Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:14

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:27

Zo, en dan nu alle gekheid op een stokje. Ik heb een serieus dilemma. Puberteitsremmers versus borstverwijdering.

Mijn focus lag in het begin zeker op de puberteitsremmers. Immers, bij een toch al late puberteit en beperkte borstgroei, kun je met remmers de groei misschien wel helemaal tegen houden en zo voorkomen dat er later een borstamputatie moet plaatsvinden.

Zo'n borstamputatie laat namelijk littekens achter en iedere operatie heeft op zichzelf risico's. Maar ik heb me even verdiept in die puberteitsremmers. Ik heb inmiddels geleerd om niet al te diep te graven op het internet want wat je daar ook opzoekt, op het laatst ga je overal binnen 24 uur aan dood. Ik beperk me dus tot de informatie die ik kan vinden op officiële info pagina's in de hits zonder te scrollen.

Maar ook dan loop ik niet bepaalt warm voor die puberteitsremmers. Bij het woord botontkalking (of eigenlijk het niet voldoende aanmaken van botstructuur - kalk dus - door die puberteitsremmers) gaan er bij mij wel een paar rode vlaggen wapperen. Ik ben een vrouw van bijna middelbare leeftijd (10% liegen mocht) en mijn moeder leeft nog en mijn oma is 96 geworden. Ik maak botontkalking en de gevolgen daarvan van dichtbij mee.

Maar er zijn leefregels! 2 glazen melk per dag. ......………….. :wow: nog een keer lezen, ja het staat er echt. 2 glazen melk of melkproducten per dag. En dat terwijl inmiddels vast is komen te staan dat het drinken van melk geen invloed heeft op de aanmaak of het behoud van kalk in botten!! En deze informatie komt van een website van een gerenommeerd ziekenhuis. I am confused now..... 8)7

Ik houd niet van operaties en al helemaal niet van littekens, zeker niet op mijn mooie mooie kind. Ik houd niet van de gevolgen van zwakke botten, voor de rest van je leven, en al helemaal niet voor mijn lieve kind. Ik hou van mijn kind en dit is kiezen uit twee kwaden.

Misschien heb ik meer aan ervaringen van ervaringsdeskundigen. Jullie - out there - die al remmers hebben gehad of operaties of allebei. Hoe was het voor jullie? Hoe is het nu? Voors? Tegens? Help me out here. Y;(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:32

Geen ervaring, maar sporten wordt over het algemeen wel geadviseerd als een van de betere bronnen van stevige botten!
En dat hoeft niet super intensief te zijn, dagelijks fietsen naar school of een halfuurtje lekker wandelen 's avonds helpt al enorm.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:33

Je krijgt er geen zwakke botten van, de botrijping stopt omdat de hormonen worden stil gelegd. Je mag ook kalk tabletten nemen, er is verder niks aand de hand. Je krijgt ze zowiezo maar 6 maanden tot een jaar(behalve als je jonger bent dan 16, ben je bijv. 12 dan moet je er tot je 16de aan ongeveer). De littekens vallen best mee qua grootte, ja het valt op maar over tijd worden ze zoals elk litteken ook minder opvallend. Ik zit nu aan de puberteitsremmers dus als je vragen hebt: go ahead ♡

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:38

Julhan99, het enige wat ik kan zeggen: het is je kind die de gevolgen - welke dan ook - moet dragen. En dat geeft wat mij betreft ook het recht op de doorslaggevende stem. Heb vertrouwen dat je kind sterk genoeg is om die afweging zelf en geinformeerd kan maken en daarna in staat is om te dragen wat er aan vast zit.

Weet je? Die vraag heeft mijn moeder namelijk wel gesteld rondom paardrijden. Zeker als ik eraf gevallen was met letsel. Waarom doe je dat, moet je dat als ouder wel toestaan? Het is een gevaarlijke sport. Maar ik heb zelf nooit problemen gehad met de gevolgen omdat ik altijd voor mijzelf heel duidelijk weet waarom ik het het risico waard vind.

(En dealen met stress en ongelukkig zijn heeft ook een enorme negatieve impact op iemands gezondheid.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:04

Botdichtheid kan met een Dexa-scan gemeten worden. Jouw kuiken zou voordat hij aan de remmers begint een dexa kunnen laten doen, en tijdens/na de remmers opnieuw. Is de botdichtheid dan aan de lage kant, dan is het misschien een optie om een tijdje bisfosfanaten te gebruiken. Die verleggen de balans tussen botafbraak en botopbouw, zodat je netto opbouw krijgt. Kortom, tegen botontkalking/lage botdichtheid zijn medicijnen te krijgen.

