Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:47

Gothico schreef:
@T2T, Giesbeek is dichtbij voor mij. Misschien is het mogelijk om langs de fietsroute te gaan staan kijken.

Vast wel , als het goed is staan de routes op de website .

Zo dan , ik had even een ochtend .
Was zwemmen met een vriendin/ collega in de bisonbaai in de Ooij .
We stonden ik het water te kletsen , zakte ze ineens in elkaar . Heb ze uit het water moeten trekken en reanimeren.
112 gebeld , politie, ambulance en traumahelikopter waren snel ter plaatste .
Ze is mee genomen naar het ziekenhuis . Ligt op de ITC en word drie dagen in een kunstmatige coma gehouden. Hoorde van haar man dat ze weer zelfstandig ademt.
Ik ben op het werk BHV er , en doe jaarlijks een herhalingscursus. ( ontruimen , reanimeren, AED )
Dit was de eerste ik dat ik het ook daadwerkelijk heb toegepast.
En zonder twijfelen gehandeld, maar het heeft wel een impact op me .Dit is wel iets wat ik moet verwerken .
Hebben jullie een reanimatie cursus gedaan ?

KleinBoefje

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:00

Zo dat is heftig Time2Tri! Snap dat je zoiets even moet verwerken. Hopelijk komt het goed met haar. Sterkte :(:)

Ik ben ook BHVer op het werk, onlangs weer cursus gehad. Nog nooit hoeven te handelen, gelukkig.

Zijn er nog mensen die vandaag de elfstedentocht fietsen?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:08

Time2Tri schreef:
Gothico schreef:
@T2T, Giesbeek is dichtbij voor mij. Misschien is het mogelijk om langs de fietsroute te gaan staan kijken.

Vast wel , als het goed is staan de routes op de website .

Zo dan , ik had even een ochtend .
Was zwemmen met een vriendin/ collega in de bisonbaai in de Ooij .
We stonden ik het water te kletsen , zakte ze ineens in elkaar . Heb ze uit het water moeten trekken en reanimeren.
112 gebeld , politie, ambulance en traumahelikopter waren snel ter plaatste .
Ze is mee genomen naar het ziekenhuis . Ligt op de ITC en word drie dagen in een kunstmatige coma gehouden. Hoorde van haar man dat ze weer zelfstandig ademt.
Ik ben op het werk BHV er , en doe jaarlijks een herhalingscursus. ( ontruimen , reanimeren, AED )
Dit was de eerste ik dat ik het ook daadwerkelijk heb toegepast.
En zonder twijfelen gehandeld, maar het heeft wel een impact op me .Dit is wel iets wat ik moet verwerken .
Hebben jullie een reanimatie cursus gedaan ?

OMG wat heftig! Hopelijk komt het goed en houdt ze er niets aan over. Dit gaat je niet in de koude kleren zitten hoor. Praat er goed over. Ik heb reanimatie en AED cursus gehad. Gelukkig nog niet te hoeven gebruiken. Mijn beide buurmannen zijn brandweer en zelfs die geven aan dat zoiets nooit went.

Elfstedentocht nog niet gedaan. Mijn man wel, maar die had net als vandaag veel regen en kwam verkleumd thuis. Nooit meer dus hahaha.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 15:10

Wat heftig time! Maar je hebt enorm goed en adequaat gehandeld, zelfs zo dat ze nu weer zelfstandig kan ademhalen. Ik hoop wel dat er een oorzaak gevonden wordt.

Ik ben operatieassistent en dus moet ik een keer per jaar mijn BLS (Basic Life Support) halen. Ik heb al meerdere malen in een reanimatiesetting moeten werken, maar dat is dan op een ok, met een team en als onderdeel van mijn werk. Op straat heb ik gelukkig nooit hoeven reanimeren.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:44

Jeetje T2T wat heftig om mee te maken! Knap dat je meteen gehandeld hebt.
Duimen voor haar dat ze hier goed doorheen komt.
Helemaal logisch dat het impact op je heeft.
Mocht je begeleiding nodig hebben bij het verwerken is slachtofferhulp of de huisarts een goed startpunt. Ieder gaat er op zijn eigen manier mee om. Doe vooral wat goed voelt voor jou. Heb er helaas ook ervaring mee.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:47

Dat is ook niet niks Time, Gelukkig heb je goed kunnen handelen en hopelijk komt ze er goed bovenop.

