Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:41

Hier valt het tegen. Ik heb wel een halve kuub aan paardenspullen in de woonkamer staan die ik wil verkopen. Een deel staat op marktplaats, maar het gaat niet echt hard. Echter, als ik er niets voor kan krijgen, dan blijft het, want ik vind ook niet dat een ander alles gratis mag hebben. Ik vraag er niet veel voor overigens (15 euro voor een nieuwe jas, helft van nieuwprijs voor onderlegger met kaartjes er nog aan dus echt nieuw, dekens 25% van nieuwprijs soms ook nog nieuw).

Zo ver als jij slijt ik mijn schoenen niet af. Dan krijg ik voetproblemen. Ik heb net een paar schoenen weggedaan die onder de zool nog goed waren, maar binnenin zat er alleen bij de rechtervoet bij de kleine teen een klein gaatje in de voering, niet naar buiten toe, puur binnenin. Maar dat voelde ik, en tja, dan gaan de schoenen weg.
2 paar die ik al een paar jaar niet meer gedragen heb, maar nog vrijwel nieuw waren heb ik bij ons in het dorp verloot op facebook (wij hebben een meeloten/verloten groep). Maar wegens een hielspoor inmiddels wel 7 paar nieuwe schoenen moeten kopen. En zolang ik schoenen pas gaan ze niet weg in principe. Die 2 paar die ik weggedaan heb zijn echt een uitzondering. Ik heb als ze niet te klein worden voor 20 jaar genoeg feitelijk (het is net of voeten toch groter worden als je ouder wordt, waar ik vroeger absoluut in maat 41 kon wil dat nu nooit meer, maar nu is soms zelfs maat 42 al te klein).

Boeken komen er juist meer in mijn huis. En de boeken die ik wil verkopen leveren niets op, dus dan blijven ze maar liggen. Dat is inmiddels ook een stapel van zo'n 100 boeken geworden. Ze vreten niets, dus ik hou ze dan maar, ook al zijn ze dubbel.

En 1 westernzadel staat te koop, maar die wil ook maar niet verkocht raken. Terwijl mijn vraagprijs van 400 euro niet veel is. Er kan best nog wat af, maar kennelijk heeft niemand interesse. Is nog een echt merkzadel met houten boom met rawhide ook. Als het nog op mijn paard zou passen zou ik het nooit weg doen, is echt zo'n mooi en fijn zadel. Maar ja.

Het is net of mensen geen gebruikte paardenspullen meer willen ofzo. Vroeger was ik altijd alles zo kwijt.

Hoe vaak geven jullie spullen weg? Helaas heb ik in het verleden te maken gehad met profiteurs en dan ben ik wel een beetje zo dat ik het dan liever vernietig dan aan een ander geef. Ik heb wel eens wat weggegeven waar echt waarde in zat, puur omdat ik het iemand gunde. Had het zelf niet te koop gehad, maar wist dat er toch wel wat waarde in zat. Nou, vooruit, je hebt weinig te besteden, alsjeblieft. En dan zie je het een dag later op marktplaats staan. Daarvoor geef ik het niet weg.

Dus ontspullen wil ik wel, maar het wil niet echt opschieten met verkoop.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-11-22 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:41

Hier valt het tegen, wel een hoop weg gedaan uit m’n garage en wel iets op Vinted verkocht, maar minimalistisch is het nog niet te noemen

boeflover

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:01

@germie kom je wel eens in Zeeland duiken? In heinkenszand zit een winkel die 2e hands ruitersport artikelen verkoopt tegen een commissie. Opdebok heet het. Soms duurt het lang voor je iets verkoopt maar ik heb nog maar een 3 tal x iets terug gekregen met als mededeling dat er echt geen vraag naar is, en in die tijd is het alvast jou huis/schuur uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:03

boeflover schreef:
@germie kom je wel eens in Zeeland duiken? In heinkenszand zit een winkel die 2e hands ruitersport artikelen verkoopt tegen een commissie. Opdebok heet het. Soms duurt het lang voor je iets verkoopt maar ik heb nog maar een 3 tal x iets terug gekregen met als mededeling dat er echt geen vraag naar is, en in die tijd is het alvast jou huis/schuur uit.

