De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:00

dromertje2 schreef:
Moet dat dan om gelukkig te zijn?

Ik stelde dat 'veel downies' in een woongroep wonen. Dan wordt daar meteen gevraagd wat 'veel' is.
Ik ken er geen enkele die zelfstandig kan functioneren. Dus die voorbeelden wil ik graag horen dan. Tot nu toe is mijn conclusie: geen enkele downie kan zelfstandig wonen, werken en leven.
Dus ik wil graag het tegendeel horen. En dan doel ik dus inderdaad op hetzelfde functioneren als een 'normaal' mens. Geen enkele hulp of begeleiding nodig hebben.

En dit staat los van 'gelukkig' zijn. Maar je kunt wel als toekomstig ouder dus nadenken of je een kind met down wilt, want naast 'geluk' is het ook een belasting en kost het kind ook meer geld.

je hebt in deze discussie dus:
-gelukkig zijn
-belasting ouders
-belasting maatschappij als ouders er niet voor kunnen zorgen of niet meer voor kunnen zorgen
-kosten maatschappij
-eventuele opbrengsten als die er al ooit zijn
-fokprogramma zoals bij dieren, mag je dit bij mensen doen?
-prenatale screening

En dit alles levert samen een mening op. Een conclusie of feit zal niet gaan. En gaat ook niet alleen over mongooltjes, maar ook over andere afwijkingen van de norm.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-07-19 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:01

Ik bedoel er mee dat sommige mensen een verkeerd beeld van Down hebben.Ze zien alleen een vrolijke knuffel downie.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 18-07-19 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

germie schreef:
Maar nog steeds de vraag: zijn ze echt geheel zelfstandig? En dan ook echt zo zelfstandig als een normaal persoon? Kunnen ze net zo produktief zijn?

Niemand is geheel zelfstandig, zeker in Nederland niet. We bestaan bij de gratie van om elkaar geven, samen te werken, en met elkaar te leven.
Productiviteit is ook een hele rare norm. Economen vinden het heel belangrijk, maar als je zelf na gaat denken aan de zin van het leven of wat een leven leuk maakt dan is het toch niet 'productie'?

Dus de tegenvraag is: waarom zijn dit de vragen die je stelt? Waarom zouden zelfstandigheid, productie en normaalheid de dingen zijn waar je naar kijkt?

Onali

ElviraKelan schreef:
germie schreef:
Hoeveel downies ken je die geheel zelfstandig leven? Dus een eigen huis hebben, zelfstandig naar het werk gaan en een normale baan hebben? Dus geen enkele hulp nodig hebben. Ik geen ENKELE.
En de downies die ik ken wonen dus NIET zelfstandig.
En de discussie hier is wil je dit je kind aandoen als je het eenvoudig kunt voorkomen? Ik weet het antwoord wel.

Ja dat zou ik mijn kind willen aandoen.
Dit klinkt heel hard daarvan ben ik mij bewust.

Maar als ik er aan denk dat jij of iemand anders die jouw mening deelt zwanger was geweest van 1 van mijn 3 collega’s met down keert mijn maag zich om.
Ze zijn met of ondanks hun beperkingen gelukkig. Kennen het genieten van kleine dingen ;) kennen hun positieve kanten :)
Deze 3 collega’s, ieder voor zich een mooi uniek waardevol persoon met hun eigen sterke punten waren er dan niet geweest. Terwijl ze zelf gelukkig zijn in hun leven waardoor dit leven net zo waardevol is als dat ze dat chromosoomfoutje niet hadden gehad.

Nogmaals niet iedere persoon met Downsyndroom is schattig, lief en werkzaam.

Er zij er meer dan genoeg die agressief zijn, maar die zie je niet ;)

Tel daar bij alle lichamelijke ziektes op die mensen met het syndroom van Down krijgen (zwakke harten, blind worden, dementie, vaak worden ze niet heel erg oud) is dat dan eerlijk naar je foetus toe?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:03

germie schreef:
Maar nog steeds de vraag: zijn ze echt geheel zelfstandig? En dan ook echt zo zelfstandig als een normaal persoon? Kunnen ze net zo produktief zijn?

