Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:11

_San87_ schreef:
Mer1980 schreef:
Zo 14 pagina's doorgeploegd. Ik vond het bijster interessant. Zelf een relatie gehad met een manisch persoon met veel herkenningspunten met een borderliner, maar ook wel vriendschappelijke contacten met mensen die geconstateerd borderline hebben.

Ik vind de bijdrage van Elvira enorm interessant en ik vind het bijzonder knap hoe zij omgaat met de heftige reacties op haar. Zonder de heftige reacties op haar en van haar te bagatelliseren. Ik begrijp haar volledig vanuit haar standpunt omdat de heftige reacties op haar schrijven vaak komen omdat ze haar teksten op een andere manier lezen dan dat zij het heeft benoemd. Echter kan ik dat hun ook niet kwalijk nemen. Het zijn ook 2 totaal verschillende kijk en denkwijzen uit totaal verschillende werelden.

Er zijn ook hele goede reacties van mensen die dat prima kunnen scheiden van elkaar.

Het moeilijke is dat er helaas zoveel 'slachtoffers' zijn van vreselijke emotionele relaties met mensen die borderline hebben dat een reactie vanuit iemand met borderline juist heel heftig overkomt. Sommigen hebben het gevoel dat Elvira hard en kill overkomt en zich LIJKT te verschuilen achter haar stoornis zoals hun eigen partner / moeder / vriend / vriendin altijd heeft gedaan. En dat komt nog veel harder aan, want het is echt iets vreselijks wat je hebt meegemaakt aan (emotionele) mishandeling.

Echter door daar weer zo heftig op te reageren bij iemand die dat vanuit een ander perspectief en andere rol ziet in de hoop (want zo voelt het voor mij als ik die emotionele reacties lees) de ander te overtuigen van het slachtoffer zijn werkt niet omdat het beiden zo anders wordt gezien.

Elvira vindt het (lees ik uit haar reacties) wel degelijk vreselijk wat mensen overkomt, maar probeert dus aan te geven dat er ook een ander kant is. (het vragen van iemand te laten lopen zonder benen). Ik vond dat wel een heel mooi voorbeeld, maar gezien de vele emoties van de mensen die jarenlang gebukt zijn gegaan onder de ernstige gevolgen van een relatie (in welke vorm dan ook) met een borderliner trekken dat gewoon niet. Het is immers niet te begrijpen waarom iemand het ene moment met pannen / borden gooit of dreigt met zelfmoord en dan gewoon zelf niet kan zeggen dat ze aan therapie toe zijn. tsja dat is nu net het probleem. Iemand met borderline heeft een stoornis waardoor het niet vanzelfsprekend is dat hij/zij aan de therapie en medicijnen moet gaan. Was het maar zo, daar gaat een hele lange destructieve periode aan vooraf.

Laatst was er ook een veroordeling van iemand die is iemand heeft vermoord maar 'vrijgesproken' is omdat deze persoon ontoerekeningsvatbaar is verklaard. Misschien had Elvira in deze emotionele setting beter dat voorbeeld kunnen nemen dan iemand laten lopen zonder benen. Want wellicht dat dat voorbeeld beter aansluit bij het gevoel van dat je leven kapot is gemaakt. Deze 'moordenaar' heeft alleen TBS. Dat is nagenoeg gelijk aan lang de gevangenis in, maar juridisch en in de discussie 'verantwoordelijk zijn' voor eigen daden en 'verantwoordelijkheid nemen' toch geheel anders. En dat is wat een borderliner in zekere zin ook nodig heeft. Niet zozeer altijd TBS in een gesloten inrichting (al zou daar zeker een aantal voor in aanmerking kunnen komen en ook al zitten) maar wel een leven lang therapie en medicatie (in welke vorm dan ook). Waarom? Omdat ze zogezegd ontoerekeningsvatbaar zijn en anders niet kunnen functioneren in een 'normale' samenleving.

