Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 07:35

Ooooh, pastinaak soep, en dan ook nog met truffel <3

Ik houd dus echt van eten. En van koken. Probeer dat maar in mijn voordeel te gebruiken door vooral veel gezonds te maken. Maar maat houden is soms wel een dingetje.

Faringo

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:13

Ik heb nog nooit pastinaaksoep gehad (niet dat ik me kan herinneren in ieder geval). Gaat op het lijstje.

Ik zou juist meer tijd in koken en bakken moeten steken. Nu met die lockdown genoeg tijd voor maar toch, vaak ben ik inspiratieloos terwijl er zat te vinden is dus dat is geen excuus. Ik lust ook genoeg dus dat is ook geen probleem. Denk dat ik vaak zo ingewikkeld vind klinken terwijl dat natuurlijk ook onzin is. Kortom, toch maar wat vaker iets nieuws gaan proberen volgend jaar.

Vandaag wat eerder begonnen met werken zodat ik tijdens m'n lunch even een uurtje kan wandelen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:34

Ik heb wellicht nog wel wat kookboeken om te lenen Faringo. Of Pinterest borden vol :')

Hier ook lunch wandeling in de planning, hoop dat het een beetje droog blijft. Geen zin om weer nat te regenen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:42

karrij schreef:
Mag ik mijn op pagina 14 ook nog aanmelden :+

Ik wil ergens tussen de 10 en 15 kilo kwijt, is me al eens eerder gelukt maar er helaas ook weer bij op :(:)

Ik denk de hele dag door aan eten, ik heb de ene maaltijd nog niet op of ik denk al aan het volgende wat ik kan gaan eten. Het is af en toe echt gekmakend!

Kent iemand dit? Wat zijn de trucs om eten uit je hoofd te bannen

Weeg nu 86/87 en wil weer naar richting de 75

Ik heb ook zowat altijd honger en zou kunnen blijven eten -O-
Maar, enige wat hier goed helpt is eigenlijk veel bonen (kikkererwten) eten :j moet je mss wel even aan wennen (winderigheid kan optreden de eerste dagen :+ ) maar hiervan zit ik echt VOL en blijf ik ook het langste zonder snaaigevoel.
Ik heb nu ook altijd sojabonen en kikkererwten liggen die ik dan rooster in de oven (met verschillende kruiden), deze doe ik dan in een glazen pot en die "snoep" ik dan. Ik maak ze zowel zoet als zout omdat soms mijn zin wel eens veranderd van smaak :')
Heb ook standaard bakje noten en bakje gebakken bonen mee naar werk.

En verder wel echt gewoon goed eten. Dus niet jezelf gaan uithongeren voor lunch om dan savonds te gaan snoepen...
Ontbijten (zonder suiker) en een goede lunch helpen mij ook om niet te gaan snacken of cravings te hebben.
Eet ik sochtends bvb gelijk iets met directe suikers, dan gaat gelijk de interne oven aan en heb ik overdag meer honger.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:02

Ik merk dat het voor mij helpt om gewoon 3 fatsoenlijke maaltijden te eten, ipv 6 kleintjes. Dan zit ik ook echt even goed vol en hoef ik maar 3x aan eten te denken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:07

Bij mij is het vele eten geen probleem. Ik eet niet zoveel. Maar ik eet niet gezond. Maar ik eet liever 1 broodje met wat ik lekker vind dan de hele dag sla en wortels.
Maar blijkbaar zet dat toch nog aan. Is er iets om je spijsvertering wat te verhogen? Ik las iets over kurkuma, zwarte peper en gember? Klinkt heel goor maar is er ook in capsules.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:13

Suzanne F. schreef:
Bij mij is het vele eten geen probleem. Ik eet niet zoveel. Maar ik eet niet gezond. Maar ik eet liever 1 broodje met wat ik lekker vind dan de hele dag sla en wortels.
Maar blijkbaar zet dat toch nog aan. Is er iets om je spijsvertering wat te verhogen? Ik las iets over kurkuma, zwarte peper en gember? Klinkt heel goor maar is er ook in capsules.

