet).

Nou die elleboog die schiet per ongeluk uit ik zeg ook nog sorry hoor maar als u niet zo dichtbij stond had u er geen last van. Ook als ik geen chemo heb verder. Dan heb ik mijn eigen zone. En als iemand te dicht op me komt tja dan heb ik ineens zwabberende armen ja.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:02

Vind het wel jammer dat ea nu uit zn verband wordt getrokken, omdat ik dus met een goede reden de griepprik niet haal.

Ik heb nergens gezegd dat als je ziek bent je volledig van de buitenwereld moet afsluiten. Alleen dat je een beetje rekening kunt houden met andere.

Ik denk dat mensen aan mij helaas wel kunnen zien dat ik ziek ben, ik heb een echte prednison kop zeg maar. Mensen die ik al lang niet gezien heb schrikken zich soms echt dood als ze mij zien. Die schrik op hun gezicht herken je uit duizenden. Mensen die ik niet ken maar een praatje oid mee maak komen vaak zelf al met de vraag en anders zeggen ze, ik zag het al aan je gezicht als ik het zelf vertel.

Ik denk gewoon wat zijn die paar dagen in het jaar dat je gewoon even uitziekt en wat minder onder de mensen komt? Het is voor je eigen herstel ook beter even gas terug te nemen.
Extta handen wassen, beetje afstand houden van mensen en als je echt griep hebt dan ga je sowieso niet naar verjaardagen of werk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:04

pmarena schreef:
Ik reageer niet agressief maar ik erger me wel dood als ik iemands adem letterlijk kan voelen, zout lekker een eind op denk ik dan.... daar zit toch niemand op te wachten....? Zeker als je dan duidelijk wat normale afstand probeert te creëren :=

Gewoon minstens een armlengte afstand houden zou imo normaal moeten zijn.

Vind ik ook hoor. Wacht even je beurt af bij een schap of vraag of je even voor mag als je haast hebt.
Ik zelf doe altijd wat vroeger in de ochtend boodschappen. Dan is het hier lekker rustig. Ga ook hooguit 2x per week.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:21

Ik bestel tegenwoordig vaak online. Scheelt een heleboel getrut :=
En het bio assortiment is online veel groter dan in de winkel, dat vooral :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:34

Nou ik had gelezen tijd enkel online besteld en ook maaltijden bij uitgekookt. Maar met name bij picknick valt het vaak toch tegen. Zelf in vergelijking met de Aldi en ik vind lekkere verse broodjes van de hoogvliet ook wel lekker dus ik ben blij dat ik het weer zelf kan en wel op rustige momenten en dat is doordeweeks hier vaak tussen 09 en 10 of als je net na openingstijd binnen bent en dan de winkel door raced of op zondag juist.vlak voor sluitingstijd. Ik kijk ook al hoeveel autos en fietsen er staan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:44

Ik vind ineens uitschieten met een elleboog nou niet bepaald netjes. Je hebt toch een mond gekregen om te vragen of diegene even uit de weg wil gaan?

Ik bestel vaak nog bij AH.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:50

purny schreef:
Ik vind ineens uitschieten met een elleboog nou niet bepaald netjes. Je hebt toch een mond gekregen om te vragen of diegene even uit de weg wil gaan?

Ik bestel vaak nog bij AH.

Als die gene al tegen mij aanstaat dan ga ik niet meer vriendelijk mijn mond gebruiken. Die persoon zou dat zelf ook niet prettig vinden dus dat elleboogje dat herinnerd eraan dat iemand dat niet moet doen. Dan ben ik maar op dat vlak niet vriendelijk. Hoe halen mensen het uberhoubt in hun hooft om tegen iemand aan te gaan staan om iets te pakken. Wacht gewoon een paar seconden tot je erbij kan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:51

Ik vind een armlengte afstand echt veel. Dus dan zal ik vast wel eens dichterbij staan en dan ben ik me van geen kwaad bewust.
Weer een voorbeeld hoe het van persoon tot persoon verschilt. Een ellebooglengte vind ik zelfs soms al veel. Bij een bushalte bijvoorbeeld. Dan kom je niet binnen en dringen anderen wel voor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:53

@BeFunny: Met andere woorden, ik vind het gewoon ronduit asociaal. Dat een ander zijn mond niet gebruikt wil niet zeggen dat jij zo moet doen. Behandel een ander zoals jij behandeld wil worden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:20

purny schreef:
@BeFunny: Met andere woorden, ik vind het gewoon ronduit asociaal. Dat een ander zijn mond niet gebruikt wil niet zeggen dat jij zo moet doen. Behandel een ander zoals jij behandeld wil worden.