Nemen 'wij' (vanuit het voorbeeld hierboven) het de 'moordenaar' kwalijk: JA, vinden wij de 'moordenaar' verantwoordelijk: JA, Vindt de familie van het slachtoffer de 'moordenaar' verantwoordelijk: JA. Is hij (juridisch) verantwoordelijk: NEE. En tsja daar gaat het nu dus mis. Je leven is kapot gemaakt, je gaat er aan onderdoor, je bent alles kwijt, en hij/zij heeft dat allemaal veroorzaakt.

Je was verliefd, of het is familie, of het was zo'n goede vriend / of vriendin. Ja allemaal waar. Durf dan nog maar eens te zeggen hij/zij kon er niets aan doen.... vreselijk, maar puur sec gezien kan hij/zij er niets aan doe totdat hij/zij (al dan niet gedwongen) in therapie gaat.

Oh, uitstekende vergelijking. Heel erg goed gevonden +:)+. Met de TBS maatregel geeft de rechter echter wel ook een signaal af, he. Die moet niet vergeten worden.

Gelukkig kunnen wij mensen wel kiezen iemand uit ons leven te bannen, ook wanneer een persoon dingen doet die hem/haar niet aan te rekenen zijn uit juridisch oogpunt. En maar goed ook.

Hier wil ik toch wel even op reageren. Mensen met een persoonlijkheidsstoornis uit het cluster B worden in het strafrecht NIET ontoerekeningsvatbaar beschouwd.
Er kan wel een combinatie zijn van een psychiatrische stoornis en een persoonlijkheidsstoornis, maar met "enkel" een persoonlijkheidsstoornis is er geen sprake van ontoerekeningsvatbaarheid.
En dit wil dus zeggen dat vanuit het strafrecht gezien, iemand met een bps verantwoordelijk wordt geacht voor zijn gedrag. Ook als hij in pannetje vijf zit, en ook als iemand anders dat getriggerd heeft.

Lusitana

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:45

Het gaat om de boodschap van het is maar mooi makkelijk om je te schuilen achter "ik kan er niks aan doen want ik heb een stoornis". Dat zoiets gewoon niets doet voor slachtoffers en betrokkenen, omdat het resultaat hetzelfde blijft, de schade is verricht. Het minste dat je wilt is dat iemand berouw toont en dat er iets mee gedaan wordt.

En dat het nu weer rustig in het topic is laat precies zien waarom partners het soms lang proberen. Het is niet altijd hectisch met een persoon met een persoonlijkheidsstoornis. Maar het is wel duidelijk getoond hoe onmogelijk het kan worden.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:48

Hoe je het ook wendt of keert. Het leven met een partner die borderline heeft is ontiegelijk zwaar. Ik kan ook helaas geen succes verhalen delen. Ik heb als kind zijnde een gezin er helemaal kapot aanzien gaan. Hij kwam regelmatig huilend op school aan omdat hij niet meer wist hoe hij zijn vrouw kon helpen. Zijn familie had maar een oplossing voor hem en dat was scheiden omdat de thuis situatie en haar stemmingswisselingen die ze had niet meer leefbaar waren voor hem en zijn dochter. Ik heb diep respect voor de degene die dit jaar in, jaar uit vol kunnen houden.

Lieve TS hoe moeilijk dit ook is je zult zelf moeten beslissen of deze situatie gezond voor je is. Het kan een langere periode goed gaan maar wanneer je partner een terugval krijgt kun je daar emotioneel uitgeput van raken en fysiek en mentaal kapot aangaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 05-08-19 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:48

Callisto04 schreef:
Rakkie123 schreef:
In mijn ogen kan iedereen aan zichzelf werken om geen of zo min mogelijk last te hebben van iemand die, om het even welke, een psychiatrische stoornis heeft.

Niet iedereen met een stoornis heeft inzicht om hulp te zoeken maar je kunt altijd zorgen dat je als partner, familielid, collega, vriend enz.... jezelf gaat ontwikkelen, in balans komt, je issues opruimt.
Je komt steeds steviger met beide benen op de grond te staan en je kunt je eigen verantwoordelijkheid steeds meer nemen en de ander ookveratwoordelijk laten zijn voor wat hij wel of niet doet...