Zelf heb ik gelukkig nooit hoeven reanimeren, maar een collega heeft een pieper bij zich en heeft al wel een paar keer met spoed naar een locatie gereden om iemand te helpen. Ene keer helaas bij een oudere vrouw die het ondanks alles niet gered heeft. Dat is ook wel even bij mijn collega blijven hangen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:49

Ja , het was zeker heftig .
Vooral achteraf , heb al wat traantjes gelaten vanmiddag.
Ze is iig stabiel en nog in een kunstmatige coma .
Maar de artsen waren iig content dat we zo snel begonnen zijn met reanimeren.

De politie was als eerste aanwezig, die hebben de AED ingezet . Het ambulance personeel kort later ook nog een keer .

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:04

Time2Tri schreef:
Ja , het was zeker heftig .
Vooral achteraf , heb al wat traantjes gelaten vanmiddag.
Ze is iig stabiel en nog in een kunstmatige coma .
Maar de artsen waren iig content dat we zo snel begonnen zijn met reanimeren.

De politie was als eerste aanwezig, die hebben de AED ingezet . Het ambulance personeel kort later ook nog een keer .

:(:) knap gedaan! Hopelijk komt ze er weer boven op.
Heb zelf voor het laatst op school een cursus gehad, en nooit hoeven gebruiken gelukkig.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:44

Ik heb denk ik ook al zo,n 7 a 8 jaar geleden de cursus gedaan , en jaarlijks herhaling . En nog nooit hoeven te gebruiken .
Ik was er vooraf best bang voor het in het echt te doen .
Maar dat was volledig ongegrond , ik handelde instinctief.
Haar man belde me vanmiddag nog , hij zei je bleef zo kalm . :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:56

T2T super goed gehandeld. Fijn dat je het geleerde in de praktijk kon brengen en dan nog wel op een vriendin. Bid en hoop dat ze er goed uit komt, je hebt er alles aan gedaan.

Tijdens mijn verpleegkundige opleiding ooit op straat gereanimeerd. Kansloos helaas. Impact was omdat ik het zelf door had, en geen relatie had met het slachtoffer, niet super heftig. Daarnaast was er hele fijne opvang vanuit de opleiding.

En emotie mag he. Laat maar gaan, dit heeft mega veel impact.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:03

Zo lief alle reacties hier .
Dank jullie wel +:)+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:13

Jeetje t2t wat ontzettend heftig zeg! Wat heb je goed gehandeld! Maar wel een enge situatie , zeker over praten als je dat nodig bent.

Ik vind het zeer belangrijk dat mensen kunnen reanimeren ik raad het ook echt aan. Ik weet niet of ik het zou kunnen maar het is zo belangrijk om de symptomen te kennen. Ik heb een hartinfarct bij mijn vader ook kunnen herkennen nadat ik net een bhv cursus heb gehad. Reanimeren was toen gelukkig niet nodig.

1x moest ik het doen maar toen bevroor ik al had dat achteraf ook helemaal geen zin meer gehad en niet gemoeten. Dat heeft mij wel een tik gegeven dus ik raad zeker aan om er met mensen over te kletsen het is zeker niet niks!

Hopelijk hersteld je collega weer helemaal volledig !

--

Ik heb vanmorgen ook weer getraind ( lees kop leegmaken) rondje van 49 km in een goed tempo ik zat er goed in. Dan is het echt wel even flink genieten moet ik zeggen. Liefst fiets ik de hele dag door , maar er moest ook gewoon weer gewerkt worden vandaag. :o

Woensdag een lange rit op de planning dan ben ik eindelijk vrij. Donderdag na werk ook nog maar een rondje.