Productief vind ik persoonlijk een rot woord. Net alsof het leven waardevoller wordt naarmate iemands productiviteit stijgt.
Ik weiger dan ook echt om hier antwoord op te geven.
Mede omdat als ik bv ja zou zeggen ik dan tegelijkertijd zeg dat mijn eigen leven niet waardevol zou zijn.

Nee ze zijn niet zo zelfstandig als een gezond functionerend persoon. Normaal zijn ze echter wel

Onali

Re: De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:04

Iemand met een chromosoom te veel is per definitie al niet normaal.
Hoe aardig hij/ zij ook is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:05

Wat is jouw definitie van normaal dan Onali? En hoeveel mensen zijn er dan wel normaal?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:06

Dat zeg ik niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:07

Wat zeg je niet?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:08

Niemand is toch normaal.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:09

Onali schreef:
ElviraKelan schreef:

Ja dat zou ik mijn kind willen aandoen.
Dit klinkt heel hard daarvan ben ik mij bewust.

Maar als ik er aan denk dat jij of iemand anders die jouw mening deelt zwanger was geweest van 1 van mijn 3 collega’s met down keert mijn maag zich om.
Ze zijn met of ondanks hun beperkingen gelukkig. Kennen het genieten van kleine dingen ;) kennen hun positieve kanten :)
Deze 3 collega’s, ieder voor zich een mooi uniek waardevol persoon met hun eigen sterke punten waren er dan niet geweest. Terwijl ze zelf gelukkig zijn in hun leven waardoor dit leven net zo waardevol is als dat ze dat chromosoomfoutje niet hadden gehad.

Nogmaals niet iedere persoon met Downsyndroom is schattig, lief en werkzaam.

Er zij er meer dan genoeg die agressief zijn, maar die zie je niet ;)

Tel daar bij alle lichamelijke ziektes op die mensen met het syndroom van Down krijgen (zwakke harten, blind worden, dementie, vaak worden ze niet heel erg oud) is dat dan eerlijk naar je foetus toe?

Hartafwijkingen zijn te opereren en dermate zo goed leefbaar dat men ermee kan hartlopen (iets wat ik niet kan)....
Dus tja...

Weet je alles kan. Ze kunnen het erbij krijgen. Niet van te voren te zeggen en het percentage met deze problematiek is echt niet groter dan dat het syndroom zonder dit problematiek is. Je zou dus ook de mensen met dit syndroom als ongeboren leven weg halen terwijl het een waardevol leven kan worden.

En dat niet ieder persoon met heg syndroom van down knuffelbaar is weet ik heel goed. Maar dat het meerendeel bestaat uit dit soort beperkingen is te ver in het negatieve door getrokken

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:11

Onali schreef:

Tja dan is het voor mij einde discussie gelijk.
Want dan gaan we het nooit eens worden met elkaar.
Want wat is normaal?
Iemand die totaal geen beperkingen, aandoeningen, Ziektes heeft?
Mmmm maar dan komt IQ/EQ nog
Welke grens zullen we daar eens voor op leggen wil het onder de rare noemer “normaal” vallen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:12

Je hoeft het niet eens te worden? Toch?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:15

ElviraKelan schreef:
Onali schreef:

Tja dan is het voor mij einde discussie gelijk.
Want dan gaan we het nooit eens worden met elkaar.
Want wat is normaal?
Iemand die totaal geen beperkingen, aandoeningen, Ziektes heeft?
Mmmm maar dan komt IQ/EQ nog
Welke grens zullen we daar eens voor op leggen wil het onder de rare noemer “normaal” vallen

