Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Niet alleen uit luiheid. Er is nog een generatie die niet overweg kan met internet en dus afhankelijk van hulp bij alle digid zaken. Of mentaal niet voldoende in staat te beseffen wat de consequenties zijn. En dat zijn niet alleen maar mensen die niet toerekeningsvatbaar zijn.
Dat ik het principe fout vind dat je organen gebruikt mogen worden tenzij je actief nee registreert hoort evengoed in deze discussie thuis.
Tanya schreef:Ik ben zeker donor, al sinds ik mij kon registreren!
Als arts ook meerdere malen betrokken geweest bij een donatie procedure en zelfs één keer mee geweest bij een uitname procedure, dat vond ik echt heel bijzonder. Ga er graag met mensen over in discussie en hoop altijd dat ik ze kan laten zien dat die broodje aap verhalen echt onzin zijn.
elnienjo schreef:Hoe ligt eigenlijk het beslissingsrecht als je een wettelijke partner hebt en ouders en die willen beiden iets anders? Wat weegt er dan zwaarder qua familieband?
Sizzle schreef:Een paar pagina‘s terug ging het over de spontaan ademende patient.
Ik denk dat daar een groot begrip gat zit.
Mijn man heeft een aantal jaar met coma patienten gewekt, sommige liggen er al heel lang. Als er dan achteruitgang is dan wordt inderdaad aan de familie gevraagd hoe ze tov donatie staan. Dat is mentaal heel ingrijpend omdat je daarmee indirect zegt: hij gaat dood.
Waarschijnlijk ontstaan daar ook misverstanden omdat zo‘n gesprek vooraf gaat aan de vitale rests. Het is namelijk geen goed idee om het gesprek aan te gaan op het moment dat hij inderdaad niet meer gaat ademen. Sommige patienten gaan iedere keer weer ademen en vallen dan weer terug. Die zijn dus nog niet hersensdood.
Daphara schreef:Tanya schreef:Ik ben zeker donor, al sinds ik mij kon registreren!
Als arts ook meerdere malen betrokken geweest bij een donatie procedure en zelfs één keer mee geweest bij een uitname procedure, dat vond ik echt heel bijzonder. Ga er graag met mensen over in discussie en hoop altijd dat ik ze kan laten zien dat die broodje aap verhalen echt onzin zijn.
Ik heb een hele goede vriend die OK assistent is en ervoor gekozen heeft om juist niet meer bij uitname operaties aanwezig te zijn. Hij heeft er heel wat bijgewoond en kon er niet meer tegen. Mede door zijn ervaringen en verhaal, heb ik mijn keuze een paar jaar terug van JA naar NEE veranderd. Ik vind het jammer dat ervaringen als die van hem veelal afgedaan wordt als “broodje aap” door sommige voorstanders van donatie.
Een uitname operatie begint met een levend lichaam,
De donor wordt vastgebonden aan de operatietafel,
De donor krijgt geen narcose, geen pijnbestrijding toegediend,
Het gezicht van de donor vertrekt regelmatig in een grimas tijdens “de uitname procedure”,
Donoren maken regelmatig (afwerende) bewegingen met hun armen en benen tijdens de procedure, voor zover dat kan, daarom worden ze vastgebonden,
De hartslag en bloeddruk van de donoren schiet omhoog tijdens de uitname procedure,
De procedure eindigt met een dood lichaam.
Daar is niets “broodje aap” aan, maar (goed gedocumenteerde) feiten!
De term hersendood is ook pas bedacht toen er organen nodig waren voor transplantaties, daarvoor bestond het niet. Daarvoor was een persoon pas dood als een hart stopte met kloppen.
Merkwaardig blijft nog steeds dat bij hersendode patiënten die WEL orgaandonor zijn, het tijdstip van sterven wordt ingevuld op het moment dat de diagnose “hersendood” is gedaan, maar bij patiënten die GEEN donor zijn, het moment dat het hart stopt met kloppen als tijdstip van overlijden wordt ingevuld.
Als hersendood echt “dood” is, waarom wordt dan niet bij iedereen het moment van de diagnose als tijdstip van overlijden ingevuld?
Er wordt zo hard geroepen dat hersendood echt dood is, maar voor iemand die geen donor is, blijkt dat toch weer anders te zijn.
