Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:22

Dat is even een switch! Gelukkig is verder alles goed. En zit je nu op de helft.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:24

EmptyWords schreef:
Dat is even een switch! Gelukkig is verder alles goed. En zit je nu op de helft.

Alles d'r op en d'r aan tot en met de hartkleppen aan toe haha dus beter kan niet <3
En een meisje is natuurlijk heerlijk, lekker jurkjes shoppen en tutten straks, maar was even schakelen!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:48

Ik spring er hier weer even in,een extreem drukke week gehad en lichamelijk gaat het niet heel lekker.

Ik zie wel hele goede uitslagen van de NIPT en echo's, dat is super!
Altijd fijn als die dingen goed zijn.

En een clubje nieuwe meiden erbij,word een grote groep zo! Heel gezellig!

En een boel meisjes zeg! Ik hoop na 2 meiden toch dat wij de stand van de jongens mogen aanvullen.
Over 3 weken weten we het.

En die vermoeidheid,nu 16 weken en het word niet echt beter moet ik zeggen.

Hier dus 1.5 week geleden controle gehad,bloeddruk was met 95/55 behoorlijk laag en blijft momenteel ook zo.
Toen ze met de doppler naar het hartje ging luisteren kon ze die dus niet vinden.
Wel de mijne maar die van de baby niet.
Dat was even schrikken maar het bleek dat de baby een spelletje speelde,zwom steeds weer de andere kant op haha.
Telkens als ze hem even had was hij weer weg.

Ik begin hem (voorgevoel) steeds meer te voelen.
Ondanks dat de placenta aan de voorkant ligt.
Voordeel van een 3de kindje denk ik.

Over borstvoeding, ik ga wel weer borstvoeding geven.
Bij allebei mijn meiden is het niet geweldig gegaan maar wil het blijven proberen.
Inmiddels heb ik veel ervaring opgedaan dus dat scheelt.

Bij de oudste maar 6 weken gedaan omdat ik constant borstontsteking had en verstoppingen.
De 2de kwam de productie niet super op gang.
Uiteindelijk dus gestopt maar ze weigerde kunstvoeding te drinken en groeide dus niet super.
We kwamen erachter dat het probleem bij het lipbandje en tongriempje lag al die tijd en dat hebben we in Groningen laten laseren.
Ik was inmiddels begonnen met relacteren en uiteindelijk heb ik 10,5 maand borstvoeding kunnen geven.

Dit keer ga ik mijn vorige ervaringen gebruiken om het wel te laten slagen.

Mag ik vragen wat jullie nu of in het verleden zijn aangekomen ?
Ik ben nu dus 16 weken en nog helemaal niets aangekomen.
Dat is wel nieuw voor mij maar niet zorgelijk.
Bij de dames had ik er nu toch wel 5 kilo bij en in totaal 12 kilo en 15 kilo.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:20

Leenelief: even mentaal omschakelen :D
Ik hen volgende week mijn 20 weken echo. Ben ermcht benieuwd. Helemaal als ik dan van jouw lees dat je al zoveel kunt zien!

Qua BV vindt ik t ook fijn dat we hier er open over kunnen praten. Ben bang dat er inderdaad vanuit t ziekenhuis/vroedvrouw dadelijk wat druk op wordt gelegd. Maar door er nu al over te praten sta ik dan steviger in mijn schoenen..

@eilinora, ik was ook moe tot ruim over de 16 weken. T begon wel te beteren met 16 weken maar nu is t eigenlijk pas dat ik mezelf weer ga terug herkennen (maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik nu aan de bank gekluisterd ben).

En ook ik ben nog altijd maar 1 kilo aangekomen. En ik ben nu bijna 19 weken. Met 16 weken, tijdens t wegen in t ziekenhuis, was ik ook nog niet aangekomen. De vroedvrouw zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken daarover..

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:38

Wow Leenelief wat een verrassing dan alsnog! Gefeliciteerd met de meid hahaha, fijn dat aalles goed was met haar

Jeetje Eilinora dat zal inderdaad even schrikken zijn geweest, maar gelukkig alles goed. Mooi verhaal van je 2e dat je haar toen toch hebt kunnen voeden nadat de riempjes waren opgelost.

