Dames met spierballen (krachttraining)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:03

Oooh Eulogy heel mooie shape! <3

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:34

Citaat:
Ik heb wel dat als ik deadlift oid dat ik vaak spierpijn in mn onderrug krijg. Heb dit ook als ik mijn hamstrings train.. weten jullie nog een goede oefening om je onderrug te trainen? Ik vergeet deze dus mee te trainen waardoor ik denk ik spierpijn krijg..?

Als jij last van je rug krijgt door het deadliften, doe je de oefening verkeerd. Je moet het vooral voelen in je benen en deels buik als je die goed aanspant

Edit: https://www.menshealth.com/nl/fitness/a ... t-voor-je/[/quote]

Nouja dat is dus het probleem.. ik voel het ook in mijn benen en buik. Ik heb deadlift onder goede begeleiding geleerd. Maar als ik bijvoorbeeld de back extension doe, met 5 kg plate, verzuurd mijn onderrug zo extreem erg dat ik amper kon lopen. probeer deze oefening nu wat meer mee te pakken en gister lukte 3 setjes van 10 met een 5 kg. gaan vooruit dus. ik denk echt dat mijn rugspieren minder goed ontwikkeld zijn... maargoed ik dacht misschien weten jullie nog een andere oefening dan de back extension.

Deadlift doe ik gewoon niet te zwaar... met 30/40 kg dan.. kans op foute uitvoering dan een stuk kleiner

En Eulogy jaloerssssss op jouw lichaam[/quote]

Het is moeilijk in te schatten over het internet waar het probleem ligt maar om rugspieren te trainen zou je eens kunnen kijken naar de volgende oefeningen:
Kettle bell swings
Single-Arm Bent-Over Row

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:43

Thnx! Deze zijn wel vooral gefocust op bovenkant rug. Veel van deze oefeningen pak ik al mee. De back extension is een van de weinige oefeningen die echt focust op de onderrug... waar bij mij dus het 'probleem' zit.
De rocketman is nog wel een goede om mee te pakken inderdaad. die focust zich ook meer op de onderrug.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:06

Wat is de rocketman Linnnde? Ik ken deze oefening niet?

En wat een goeie service, had ik eerder moeten weten... :')

Misschien is een beenlift ook iets om mee te beginnen
(plat op de buik liggen en om de beurt een been omhoog doen)

Ik heb ooit ook een oefening gedaan in een ver verleden:
plat op mijn buik liggen en armen en benen van de grond tillen (weet de naam alleen niet meer)

Misschien kun je hier ook nog wat uithalen:
https://pilatesoefeningenvoorthuis.nl/1 ... -onderrug/

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:35

Is die oefening van beide benen omhoog terwijl je op je buik ligt niet de superman ofzo? Het had iets met een actieheld te maken. Spiderman.. Don't know exactly :')

Guys heb even een vraag. Vanmorgen pilatesles gedaan en we moesten afrollen en met je handen de grond aanraken terwijl je je benen gestrekt hield. Ik kon dit altijd makkelijk maar ineens kwam ik een stuk minder ver? Voelde die verticale spier die achter je knie langsloopt enorm trekken en heb die volgens mij flink getraind aan de spierpijn te merken, maar kan het dat je spieren inkorten? Heb daar wel eens iets over gehoord maar weet er het fijne niet van.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:40

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:53

Castilja schreef:
Is die oefening van beide benen omhoog terwijl je op je buik ligt niet de superman ofzo? Het had iets met een actieheld te maken. Spiderman.. Don't know exactly :')

Guys heb even een vraag. Vanmorgen pilatesles gedaan en we moesten afrollen en met je handen de grond aanraken terwijl je je benen gestrekt hield. Ik kon dit altijd makkelijk maar ineens kwam ik een stuk minder ver? Voelde die verticale spier die achter je knie langsloopt enorm trekken en heb die volgens mij flink getraind aan de spierpijn te merken, maar kan het dat je spieren inkorten? Heb daar wel eens iets over gehoord maar weet er het fijne niet van.

