Kaatastrof schreef:Hah dat wist ik niet over Osho's verleden. Nu maakt mij dat ook weinig uit - ik beoordeel niemand op basis van zijn verleden en haal gewoon de zaken eruit die ik zelf nuttig vind.
Groot gelijk...!
En als gezegd, er zitten pareltjes bij.
Citaat:
Het is heel mooi om een lijst te maken met wat de staf kan doen, maar die vraag werd mij ook gesteld op de vergadering: Wat kunnen wij voor je doen hier om je verder te helpen met je werkpunten? Maar daar moest ik simpelweg op antwoorden dat ik het niet wist.
.... doet mij denken aan een huisarts die ik ooit had.
Kwam ik binnen, ik was 18 en zo groen als gras, vroeg ze "Wat kan ik voor je doen...?"
Ja, geen idee. Ik weet toch niet welk pilletje of drankje ik nodig heb....?
Enfin, daar hebben we over gepraat, zij bedoelde vooral : 'ik zit hier om jou te helpen'.
Citaat:
Ik kan mezelf niet helpen, hoe kan ik dan aan een ander aangeven hoe ze me kunnen helpen?
Nooit antwoord geven op de verkeerde vraag!
Ja, je bent opgenomen omdat er dingen mis liepen. Balen dat het mis ging - en inmiddels heb je ruim twee maanden opname achter de rug.
Wat waren voor jou de goede dingen?
Waren er gesprekken waar je iets aan had, vind je de ""uitstraling"" van sommige mensen prettig, zijn er dingen uit bijvoorbeeld creatieve therapie of PMT die opluchting gaven...?
Zijn er zinnetjes die jij prettig vindt om te horen...?
Citaat:
En hetzelfde geldt met de zaken die ik kan doen om me beter te voelen. De meeste kan ik hier niet doen. En in crisis is dat het laatste waar ik aan denk. Zoals Osho het verwoordde, het besef is er in de mind. Maar het actiegedeelte, daar zit ik nog niet.
Paardrijden bijvoorbeeld... Zit je ver weg van je eigen paard. Lastig.
Blijft staan : je kunt een lijst maken met 'wat je wel kunt doen'.
Gewoon als 'onderhoud'. Als dagelijkse zelfzorg.
Dat lekkere zeepje, muziek, jezelf omarmen, wiegen, "Cook's hook ups" basic exercise van Stanley Rosenberg (beiden YT) etc etc. Of gewoon op YT een filmpje met Peter Levine, Deb Debra of Stephen Porges kijken.
Heb je ooit 'kruisloop oefeningen gehad, of 'lateralisatie' oefeningen...?