Dat geldt toch tweezijdig ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:27

germie schreef:
Ik vind een armlengte afstand echt veel. Dus dan zal ik vast wel eens dichterbij staan en dan ben ik me van geen kwaad bewust.
Weer een voorbeeld hoe het van persoon tot persoon verschilt. Een ellebooglengte vind ik zelfs soms al veel. Bij een bushalte bijvoorbeeld. Dan kom je niet binnen en dringen anderen wel voor.

Ik denk dat een situatie van allemaal door een smal poortje met een beetje tijdsdruk en aan alle kanten duwen, ook wel wat anders is dan wanneer je gewoon ergens staat te wachten zoals in de supermarkt ofzo. Als je in zo'n situatie dichterbij gaat staan dan een armlengte ben je imo gewoon een opdringerige aso die geen respect heeft voor andermans persoonlijke ruimte.

Maarja daarvan zie je er in het verkeer ook zat en dan is het nog wat duidelijk gevaarlijk voor hen zelf ook, dus tja.... sommige mensen zijn gewoon heel lomp en onnadenkend. En na Corona vind ik dat nog een tikkeltje erger want toen hebben ze zeker weten wel te horen gekregen dat ze daarmee anderen in serieus gevaar kunnen brengen. Maar daar hebben ze blijkbaar gewoon schijt aan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:51

Als je staat voor een smal poortje waar het niet anders kan is het anders. Dan heb je trouwens ook kans op een per ongelukke elleboog of iemand die op je teen staat.

Maar als je de ruimte hebt en je moet zo nodig lichamelijk contact maken dat is gewoon lomp idd en niet nodig.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:05

Wat hier ook gebeurd dat mensen in de rij bij een kassa zo dicht op je staan dat je voelt adem halen. Brrrr
Gewoon een beetje afstand of vragen of je even bij mag.
Hier beuken je gewoon aan de kant als ze iets moeten pakken. ZO aso...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 15:42

Die discussie, over wat we wel of niet willen doen t.o.v. een ander, vind ik gewoon triest. Sorry.
Ik heb klachten en ben besmettelijk, dus ik blijf zoveel mogelijk thuis.
Snap dat het niet altijd kan,maar naast elkaar op kantoor zitten of hutje mutje in het drukke ov, terwijl je weet dat je besmettelijk bent, ik vind het gewoon aso. Doe het niet of doe een mondkapje op.
Denk dat we nog heel veel kunnen leren van aziatische landen (china geloof ik?) Waar mensen wel uit voorzorg een mondkapje dragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:57

En dan kom je ziek terug van vakantie en moet nog even met het OV naar huis. Dan kun je het niet voorkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:04

Ik vind het niet gek als je dan probeert een plekje op te zoeken waar je niet te dicht op andere mensen zit te ademen / waar wat luchtverversing plaatsvindt.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:13

Maar stel je komt ziek thuis van vakantie dan kan je tenminste een mondkapje op zetten. Al zal dat vast echt teveel gevraagd worden. Je zal maar een keer niet jezelf op 1 zetten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:24

germie schreef:
En dan kom je ziek terug van vakantie en moet nog even met het OV naar huis. Dan kun je het niet voorkomen.

jij bent een ster in allerlei scenario's verzinnen waar het hier helemaal niet over gaat.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:30

Als iedereen ziek thuis blijft bij koorts/overgeven/ed, ook niet toch proberen, en ook als je het aan voelt komen, en op het moment dat je licht verkouden hebt gewoon nadenkt, wat meer afstand houdt, niet knuffelt, goede hygiëne, indien mogelijk een dagje thuis werkt, niet een volle sportzaal of een volle huiskamer vol visite induikt en in bijv een wachtkamer bij de dokter een mondkapje opzet dan ben je in mijn ogen al een heel eind. Over elkaar heen hangen in de supermarkt hoeft van mij sowieso niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:17

germie schreef:

Jawel hoor, je kunt een mondkapje opzetten.