Als ik alleen maar sla en wortel zou eten zou ik verhongeren. Ik heb bvb echt wel mijn koolhydraten nodig.
Ik schrap niets, maar maak het wel gezonder.

Ipv dus een gewoon snel broodje, zorg ik ervoor dat dat broodje rijkelijk belegd is of ik wat "sidesnacks" heb bij dat broodje zodat ik echt voldaan ben.
Maak zelf je "slaatje" ipv eier of tonijnsalade of ... uit de supermakt bvb.

Ik at eigenlijk ook te weinig, maar ook niet het allerbeste. Nu eet ik in verhouding eigenlijk véél meer, maar wel gezondere alternatieven. En ik merk dat ik daar langer op kan teren dan die "quick fixes".

Voorbereiding is key. In het weekend maak alvast heel wat lekkers klaar voor de week. Zo maak ik bvb ook "gezonde" koekjes, pannenkoeken, muffins. Zodat ik, als ik geen zin heb in wat maken of gewoon wat wil hebben. Gewoon overheerlijke alternatieven heb ipv dat pak voorgemaakte poffertjes van de jumbo in de magnetron te pleuren :+
Neem daar dan ook nog zonnebloempiten, walnootjes, honing, cottage cheese, blauwe bessen, banaan of .... bij en dan heb je gewoon goed en lekker gegeten en zit je ook voor lange tijd vol.

Mijn vriend maakt bvb ook "gezonde" lasagne, en die gaat dan in porties in de vriezer. Snel avondeten, maar toch gewoon "gezond" ipv die precooked dingen van de supermarkt. En zo zijn er natuurlijk duizenden dingen.

Voor alles bestaat een goed, even lekker, al dan niet zelfs lekkerder en volwaardiger alternatief heb ik gemerkt :')

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:29

Ik heb tijd terug eens een documentaire gezien waarin werd gezegd dat het hongergevoel grotendeels tussen je oren zit, het gaat weer weg. Dat ervaar ik ook wel zo. Ben deze week weer wat strakker met de momenten waarop ik eet (tussen 12 en 20 uur eten) en ik merk echt dat dat weer makkelijker gaat. Net had ik trek maar na een kop thee en iets anders gaan doen trekt dat ook weer net zo snel weg.
En dan de momenten dat ik eet wel gewoon fatsoenlijke maaltijden, dan heb ik daar tussendoor ook geen trek in snaaien :n

Ben wel blij dat het kerstvocht al aardig wegtrekt, dat is toch al snel 1,5 kilo :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:39

Nou als ik een honger klop heb gaat ie niet weg hoor ik krijg juist maagpijn ga zweten.

Ik leef eigenlijk op dier koeken word niet blij van brood of yoghurt en ik wil vooral geen moeite doen in superfood moet wel makkelijk te verkrijgen zijn

Mijn vraag is hoe slecht zijn eierkoeken ik eet er elke dag minimaal 1 Max 3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:43

xingridx schreef:
Ik heb tijd terug eens een documentaire gezien waarin werd gezegd dat het hongergevoel grotendeels tussen je oren zit, het gaat weer weg. Dat ervaar ik ook wel zo. Ben deze week weer wat strakker met de momenten waarop ik eet (tussen 12 en 20 uur eten) en ik merk echt dat dat weer makkelijker gaat. Net had ik trek maar na een kop thee en iets anders gaan doen trekt dat ook weer net zo snel weg.
En dan de momenten dat ik eet wel gewoon fatsoenlijke maaltijden, dan heb ik daar tussendoor ook geen trek in snaaien :n

Ben wel blij dat het kerstvocht al aardig wegtrekt, dat is toch al snel 1,5 kilo :j

Oh dat geloof ik best. Afvallen is ook voor een groot deel mentaal. Honger gaat ook voorbij. Dat merk ik als ‘s avonds honger heb. Als ik dan ga slapen dan is de volgende dag weg.