Daardoor wordt het steeds minder nodig naar `de patient` te wijzen.

Het programma van de AA bv, wordt ook gebruikt voor de mensen om hem/haar heen, omdat je snel in een patroon wordt gezogen.
Maar in het stappenplan, ben je allemaal zelf verantwoordelijk.....voor jezelf en voor je eigen binnenwereld en je gedrag.

Het gaat ook niet om het wijzen. Maar als het zo is dat er door bepaald gedrag geen liefdevolle relatie meer is, waarom zou je die dan verder zetten? Dat is ook een eigen verantwoordelijkheid. Als het een gevecht wordt, laat het dan maar. Daarvoor is het leven te kort. Er leren mee om gaan om er zo weinig mogelijk last van te hebben is wel iets dat zinvol is voor ouders, kinderen, ... Maar waarom zou iemand als partner in een hel blijven, vooral als er door de persoon met BPS niet erkent wordt dat er een probleem is? Hoeveel mensen met BPS erkennen het en gaan en blijven in therapie? In dat geval is er misschien wel veel mogelijk. Maar de meerderheid erkent het niet of wil er zelf niks mee doen. Dan kan je zelf veel proberen en vooral slikken, maar uiteindelijk blijft het een gevecht tegen een onvoorspelbare vijand en dat is niet wat ik zoek in een relatie.

Tja, dat vind jij, dat het niet liefdevol is.
Ik heb het niet over met de ander leren omgaan, maar eerder over met jezelf leren omgaan in moeilijke situaties. Dat is erg liefdevol naar jezelf.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:52

Lusitana ik voel dit als nog even een schop nageven. De onrust in dit topic enkel en alleen bij mij zoeken.
Ik ervaar dit als onterecht, onrespectvol richting mij en het doet mij dan ook pijn.
Net als mensen zonder borderline vind ik een schop nageven onnodig.

Nikaas in pannetje 5 heb je geen controle meer over. Dit blijft een medisch gegeven. Dat dit mogelijk in het strafrecht niet zo wordt herkend kan ik echter ook begrijpen omdat het hier de mens wederom achter de borderline is. De mens achter de borderline kan prima waarden en normen onderscheiden als niet verkrachten, niet moorden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:56

Ik kan er niks aan doen dat jij het zo opvat, maar het is gewoon een feit dat er goed twee kanten van een persoon met bps te zien zijn in dit topic en wat dat uitlokt en dat is gewoon leerzaam. Helemaal niet nijdig of persoonlijk bedoeld.
De aardige kant die een persoon met bps ook gewoon heeft, is de reden waarom partners het toch (soms lang) proberen.... Dat is goed om te zien voor degenen die ze afvragen waarom je er aan begint.
Maar er was ook duidelijk te zien hoe lastig het is om gewoon te redeneren als de stemming anders is.
Dat is goed om te zien voor degenen die zich afvragen waarom het lastig is in een relatie.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-08-19 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:01

Lusitana schreef:
Ik kan er niks aan doen dat jij het zo opvat, maar het is gewoon een feit dat er goed twee kanten van een persoon met bps te zien zijn in dit topic en wat dat uitlokt en dat is gewoon leerzaam. Helemaal niet nijdig of persoonlijk bedoeld.

Maar belangrijk blijft dan ook hoe dat ontstaan is vind ik vanuit mijn eigen perspectief gezien. En dan de schuld daarvan bij de persoon met borderline zoeken vind ik niet fair en zo heb je je bericht toch echt neer gezet.
Dat ik het dan persoonlijk opvat lijkt mij erg logisch gezien ik de enige ben met bps in dit topic.
Dat jij dit vanuit jouw perspectief ziet mag maar vanuit mijn perspectief kan ik het niet anders zien.
Dus dan zeggen daar kan ik niets aan doen? Ook dat valt onder verantwoordelijkheid nemen vind ik