Jouw grens hoeft toch niet mijn grens te zijn en v.v.?
Persoonlijk vind ik dat je in de huidige maatschappij waarin er steeds minder zorg vergoed wordt een kind niet aan moet willen doen. En tevens je eigen gezinssituatie niet, want je weet dat je volwassen kind nog van je afhankelijk is op het moment dat jij het bejaardenhuis/de kist in gaat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:16

Ik zeg alleen dit:

Elk mens heeft normaal gesproken 46 chromosomen in elke cel. Deze bevatten de genen die samen alle erfelijke eigenschappen bepalen. Chromosoom 21 is in alle cellen van het lichaam in tweevoud aanwezig, maar bij het syndroom van Down is het in drievoud aanwezig. Daardoor heeft iemand met het Down syndroom 47 in plaats van 46 chromosomen.

Dat is dus niet normaal.

Ik zeg helemaal niet wat voor gedragingen normaal zijn. In de basis, de fundamenten is iemand met Downsyndroom niet normaal.

Elvira, niet alle hartproblemen zijn te opereren en ze hebben zeker meer kans op die problemen dan een gezond persoon. Ze zijn er veel vatbaarder voor omdat ze in de basis dus niet 'kloppen'.

Nogmaals het kunnen de beste mensen zijn, maar normaal zijn ze niet.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:16

Morris schreef:
Je hoeft het niet eens te worden? Toch?

Nee hoor absoluut niet maar mijn definitie van een fijne discussie voeren is dat je mening opnieuw gevormd wordt door nieuwe feiten. Dat kan dus ook betekenen dat je menig sterker wordt maar ook dat je eerder gestelde mening wordt bijgeschaafd.
Ik schat de kans hierop vrij klein in als we het over de definitie “normaal” hebben.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:19

Onali schreef:
Ik zeg alleen dit:

Elk mens heeft normaal gesproken 46 chromosomen in elke cel. Deze bevatten de genen die samen alle erfelijke eigenschappen bepalen. Chromosoom 21 is in alle cellen van het lichaam in tweevoud aanwezig, maar bij het syndroom van Down is het in drievoud aanwezig. Daardoor heeft iemand met het Down syndroom 47 in plaats van 46 chromosomen.

Dat is dus niet normaal.

Ik zeg helemaal niet wat voor gedragingen normaal zijn. In de basis, de fundamenten is iemand met Downsyndroom niet normaal.

Elvira, niet alle hartproblemen zijn te opereren en ze hebben zeker meer kans op die problemen dan een gezond persoon. Ze zijn er veel vatbaarder voor omdat ze in de basis dus niet 'kloppen'.

Nogmaals het kunnen de beste mensen zijn, maar normaal zijn ze niet.

Duidelijk.

Nee want je hebt het over de ernstige gevallen syndroom van down. En syndroom van down komt in verschillende gradaties voor waarvan het niet zo is dat de ernstige variant het meest voorkomend is

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:21

ElviraKelan schreef:
[

Nee want je hebt het over de ernstige gevallen syndroom van down. En syndroom van down komt in verschillende gradaties voor waarvan het niet zo is dat de ernstige variant het meest voorkomend is

Maar waarom zou je dat risico nemen? Dat is nu toevallig iets wat de tests wél kunnen uitsluiten.

germie

Shadow0 schreef:
germie schreef:

Niemand is geheel zelfstandig, zeker in Nederland niet. We bestaan bij de gratie van om elkaar geven, samen te werken, en met elkaar te leven.
Productiviteit is ook een hele rare norm. Economen vinden het heel belangrijk, maar als je zelf na gaat denken aan de zin van het leven of wat een leven leuk maakt dan is het toch niet 'productie'?

Dus de tegenvraag is: waarom zijn dit de vragen die je stelt? Waarom zouden zelfstandigheid, productie en normaalheid de dingen zijn waar je naar kijkt?