Vermoeidheid, vandaag 17 weken en ik wacht nog steeds op de 2e trimester energiekick haha.
Aankomen, ik was in het begin heel wat kilo's afgevallen door de misselijkheid en voedselaversie. Daar ben ik nog steeds niet vanaf dus blijft lastig, maar ben nu wel iets boven het laagste gewicht. Kreeg hier, ondanks flink overgewicht, wel te horen dat ik echt niet verder mocht afvallen in verband met afvalstoffen oid. Dus dat als kipnuggets en naturelchips werkten (true story lol) ik dat dan maar moest nemen. Dat doe ik dan maar braaf en probeer er zoveel mogelijk gezond eten in te krijgen maar het blijft weinig afwisselend. Ach, als het zo beter gaat en kindje nog als Hollands welvaren meet, maak ik me niet zo druk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:15

Wat leuk Leenelief :D

Ik weeg op dit moment precies hetzelfde als op dit moment in mijn vorige zwangerschap. Op de gram af :)) in totaal 3 kg aangekomen. Zal deze keer weer zo’n 15 kg totaal zijn gok ik.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:53

Citaat:

Oh ik let eigenlijk helemaal niet zo erg op mijn gewicht moet ik zeggen... ik denk dat ik nu zo'n 4/5 kilo aan ben gekomen en ben nu ruim 19 weken. Ben wel heel blij dat het echt alleen maar aan m'n buik zit haha, dit is natuurlijk niet de tijd om ijdel te zijn maar iedereen wil natuurlijk graag een mooie ronde buik met het same old postuur voor de rest. Ben officieel nog niet eens op de helft dus wie weet word ik alsnog een grote buffel }:0
Merk wel dat ik nog niet echt cravings heb gehad, had in mijn eerste trimsester licht last van misselijkheid als ik niet genoeg at en wat me heeeel erg hielp was mcdonalds. zooo slecht haha. Maar dat duurde maar 5 weken ofzo geloof ik.

Eet nu vooral veel fruit en voor de rest het zelfde als normaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 09:55

Mijn craving is dat ik elke dag ontzettend veel zin heb in appels :')

En sinds gisteravond ook in een lion die ik nog steeds geen heb ;(

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:04

Maartje1990 schreef:

Hahah heerlijk die appels! En gezond! Weet je wat ook heerlijk is, appel schijfjes met een beetje nutella erop gesmeerd _/-\o_

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 10:06

leeneliefje schreef:
Maartje1990 schreef:

Hahah heerlijk die appels! En gezond! Weet je wat ook heerlijk is, appel schijfjes met een beetje nutella erop gesmeerd _/-\o_

Mijn gezicht vertrok meteen toen ik dat las, sorry niet mijn smaak denk ik :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:10

Ook niet mijn idee.. maar ja, ik eet sowieso geen fruit

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:30

Mijn craving is chocola... echt niet goed!!
Gelukkig gaat gezond eten ook prima naar binnen :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:35

Ik vind t ook altijd zo'n BS om onder het mom 'ik eet voor twee' van alles naar binnen te gaan zitten stouwen. :') Helemaal als het ongezond is, vraag me af of je daar niet zo'n 'ik eet alleen kipnuggets en appelmoes' kind van krijgt. haha.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:49

Ik heb ergens gelezen dat een kind wel meeproeft uiteindelijk. Geen idee of dat klopt.

Maar eten voor 2 is niet nodig nee

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:59

Oh, ik eet zeker niet voor 2! En laat de chocola zoveel mogelijk liggen! Verder zoveel gezond en gevarieerd als mogelijk.
Is het iets van 250 calorieen extra die je nodig hebt als je zwanger bent?

Maarja, ik gun mezelf wel af en toe wat extra's..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:02

EmptyWords schreef:
Ik heb ergens gelezen dat een kind wel meeproeft uiteindelijk. Geen idee of dat klopt.

Maar eten voor 2 is niet nodig nee

jaaa daarom juist! Is pas in tweede trimester volgens mij <3

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:03

ImkeTarek schreef:
Oh, ik eet zeker niet voor 2! En laat de chocola zoveel mogelijk liggen! Verder zoveel gezond en gevarieerd als mogelijk.
Is het iets van 250 calorieen extra die je nodig hebt als je zwanger bent?