Klopt, in het filmpje die hierboven werd het de Rocketman genoemd.

Ja het kan zijn als je je spieren niet blijft rekken ze weer minder flexibel dus korter worden
Laatst bijgewerkt door linnnde op 09-08-19 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:53

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:55

linnnde schreef:
Thnx! Deze zijn wel vooral gefocust op bovenkant rug. Veel van deze oefeningen pak ik al mee. De back extension is een van de weinige oefeningen die echt focust op de onderrug... waar bij mij dus het 'probleem' zit.
De rocketman is nog wel een goede om mee te pakken inderdaad. die focust zich ook meer op de onderrug.

Mijn vriend heeft een boek met heel veel oefeningen, uitgebreide theorie er achter en precies voor welke spieren. Zal ik voor je kijken of daar nog oefeningen instaan die onderrug specifiek meepakken ook?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:10

Thanks Linde! Wordt dus toch extra stretchen.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:12

Castilja schreef:

Hoe meer kracht training je doet hoe 'korter' de spieren worden. Het is daarom slim om naast krachttraining ook mobiliteitstraining te doen zodat je spieren niet 'vast' gaan zitten.
of stretchen maar mijn voorkeur gaat uit naar mobiliteitstraining omdat je dan minder 'kracht' verliest.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:13

Ik meld me hier ook!!

Jaartje geleden fanatiek begonnen met sporten. Crossift veel gedaan. Was super leuk, en je zag goed resultaat (ook goed letten op mijn eten). Toen ben ik over gegaan naar Olympic Weight lifting. Dat was kicken!! Power snachten en Split jerk enz. Echt heel cool. Helaas is de sportschool gestopt met die lessen. en ben ik dus ook gestopt. Nu weer aan het oppakken, dus ik hoop dat dit topic me weer meer kan motiveren!!

En dames, Jullie zien er allemaal zo goed uit!! En allemaal lekker bezig.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:18

xU_Blinghx schreef:
Castilja schreef:

Hoe meer kracht training je doet hoe 'korter' de spieren worden. Het is daarom slim om naast krachttraining ook mobiliteitstraining te doen zodat je spieren niet 'vast' gaan zitten.
of stretchen maar mijn voorkeur gaat uit naar mobiliteitstraining omdat je dan minder 'kracht' verliest.

Ah dat is een hele goede tip. Thanks! Ik ga even opzoeken wat het precies is en waar ik het eventueel kan volgen :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:28

Needje schreef:
Hier een vergelijking Nautilus machine hip thrust en barbell hipthrust.
Ik vind beide fijn iig.
Voordeel van de machine is het laden. :D En dus minder last van schaambeen.

https://youtu.be/j8UCZE-TvXA

https://youtu.be/v5e_Zt_TiGM

Wat een fijn apparaat!!
Ik ga idd altijd kapot van de pijn in mijn schaambeen!
Zelfs met een bescherming er omheen.
Doe nu zelfs mijn yogamat dubbelgevouwen ertussen :+

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:29

Castilja schreef:
Jeetje Eulogy, wat een benen!!! Hoe lang heb je daarvoor getraind? Heel cool!

Haha thanks allemaal!

Haha nou, ik heb van mezelf al beetje zulke benen dus is vrij snel gegaan, het is vooral wel meer sinds het powerliften de laatste 7/8 maanden. Maar ik doe nu zo'n 3 jaar serieus aan krachttraining :)

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:29

linoleum schreef:
linnnde schreef:

Mijn vriend heeft een boek met heel veel oefeningen, uitgebreide theorie er achter en precies voor welke spieren. Zal ik voor je kijken of daar nog oefeningen instaan die onderrug specifiek meepakken ook?

