_San87_ schreef:Mer1980 schreef:Zo 14 pagina's doorgeploegd. Ik vond het bijster interessant. Zelf een relatie gehad met een manisch persoon met veel herkenningspunten met een borderliner, maar ook wel vriendschappelijke contacten met mensen die geconstateerd borderline hebben.
Ik vind de bijdrage van Elvira enorm interessant en ik vind het bijzonder knap hoe zij omgaat met de heftige reacties op haar. Zonder de heftige reacties op haar en van haar te bagatelliseren. Ik begrijp haar volledig vanuit haar standpunt omdat de heftige reacties op haar schrijven vaak komen omdat ze haar teksten op een andere manier lezen dan dat zij het heeft benoemd. Echter kan ik dat hun ook niet kwalijk nemen. Het zijn ook 2 totaal verschillende kijk en denkwijzen uit totaal verschillende werelden.
Er zijn ook hele goede reacties van mensen die dat prima kunnen scheiden van elkaar.
Het moeilijke is dat er helaas zoveel 'slachtoffers' zijn van vreselijke emotionele relaties met mensen die borderline hebben dat een reactie vanuit iemand met borderline juist heel heftig overkomt. Sommigen hebben het gevoel dat Elvira hard en kill overkomt en zich LIJKT te verschuilen achter haar stoornis zoals hun eigen partner / moeder / vriend / vriendin altijd heeft gedaan. En dat komt nog veel harder aan, want het is echt iets vreselijks wat je hebt meegemaakt aan (emotionele) mishandeling.
Echter door daar weer zo heftig op te reageren bij iemand die dat vanuit een ander perspectief en andere rol ziet in de hoop (want zo voelt het voor mij als ik die emotionele reacties lees) de ander te overtuigen van het slachtoffer zijn werkt niet omdat het beiden zo anders wordt gezien.
Elvira vindt het (lees ik uit haar reacties) wel degelijk vreselijk wat mensen overkomt, maar probeert dus aan te geven dat er ook een ander kant is. (het vragen van iemand te laten lopen zonder benen). Ik vond dat wel een heel mooi voorbeeld, maar gezien de vele emoties van de mensen die jarenlang gebukt zijn gegaan onder de ernstige gevolgen van een relatie (in welke vorm dan ook) met een borderliner trekken dat gewoon niet. Het is immers niet te begrijpen waarom iemand het ene moment met pannen / borden gooit of dreigt met zelfmoord en dan gewoon zelf niet kan zeggen dat ze aan therapie toe zijn. tsja dat is nu net het probleem. Iemand met borderline heeft een stoornis waardoor het niet vanzelfsprekend is dat hij/zij aan de therapie en medicijnen moet gaan. Was het maar zo, daar gaat een hele lange destructieve periode aan vooraf.
Laatst was er ook een veroordeling van iemand die is iemand heeft vermoord maar 'vrijgesproken' is omdat deze persoon ontoerekeningsvatbaar is verklaard. Misschien had Elvira in deze emotionele setting beter dat voorbeeld kunnen nemen dan iemand laten lopen zonder benen. Want wellicht dat dat voorbeeld beter aansluit bij het gevoel van dat je leven kapot is gemaakt. Deze 'moordenaar' heeft alleen TBS. Dat is nagenoeg gelijk aan lang de gevangenis in, maar juridisch en in de discussie 'verantwoordelijk zijn' voor eigen daden en 'verantwoordelijkheid nemen' toch geheel anders. En dat is wat een borderliner in zekere zin ook nodig heeft. Niet zozeer altijd TBS in een gesloten inrichting (al zou daar zeker een aantal voor in aanmerking kunnen komen en ook al zitten) maar wel een leven lang therapie en medicatie (in welke vorm dan ook). Waarom? Omdat ze zogezegd ontoerekeningsvatbaar zijn en anders niet kunnen functioneren in een 'normale' samenleving.
Nemen 'wij' (vanuit het voorbeeld hierboven) het de 'moordenaar' kwalijk: JA, vinden wij de 'moordenaar' verantwoordelijk: JA, Vindt de familie van het slachtoffer de 'moordenaar' verantwoordelijk: JA. Is hij (juridisch) verantwoordelijk: NEE. En tsja daar gaat het nu dus mis. Je leven is kapot gemaakt, je gaat er aan onderdoor, je bent alles kwijt, en hij/zij heeft dat allemaal veroorzaakt.
Je was verliefd, of het is familie, of het was zo'n goede vriend / of vriendin. Ja allemaal waar. Durf dan nog maar eens te zeggen hij/zij kon er niets aan doen.... vreselijk, maar puur sec gezien kan hij/zij er niets aan doe totdat hij/zij (al dan niet gedwongen) in therapie gaat.
Oh, uitstekende vergelijking. Heel erg goed gevonden. Met de TBS maatregel geeft de rechter echter wel ook een signaal af, he. Die moet niet vergeten worden.
Gelukkig kunnen wij mensen wel kiezen iemand uit ons leven te bannen, ook wanneer een persoon dingen doet die hem/haar niet aan te rekenen zijn uit juridisch oogpunt. En maar goed ook.
Hier wil ik toch wel even op reageren. Mensen met een persoonlijkheidsstoornis uit het cluster B worden in het strafrecht NIET ontoerekeningsvatbaar beschouwd.
Er kan wel een combinatie zijn van een psychiatrische stoornis en een persoonlijkheidsstoornis, maar met "enkel" een persoonlijkheidsstoornis is er geen sprake van ontoerekeningsvatbaarheid.
En dit wil dus zeggen dat vanuit het strafrecht gezien, iemand met een bps verantwoordelijk wordt geacht voor zijn gedrag. Ook als hij in pannetje vijf zit, en ook als iemand anders dat getriggerd heeft.