Morgen mijn paard maar ook even aandacht geven. Paard was ook niet helemaal fit... gelukkig vandaag weer beter maar ze zit nogal uhh onder de poep |o

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:07

Jeetje T2T, zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten. Super goed gehandeld, en let de komende dagen ook een beetje extra op jezelf want het is echt niet niks...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 06:20

Thanks .
Ik kreeg gisteren avond nog een berichtje van haar man , dat de EEG er
vooralsnog goed uit zag . Maar dat ze vandaag nog meer duidelijk zouden hebben.
Gelukkig wel iets kunnen slapen vannacht , ben wel een paar keer wakker geweest .
IK denk dat ik vandaag maar wat eerder naar huis ga .

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:55

T2T , wat ontzettend goed. Het is altijd afwachten hoe je in reageert als het echt nodig is .
Dat je daar nog een tijdje van slag van bent lijkt me niet meer dan normaal, sterkte ! ook voor je vriendin.

En ik moet m'n reanimatie weer eens herhalen, dat heb ik sinds corona niet meer gedaan ( was altijd BHV er) , een goede reminder.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:39

Eleeke schreef:
En ik moet m'n reanimatie weer eens herhalen, dat heb ik sinds corona niet meer gedaan ( was altijd BHV er) , een goede reminder.

Heel goed !

Ze hebben haar vannacht al laten wakker worden , maar was nog wel aan de beademing.
Daarom was ze vastgebonden zodat ze die er niet uit zou trekken . En daar werd ze heel boos om .
Dus hebben ze haar weer rustig gesteld .
Haar man is er nu weer naar toe , krijg vast en zeker nog wel een update vandaag .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:29

Goed teken iig dat ze haar nu al wakker laten worden. Bid echt dat het goed komt T2T

@maaike, nooit van gehoord qua arts maar goede tip. Moet zeggen dat ik na zondag fietsen en gisteren stevig wandelen iets positiever gestemd bent, hoop dus dat ik het met een keer of 2 dry needling af kan. En anders dus een MSK arts opzoeken. Zit er 1 hier 20km van huis dus goed te doen.

Zebra, wat fijn dat je weer kan fietsen he.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 12:19

Ik hoop dat je vannacht een beetje hebt kunnen slapen Time. En dat je vriendin vandaag misschien van de beademing af kan. Ik duim heel hard! Zij heeft niet een engeltje op haar schouder gehad, maar een hele grote engel naast haar.

@ Marlies, het valt in de categorie alternatieve geneeswijzen volgens mij, maar voor mijn werkt het. Het is geen kraken, het is manipulatie en timmeren. Ik sta inmiddels redelijk recht.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:18

Jeetje T2T wat vreselijk schrikken. Confronterend, ik zou niemand kunnen reanimeren, maar dit soort verhalen zetten me wel weer aan het denken. Een EHBO cursus kan nooit kwaad... sterkte met het een plekje geven en gelukkig is je vriendin al wakker aan het worden. Wat een rollercoaster. Veel sterkte.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:05

leeslampje schreef:
Jeetje T2T wat vreselijk schrikken. Confronterend, ik zou niemand kunnen reanimeren, maar dit soort verhalen zetten me wel weer aan het denken. Een EHBO cursus kan nooit kwaad... sterkte met het een plekje geven en gelukkig is je vriendin al wakker aan het worden. Wat een rollercoaster. Veel sterkte.

Na ja , in ieder geval een reanimatie cursus kan nooit kwaad .
Borst compressies kunnen doen is al heel wat .

Maar goed nieuws , ze is wakker en van de beademing af . Is aanspreekbaar en praat gewoon *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:29

@T2T dat is fantastisch nieuws!

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:42

Goed nieuws *\o/*

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:45

Mooi nieuws Time!!! Moet een hele opluchting zijn.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:17

Jaaaa , zeker weten *\o/*
Zal een emotionele ontmoeting zijn morgen <3

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:18

Time2Tri schreef:
leeslampje schreef:

Na ja , in ieder geval een reanimatie cursus kan nooit kwaad .
Borst compressies kunnen doen is al heel wat .

Maar goed nieuws , ze is wakker en van de beademing af . Is aanspreekbaar en praat gewoon *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Wat een fijn nieuws!