Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:12

Ik snap ook niet wat je precies bedoelt hoor, Evamarie. Een kleine toelichting kan toch helpend zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:12

Ik denk dat het een beetje in de lijn der verwachting zal liggen dat er de komende jaren meer spijtoptanten van een (al dan niet voltooide) transitie naar boven zullen komen drijven. Naarmate het zeg maar aannemen van een ander geslacht genormaliseerd wordt, zal het allicht vaker voor komen dat iemand zich tijdelijk mee laat slepen door invloeden van buitenaf voordat die tot zichzelf komt en beseft welke gevoelens er van binnenuit nu eenmaal zijn.

Daarom vind ik het persoonlijk ook prettig als er bij kinderen niet al teveel aandacht gevestigd wordt op dit onderwerp. Ik snap dat het als "bekrompen" gezien kan worden. Maar ik vind het gewoon iets waar je kinderen niet mee lastig moet vallen, dit soort dingen moet je ze imo niet aan gaan bieden, niet aan ze gaan lopen "verkopen" zeg maar dat ze van sexe kunnen veranderen.

Laat dergelijke gevoelens uit hen zelf komen, dàn is het oprecht. Het lijkt me echt vervelend als je door je omgeving meegesleept werd in een lastig parket, en dan later je leven weer moet zien te herstellen naar wat het eigenlijk gewoon had moeten zijn...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:17

Evamarie schreef:
Ik vind van wel.

Ik weet ook niet wat je bedoelt met je opmerking. Maar goed, je wil het verder niet toelichten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:19

Ik sta zelf wel achter de vervanging van vader/moederdag door ouderdag. Dat staat los van de genderkwestie. Ook voor geadopteerde kinderen of uit huis geplaatste kinderen bijv.

Vaderdag is sowieso niet overal een bekend verschijnsel en wordt op willekeurige dagen gedaan, heel onhandig. Ik heb daardoor 2 vaderdagen in de kalender staan.
Van school hoef ik ook niets te verwachten op vaderdag, met als gevolg dat ik het al een keer vergeten ben :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:20

Vooruit:

Dat er op die manier dus altijd wel iets te bedenken valt de motivatie diversiteit te steunen uit zijn verband te halen.

Kortom je moet het ook niet te ver gaan zoeken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:24

Ik vraag me vooral af wat zegt de doelgroep zelf. Want ik heb niet bepaald het idee dat de doelgroep er om vraagt om alle woorden maar te veranderen. Tenminste niet de hele doelgroep in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:27

Loretta schreef:
Ik vraag me vooral af wat zegt de doelgroep zelf. Want ik heb niet bepaald het idee dat de doelgroep er om vraagt om alle woorden maar te veranderen. Tenminste niet de hele doelgroep in ieder geval.

Het is ook geen 'doelgroep'

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:32

In dat kader, ik heb daar idd wel discussies over gezien en gelezen. Dat 'allies' soms veel te ver gaan waarbij de transvrouwen of mannen bijvoorbeeld aangeven dat het voor hen veel genuanceerder ligt. Of een transvrouw/transman die heel hard roept en zelf heel zwart wit is en waar andere transgenders niet achter staan. Degene die het hardst roepen worden gezien als de hele community en dat klopt natuurlijk niet.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:33

Evamarie schreef:
Vooruit:

Dat er op die manier dus altijd wel iets te bedenken valt de motivatie diversiteit te steunen uit zijn verband te halen.

Volgens mij snap ik je nogsteeds niet, maar misschien ligt het aan mij :') wat bedoel je met “de motivatie diversiteit steunen uit zijn verband halen”? Hoe kun je motivatie uit zijn verband halen? Het is handiger als je bepaalde berichten quote, dan kunnen wij weer beter begrijpen binnen welk verband ( :+ ) jij je opmerking maakt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:37

Caitlyn Jenner is trans en republikeins :=

Sellyxx schreef:
Evamarie schreef:
Vooruit:

Volgens mij snap ik je nogsteeds niet, maar misschien ligt het aan mij :') wat bedoel je met “de motivatie diversiteit steunen uit zijn verband halen”? Hoe kun je motivatie uit zijn verband halen? Het is handiger als je bepaalde berichten quote, dan kunnen wij weer beter begrijpen binnen welk verband ( :+ ) jij je opmerking maakt.

Nee ligt niet aan jou.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:39

Ik vind het woord verband opeens heel ingewikkeld :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:40

Sellyxx schreef:
Ik vind het woord verband opeens heel ingewikkeld :+

Hehehehe... _/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:42

Ik volg het ook niet. Hoe haal je motivatie uit zijn verband? Of haal je de steun voor die motivatie uit zijn verband? En waarmee?

Zoveel vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:46

Je hoeft ook niet alles te begrijpen wat ik zeg. Maar ik ga nog een keer mijn best doen:

Dat er mensen zijn die spijt krijgen van het weghalen van hun piep. Die heb je er altijd tussen zitten in zeer zeldzame gevallen dan. Wat ik ervan weet is dat een transitie niet zonder psychische screening en hulp gedaan wordt. Ook de medici wordt steeds beter.

We gaan in mijn optiek dus niet te ver.

Zeker niet nu ik hier op bokt in dit topic tot de zeer verdrietige ontdekking kom dat er nog steeds volop gestigmatiseerd wordt.
Dat er te veel aannames gedaan worden. Dat er te veel voor wat hoort wat-maatschappij heerst.

