[Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:08

spotless schreef:
@Imandra: heb je de link in het Corona-topic gezien naar het pop-up college? Heel interessant. Die deskundige zegt dus (ook) wat secricible hier post. :)

Ik heb het college ook gekeken en volgens mij brengt hij het toch wat genuanceerder. Dat Corona zich gaat ontwikkelen tot een seizoensverkoudheid/-griep is een mogelijk scenario, maar er is vooral heel erg veel onzeker en het kan echt nog alle kanten op. Hij vindt het zinvol om daarom wel gericht aan een vaccin te werken, ook omdat daar best wat tijd in gaat zitten voor het klaar is (en dan vooral in de veiligheidstesten, een concept-vaccin ontwikkelen stelt niet zoveel voor).

De slide over verschillende typen vaccins is wel verhelderend, er zijn best veel mogelijke aangrijpingspunten. (Ergens op het eind).

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:23

Oh, het is heel goed mogelijk dat ik het niet helemaal 100% goed heb opgeslagen, hoor. Het was al een beetje laat toen ik 'em keek... :o

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:53

Citaat:
Ik weet er niet zoveel van verder maar kan het niet zijn dat je eenzelfde basis kunt gebruiken omdat we bijv al griepprikken hebben?
Dus in plaats van dat je met een recept voor appeltaart in de hand gaat proberen quiche te maken, moet je nu fruitcake maken, om even een gekke vergelijking te maken :))

Daarnaast zit een groot deel van de tijd die het normaal kost om een medicijn goed te keuren hem ook in alle ándere medicijnen die ook in de pijplijn zitten. Nu kun je er donder op zeggen dat dit vaccin wel even voor mag denk ik zo. Ook gezien de ernst zal er veel meer menskracht voor beschikbaar worden gesteld lijkt me. Allemaal dingen die kunnen leiden tot snellere introductie dan gebruikelijk.

Het probleem is hier eerder denk ik dat het griepvaccin een heel ander type virus betreft dan het coronavirus. Nu er zijn wel corona virus vaccins op de markt voor honden en runderen, dus wellicht kan die basis gebruikt worden voor het ontwikkelen van een vaccin. Maar dan blijft nog altijd de vraag: welke eiwitten moeten geïsoleerd worden zodat we wel een maximale immuun respons kunnen opwekken, maar tegelijk voorkomen dat we ziek worden.

Het moeilijke van het coronavirus is, is dat het een mechanisme heeft genaamt antibody-mediated disease enhancement. dit houd heel kort gezegd in dat immuniteit die wordt bereikt door vaccinatie vrij atypisch is, en snel verdwijnt. Het individu dat daarna geïnfecteerd wordt zal na vaccinatie ernstiger ziek worden dat het niet gevaccineerde individu. Dit maakt het dus zo lastig om een goed vaccin op korte termijn te ontwikkelen, en is ook de hoofdreden waarom bijvoorbeeld MERS (het coronavirus van 2013, maar met geringe spreiding) nooit een vaccin is geproduceerd.

Magrathea

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:38

Interessant, hoe komt dat dan, dat iemand na vaccinatie ernstiger ziek kan worden?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:03

Heel kort uitgelegd komt het erop neer dat een vaccinatie kan zorgen voor het procuceren van antistoffen. Normaal zouden deze antistoffen aan het virus binden en worden het virus als het ware gemerkt als vreemde stof dat moet worden afgebroken door het lichaam. Bij antibody dependent enhancement (ADE) worden de antistoffen wel gevormd, maar wordt het complex virus-antistof (of eigenlijk antistof-antigen complex). Dit complex wordt vervolgens opgenomen door immuuncellen, en kan dan in de immuuncellen gaan vermeerderen --> en zo gaan zorgen voor het ziektebeeld

Voor als je wat meer info wil over de theorie van hoe dit bij corona mogelijk een rol speelt: (wel een pittig artikel :+ ) https://jvi.asm.org/content/94/5/e02015-19. De samenvatting geeft wel een redelijk beeld van het mechanisme van hoe ze denken dat ADE bij virussen werkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:19