Maar alles wat ik lekker vind is ongezond. Daarom kan ik ook zo jaloers zijn op mensen die dol zijn op magere dingen zoals kipfilet en sla enzo. Ik ken iemand die daar gek op is en absoluut niet van snackbar en fastfood houdt. Zeer jaloers. Want alles wat ik lekker vind is ongezond. Zelfs het fruit wat ik lekker vind is het meest suikerrijke en koolhydraatrijke fruit. Oneerlijk.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:44

tita schreef:
Nou als ik een honger klop heb gaat ie niet weg hoor ik krijg juist maagpijn ga zweten.

Ik leef eigenlijk op dier koeken word niet blij van brood of yoghurt en ik wil vooral geen moeite doen in superfood moet wel makkelijk te verkrijgen zijn

Mijn vraag is hoe slecht zijn eierkoeken ik eet er elke dag minimaal 1 Max 3

Volgens voedingscentrum zit er in een grote eierkoek van 75 gram 29 gram suiker. Dus gezond zijn ze zeker niet door het aandeel suiker.

Ter vergelijking: 1 klontje suiker is 4 gram. Je eet dan dus met 1 grote eierkoek 7,25 suikerklontjes.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:47

Of eten slecht of niet slecht is, is sowieso maar relatief. Als jij een eierkoek super lekker vindt en het past in je dag, moet je die gewoon eten. Het leven moet wel leuk blijven.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:49

__Sannne schreef:
Of eten slecht of niet slecht is, is sowieso maar relatief. Als jij een eierkoek super lekker vindt en het past in je dag, moet je die gewoon eten. Het leven moet wel leuk blijven.

Ja dat zeker, ik onthoud me ook zeker niet van alle dingen die ik lekker vindt, maar 3 eierkoeken komen sowieso boven ADH suiker uit, vandaar dat ik dat uiteenzette ;)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:53

Ohh ja ging niet zozeer over jouw opmerking hoor! Met zo'n hoog suikergehalte gok ik inderdaad ook niet dat drie eierkoeken dagelijks in iemands dag passen. Ik weet dat Sonja Bakker toen vooral pro-eierkoeken was, maar ik ben sowieso geen fan van haar.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:00

__Sannne schreef:
Ohh ja ging niet zozeer over jouw opmerking hoor! Met zo'n hoog suikergehalte gok ik inderdaad ook niet dat drie eierkoeken dagelijks in iemands dag passen. Ik weet dat Sonja Bakker toen vooral pro-eierkoeken was, maar ik ben sowieso geen fan van haar.

Ohja dat is waar ook, dat was toen een hele hype.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:06

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:14

Ik heb weer een hoop bij gelezen, wat een fijn actief topic! Ik ben vandaag begonnen met thuis weer te sporten. Normaal deed ik dat in de sportschool maar aangezien die zelden open is nog, had ik mijn abonnement stopgezet. Nu thuis de bokszak in het gebruik genomen en een schemaatje gedownload om elke dag weer wat op te bouwen.

Ik werk melktijden, dus of van 05:30 tot 10:00 of van 16:30 tot 20:00 en soms allebei. Warm eten doe ik hierdoor eigenlijk altijd in de middag.

Ik ontbijt eigenlijk standaard met yoghurt, glutenvrije granola en rozijnen. Het warm eten vind ik altijd het lastigste, omdat het toch vaak hetzelfde is. ik heb een lijstje op de koelkast van dingen waar k uit kies, zodat het nog een beetje afwisseling is. Maar toch max zo'n 7 gerechten. Die zijn makkelijk, snel en gelukkig wel nog een beetje veelzijdig. Maar ik eet vooral rijstgerechten.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:29

LvdO schreef:
Ik heb weer een hoop bij gelezen, wat een fijn actief topic! Ik ben vandaag begonnen met thuis weer te sporten. Normaal deed ik dat in de sportschool maar aangezien die zelden open is nog, had ik mijn abonnement stopgezet. Nu thuis de bokszak in het gebruik genomen en een schemaatje gedownload om elke dag weer wat op te bouwen.

Ik werk melktijden, dus of van 05:30 tot 10:00 of van 16:30 tot 20:00 en soms allebei. Warm eten doe ik hierdoor eigenlijk altijd in de middag.