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:05

Nee, ik ga niet weer dat web in, je kunt me de pot op. (*stelt grens* )

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:07

Lusitana schreef:
Nee, ik ga niet weer dat web in, je kunt me de pot op. (*stelt grens* )

Dan neem je dus niet je eigen verantwoordelijkheid want ook je kan mij de pot op is vind ik onrespectvol

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:20

ElviraKelan schreef:
Lusitana ik voel dit als nog even een schop nageven. De onrust in dit topic enkel en alleen bij mij zoeken.
Ik ervaar dit als onterecht, onrespectvol richting mij en het doet mij dan ook pijn.
Net als mensen zonder borderline vind ik een schop nageven onnodig.

Ik begrijp Elvira hierin wel en ze verwoordt het ook netjes, geeft aan wat het bericht met haar doet.
Het is fijn dat de rust in dit topic teruggekeerd is. Daar is iedereen denk ik blij mee. Ik geloof dat het weinig nut heeft opnieuw de strijd met elkaar aan te gaan; het levert voor iedereen alleen maar frustratie op.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 01:14

Ik heb niet alles gelezen...

Hier iemand die 'genezen verklaard' is van bps en nog wat andere stickers. Ik heb maanden lang op de gesloten afdeling doorgebracht en nu heb ik m'n therapie afgerond, gebruik al jaren geen medicatie, ik werk weer, onderhoud langdurige relaties en mezelf en heb géén symptomen meer van bps (en ik kon ze allemaal afvinken). Ben ik nog steeds gevoelig voor prikkels? Absoluut :j Maar ik heb geleerd om mijn triggers en afweermechanismes te herkennen en mezelf de rust en ruimte te gunnen om ze te verwerken.
De succesverhalen bestaan dus wel degelijk, maar over het algemeen houden ze hun mond dicht omdat er een behoorlijk stigma op bps ligt. Zodra de term valt ben je eigenlijk al afgeschreven. En dat is jammer, want de meeste mensen met de diagnose bps zijn hypergevoelige mensen die heel wat te geven hebben, maar nooit geleerd hebben wat veiligheid is. Daardoor staan ze vrijwel continue in de vecht/vlucht/freeze-stand en niemand leert ze dat het ook anders kan, dat ze zelf invloed hebben op die chemische reactie in hun hersenen.

Dit is het geval met de bps'ers die ik mee heb gemaakt. Net zoals ik het manipuleren bij heel veel niet herken. Bps is ook een soort vergaarbakdiagnose, als het niet helemaal duidelijk is wordt het vrij snel bps. Vergelijkbaar met prikkelbare darm syndroom :D

Om een lang verhaal kort te maken. Blijf bij je vriend en ga samen zoeken naar manieren om hem een veilig gevoel te bezorgen zo lang het voor jou voelt dat het niet ten koste gaat van jezelf. You can't pour from an empty cup en blijf communiceren. Benoem het als je denkt dat hij in een beschermingsmechanisme zit en geef dan even ruimte om die info te verwerken.

Als hij therapie te heftig vindt kan hij misschien ook kijken naar instanties die herstelcursussen geven. Die zijn veel meer gericht op eigen regie en worden vaak gegeven door ervaringsdeskundigen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 06:48

Bromfiets fijn dat het zoveel beter met je gaat.
Hoe oud was je toen je op de gesloten afdeling doorbracht?

Wb dat BPS een vergaarbak is ben ik het niet met je eens. Daarvoor is persoonlijkheidsstoornis niet anderzindsomschreven er. Daarin voldoe je aan veel kenmerken maar voor 1 persoonlijkheidsstoornis onvoldoende. Bv je hebt dan 4 kenmerken van borderline en 4 van ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:04

Mocht er interesse zijn in wat van die herstel cursussen dan mogen mensen mij pb-en. Ik werk als ervaringsdeskundige en weet er nog wel wat gratis te vinden tussen alle commerciële gedoe in!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:18

Lusitana schreef:

ElviraKelan schreef:
Maar belangrijk blijft dan ook hoe dat ontstaan is vind ik vanuit mijn eigen perspectief gezien. En dan de schuld daarvan bij de persoon met borderline zoeken vind ik niet fair en zo heb je je bericht toch echt neer gezet.
Dat ik het dan persoonlijk opvat lijkt mij erg logisch gezien ik de enige ben met bps in dit topic.
Dat jij dit vanuit jouw perspectief ziet mag maar vanuit mijn perspectief kan ik het niet anders zien.
Dus dan zeggen daar kan ik niets aan doen? Ook dat valt onder verantwoordelijkheid nemen vind ik

Elvira, Lusitana geeft je nergens de schuld van. Ze zegt dat jij, door gewoon jezelf te zijn en vanuit jezelf en je eigen perspectief te praten, laat zien hoe iemand met BPS de ene dag verdedigend/slachtofferig en de volgende dag relaxt/begripvol kan zijn.
Dat is niet erg, integendeel, het toont juist, wat ze zelf ook uitlegt, aan hoe lastig het is. Voor jouzelf én voor de omgeving. Voor degenen met minder ervaring met BPS (zoals ik) is het echt bijna alsof je opeens een ander persoon bent in je laatste reacties.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:43

Ibbel met alle respect heb ik nergens voor mijn gevoel vanuit een slachtofferrol gesproken.
Wel verdedigend maar dat was niet zonder reden vind ik.
Zoals pateeke al omschreef heb ik het heell netjes omschreven wat het met mij deed.
Ze had ook neer kunnen zetten dat dat niet haar bedoeling was. En uitleg geven hoe ze het wel bedoelde. Dat was heel anders over gekomen.
In plaats daarvan stelt ze zich defensief op. En dat is iets wat ik wel vaker merk helaas aan mensen zodra iemand weet dat je borderline hebt. Want op het moment dat je borderline hebt zien mensen je als de borderliner. Je kan dus niet zeggen dat je als iets vervelends hebt ervaren want dan ligt het per definitie aan jou bij bepaalde mensen. Vervolgens wordt er in plaats van gecommuniceerd een hoge muur opgetrokken, aangegeven “daar kan ik niets aan doen” of “dat ligt aan jou” om vervolgens een grens te stellen dat hier niet meer over wordt gepraat. En het maakt niet hoe degene met borderline het brengt.
Ik ervaar dat als onrespectvol en ongelijkwaardig.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:08

Ibbel schreef:
Lusitana schreef:

ElviraKelan schreef:

Elvira, Lusitana geeft je nergens de schuld van. Ze zegt dat jij, door gewoon jezelf te zijn en vanuit jezelf en je eigen perspectief te praten, laat zien hoe iemand met BPS de ene dag verdedigend/slachtofferig en de volgende dag relaxt/begripvol kan zijn.
Dat is niet erg, integendeel, het toont juist, wat ze zelf ook uitlegt, aan hoe lastig het is. Voor jouzelf én voor de omgeving. Voor degenen met minder ervaring met BPS (zoals ik) is het echt bijna alsof je opeens een ander persoon bent in je laatste reacties.

Dat is ook het moeilijke met geschreven communicatie he. Je kan het soms op meerdere manieren lezen en weet als lezer niet goed hoe de ander het dan bedoelt. Ik heb het bericht ook anders gelezen dan jij het las.

En je zou ook kunnen stellen: in dit topic is een aantal x aan Elvira aangegeven dat de manier waarop gereageerd werd niet prettig was. Ze heeft stappen ondernomen om haar stressniveau te laten dalen (rust genomen, met haar partner gesproken,...) en dan ook anders te gaan reageren. Dat vind ik althans alleen maar positief. Het is ook niet voor niets dat ze van verschillende mensen complimenten kreeg over de omslag.
En ja het kan overkomen of die persoon van het ene op het andere moment een totaal ander persoon is. In dit topic is het op mij overgekomen of Elvira zat in de stress, had het moeilijk met de situatie en reageerde daardoor fel. Dit heeft ze zelf ook ingezien en ze heeft er iets aan gedaan. Stress is gedaald en reacties werden anders geschreven.
Als een bericht dan niet prettig binnenkomt, mag ze dat gerust op een nette manier aangeven en dat heeft ze imo gedaan.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:25

Pateeke dank je wel.