Oeh ja dat zou top zijn!!!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:36

Op zich zijn deadlifts natuurlijk juist wel heel goed om je onderrug sterker te maken :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:41

Eulogy schreef:
Op zich zijn deadlifts natuurlijk juist wel heel goed om je onderrug sterker te maken :j

Dat klopt zeker! :j
Ik moet zeggen dat goede bilspieren ook een hoop doen voor slechte ruggen. Bij tillen en deadlifts span ik die eigenlijk al automatisch aan waardoor mijn onderrug ontzien word.

Daarom is het ook zo belangrijk dat een deadlift goed worden uitgevoerd. Een PT en spiegel zijn daar echt essentieel bij. Zo voel en zie je meteen wat er gebeurt.

Op mijn twaalfde was het bij mij al raak en moest ik met spoed geopereerd worden aan mijn eerste hernia. De jaren erna is het alleen maar slechter geworden dat ik wel MOEST gaan sporten.
Laatst bijgewerkt door Lous op 09-08-19 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:46

Nuttig topic dit m.b.t. oefeningen voor de onderrug. Ik ben zelf een regelmatige sportschool bezoeker (HITT, Boksen en spinning), maar echt krachttraining doe ik (nog) niet. Ik loop al wel jaaaaaren met hernia gerelateerde klachten. Vooralsnog heeft nog niets geholpen om deze klachten weg te krijgen al heb ik ze minder vaak en minder heftig.

Binnenkort op de sportschool toch maar iemand aan zijn jasje trekken voor een goede uitleg over de deadlift. Gelijk een goede test om te kijken of ik krachttraining leuk kan gaan vinden.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:15

xU_Blinghx schreef:
Castilja schreef:

Ah dat is een hele goede tip. Thanks! Ik ga even opzoeken wat het precies is en waar ik het eventueel kan volgen :)

Je zou eens kunnen kijken op Hunterfitness, hij doe hier veel mee :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:26

Castilja schreef:
fleurtjeuh schreef:
Zou iemand misschien een voorbeeld van een beginners schema hebben?
Ik zou wel meer kracht willen trainen maar ik snap niks van alle benamingen die jullie benoemen en zou ook niet weten hoe en wat en hoe zwaar ik kan trainen :P

Ik heb er geen een voor je (zit een beetje met dezelfde vraag haha) maar ik gok dat er online enorm veel te vinden is. :)

Beginnersschema die ik altijd voorschrijf:
Warming up: 10min. roeien/crosstrainen/joggen
leg press
chest press
shoulder press
back extension
seated row
cable triceps pushdown
cable biceps curl
crunches
Cooldown: 10 min. roeien/crosstrainen/joggen

alles 3x 10 tot 15 herhalingen, minuutje rust tussendoor.
met dit schema kunnen je spieren wennen aan de belasting + coördinatie. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:26

Eulogy schreef:
[ [url=m/DiW52I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! <3

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:29

antje_vip schreef:
Beginnersschema die ik altijd voorschrijf:
Warming up: 10min. roeien/crosstrainen/joggen
leg press
chest press
shoulder press
back extension
seated row
cable triceps pushdown
cable biceps curl
crunches
Cooldown: 10 min. roeien/crosstrainen/joggen

alles 3x 10 tot 15 herhalingen, minuutje rust tussendoor.
met dit schema kunnen je spieren wennen aan de belasting + coördinatie. :)

Dit is letterlijk mijn eerste schema van sportschool :') het is dat ik zeker weet dat je niet op ‘mijn’ sportschool werkt, anders ging ik twijfelen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:30

Haha linoleum :') Het is ook gewoon een goed beginschema!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:37

Hahaha ja er zit ook veel tussen waar ik mee begonnen ben. Soms als ik lui ben doe ik nog wel eens leg press ipv squatten. _O-

Ga zo maar eens deadliften proberen. Zal kijken of ik het kan filmen. :P Ga sowieso geen gekke gewichten pakken want ik wil niks kapot haha.