Omdat hier ook gewoon naar gekeken wordt bij normale mensen, als norm van de maatschappij. Dus raar is het niet.
Daarnaast wordt er voor mij bepaald wat mijn gezondheid per gewonnen levensjaar mag kosten als ik ziek word. Als je dat bij gezond geborenen mag afvragen, dan mag dat ook bij iemand die zo geboren is. Dus raar is het niet.
En nee, ik heb er geen antwoord op. Maar ik zie wel dat als ik 3 downies nodig heb om het werk van 1 normaal persoon te doen dat het niet echt efficient en produktief is. En als je overal en nergens mensen wegbezuinigd, hoe eerlijk is het dan om juist deze mensen gesubsidieerd aan het werk te houden?
Ik stel deze vraag even omdat ik dus ook mensen ken die wegbezuinigd zijn en nu geen werk meer kunnen vinden, maar wel willen.
het is een discussie waar je nooit uit gaat komen. Maar ik denk dat het wel goed is om gewoon alle kanten te benoemen en te bekijken.
De downie is niet altijd het lachebekje, pesten als je een ander uiterlijk hebt, alleen een basisprotese vergoed krijgen, druk ouders, druk maatschappij, enz.

Onali

Iedereen met Downsyndroom heeft meer risico op hartproblemen en dementie.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:24

elnienjo schreef:
ElviraKelan schreef:
[

Maar waarom zou je dat risico nemen? Dat is nu toevallig iets wat de tests wél kunnen uitsluiten.

Waarom zou je het risico nemen om een mensenleven als embryo te vernietigen terwijl het een gelukkig leven binnen zijn niveau kan leiden?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:26

Shadow0 schreef:
germie schreef:

Omdat hier ook gewoon naar gekeken wordt bij normale mensen, als norm van de maatschappij. Dus raar is het niet.
Daarnaast wordt er voor mij bepaald wat mijn gezondheid per gewonnen levensjaar mag kosten als ik ziek word. Als je dat bij gezond geborenen mag afvragen, dan mag dat ook bij iemand die zo geboren is. Dus raar is het niet.
En nee, ik heb er geen antwoord op. Maar ik zie wel dat als ik 3 downies nodig heb om het werk van 1 normaal persoon te doen dat het niet echt efficient en produktief is. En als je overal en nergens mensen wegbezuinigd, hoe eerlijk is het dan om juist deze mensen gesubsidieerd aan het werk te houden?
Ik stel deze vraag even omdat ik dus ook mensen ken die wegbezuinigd zijn en nu geen werk meer kunnen vinden, maar wel willen.
het is een discussie waar je nooit uit gaat komen. Maar ik denk dat het wel goed is om gewoon alle kanten te benoemen en te bekijken.
De downie is niet altijd het lachebekje, pesten als je een ander uiterlijk hebt, alleen een basisprotese vergoed krijgen, druk ouders, druk maatschappij, enz.

Maar is de persoon met het syndroom van down dan minder belangrijk als de persoon die wegbezuinigd wordt?

elnienjo

ElviraKelan schreef:
Waarom zou je het risico nemen om een mensenleven als embryo te vernietigen terwijl het een gelukkig leven binnen zijn niveau kan leiden?

Omdat dat embryo er helemaal niets van merkt als het weggehaald wordt en dan kan je weer een nieuwe poging wagen een gezond kind te verwekken.
Waarom zou je jezelf een bij voorbaat hulpbehoevend kind op de hals willen halen? Het trekt een wissel op je leven, je relatie, eventueel je gezin. Het blijft een zorgenkind in een maatschappij die de zorg steeds verder wegbezuinigt.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 18-07-19 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

De basis in Nederland, is het solidariteitsbeginsel.
Ga eens zoeken wat dit betekent, ...

(Zo is bijvoorbeeld de ziektekostenverzekering opgesteld). Leuk of niet, dit is hoe Nederland het doet.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:27

Onali schreef:
Iedereen met Downsyndroom heeft meer risico op hartproblemen en dementie.

Waarvan de hartproblemen meestal operabel zijn.