Een goeie botdichtheid kan je idd door sporten bevorderen, maar dan vooral sporten met onverwachte impact/bewegingen. Squash bijvoorbeeld. Steady beweging went je lichaam aan, daar kun je wel wát mee, maar wil je echt meer opbouw dan moet je je lichaam 'pesten' en belasten op een manier die het lichaam niet al gewend is.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:12

Ik heb geen remmers gehad, en wat zou ik dat wél graag gehad hebben. Niet die enorme littekens, maar nog veel meer, niet die ronde kont/heupen/bovenbenen. Daar zou ik graag het risico op botontkalking voor over hebben.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:06

Ik lurk hier vanaf post 1 al stiekem mee en zal toch eens onder die meeleessteen vandaan kruipen. De berg aan informatie die hier verzameld wordt is naar mijn idee best fantastisch en de manier waarop eigenlijk ook (namelijk zonder elkaar de hersens in te slaan) (oftewel, heel goed initiatief, dit topic) dus misschien dat ik daar ook nog een nuttige bijdrage aan kan leveren.

Ik ben vorige week doorverwezen door mijn huisarts (daarvoor heb ik twee jaar tegen dat gesprek opgehikt, wat vervolgens in 10 minuten gebeurd en geregeld was :') ), en heb ik mijn moeder ingelicht. Nu mag ik dus wachten tot ik die wachttijd door ben, die gelukkig "maar" 15 weken is in tegenstelling tot de wachtlijst van 2 jaar bij de vu. Eigenlijk ben ik helemaal niet zeker van "wat" ik ben, echter kom ik er zelf niet uit. Ik hang dus een beetje tussen man en vrouw in (maar ben niet van plan om dat zo te houden, gezien ik knettergek wordt van mezelf en volgens mij een hele hoop andere mensen ook. Nogmaals sorry aan alle weerwolvende bokkers die de kluts kwijt raakten omdat ik niet wilde vertellen hoe en wat :P ) 90% van mijn vrienden en kennissen weet ook nergens van omdat ik zelf ook nergens zeker van ben.

Verder heb ik een vriend die Ontzettend Hetero is en nu dus plotseling misschien een vriend blijkt te hebben in plaats van een vriendin. Ik heb gemerkt dat er niet heel veel te vinden is over het 'relatie'stukje van transgender-zijn, dus eventueel kan ik ook wel wat neertypen over hoe dat hier gaat.

Wat betreft de puberteitsremmers: Ik heb het geluk vrij androgyn gebouwd te zijn, waardoor ik ook zo wel voor een (twaalfjarige) jongen door kan gaan als ik een beetje mijn best doe en vooral mijn mond niet open doe zodat niemand hoort hoe hoog mijn stem is.
Als dat niet zo zou zijn zou ik eerlijk gezegd niet weten wat ik met mezelf aan zou moeten... Die stukjes aan mij die wel vrouwelijk zijn vind ik op zijn zachtst gezegd niet zo leuk en als daar meer van zou zijn en ik dat niet voor mezelf en anderen zou kunnen verbergen kan ik me dus redelijk voorstellen hoe ik me daarbij zou voelen. Als ik de keuze zou krijgen tussen pubertijdsremmers en binnen korte tijd waarschijnlijk er veel vrouwelijker uit gaan zien zou ik het wel weten, dan zou ik alle eventuele bijwerkingen wel voor lief nemen. (puur hypotetisch dan, ik ben nu 19 en dus als het goed is redelijk door die pubertijd heen)

Verder wat Julius zegt, hormonen (en pubertijdsremmers, dus het wegblijven van die hormonen) hebben invloed op veel meer dan alleen borstgroei, en lang niet alles is onomkeerbaar. En voor mentaal welzijn is ook wat te zeggen, naast fysiek.

De vrouw in het filmpje dat bovenaan de pagina staat heeft trouwens ook een blog: http://www.rainbowinmysky.nl/
Misschien ook waardevol voor Julhan :)

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 01:11

*onomkeerbaar = omkeerbaar

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:44

Ik lees ook al een tijdje mee maar wil nog een keer zeggen dat ik dit een fijn topic vind.
Ik hoop dat degenen die dit zelf ervaren of een persoon die heel dichtbij staat dat het steun geeft om hier elkaars ervaringen te lezen en er (meer) open over te kunnen praten.

