Sup ( stand up paddling)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:11

Wij hebben de stardupp, de middelste geloof ik. Ik vind ze heel stabiel. De budget versie vonden we minder stabiel. Ik vond de AM minder fijn als die we nu hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:36

Hoe ronder de punt, hoe langzamer. En hoe harder je het board op kunt blazen, hoe sneller.
En dan de stijfheid van het board an sich natuurlijk.
Aantal vinnen kan ook verschil maken in stabiliteit, maar het heeft ook invloed op de wendbaarheid.

Vriendin van me had alles uitgeplozen en getest. Zij kwam op de Bluefin uit.
Ik had nog nooit gesupt, heel vroeger wel gesurft, ik supte er zo mee weg. Mijn man overigens ook.
Eigenlijk iedereen van jong 8-78 jaar kan behoorlijk rap het evenwicht op dit board bewaren.

(In de vakantie een keer meegenomen naar de doelgroepen les in het zwembad)

In Nieuw-Zeeland op de oceaan met een Red gesupt en daar ook een hard board geprobeerd.
De Red vond ik wel behoorlijk vergelijkbaar met de BF.
Het hard board was veel sneller en wendbaarder, maar een zwaar kreng.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:57

Ik kom een supboard van 285 cm tegen maar ook van 300 en 330 cm. Waar moet ik op letten?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:17

Je gewicht en lengte. 285 is vecht een kindermaatje.
300 zit er vaak tussen in of zijn wat kortere en brede boarden om yoga te doen. Deze hebben ook een ronde neus.

325-330 is voor volwassenen onder de 85 kg en kleiner dan 185 cm meestal het juiste board.
Voor de meeste vrouwen is 10’8 prima lengte.
Ben je langer dan wordt het een 12’0 of 12’4.
Een allround board zit tussen spitse en ronde neus.

Wil je echt lange tochten suppen dan wil je ook een langer board, minimaal 12’0. Deze is smaller dan een allround board en hebben een spitsere neus.

Hoe puntiger de neus, hoe sneller het board.
Hoe dikker het board hoe stabieler en let op hoeveel psi er maximaal in mag.
Zit er een double action pomp bij. Het oppompen is hartstikke zwaar.
Hoe meer lamellen in het board, ook stabieler maar ook zwaarder eigen gewicht.
Handvatten om te tillen, waar en hoeveel zitten er op er board.
Bij die van mij zitten ze ook voor -en achterop.
Dus opgeblazen meenemen kan met twee personen/kinderen.
Is het kajak zitje standaard meegeleverd, peddel geschikt om te kajakken, dus twee bladen?
Gewicht/materiaal van de peddel.
Heeft het board überhaupt ringen om er een zitje op te maken.
Is de leash meegeleverd en is het er eentje die als een telefoonkosten is gekruld maar niet in de knoop kan raken?
Verstelbaarheid van de peddel.
Sommige peddels zijn traploos verstelbaar, sommige een rij gaatjes om hoogte aan te passen.
En sommige peddels hebben maar drie opties voor de hoogte.
Zit er een tas bij om board en accessoires in op te bergen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:35

Oh das uitgebreid, dank je wel!
Ik had een board gezien van 285 max gewicht persoon 100 kilo draaggewicht 200 of zo ik ben nu 82 kilo maar ben aan het afvallen , ik wil naar 75… dacht das miss een leuk koopje
Was een 2e handse

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:17

Je gaat spijt krijgen van te klein board.
Dan is goedkoop duurkoop.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:32

Ok thanks!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:41

Afbeelding
Deze is het geworden, ik heb een kajakzitje en een opzetstuk voor de peddel bijgekocht

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:01

Nice!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:41

Veel supplezier en km’s gewenst.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:31

Ja nu even wachten tot iets mooier weer…ben al techniek filmpjes aan het kijken

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:45

Leuk! Gefeliciteerd met je aankoop en veel sup plezier.

Ik hoop deze zomer lekker te kunnen suppen, maar ga in april met een heftige opleiding van 1 jaar beginnen.