Het blijft een onderwerp wat niet stopt. Het is heel persoonlijk wat een ieder hiervan vind.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:48

Evamarie schreef:
Je hoeft ook niet alles te begrijpen wat ik zeg. Maar ik ga nog een keer mijn best doen:

Dat er mensen zijn die spijt krijgen van het weghalen van hun piep. Die heb je er altijd tussen zitten in zeer zeldzame gevallen dan. Wat ik ervan weet is dat een transitie niet zonder psychische screening en hulp gedaan wordt. Ook de medici wordt steeds beter.

Zeker niet nu ik hier op bokt in dit topic tot de zeer verdrietige ontdekking kom dat er nog steeds volop gestigmatiseerd wordt.
Dat er te veel aannames gedaan worden. Dat er te veel voor wat hoort wat-maatschappij heerst.

Het blijft een onderwerp wat niet stopt. Het is heel persoonlijk wat een ieder hiervan vind.

En met 'je' bedoel je iedereen op bokt?

Maar de stigmatisering is zeker verdrietig. Het geweld ook.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:50

Ik ben van mening dat je je kinderen hier niet mee moet lastig vallen. Laat ze lekker kind zijn, en als ze zelf op een gegeven moment komen met “mama ik voel mij meer meisje dan jongen” dan kan je kijken wat je kan betekenen voor je kind. Ik had als meisje ook een jongensfase, verstopte mijn lange haren in een leger petje en weet ik wat, speelde ook alleen met jongetjes omdat meisjes stom waren. Maar ben toch echt gewoon een een volwassen vrouw en voel mij ook zo. Elk kind gaat fases door, laat ze lekker die fases doormaken en daarna zien we het vanzelf wel, maar om het te gaan aanmoedigen, wat nu heel veel gebeurd, vind ik echt te ver gaan. Kinderen zijn er echt nog niet mee bezig op die leeftijd (uitzonderingen doorgelaten).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:53

En juist voor die uitzonderingen is er goede hulp beschikbaar.

Laat kinderen, kinderen zijn vind ik overigens altijd zo'n lege uitspraak. Kinderen zijn nieuwsgierig naar hun eigen lichaam en dat van het andere geslacht. Worden vanaf de peuterspeelzaal al naar een kant geduwd en je zal maar een kind hebben dat daar doodongelukkig van wordt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:58

Evamarie schreef:

In een discussie is het op zich wel handig dat je discussiepartners begrijpen wat je zegt. Maar soit.

Deze uitleg begrijp ik prima :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:59

Urbanus schreef:

Laat kinderen, kinderen zijn vind ik overigens altijd zo'n lege uitspraak. Kinderen zijn nieuwsgierig naar hun eigen lichaam en dat van het andere geslacht. Worden vanaf de peuterspeelzaal al naar een kant geduwd en je zal maar een kind hebben dat daar doodongelukkig van wordt...

Dan heb jij geen goede peuterspeelzaal uitgezocht, want dit is absoluut niet waar. Je scheert hiermee ook nog eens alle peuterspeelzalen over 1 kam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:00

_San87_ schreef:
Evamarie schreef:

In een discussie is het op zich wel handig dat je discussiepartners begrijpen wat je zegt. Maar soit.

Deze uitleg begrijp ik prima :).

Klopt, alleen kan ik dit helaas niet bij een ieder voor zijn vanwege een verschil in begripsniveau. En ik geef toe het was wat onduidelijk uitgelegd. Fijn dat het nu meer helder is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:02

Rennie89 schreef:
maar om het te gaan aanmoedigen, wat nu heel veel gebeurd,

Waar gebeurt dat? En hoe? Kun je 1 concreet voorbeeld geven van kinderen die worden aangemoedigd?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:09

Evamarie schreef:
Urbanus schreef:

Dan heb jij geen goede peuterspeelzaal uitgezocht, want dit is absoluut niet waar. Je scheert hiermee ook nog eens alle peuterspeelzalen over 1 kam.

Oh heb ik dat niet? Oké.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:18

Urbanus schreef:

Op wat voor manier vind je dat dit gebeurt? Ik herken het namelijk totaal niet. Geen gescheiden toiletten en de juf is net zo enthousiast als mijn dochter in de huishoek speelt als in de bouwhoek. Andersom was dat bij mijn zoon ook niet anders.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:19

Shadow0 schreef:
Rennie89 schreef:
maar om het te gaan aanmoedigen, wat nu heel veel gebeurd,

Waar gebeurt dat? En hoe? Kun je 1 concreet voorbeeld geven van kinderen die worden aangemoedigd?

Genderneutrale babyshowers, ontmoedigen van roze kleren voor meisjes en blauw voor jongens etc. Genderneutrale namen kiezen want wat als je kind straks van geslacht wilt veranderen etc. Genoeg voorbeelden zijn er ;) gaat erom dat het genormaliseerd word, terwijl dat niet iets is wat je hoopt voor je kind dat zij ongelukkig zullen zijn in hun lichaam. Alsof je maar even je geslacht kan en wilt veranderen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:21

Rennie89 schreef:
Genderneutrale babyshowers, ontmoedigen van roze kleren voor meisjes en blauw voor jongens etc. Genderneutrale namen kiezen want wat als je kind straks van geslacht wilt veranderen etc. Genoeg voorbeelden zijn er ;) gaat erom dat het genormaliseerd word, terwijl dat niet iets is wat je hoopt voor je kind dat zij ongelukkig zullen zijn in hun lichaam. Alsof je maar even je geslacht kan en wilt veranderen.

:wow:

Dus het ontmoedigen van ouderwetse, opgedrongen rolpatronen voor jongens en meisjes vind jij het aanmoedigen van in transitie gaan?