postnatale depressie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:08

grijs_wolkje schreef:
Bedankt toverbal, ik ga eens kijken naar valdispert nacht. De opstart kan inderdaad moeilijk zijn heb ik gehoord, nu weet ik niet hoe dat zit met de lage dosering van 5mg.. begon jij meteen met 20?

Mijn moeder gebruikt 40mg per dag, maar ze heeft géén depressie zegt ze. Alleen als ze 20mg per dag neemt ja, dan wel. :+ weet niet goed hoe ik daarover denk :') ik heb trouwens niet eens plek in mijn hoofd om daarover na te denken

Ik ben begonnen met 10 mg en vrij snel naar 20 mg.

Mungbean

Re: postnatale depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:43

Ik zou niet naast deze medicatie ook nog met zelfmedicatie als valdispert gaan experimenteren hoor. Je weet nooit wat de wisselwerking is.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 18:17

Ik wil eigenlijk die slaappillen niet nemen. De citalopram kan ook vermoeidheid veroorzaken dus misschien slaap ik prima met een melatonine. Slaappillen en melatonine samen zal ik nooit doen, stel dat ik zo knock out ben dat ik baby niet hoor! Dat kan niet

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:21

grijs_wolkje schreef:
Ik wil eigenlijk die slaappillen niet nemen. De citalopram kan ook vermoeidheid veroorzaken dus misschien slaap ik prima met een melatonine. Slaappillen en melatonine samen zal ik nooit doen, stel dat ik zo knock out ben dat ik baby niet hoor! Dat kan niet

Ik zou vanavond gewoon kijken. Kan je slapen prima, lukt het niet dan kan je altijd nog een temazepam nemen. Enne je man is er ook nog. Dan gaat hij er uit. Jij moet nu je rust pakken en herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:22

Met Temazepam en Zopiclonen etc moet je ook opletten, ik werd er snachts helemaal niet goed wakker van. Heel suf etc, waardoor ik dus niet goed voor de kleine kon zorgen. Dat moest mijn man doen. Ben onder invloed van Zopiclon ook van de trap gestuitert en in het gips belandt.

Ik zou als je de Temazepam gaat gebruiken zorgen dat er snachts iemand op kan vangen qua zorg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:29

grijs_wolkje schreef:

Maar je sliep toch goed zei je gisteren? Waarom zijn die pillen dan nodig?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:13

Hier werkt Temazepam niet zo drastisch als de overige ervaringen hier hoor. Laat je er niet door afschrikken. Temazepam is meer om in slaap te komen, geen doorslaper. Succes met het opstarten. Ik gebruik dan wel seroxat dus weet niet wat de bijwerkingen van jouw pillen zijn. Maar de bijwerkingen zijn rot en worden als het goed is na een week of 2 minder. Hopelijk voel je je dan stabieler.

Fijn dat je zo'n goed gesprek hebt gehad met zijn dochters. Als die band beter is geeft dat ook weer wat rust binnen het gezin.

Overigens een fijne link over medicatie en zwangerschap en borstvoeding: http://www.poppoli.nl/medicatie/

Heel de wereld is in rep en roer over anti depressiva en zwangerschap. Maar de bijwerkingen en gevolgen van SSRI's op een foeteus zijn nihil.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 21:25

Cayenne, meestal slaap ik prima alleen neemt het inslapen 50% van de tijd 2-4 uur in beslag. Ik zal zo'n slaappil ook alleen nemen als het echt niet wil lukken, wil er niet afhankelijk van worden. Als ik eenmaal slaap, slaap ik wel goed door gelukkig!

Mijn man kan er zeker uit, Alleen hoeft dat niet want ze slaapt van 22:30 / 23:00 tot 6:00 door. Hij gaat om 6 uur de deur uit dus moet ik de eerste fles natuurlijk doen. Ik kan wel vragen of hij doordeweeks ook de laatste fles kan geven zodat ik echt goed kan slapen. Voordat baby er was maakte ik standaard nachten van 9-10 uur. Dat zijn er nu 6, dus dat is wel even anders een logisch natuurlijk.