@Roodvos: +:)+ stoer dat je je verhaal hier neerzet. En jij hoeft echt geen sorry te zeggen. Verwarring zou er ook moeten mogen ook zijn, en als we met z'n allen leren om juist bv de verwarring te benoemen zonder dat raar of eng te vinden kunnen we al zoveel leren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:42

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:58

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:01

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:28

@Roodvos, waar ben jij aangemeld? Het is nogal een verschil, 15 weken of 2 jaar....

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:06

Stepwork :) Ik had je er ook een pbtje over gestuurd een tijdje terug, weet niet of je die gelezen hebt? (heb er geen antwoord op gekregen iig)

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:42

behalve moeder van een transjongen, was ik ook nog Bokt-maagd :D . Even uitvogelen waar ik die kan vinden...kom er op terug :j

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:52

Shadow0 schreef:
Julhan99, het enige wat ik kan zeggen: het is je kind die de gevolgen - welke dan ook - moet dragen. En dat geeft wat mij betreft ook het recht op de doorslaggevende stem. Heb vertrouwen dat je kind sterk genoeg is om die afweging zelf en geinformeerd kan maken en daarna in staat is om te dragen wat er aan vast zit.

(En dealen met stress en ongelukkig zijn heeft ook een enorme negatieve impact op iemands gezondheid.)

Daar maak je dan toch een denkfout wat mij betreft. Een kind is niet voor niks "minderjarig". Dat is niet omdat er een aantal volwassenen een flinke kudde wilde hebben waarover zij de baas kunnen spelen maar omdat je tot een bepaalde leeftijd gewoon niet het vermogen hebt om de gevolgen van beslissingen op lange termijn te overzien.

Tot op volwassen leeftijd (en in Nederland is dat 18) heb ik dus de doorslaggevende stem. Al is het maar officieel. En omdat ik de mening en de wensen van mijn kind bijzonder serieus neem, verdiep ik mij zoveel als ik kan in de materie. Ik doe een poging hem daarmee goed te informeren en samen in overleg te komen tot een afgewogen beslissing die vooral tegemoet komt aan zijn wensen en verwachtingen.

En nee, mijn kind is niet de enige die de gevolgen draagt. Wij zijn een gezin en daarmee dragen wij allemaal een stukje, ieder naar zijn vermogen. Wij voelen niet wat hij voelt, maar leven ons in en voelen daarmee wat wij voelen.

Ik weet niet voor wie de opmerking dealen met stress en ongelukkig zijn...bedoeld was maar voor iedereen binnen ons gezin geldt dat we moeten dealen met stress. Dit proces is namelijk op heel veel vlakken stressvol en ik probeer zo veel als mogelijk die stress weg te nemen. Ik denk dat de route die wij gekozen hebben als gezin juist voorkomen heeft dat er iemand ongelukkig blijft. Er bestaat niet zoiets als altijd gelukkig zijn en ook niet van altijd ongelukkig zijn. Verdriet, stress, ongeluk horen net zo goed bij dit proces als geluk, blijdschap en lol. Het hoort bij het leven, sowieso...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:00

Mooie ware woorden Julhan99.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:24

julhan99 schreef:
Daar maak je dan toch een denkfout wat mij betreft. Een kind is niet voor niks "minderjarig". Dat is niet omdat er een aantal volwassenen een flinke kudde wilde hebben waarover zij de baas kunnen spelen maar omdat je tot een bepaalde leeftijd gewoon niet het vermogen hebt om de gevolgen van beslissingen op lange termijn te overzien.

Dat is in zekere zin waar, maar als je een kind goed ondersteuning biedt, dan zijn kinderen heel vaak in staat om prima duidelijk te maken wat ze willen en dat ze de consequenties kunnen dragen.

Citaat:
Tot op volwassen leeftijd (en in Nederland is dat 18) heb ik dus de doorslaggevende stem.

Bij medische beslissingen is het 16.

Citaat:
Ik weet niet voor wie de opmerking dealen met stress en ongelukkig zijn...bedoeld was maar voor iedereen binnen ons gezin geldt dat we moeten dealen met stress.