_Cathalijne schreef:
Heel kort uitgelegd komt het erop neer dat een vaccinatie kan zorgen voor het procuceren van antistoffen. Normaal zouden deze antistoffen aan het virus binden en worden het virus als het ware gemerkt als vreemde stof dat moet worden afgebroken door het lichaam. Bij antibody dependent enhancement (ADE) worden de antistoffen wel gevormd, maar wordt het complex virus-antistof (of eigenlijk antistof-antigen complex). Dit complex wordt vervolgens opgenomen door immuuncellen, en kan dan in de immuuncellen gaan vermeerderen --> en zo gaan zorgen voor het ziektebeeld

Voor als je wat meer info wil over de theorie van hoe dit bij corona mogelijk een rol speelt: (wel een pittig artikel :+ ) https://jvi.asm.org/content/94/5/e02015-19. De samenvatting geeft wel een redelijk beeld van het mechanisme van hoe ze denken dat ADE bij virussen werkt

Oh heftig. Dat lijkt me inderdaad heel lastig.

Maar er wordt wel geschreven dat er vaccins in de maak zijn en eind dit jaar getest gaan worden: weet jij toevallig hoe zo'n vaccin dan wel werkt?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:48

_Cathalijne schreef:

Is dat het mechanisme wat er ook voor zorgt dat mensen van een tweede keer dengue veel zieker worden dan van de eerste infectie?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:25

Volgens mij wel, of in ieder geval iets wat erop lijkt. Ik weet niet zeker of covid19 ook dit mechanisme heeft maar tis wel iets wat vaker bij coronavirussen voorkomt

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:26

@imandra ik zou het eerlijk gezegd zo snel niet weten. Kom van biomedisch en diergeneeskunde af, dus ben niet super op de hoogte van de technologie van vaccins. Maar zal er eens int weekend naar kijken

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:35

Volgens mij is dat van Dengue idd hetzelfde mechanisme.

Ik heb ooit dengue gehad en ik weet dat ik het echt niet nog een keer moet krijgen. Man wat ben ik ziek geweest. Dagen in ziekenhuis. Denk 6 weken op bed gelegen. Al m’n gewrichten ontstoken. Vreselijk hoofdpijn en pijn aan m’n ingewanden. Leverwaardes Sky high.
Duurde even voor ze erachter waren wat het was, maar ze konden echt heel weinig doen.
En zo vreselijk ziek. Was helemaal gesloopt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:15

Ik hoor net een seminar van het haga (al wat ouder). Hij geeft aan dat er al jaren gewerkt werd aan een vaccinatie voor corona (in het algemeen dus). Daarom is de verwachting binnen een jaar een werkend vaccin te hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:10

_Cathalijne schreef:
@imandra ik zou het eerlijk gezegd zo snel niet weten. Kom van biomedisch en diergeneeskunde af, dus ben niet super op de hoogte van de technologie van vaccins. Maar zal er eens int weekend naar kijken

Als je dat wil doen is dat fijn!

Wat is bijv het verschil tussen vaccineren en de ziekte doorlopen in deze? Als mensen het al natuurlijk gehad hebben, kunnen ze het dan ook weer (erger) krijgen of in dat geval niet?

@secricible: oh dat zou snel zijn!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:15

Nee, je begrijpt me verkeerd imandra :D het was een antwoord op de vraag hoe het kan dat ze zo snel al een vaccin hebben terwijl daar normaal jaren overheen gaan.
Het antwoord daarop is dus dat ze er ook al jaren mee bezig zijn :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:31

secricible schreef:
Nee, je begrijpt me verkeerd imandra :D het was een antwoord op de vraag hoe het kan dat ze zo snel al een vaccin hebben terwijl daar normaal jaren overheen gaan.
Het antwoord daarop is dus dat ze er ook al jaren mee bezig zijn :D

Haha ik moet ook niet snel een reactie willen plaatsen. Duidelijk!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:06

Ik kwam dit rapport tegen, wellicht interessant!
https://www.who.int/docs/default-source ... report.pdf

WHO schreef:
Data on individuals aged 18 years old and under suggest that there is a relatively low attack rate in this age group (2.4% of all reported cases). Within Wuhan, among testing of ILI samples, no children were positive in November and December of 2019 and in the first two weeks of January 2020. From available data, and in the absence of results from serologic studies, it is not possible to determine the extent of infection among children, what role children play in transmission, whether children are less susceptible or if they present differently clinically (i.e. generally milder presentations). The Joint Mission learned that infected children have largely been identified through contact tracing in households of adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in which transmission occurred from a child to an adult.