Maarja, ik gun mezelf wel af en toe wat extra's..

Ja zakje chips extra ofzo maar heel sad....
Ja tuurlijk joh, ik eet ook echt wel wat lekkers af en toe onder de noemer 'ik luister naar mijn lichaam' :Y)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:06

Imke, dan is inderdaad het wel een hele omschakeling van de Engelse naar de Nederlandse regels. Wel vervelend ook dat nog niet duidelijk is met je contract hoe en wat. Lijkt me vooral in zulke levensveranderende situaties extra onzekerheid brengen.

PeraManga, ja uiteindelijk wel, maar dat gaat nog wel wat jaren duren. In die tijd kan je vast nog veel oplossingen bedenken!

Maartje, ik ben momenteel nog maar 5+5. Maar ik heb wel dinsdagochtend voor ik naar werk ging andere kleren aangetrokken :+ Had een jurkje die wel aardig strak zat om middel toch omgeruild voor één die wijder viel. Vond het zelf anders toch teveel opvallen. Misschien ziet een ander het wel niet, maar ik ben er dan hele dag mee bezig.
Vervelend die baby's die niet meewerken. Nog even geduld en dan weet je het alsnog! Ik had vorige zwangerschap ook zo'n last van lage bloeddruk, maar heb zelf zittend werk. Dus rustig aan doen en inderdaad zout eten.

Leeneliefje, fijn dat de controles goed waren. Wel even schrikken als geslacht anders is dan je dacht. Maar beter nu dan na bevalling. Die witte welshponies kan je beter vast naar gaan zoeken ja, die zijn goud waard :')

Eilinira, vervelend dat het niet zo lekker gaat. Hopelijk kan je nu wel even wat rust pakken. En lekker eigenwijs al, steeds voor de doppler wegzwemmen.

Ik ben in totaal vorige zwangerschap zo'n 25kg aangekomen. Ik ging van heel sportief naar niks kunnen door misselijkheid, duizeligheid en bekkeninstabiliteit. Dat heeft nogal effect gehad. Hoop daarom ook deze zwangerschap het te kunnen beperken, er zit namelijk nog 15kg teveel aan :+
Over algemeen pakt baby wel wat ie nodig is. Gaat het ten koste van jezelf. Gezond eten is wel heel fijn, maar vorige zwangerschap was juist groente wat ik echt niet weg kreeg, dan maar andere dingen eten hoor. Dinsdag kwam ik op werk ook kantine in lopen en was er aspergesoep. Vind ik normaal heerlijk, maar ik werd echt misselijk toen ik het rook. Dus toch maar overgeslagen.

Vorige zwangerschap was het vooral salami en milkshakes. Salami mag alleen verwarmd, dus heb heeeel veel pizza salami gegeten. En milkshakes kwam ik na de zwangerschap pas achter dat ze het afraden omdat sommige bedrijven hun machines niet goed schoonmaken.

Eten voor twee is niet letterlijk nodig, maar vanaf ongeveer halverwege de zwangerschap is het advies wel om zo'n 300 kcal meer te eten dan normaal nodig voor je dagelijkse behoefte.
Baby's zouden wel al meer gewend kunnen raken met kruiden in de baarmoeder via de placenta, maar als je alleen chips en chocola eet tijdens de zwangerschap zegt het natuurlijk niks over wat baby later gaat lusten.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:17

@leeneliefje, echt super toevallig. Maar ik ben dus echt heel lang misselijk geweest. En als t echt heel erg is moest in ook Macdonalds eten :') :') . Gelukkig is er sinds vorig jaar een Mac hier in de buurt. Anders hadden we nogal moeten rijden..

Ondertussen probeer ik ook wel wat op mijn eten te letten. Maar t is niet gemakkelijk als je toch al de hele dag op de bank ligt. Dan grijp ik toch makkelijker na iets ongezonds helaas. Ik eet wel elke dag 1 stuk fruit, meestal 2. En als t in huis is wat yoghurt ipv bv boterhammen. Groenten lukken ook wel.
T enige wat ik echt niet zo goed binnen krijg is vlees en vis..
Vlees probeer ik dan binnen te krijgen door bv vlees op de boterham te doen.