Ik hoop imo dat we vanaf nu gewoon weer op normale rustige manier verder kunnen discussiëren over iets wat voor een ieder een gevoelig onderwerp is en elkaar hierbij in elkaars waarde kunnen laten.

Ik denk dat TS ook hier het meeste aan heeft.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:32

Lusitana en Ibbel, mooi geschreven.

Elvira trek je niet alles persoonlijk aan.
Je bent niet het middelpunt.
Het gaat over mensen met borderline in het algemeen.

Mijn moeder heeft hele goede periodes, maar ook hele kwade periodes.
Als je partner in een goede periode zit wil je de relatie vaak niet verbreken.
In die slechte periodes wel.

Helaas is het nooit alleen goed of slecht. En dat maakt het lastig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:32

Er wordt imo normaal gediscussieerd, maar discussiëren houdt ook in dat reacties die confronterend zijn niet afgedaan worden als respectloos.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:44

Tieneke schreef:
Er wordt imo normaal gediscussieerd, maar discussiëren houdt ook in dat reacties die confronterend zijn niet afgedaan worden als respectloos.

Ik mag toch hier een mening over hebben over hoe ik het ervaar?
Dat jij het normaal vind en respectvol vind dat mag. Ik kijk er anders naar.
Ook dat mag.
Het is fijn als men elkaar niet probeert te overtuigen over wie er gelijk heeft

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 09:46

Ik wil graag iedereen al even bedanken voor de reacties, ervaringen en input.

Het is een behoorlijk interessant topic geworden en je kan er vele verschillende meningen en belevingen terug vinden.

Ik hoop dat we zo verder gaan en hopelijk nieuwe mensen zich nog melden.
Ik hoop ook dat meer mensen die de stoornis met zich meedragen hier zeker ook nog komen meepraten. Net zoals Elvira hier heel openlijk naar voren is getreden. Ik heb heel veel respect voor je en hoe je met alles omgaat.

Ik geloof er in dat Borderline zeker een 'leefbaar' iets kan zijn in een relatie en deze niet altijd gedoemd zijn om te mislukken.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:57

Billy dank je wel

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:18

luuntje schreef:
Mijn moeder heeft hele goede periodes, maar ook hele kwade periodes.
Als je partner in een goede periode zit wil je de relatie vaak niet verbreken.
In die slechte periodes wel.

Zo ken ik mijn relatie ook. Tuurlijk is het geen jarenlang aan een stuk drama. Ik zeg vaak dat mijn relatie hoge, héle hoge pieken had. Er waren periodes bij waar hij zo intens verliefd deed en zoveel plannen, hij meeging naar vrienden en familie, we wel eens ergens naar toe gingen, waar ik ook écht gelukkig was. Het heeft ook zo'n anderhalf jaar geduurd toen het echt een keer misging. Voorheen ook wel veel periodes die slecht gingen, maar toen pas is voor het eerst een echte grens van mij overschreden. Daarom vind ik het zo moeilijk. Je kan er al heel lang inzitten en denken dat het niet erger dan dit wordt, maar plots krijg je er toch mee te maken.