De data is schaars, maar de data die er is lijkt er wel op te wijzen dat kinderen de ziekte maar weinig tot niet door (kunnen?) geven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:19

IMANDRA schreef:
Ik kwam dit rapport tegen, wellicht interessant!
https://www.who.int/docs/default-source ... report.pdf

WHO schreef:
Data on individuals aged 18 years old and under suggest that there is a relatively low attack rate in this age group (2.4% of all reported cases). Within Wuhan, among testing of ILI samples, no children were positive in November and December of 2019 and in the first two weeks of January 2020. From available data, and in the absence of results from serologic studies, it is not possible to determine the extent of infection among children, what role children play in transmission, whether children are less susceptible or if they present differently clinically (i.e. generally milder presentations). The Joint Mission learned that infected children have largely been identified through contact tracing in households of adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in which transmission occurred from a child to an adult.

De data is schaars, maar de data die er is lijkt er wel op te wijzen dat kinderen de ziekte maar weinig tot niet door (kunnen?) geven.

Interessant ja! Heel boeiend ook hoe kinderen en volwassenen zo van elkaar kunnen verschillen, dat bijv kinkhoest bij een kind makkelijk fataal kan zijn terwijl dat bij volwassenen een stuk minder is (mits je verder gezond bent). Hier is het dus weer andersom, ook mazelen dat bij volwassenen veel heftiger verloopt dan bij kinderen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:35

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre de pandemie van nu lijkt op bijvoorbeeld mazelen en polio vroeger. En dan niet qua ziektebeeld maar meer hoe mensen erop reageren. Waren mensen ook zo in paniek? Of hoorde die ziektes gewoon bij het leven?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:58

ik denk niet dat dat erg vergelijkbaar is. Die ziektes kwamen geleidelijker: iedereen kreeg ze, maar allemaal rond de jeugd en de rest was resistent voor de ziektes. Dat betekend dat er geen pandemie oid door ontstond, de ziekte waarde constant in beperkte mate rond.

Het probleem nu is dat niemand beschermd is tegen deze ziekte. Daardoor wordt iedereen ziek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:02

Mazelen is acht keer zo besmettelijk, maar omdat er door vaccinatie veel immuniteit is krijg je geen echte epidemieën, alleen in gebieden waar niet of veel te weinig gevaccineerd word.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:39

Vraagje?

Entstoffen worden toch vaak gemaakt van een organisme dat antistoffen al heeft

Lukt dat nu dan niet

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:54

Echwel schreef:
Vraagje?

Lukt dat nu dan niet

Dat gaat alleen om passieve immunisatie. Er zijn inderdaad onderzoeksgroepen die nu enkele mogelijk bruikbare antistoffen geïdentificeerd hebben.
Voordat die getest zijn en in voldoende mate geproduceerd kunnen worden om zorgmedewerkers en risicogroepen te kunnen beschermen, zijn we een tijdje verder.

Probleem bij antistoffen is ook dat lang niet alle antistoffen de juiste/gewenste respons triggeren. Je zit er bijvoorbeeld niet op te wachten dat een antigen-antistofcomplex zeer heftige ontstekingsreacties oproept, wanneer iemands luchtwegen vol virus zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:41

Echwel schreef:
Vraagje?

Lukt dat nu dan niet

Ongetwijfeld, maar in tegenstelling tot wat bepaalde antivaxxers hier je willen doen geloven, moet er eerst uitvoerig getest worden voor zo’n vaccin ingezet mag worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:42

Als er haast bij is zoals nu is het dan niwt mogelijk om de kwetsbare groep te enten en dan aan te kijken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:46

Echwel schreef:
Als er haast bij is zoals nu is het dan niwt mogelijk om de kwetsbare groep te enten en dan aan te kijken

Hoe zie je dit ethisch voor je?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:50

Echwel schreef:

Nou, volgens mij proberen we de kwetsbare groepen juist te helpen. En dat doe je niet echt door ze als proefkonijn te gebruiken door ze in te spuiten met een ongetest vaccin dat weetikwelke bijwerkingen kan hebben. Lijkt me beetje het kind met het badwater weggooien.