Salami mocht toch alleen de verse variant niet? Zo salami op boterhammen of zo'n salamiworst van de supermarkt wel?
Gelijk met brie, dat je die van de winkel vaak wel mag maar van die verse niet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 12:18

leeneliefje schreef:
Ik vind t ook altijd zo'n BS om onder het mom 'ik eet voor twee' van alles naar binnen te gaan zitten stouwen. :') Helemaal als het ongezond is, vraag me af of je daar niet zo'n 'ik eet alleen kipnuggets en appelmoes' kind van krijgt. haha.

Ergens einde van de zwangerschap zou je wel ca 200 kcal oid meer moeten eten... maar vast niet in kipnuggets of chocolade

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 12:20

jojoni schreef:
@leeneliefje, echt super toevallig. Maar ik ben dus echt heel lang misselijk geweest. En als t echt heel erg is moest in ook Macdonalds eten :') :') . Gelukkig is er sinds vorig jaar een Mac hier in de buurt. Anders hadden we nogal moeten rijden..

Ondertussen probeer ik ook wel wat op mijn eten te letten. Maar t is niet gemakkelijk als je toch al de hele dag op de bank ligt. Dan grijp ik toch makkelijker na iets ongezonds helaas. Ik eet wel elke dag 1 stuk fruit, meestal 2. En als t in huis is wat yoghurt ipv bv boterhammen. Groenten lukken ook wel.
T enige wat ik echt niet zo goed binnen krijg is vlees en vis..
Vlees probeer ik dan binnen te krijgen door bv vlees op de boterham te doen.

Salami mocht toch alleen de verse variant niet? Zo salami op boterhammen of zo'n salamiworst van de supermarkt wel?
Gelijk met brie, dat je die van de winkel vaak wel mag maar van die verse niet?

Salami mag alleen als het bijv op je pizza zit en in de oven, dus goed verhit, is geweest. Heb je de zwangerhap app? Die is ideaal is van voedingscentrum en zegt precies van elk product wat wel en niet mag en of je het in sommige gevallen wel mag. Bijv brie mag mits van gepasteuriseerde melk, dus je moet echt etiketten lezen.

En wat je vlees en vis betreft, genoeg vegans en vega's die ook gewoon zwanger zijn.

Slikken jullie ook calcium trouwens? Ik moet of wel 5 melk producten per dag nuttigen (kom ik nooit aan) of calcium slikken. Bij de 1e is ons dat niet verteld maar dit zou standaard geadviseerd moeten worden schijnbaar.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:39

Ik slik geen calcium, ook nog nooit dat advies gekregen. En ik kom ook nooit aan die hoeveelheid melkproducten..

Welke zwangerschapsapp heb jij?

Ik lees dit op meerdere sites:
Gekookte, gerookte of gedroogde vleeswaren, zoals ham, rookvlees, bacon en salami, kunt u wel eten.

Dus nu ben ik echt heel verward :o . Of zou dat een taalverschil zijn tussen België en Nederland?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:47

ZwangerHap is echt top!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:49

leeneliefje schreef:
Helemaal als het ongezond is, vraag me af of je daar niet zo'n 'ik eet alleen kipnuggets en appelmoes' kind van krijgt. haha.

Nee hoor, daar hoef je helemaal niks voor te doen. Kind bepaalt echt zelf wat ‘ie eet en vooral wat niet. En ach, van kipnuggets en appelmoes worden ze ook groot hoor.

Ik vind dat er wat banketstaaf gedaan wordt over ongezond en veel eten… terwijl er zo open en zonder oordeel over BV gesproken werd. Jammer!

Vorige zwangerschap ben ik 15 kg aangekomen en dat was er best snel ook allemaal weer af. Geloof dus wel dat het goed komt straks. Dus ik geniet lekker van m’n Hawaii tosti’s (craving), koekjes en taartjes :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:57

Maartje1990 schreef:
leeneliefje schreef:

Ergens einde van de zwangerschap zou je wel ca 200 kcal oid meer moeten eten... maar vast niet in kipnuggets of chocolade

ja is eigenlijk echt weinig nog he? Ik dacht ook altijd dat het meer was om eerlijk te zijn... Hoewel een babytje ook vast niet mega veel calorieën eet als ze net geboren is.