Ik ontbijt eigenlijk standaard met yoghurt, glutenvrije granola en rozijnen. Het warm eten vind ik altijd het lastigste, omdat het toch vaak hetzelfde is. ik heb een lijstje op de koelkast van dingen waar k uit kies, zodat het nog een beetje afwisseling is. Maar toch max zo'n 7 gerechten. Die zijn makkelijk, snel en gelukkig wel nog een beetje veelzijdig. Maar ik eet vooral rijstgerechten.

7 maar? Dat is niet veel. Wat eet je dan zoal? Misschien kunnen we dan met je meedenken en ga je daardoor wat gevarieerder eten? :)

Hier net bewuste keuze van de dag gemaakt: ik ben met rugzak lopend op pad gegaan om wat boodschappen en een pakketje op te gaan halen in het dorp. Volgens mij net op tijd, want de hele lucht betrekt hier nu :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:49

Hier gisteravond een krokante boerenkoolsalade met geroosterde kikkererwten en tahini-yoghurtsaus op. Echt zo lekker!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:02

Soepblik schreef:
Hier gisteravond een krokante boerenkoolsalade met geroosterde kikkererwten en tahini-yoghurtsaus op. Echt zo lekker!

Klinkt inderdaad heel lekker, heb je een receptje? Is precies wat ik ook lekker vind :D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:39

Dat klinkt lekker Soepblik. Ben ook wel benieuwd naar het recept.

Ik zit nu aan m'n pompoensoepje met een paprika/chili wrap met zuivelspread, kipfilet met zongedroogde tomaat en wat rucola. Smaakt goed na m'n lunchwandeling.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:04

DideH schreef:
__Sannne schreef:

Ohja dat is waar ook, dat was toen een hele hype.

Klopt ik vind vooral de oude taaie koeken lekker omdat ik brood haat.
Op brood eet ik enkel duo penotti ook niet gezond

Ik kan niet lijnen om enkel gezonden dingen eten dan wordt ik heel depressief en krijg ik enorme drang naar zoetheid.
Ik was verslaafd aan energy drank elke dag 1 blikje en in weekend wel 3-5
Was zwanger en drink door ging met verlof geen pauze meer en ik stopte …. Okt 2015
Tussen okt 2015 en nu zitten ong 15 blikjes

Gestopt omdat niet meer hoefde een eierkoek is makkelijk eten voor mij
Moet nog even mijn weg vinden

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:16

Afbeelding

Ik vind deze altijd erg lekker als snack tussendoor (vandaag in de supermarkt gehaald toevallig). Misschien dat dit nog wat voor je is?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:32

Ik eet juist vaak te weinig :=
Ben een vrij slechte eter, houd niet van brood en ben ook niet goed in vroeg opstaan om lunch of ontbijt te maken. Als ik niets eet in de ochtend, kan ik de hele dag niets eten. Zodra ik dan 'begin' met eten (vaak avondeten) krijg ik dus in de avond trek. Voor mij is het vooral belangrijk vaker te eten, in de ochtend beginnen met iets (wat dan ook, als ik maar iets eet), zodat ik tussen de middag lunch (wat ik wel mee moet nemen, ook nog een stap) en tussendoor ook dingen eet. Op die manier heb ik 's avonds aan een kleinere maaltijd genoeg en heb ik later in de avond minder snaaitrek.
Daarnaast probeer ik als ik werk (nu vakantie) om ook elke avond rond 21.00 naar bed te gaan, waardoor ik beter uitgerust ben en minder tijd heb om slechte dingen te eten in de avond :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:37

Ik word helemaal gek. Ik heb al jaren hooguit 1 of 2 oliebollen of helemaal niks gehad rond de jaarwisseling. Nou heb ik er van de week 1 gehad en ik heb er steeds maar zin in (ben niet zwanger ofzo haha). Slaat helemaal nergens op? _O-

Maar het eten in een kcal tekort gaat voor deze week iig goed geloof ik. Teckel waar ik oppas is in 1,5 week 500 gram afgevallen (hij woog maar 7,3 kilo). Dus hopelijk ik ook met al dat wandelen. _O-