En mijn nieuwe sup aankoop schuift daardoor even een jaartje op. Wil ook graag een sneller board, om meer te touren enzo. Ik neig daarin naar een RED board, veel verschillende al geprobeerd :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:54

Hebben jullie speciale kleding voor het suppen? Wetsuit of zo of uv werende shirts?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:33

Ik heb een wetsuit van de Decathlon, en die is behoorlijk warm...! Daar zou ik met deze temperaturen al comfortabel mee kunnen suppen. Ik heb hem nog niet uit durven proberen in het water, maar met koude luchttemperaturen bevalt ie prima! En in de zomer draag ik gewone sportshirtjes en een legging, of bikini als het heel heet is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:32

Ik heb toevallig vorig jaar wel een shortje en shirt van uv-werend materiaal gekocht.
Ook heb ik een wetsuit (mijn dochter, 8jaar, ook). Maar pas eind vorig jaar aangeschaft, nie tt edik maar wel zo dat we in het voor jaar lekker kunnen suppen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:14

Citaat:
Ik heb toevallig vorig jaar wel een shortje en shirt van uv-werend materiaal gekocht.
Ook heb ik een wetsuit (mijn dochter, 8jaar, ook). Maar pas eind vorig jaar aangeschaft, nie tt edik maar wel zo dat we in het voor jaar lekker kunnen suppen.

Niet persoonlijk naar jou bedoeld, vandaar zonder naam.

Ik kan het eigenlijk niet vaak genoeg zeggen: een niet te dik wetsuit en in het voorjaar in het water vallen gaan NIET samen.

In het voorjaar is het water nog koud (want warmt minder snel op dan de luchttemperatuur), dus het is erg verraderlijk om in een wetsuit het water op te gaan in het voorjaar.
Met het zonnetje erbij kan het heerlijk warm aanvoelen in je zwarte wetsuit, maar als het een beetje tegenvalt zit de watertemperatuur nog tussen de 10 en 15 graden. Je bent dan zomaar onderkoelde als je erin valt.

Ik kano ipv dat ik sup, kans van nat worden is imo dus nog kleiner. Tot ergens in mei vaar ik zelf in een droogpak. Pas daarna stap ik over op mijn dunne (2/3 mm) wetsuit, of evt gewoon een uv werend shirt. Natuurlijk kun je eerder in een dikker wetsuit, maar kijk goed naar wat je draagt en ga niet uit van die ene windstille dag met dat heerlijke zonnetje en warme water.

Ja, een droogpak is echt een duur ding, er zijn meer opties tussen een dun wetsuit en een droogpak. Ik sup niet, dus ik heb niet de ervaring van wat wel en niet werkt. Mijn eerste gedachte zou uitgaan naar een dik wetsuit voor het voorjaar en een dunner wetsuit voor koude dagen in de zomer of het najaar.
Anders zou je ook kunnen kijken naar een waterdichte top, bijvoorbeeld een spraytop wordt in het zeilen veel gebruikt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:26

Ik heb geen speciale kleding, maar ik ga alleen in de zomer.
Heb dan wel een waterdichte tas mee met een handdoek en een droog shirt, zonnebrand, wat drinken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:53

Kanoër hier. Alles behalve echt warm weer heb ik een long John aan en een wetsuitshirt met lange mouwen voor eronder als het echt koud is. Anders met bikini + uv-shirt onder de long john.

In de zomer als het echt 30 graden is en ik ben in niet al te diep water (staalbergven bijvoorbeeld) waar de kant dichtbij is of ik kan staan, heb ik een gewone lange zwembroek aan en een uv-shirt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:23

In de zomer uv werend shirt aan.
Zwemvest heb ik op onbekend water sowieso aan.
Op diep water ook, ook als het bloedheet is.
Een shorty in het voorjaar, nu long Jane met zwemvest.
En merino t shirt al dan niet met lange mouwen eronder. En een windbreaker jas eventueel.
Droge setje extra bij me.
Ik sup nu alleen op ondiep water.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:12

mirriezz schreef:
Citaat:

Niet persoonlijk naar jou bedoeld, vandaar zonder naam.

Ik kan het eigenlijk niet vaak genoeg zeggen: een niet te dik wetsuit en in het voorjaar in het water vallen gaan NIET samen.

