Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Texas02 schreef:Nog even een vraagje over rechtsbijstand. Ik heb daar ook wel eens over nagedacht, want met de gemeente weet je het maar nooit en bij mijn laatste werkgever was ik het bijna nodig geweest (ook vanwege ziekte, ik werd weer eens niet geloofd). Wat is nou een goede rechtsbijstandsverzekering? Ik heb dit ook wel eens bij de ANWB zien staan, is dat dan alleen voor rechtsbijstand richting zaken in het verkeer, of voor alles? Kan ik beter ergens anders kijken? Is er een algemene rechtsbijstandsverzekering die niet alleen voor werkgerelateerde zaken is maar ook voor andere zaken? Wat raden jullie aan?
Benzz schreef:Maar astma en paarden, dat gaat toch uberhaupt niet samen? Tenminste, goede vriendin van mij heeft zware astma en ik moest mij thuis douchen en omkleden als ik op bezoek wilde gaan.
Rohesia schreef:Op zich kan ik mij die vraag best wel voorstellen, ik stel mij die ook wel eens, gewoon uit interesse/nieuwsgierigheid. Ik weet wat ik zelf heb en welke kosten daaraan hangen, als je dan hoort dat anderen dit of dat meer hebben, terwijl ze minder geld per maand krijgen maakt mij dat wel nieuwsgierig. Misschien doe ik wel wat mis ofzo... Als er dan een (summiere) uitleg komt en er is nog een partner met een goede job in beeld enzo is het voor mij ook wel klaar, ik moet niet alle details weten maar een beetje verklaring vind ik gewoon interessant.
rien10 schreef:@ivy-power, met je opmerking “waar doen ze het van” doel je dan op mijn post?
Texas02 schreef:Dank jullie wel, ik ga mij er binnenkort eens goed in verdiepen, wat betreft de rechtsbijstandverzekering. Ik dacht vroeger altijd dat ik dat niet nodig had, maar ik begin de voordelen er steeds meer van in te zien. Een vriendin had vanwege andere zaken, niet werk gerelateerd, gedoe met officiële instanties en dat heeft mij wel weer aan het denken gezet hoe makkelijk je zoiets nodig kunt hebben buiten je eigen schuld om.
Dat waar doen ze het toch van vraag ik mij dus nooit af. Ben ik nou zo raar? Al wil iemand 10x per jaar op vakantie en kopen ze ieder jaar een nieuwe auto. Wat maakt mij dat uit, ik hoop dat ze gelukkig zijn.
SilverLining schreef:Ik heb even zitten te kijken voor rechtsbijstand gisteravond maar ik vind 13 euro per maand toch wel een flink bedrag er weer bij.. Ik ga binnenkort naar 70% van mijn salaris en met een chronisch ziek paard onder mijn hoede gaat dat überhaupt al pittig worden.. Maar het klinkt wel waardevol om aan te schaffen voor al het eventuele aankomende gedoe met het UWV.
MyWishMax schreef:Het houdt me trouwens wel tegen met oa daten. Zowel de vooroordelen maar ook het stuk afhankelijk worden van de ander, omdat de uitkering stopt als je ooit gaat samenwonen met iemand met normaal inkomen of inkomen boven x bedrag.
Babootje schreef:Ik zag van de week in een uitzending over mensen die in een afkeuringstraject zitten. En hoe moeilijk dat is om bv volledig afgekeurd te worden. Dit ging dan om mensen met NAH die ook echt niet meer konden werken. Daar zie je het dan inderdaad ook niet zo direct aan.
UWV bepaalt dan met een soort van lijstje wat je dan nog wel kan. Bv postbode of productiewerk. Schrijnende voorbeelden gaf dat. Want een werkgever, ook al is het parttime en simpel werk, wil wel op je kunnen rekenen. En juist dat gaat niet.
Enfin het laat wel zien dat je niet 'zomaar' wordt afgekeurd. Ga er dus maar vanuit dat mensen hier die 100% afgekeurd zijn, dat ook echt wel zijn.
Ik zou vanachter mijn toetsenbord daar al helemaal niet aan durven twijfelen.
ivy_power89 schreef:Ik ben niet nieuwsgierig naar de inkomsten van andere, tenzij ik weet dat iemand echt een schijtbaan heeft maar wel een paard hebben. Dan denk ik wel eens, waar doet hij of zij dat toch van,
Maar verder houd ik mij daar gewoon echt niet mee bezig. Het zijn mijn zaken gewoon niet.
Doubtless schreef:ivy_power89 schreef:Ik ben niet nieuwsgierig naar de inkomsten van andere, tenzij ik weet dat iemand echt een schijtbaan heeft maar wel een paard hebben. Dan denk ik wel eens, waar doet hij of zij dat toch van,
Maar verder houd ik mij daar gewoon echt niet mee bezig. Het zijn mijn zaken gewoon niet.
Je bent dus wel nieuwsgierig. Maar keurt het alleen goed als mensen een schijtbaan hebben. Beetje hypocriet om hier dan te veroordelen.
Het zou maar een trieste wereld zijn, als je je alleen bemoeit met je eigen zaken.
Ik vraag het me wel regelmatig af, waar mensen het van doen. Omdat ik ook wil wat zij hebben/doen bijvoorbeeld. Wel eens aan een kennis gevraagd, wat zij voor hun huis betaald hebben, hoeveel ze dan verdienen en wat voor baan ze dan hebben. De een vindt het onbeleefd, hij gelukkig niet. Was een interessant gesprek dat me veel inzicht heeft gegeven over hoe wij zoiets zouden kunnen bereiken.
Bij een vriendin kwam ik erachter dat haar man in drugs handelt en ze daardoor hun levensstijl kunnen betalen. Vind ik ook wel fijn om te weten.
Maar als iemand afgekeurd is mag je het je niet afvragen?
Ibbel schreef:Ik vraag me bij gezonde mensen ook wel eens af hoe ze het doen. Hier op de bible belt, 6-7 kinderen (of meer), moeder is thuis, 1 inkomen, dan denk ik ook wel eens, hoe voorkom je dat je aan het eind van je salaris een stuk maand overhoudt?