Ik kom daar 1 keer per jaar. Geen idee waar heinkenszand exact ligt. Maar meestal als ik naar Zeeland rij zit de auto overvol met duikmeuk. :+ Dan past er echt niets anders meer bij helaas.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:06

Heb geen moeite met dingen gratis weggeven. Het gaat mij ook vooral om de rust in mijn huis zonder al die spullen. Tweedehands is gewoon weinig waard. Geef veel weg aan de kringloop en denk er daarna gewoon niet meer aan :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:14

denice schreef:
Heb geen moeite met dingen gratis weggeven. Het gaat mij ook vooral om de rust in mijn huis zonder al die spullen. Tweedehands is gewoon weinig waard. Geef veel weg aan de kringloop en denk er daarna gewoon niet meer aan :+

Ik heb daar dan dus wel wat moeite mee, nou ja, vooral als je wat weggeeft waarvan degene aan wie je het geeft zegt heel dankbaar te zijn en een dag later staat het gewoon op marktplaats. Dat vind ik niet kunnen. Bij een kringloop weet je dat het verkocht wordt en dan is het dus een keuze.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:24

Dat lijkt me eerder een incident dan dat dit vaker gebeurt toch?

Zonde dat je er zo over denkt en dat iemand misbruik van je maakt.

Ik heb ook geen zin in dat geleur met die spullen en breng ze vooral uit gemakzucht naar de kringloop. Krijg er daar zelf ook niets voor he.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:09

denice schreef:
Dat lijkt me eerder een incident dan dat dit vaker gebeurt toch?

Zonde dat je er zo over denkt en dat iemand misbruik van je maakt.

Ik heb ook geen zin in dat geleur met die spullen en breng ze vooral uit gemakzucht naar de kringloop. Krijg er daar zelf ook niets voor he.

Nou inderdaad :=. Mijns inziens gaat minimalisme ook gepaard met op z’n minst énige waardering voor de aarde en grondstoffen, en een “ik vernietig het liever dan dat ik het weggeef” staat daar wel héél haaks op. Als je de waarde in geld vertegenwoordigd wilt zien, had je het niet moeten kopen.

Enfin, ik heb de vensterbanken en lage oppervlaktes tegenwoordig nagenoeg leeg, met dank aan een ondernemende baby. Schoonmaken is in een oogwenk gepiept, ideaal. En het staat heel rustig, ik vind het wel lekker zo!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:09

Ik heb de afgelopen tijd wat meubels verkocht, even wennen dat het huis er leger uitziet, maar ik wil het wel zo proberen te houden.
Marktplaats is weer gevuld en ik probeer geen nieuwe materialen te kopen voor kerstdecoraties. Ik hou het al 4 weken vol *\o/* .

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:49

Ik ben vorige week gestopt met de paarden hobby en ik heb alles weg gegeven, inclusief de paarden. Iemand heeft drie aanhangers paarden spulletjes opgehaald, heerlijk, ik heb er geen omkijken naar en anders was ik maanden aan het verkopen geweest, teveel werk en teveel zorg.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:29

Zo das nog eens opruimen Maras!

Wat een bofkont is diegene :o

Hier bezig met de andere bovenverdieping gezien daar kantoor moet komen.
Resultaat van 1,5 uur opruimen.

Dit staat al klaar voor de kringloop. En we zijn nog lang niet klaar.

Afbeelding

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:03

Ik kwam afgelopen week deze tekst tegen, maakt het voor mij een stuk makkelijker als ik dit in gedachte hou.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:06

Ik heb net 4 borrelglaasjes in een doos gedaan, gaan ook weg. Het is niet veel, maar ik moet gewoon mijn glazen uitzoeken en wat moet ik eigenlijk met een servies? Ik drink nooit koffie, dus moet ik dan koffiekopjes en schotels bewaren? Koffie smaakt ook in een mok hoor. (als mensen het al krijgen bij mij, want ik vind steeds mijn koffie terug vol schimmel en over de datum dat ik het toch niet meer voor kan zetten).
En wat moet ik met gebakschaaltjes? Ik eet gebak altijd van ontbijtbordjes. Wegdoen of toch maar bewaren? Ze zijn al 12 jaar niet van hun plek geweest.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:33

Ik heb zelf alleen maar de kopjes/mokken bewaard die we zelf gebruiken. Wel genoeg bewaard voor als er bezoek is/verjaardag gevierd wordt.
En als je de gebaksbordjes al zolang niet gebruikt hebt, dan mogen ze denk ik wel weg.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:26

Precies, ik heb ook echt niets teveel en als er echt nood is dan haal ik wel papieren bordjes of leen het van de buren.