Ik vind iemands angsten omschrijven als broodje aap erg respectloos, feit is dat er fouten gemaakt zijn en nog steeds gemaakt worden en als iemand om die reden geen donor wil zijn, dan vind ik dat mensen dat moeten respecteren.
Ik heb respect voor mensen die JA kiezen even als ik respect heb voor diegene die (om wat voor reden dan ook) NEE kiezen. Ook heb ik respect voor mensen die geen keuze willen maken, dat zij daar nu toe “gedwongen” worden vind ik erg jammer.
Daphara schreef:Ik heb een hele goede vriend die OK assistent is en ervoor gekozen heeft om juist niet meer bij uitname operaties aanwezig te zijn. Hij heeft er heel wat bijgewoond en kon er niet meer tegen. Mede door zijn ervaringen en verhaal, heb ik mijn keuze een paar jaar terug van JA naar NEE veranderd. Ik vind het jammer dat ervaringen als die van hem veelal afgedaan wordt als “broodje aap” door sommige voorstanders van donatie.
Een uitname operatie begint met een levend lichaam,
De donor wordt vastgebonden aan de operatietafel,
De donor krijgt geen narcose, geen pijnbestrijding toegediend,
Het gezicht van de donor vertrekt regelmatig in een grimas tijdens “de uitname procedure”,
Donoren maken regelmatig (afwerende) bewegingen met hun armen en benen tijdens de procedure, voor zover dat kan, daarom worden ze vastgebonden,
De hartslag en bloeddruk van de donoren schiet omhoog tijdens de uitname procedure,
De procedure eindigt met een dood lichaam.
Daar is niets “broodje aap” aan, maar (goed gedocumenteerde) feiten!
De term hersendood is ook pas bedacht toen er organen nodig waren voor transplantaties, daarvoor bestond het niet. Daarvoor was een persoon pas dood als een hart stopte met kloppen.
Merkwaardig blijft nog steeds dat bij hersendode patiënten die WEL orgaandonor zijn, het tijdstip van sterven wordt ingevuld op het moment dat de diagnose “hersendood” is gedaan, maar bij patiënten die GEEN donor zijn, het moment dat het hart stopt met kloppen als tijdstip van overlijden wordt ingevuld.
Als hersendood echt “dood” is, waarom wordt dan niet bij iedereen het moment van de diagnose als tijdstip van overlijden ingevuld?
Er wordt zo hard geroepen dat hersendood echt dood is, maar voor iemand die geen donor is, blijkt dat toch weer anders te zijn.
Ik vind iemands angsten omschrijven als broodje aap erg respectloos, feit is dat er fouten gemaakt zijn en nog steeds gemaakt worden en als iemand om die reden geen donor wil zijn, dan vind ik dat mensen dat moeten respecteren.
Ik heb respect voor mensen die JA kiezen even als ik respect heb voor diegene die (om wat voor reden dan ook) NEE kiezen. Ook heb ik respect voor mensen die geen keuze willen maken, dat zij daar nu toe “gedwongen” worden vind ik erg jammer.
Nikass schreef:Sizzle schreef:Een paar pagina‘s terug ging het over de spontaan ademende patient.
Ik denk dat daar een groot begrip gat zit.
Mijn man heeft een aantal jaar met coma patienten gewekt, sommige liggen er al heel lang. Als er dan achteruitgang is dan wordt inderdaad aan de familie gevraagd hoe ze tov donatie staan. Dat is mentaal heel ingrijpend omdat je daarmee indirect zegt: hij gaat dood.
Waarschijnlijk ontstaan daar ook misverstanden omdat zo‘n gesprek vooraf gaat aan de vitale rests. Het is namelijk geen goed idee om het gesprek aan te gaan op het moment dat hij inderdaad niet meer gaat ademen. Sommige patienten gaan iedere keer weer ademen en vallen dan weer terug. Die zijn dus nog niet hersensdood.
De patiënt waar ik over schreef heeft twee dagen op de IC gelegen toen de artsen besloten de behandeling te stoppen. Geen langdurig verhaal dus.
Nikass schreef:Het gaat er niet om of dat op het moment een probleem voor hen is, het gaat erom of je het ethisch verantwoord vindt
Nikass schreef:Dan begrijp ik niet wat je bedoeld met dat er een begrip gat is?