In het voorjaar is het water nog koud (want warmt minder snel op dan de luchttemperatuur), dus het is erg verraderlijk om in een wetsuit het water op te gaan in het voorjaar.
Met het zonnetje erbij kan het heerlijk warm aanvoelen in je zwarte wetsuit, maar als het een beetje tegenvalt zit de watertemperatuur nog tussen de 10 en 15 graden. Je bent dan zomaar onderkoelde als je erin valt.

Ik kano ipv dat ik sup, kans van nat worden is imo dus nog kleiner. Tot ergens in mei vaar ik zelf in een droogpak. Pas daarna stap ik over op mijn dunne (2/3 mm) wetsuit, of evt gewoon een uv werend shirt. Natuurlijk kun je eerder in een dikker wetsuit, maar kijk goed naar wat je draagt en ga niet uit van die ene windstille dag met dat heerlijke zonnetje en warme water.

Ja, een droogpak is echt een duur ding, er zijn meer opties tussen een dun wetsuit en een droogpak. Ik sup niet, dus ik heb niet de ervaring van wat wel en niet werkt. Mijn eerste gedachte zou uitgaan naar een dik wetsuit voor het voorjaar en een dunner wetsuit voor koude dagen in de zomer of het najaar.
Anders zou je ook kunnen kijken naar een waterdichte top, bijvoorbeeld een spraytop wordt in het zeilen veel gebruikt.

Dank. Maar ik bedoel ook niet in maart oid..
Ik bedoel voor de zomer. Of op koudere dagen in de zomer of na de zomer.

Zwemvest dragen wij ook. Van die afgegraven meren zijn soms wel 20mtr diep.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:19

Ik heb meestal een hardlooplegging aan met een sweater. Wel altijd een droog setje bij me. Wij gaan, na een incidentje, niet meer zo ver van de kant weg. Mijn hond word daar heel erg zenuwachtig van. Die vind het gevaarlijk om zo op open water te peddelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:06

Je kan ook hele leuke tochtjes maken door smallere sloten!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:31

Mooi board, veel plezier ermee :D

Ik ben zelf 1,63 maar zou echt geen board langer dan 3,10 willen. Ik heb zelfs aan de kindermaat 2,85 zitten denken en hoewel ik 'm niet heb, denk ik niet dat ik er zoveel slechter op zou suppen dan nu. Ik weet niet wat er precies welke afstanden ik moet bedenken bij (lange) tochten, maar afgelopen zomer hebben we toch wel een paar keer rond de 15 km gesupt en dat ging echt prima.

Ik heb een korte wetsuit, die gebruik ik alleen op zee omdat ik nogal een koukleum ben. En ook om die reden zul je me buiten de zomer niet op het water zien, heb het veel te snel koud. Op de vaarten heb ik ook meestal een sportlegging met sportshirtje aan, als het echt fijne temperaturen zijn een korte broek. Vriendin van me heeft een wetsuit die ze heeft laten maken voor haar triatlonnen, die houdt haar ook met koudere temperaturen wel goed warm. Maar dat is ook echt een heel andere kwaliteit (en ander prijskaartje).

In de auto altijd droge kleren. Sloten deden we eerst ook, maar die bagger van het kroos beviel niet zo en toen zijn we uitgeweken naar de vaarten. Prima te doen. Stukje breder, maar geen open water ofzo.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:23

Ik ben 1.78 en dik 80 kilo ik kan niet op een klein board. Daarbij ben ik beginner enwil ik een stabiel board ipv een sinkertje

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:34

Vandaag gesupt op ondiepe recreatievijver.
Die ligt in de luwte. In de zon en uit de wind zou het wel in korte broek gekund hebben.
Maar ik had een lange wandelbroek, merino hemd en merino T-shirt aan. En mijn zwemvest.
Halfuurtje gesupt en toen weer naar huis gegaan.
Waterpeil was behoorlijk gezakt en er staan best veel palen net onder de waterspiegel.
Normaliter worden de drijvers aan de palen bevestigd.
Maar doordat ze slecht zichtbaar zijn en 5 cm onder de waterspiegel eindigen, linke objecten.
Draagt niet bij aan de ontspanning.
Maar het was wel lekker om even in de zon bezig te zijn.