Maar zo hoog als die pieken van geluk waren, zo diep waren de dalen van ongeluk. En bij dalen zaten psychisch, fysiek, seksueel geweld en doodsbedreigingen bij, een keer heb ik zelfs echt gevreesd voor mijn leven (maarja, mijn fout hé, en hij was dronken dus zichzelf niet, en zoveel spijt, ging nooit meer gebeuren..bekend verhaaltje). En omdat je zo wordt ingepraat dat je zelf de reden bent van die dalen, wil je er zelf ook heel graag uitkomen en terug naar een piek gaan. Jij bent degene die de triggers laat afgaan dus jij moet dat maar niet doen. Als jij nu maar beter je best doet en niet zo’n domme dingen doet, dan word ik niet boos op je en dan kunnen we altijd zo leuk blijven. En vooral zonder jou kan ik niet verder, ik heb nog nooit zo iemand als jou ontmoet en ik wil je niet verliezen, je maakt me kapot als je me nu verlaat, ik heb zoveel voor jou opgegeven en het is niet fair om mijn hart te breken, terwijl ik weet dat jij ook verliefd op mij bent.

In mijn huidige relatie heb ik die extreme pieken niet. Dat superintense gevoel van wij tegen de wereld, liefde als in de Disneyfilm. Maar ik heb ook geen extreme dalen. Ik ben altijd gelukkig, ik moet nooit bang zijn om eens iets te zeggen en zelfs niet om eens een discussie te starten. Dus nu ik er uit ben mis ik die pieken totaal niet, maar toen dacht ik oprecht dat ondanks alle miserie die ik meemaakte er geen man was die ooit zoveel van mij zou houden.

Vooral dat hij het niet zelf besefte vond ik een heel groot struikelblok. Dat is echt het gevaarlijke. Personen die geen hulp willen zoeken, want die overtuigd zijn dat ze het zelf wel in de hand kunnen houden of erger, dat er helemaal geen probleem is. Mijn ex had bij momenten (vaak net na een heftige gebeurtenis waar ik eens echt voor mezelf opkwam) opeens wel zelfinzicht, zag hoe hij het zo moeilijk maakte, ging er aan werken…meestal tegen het einde van diezelfde week had hij zichzelf alweer ingeprent dat hij heel normaal reageerde op mijn gedrag en dat ik eigenlijk hulp moest zoeken om eens normaal met hem te leren omgaan :+ .

En misschien als hij wel die hulp had gezocht dat mijn relatie heel anders was geweest. Maar ik weet niet of ik evengoed mee had kunnen omgaan, ik denk dat op den duur ik het ook opgegeven had. Vooral omdat ik nooit het risico had willen lopen met kinderen. Iets wat hij trouwens ook dacht aan mij te kunnen opleggen, maar die grens is hij gelukkig nooit over kunnen gaan. Al had het niet veel kunnen schelen.

-nogmaals gezien het topic even melden dat mijn ex nooit borderline als diagnose heeft gehad, maar hij had heel veel raakvlakken en hij heeft nooit ervoor hulp gezocht en ik herken de verhalen heel erg goed-

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:41

ElviraKelan schreef:
Bromfiets fijn dat het zoveel beter met je gaat.
Hoe oud was je toen je op de gesloten afdeling doorbracht?

Wb dat BPS een vergaarbak is ben ik het niet met je eens. Daarvoor is persoonlijkheidsstoornis niet anderzindsomschreven er. Daarin voldoe je aan veel kenmerken maar voor 1 persoonlijkheidsstoornis onvoldoende. Bv je hebt dan 4 kenmerken van borderline en 4 van ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Ik heb van m'n 24e tot m'n 30e verschillende keren opgenomen gezeten. Ben nu 36.

Ik weet hoe de DSM werkt en dat is niet wat ik bedoel :) Ik heb het over mensen die op basis van de symptomen de diagnose krijgen maar waarbij niet daadwerkelijk naar het mens of de oorzaak is gekeken. Niet alleen bps kan deze symptomen veroorzaken.

Iemand in de slachtofferrol is trouwens vrijwel niet te helpen, maar dat heeft weinig met bps te maken :D Zonder bps kunnen mensen ook eikels zijn. Wel is bewezen dat bps bij mannen zich vaker uit in agressie.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:49

bromfiets schreef:
Wel is bewezen dat bps bij mannen zich vaker uit in agressie.

Is dat zo ja? Had ook eens ergens gelezen dat bps vaker voorkomt bij vrouwen maar weet niet of dat inmiddels achterhaald is.