Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ik heb toevallig vorig jaar wel een shortje en shirt van uv-werend materiaal gekocht.
Ook heb ik een wetsuit (mijn dochter, 8jaar, ook). Maar pas eind vorig jaar aangeschaft, nie tt edik maar wel zo dat we in het voor jaar lekker kunnen suppen.
mirriezz schreef:Citaat:Ik heb toevallig vorig jaar wel een shortje en shirt van uv-werend materiaal gekocht.
Ook heb ik een wetsuit (mijn dochter, 8jaar, ook). Maar pas eind vorig jaar aangeschaft, nie tt edik maar wel zo dat we in het voor jaar lekker kunnen suppen.
Niet persoonlijk naar jou bedoeld, vandaar zonder naam.
Ik kan het eigenlijk niet vaak genoeg zeggen: een niet te dik wetsuit en in het voorjaar in het water vallen gaan NIET samen.
In het voorjaar is het water nog koud (want warmt minder snel op dan de luchttemperatuur), dus het is erg verraderlijk om in een wetsuit het water op te gaan in het voorjaar.
Met het zonnetje erbij kan het heerlijk warm aanvoelen in je zwarte wetsuit, maar als het een beetje tegenvalt zit de watertemperatuur nog tussen de 10 en 15 graden. Je bent dan zomaar onderkoelde als je erin valt.
Ik kano ipv dat ik sup, kans van nat worden is imo dus nog kleiner. Tot ergens in mei vaar ik zelf in een droogpak. Pas daarna stap ik over op mijn dunne (2/3 mm) wetsuit, of evt gewoon een uv werend shirt. Natuurlijk kun je eerder in een dikker wetsuit, maar kijk goed naar wat je draagt en ga niet uit van die ene windstille dag met dat heerlijke zonnetje en warme water.
Ja, een droogpak is echt een duur ding, er zijn meer opties tussen een dun wetsuit en een droogpak. Ik sup niet, dus ik heb niet de ervaring van wat wel en niet werkt. Mijn eerste gedachte zou uitgaan naar een dik wetsuit voor het voorjaar en een dunner wetsuit voor koude dagen in de zomer of het najaar.
Anders zou je ook kunnen kijken naar een waterdichte top, bijvoorbeeld een spraytop wordt in het zeilen veel gebruikt.