Ik word dus zo gelukkig van lege kasten :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 09:10

denice schreef:
Precies, ik heb ook echt niets teveel en als er echt nood is dan haal ik wel papieren bordjes of leen het van de buren.

Mijn kast met glaswerk puilt uit en dat irriteert me. Eigenlijk al wel 2 jaar. Af en toe doe ik wel iets weg, maar de kast blijft overvol.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:44

Wat let je om rigoreuzer weg te doen? Ben altijd stiekem benieuwd naar de reden van houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:57

germie schreef:
denice schreef:

Mijn kast met glaswerk puilt uit en dat irriteert me. Eigenlijk al wel 2 jaar. Af en toe doe ik wel iets weg, maar de kast blijft overvol.

Haal een leeg doosje bij de supermarkt, haal eerst alles uit die kast wat je wel gebruikt (als in laatste 5x afgewassen) en vul doosje met de rest. Doosje ergens uit de weg zetten, datum ingepakt er op, zodat je weet hoe lang het er al staat en later over beslissen als je het duidelijk echt niet nodig hebt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:41

Klopt, ik doe heel veel spul zo toch nog weg uiteindelijk, ookal dacht ik eerst dat ik het moest houden.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:54

Ik heb deze week 6 creme brulee schaaltjes weggezet voor de kringloop. Ik houd van servies, vooral van schaaltjes (maar zeker 90% van mijn servies gebruik ik zeer vaak). Deze had ik precies 1 jaar geleden gekocht om creme brulee voor het familiekerstdiner in te kunnen maken. Vorig jaar deed ik het familiekerstdiner en dat heeft me zoveel stress opgeleverd dat ik daarna direct een negen maanden durende depressie kreeg (of anders was het kerstdiner het laatste zetje). Ik heb er trouwens nooit creme brulee in gemaakt, ik stortte toen al zodanig in dat mijn moeder het dessert heeft meegenomen.
Ik besefte me deze week dat ik bijna een flashback krijg als ik die schaaltjes zie en dat ik er nooit met een goed gevoel een dessert in zal kunnen bereiden. Dus die schaaltjes gaan samen met wat andere zaken het huis uit. Misschien kan ik zelf vanmiddag nog naar de kringloop fietsen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:16

Ik heb nu een doos glaswerk staan wat weggaat. Maar twijfel nog over het servies (gekregen 14 jaar terug en echt nooit gebruikt).

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:16

Ik ben hier in mijn hoofd wel mee bezig maar in de praktijk is het nog wel een ding.

Een vriendin van mij heeft vorig jaar een methode toegepast die me wel aanspreekt. Een maand lang elke dag spullen weggooien / weggeven en dan op de eerste van de maand 1 ding, op de tweede dag van de maand 2 dingen, op de 15e 15 dingen etc.
Zou dit wel als een challenge willen proberen.

Verder moet ik de docu nog gaan kijken, het zal zeker helpen om te gaan ontspullen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:17

Voel je je inmiddels wel weer helemaal beter?

Heel goed dat je het wegdoet, de schaaltjes staan gewoon symbool voor een rottijd.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:17

germie schreef:
Ik heb nu een doos glaswerk staan wat weggaat. Maar twijfel nog over het servies (gekregen 14 jaar terug en echt nooit gebruikt).

Vind gekregen dingen ook lastig weg doen, zit vaak emotionele waarde aan vast. Maar ja, je moet er wel voor "zorgen".

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:18

Gaby schreef:
Ik heb deze week 6 creme brulee schaaltjes weggezet voor de kringloop. Ik houd van servies, vooral van schaaltjes (maar zeker 90% van mijn servies gebruik ik zeer vaak). Deze had ik precies 1 jaar geleden gekocht om creme brulee voor het familiekerstdiner in te kunnen maken. Vorig jaar deed ik het familiekerstdiner en dat heeft me zoveel stress opgeleverd dat ik daarna direct een negen maanden durende depressie kreeg (of anders was het kerstdiner het laatste zetje). Ik heb er trouwens nooit creme brulee in gemaakt, ik stortte toen al zodanig in dat mijn moeder het dessert heeft meegenomen.
Ik besefte me deze week dat ik bijna een flashback krijg als ik die schaaltjes zie en dat ik er nooit met een goed gevoel een dessert in zal kunnen bereiden. Dus die schaaltjes gaan samen met wat andere zaken het huis uit. Misschien kan ik zelf vanmiddag nog naar de kringloop fietsen.

Ja weg ermee, zeker als je er nog steeds een naar gevoel van krijgt.