Het was bedoeld om aan te duiden dat de beslissing om niets te doen kan leiden (hoeft niet, maar kan) tot zoveel zelfhaat / machteloosheid dat dat ook impact kan hebben. Van depressie en zelfbeschadiging naar een immuunsysteem dat ontregeld raakt. Dit zijn geen keuzes waar de nietsdoen de veilige optie is. Elke optie heeft reele risico's voor de toekomstige gezondheid van je zoon.
Dat wilde ik ermee zeggen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:39

Ik heb geen ervaring met puberteitsremmers maar kan wel een recente ervaring delen mbt botontkalking.

Als vrouw van een zekere leeftijd werd mij bij behandeling van een botbreuk in het universitaire ziekenhuis aangeraden om een osteoporose-onderzoek te laten doen. Dat onderzoek bestond uit röntgenfoto's van de ruggengraat en een DEXA-scan, waarmee de botdichtheid wordt gemeten. Daarnaast werd een voedingsadvies verstrekt, wat grofweg inhoudt dat je ongeveer 4 porties voedsel met calcium per dag moet eten om je skelet te voorzien van bouwstoffen. Die porties hoeven gelukkig niet allemaal te bestaan uit melk (zo niet handig als lactose-intolerante) maar kunnen bestaan uit melkproducten, waaronder kaas, groene groenten, vis en noten. Daarnaast of (deels) in plaats daarvan kan je ook met een supplement aan de gang.

Ik vind de opmerking die julius_juut maakt daarbij wel van belang: als die puberteitsremmers ook voorkomen dat kuiken vrouwelijke rondingen ontwikkelt zou dat mijns inziens een grote plus zijn.

Ik ben met je eens dat je als ouder(s) van een 12-jarig kuiken zo goed mogelijk geïnformeerd moet zijn voordat je een weloverwogen beslissing neemt met en voor je kind.

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:03

Tot nu toe verkiest hij zelf (en ik ook trouwens) het uitblijven van rondingen en dus de puberteitsremmers boven operatie. Zeker als ik zo lees dat er heel veel door ons zelf gedaan kan worden om botontkalking tegen te gaan. Vooral het pieksporten vindt ie zeker geen probleem.

Overigens ben ik ook een vrouw van (bijna) middelbare leeftijd, dus ook voor mij zijn dit handige tips. Gelukkig staan groenten, noten en vis al op ons dieet (getrouwd met een boer dus ja....) en wat betreft het pieksporten: mijn kuiken riep vanmorgen tegen mij: "the stairs are your best friend twice a day from now on woman! - run -!!" Jullie snappen het al, hij mag niet meer meelezen....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:07

Kuiken is bijdehand genoeg voor zijn schoenmaat :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:11

_O-
Citaat:
Jullie snappen het al, hij mag niet meer meelezen...
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-08-18 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:15

Ik ben een stille meelezer, maar wat vind ik dit een geweldig mooi topic!
Niet alleen door de inbreng van TS zelf, maar ook de inbreng van julhan99 is interessant, en natuurlijk de opmerkingen en vragen van andere bokkers :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 01:59

Wat kort want ik zit op de telefoon, maar de kwestie puberteitsremmers vs. operatie is wat mij betreft een makkelijke keuze. De nadelen van puberteidsremmers wegen niet op tegen de jarenlange dysforie, het proces van de operatie én de permanente effecten van de puberteit die wellicht niet omkeerbaar zijn, waardoor je kind minder kans heeft door het leven te kunnen gaan zonder zichtbaar trans te zijn, met al het gevaar wat daar bij komt kijken. En puberteidsremmers zijn tijdelijk: op den duur zullen die hormonen vervangen worden door testosteron en begint de pubertijd alsnog. Maar je bespaart je kind wel een hoop leed, zowel fysiek als mentaal. De last van dysforie beïnvloedt een trans kind enorm in de ontwikkeling, het niet kunnen houden van je lichaam, van wie je (aan het worden) bent. Het imperfecte alternatief dat de meeste trans mannen voor de operatie gebruiken is het binden van de borstkas, en dat brengt óók gezondheidrisico’s met zich mee.

Dat alles vooral om te zeggen: zie de keuze niet als puberteidsremmers vs operatie, maar kijk er holistisch naar. 12 is jong, maar het is wel zijn leven, en deze keuze zal impact hebben op hem tot lang nadat het jullie direct beïnvloedt!

En aangezien dat allemaal serieus en eng klinkt: trans zijn is ook heel leuk! Het is een enorme verrijking van mijn leven en ik zou niet zonder mijn trans family willen zijn. Het wordt maar al te vaak als een soort tragedie weergegeven maar dat is een te simpele versie van een complex en prachtig verhaal :D