Vandaag liepen haar voedingen uit en krijgt ze de laatste fles om middernacht. Dan zet ik mijn wekker, lig nu al lekker in bed en ga zo slapen. Meestal is het inslapen om half één ook niet zo'n probleem

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:37

Dan zou ik voorlopig vragen of je man deze laatste voeding wil doen. Dan kan jij goed slapen en er op tijd uit.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 06:57

Quera, ga ik doen! Het maakt voor baby niet uit of ze om 22:00 de laatste fles drinkt of om 00:00, om half zes-zes uur gaan de oogjes toch open.

Vandaag heb ik het anders gedaan, baby kwam om half zes, heb haar een halve voeding gegeven en terug in bed gelegd, normaal ging ik dan zelf ook nog terug om haar vervolgens om 7 uur-half acht weer te wekken. Maar om zelf nou een half uurtje te kunnen slapen en weer wakker te moeten worden.. mehh. Dus ben ik gaan douchen, ga nu koffie drinken en ontbijten, als dat gedaan is ga ik kleintje wakker maken en haar grote ochtend smile in ontvangst nemen!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:47

Je man moet werken toch? Dan zou ik zelf toch gewoon die laatste fles doen
Wel zo eerlijk, draait nu allemaal erg om jou maar vergeet niet dat dit voor je man erg vervelend is allemaal

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:54

tokedri schreef:
Wel zo eerlijk, draait nu allemaal erg om jou maar vergeet niet dat dit voor je man erg vervelend is allemaal

Haar man heeft geen postnatale depressie. TS wel. En die heeft echt rust nodig om te kunnen herstellen. Vergeet niet dat ts de hele dag al zorgt voor de baby. En er in de ochtend vroeg uit gaat om te zorgen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:54

grijs_wolkje schreef:
Quera, ga ik doen! Het maakt voor baby niet uit of ze om 22:00 de laatste fles drinkt of om 00:00, om half zes-zes uur gaan de oogjes toch open.

Vandaag heb ik het anders gedaan, baby kwam om half zes, heb haar een halve voeding gegeven en terug in bed gelegd, normaal ging ik dan zelf ook nog terug om haar vervolgens om 7 uur-half acht weer te wekken. Maar om zelf nou een half uurtje te kunnen slapen en weer wakker te moeten worden.. mehh. Dus ben ik gaan douchen, ga nu koffie drinken en ontbijten, als dat gedaan is ga ik kleintje wakker maken en haar grote ochtend smile in ontvangst nemen!

Slim dan kan je zelf even rustig wakker worden.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:55

tokedri schreef:

En dit is dus wat mensen zeggen/denken die niet weten wat een depressie inhoudt.. Ik bedoel het niet kwaad maar het schiet bij mij wel even verkeerd. Mijn man heeft nu enorm veel te dragen tijdens mijn depressie. Dit geeft mij een enorm schuldgevoel en maakt de situatie voor mij niet beter. Maar mijn man begrijpt het wel. En probeert op iedere mogelijke manier mij te ontlasten. Want zelfs alledaagse dingen kunnen net weer even te veel zijn en weer slechte buien triggeren. Hij doet het met liefde, het zijn ook zijn kinderen en die zorg mag je best samen dragen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:58

Denk dat tokedri ook wel bezorgd is dat het voor haar man ook te veel kan worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:00

tokedri schreef:

TS moet toch ook de hele dag keihard werken :?
Snap nooit waarom de vrouw alles moet doen omdat de man moet werken.
Werken is relaxter dan de hele dag met een baby thuis :=

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 09:31

Eens met verootjoo, de hele dag voor baby zorgen is ook een fulltime job, zelfs meer dan dat. Mijn man ziet de kleine 2 uurtjes per dag en slaapt nooit eerder dan dat ik klaar ben met de laatste fles. Ik zei in het begin ook dat ik de nachten ook gewoon zou doen zodat hij aan zijn rust komt, maar de situatie is veranderd. Voor hem is er niets veranderd qua dagritme, voor mij wel, en heb er nog een depressie bij ook. Hij zal me met liefde helpen en haar om 22 uur de laatste fles willen geven. In ons huwelijk zijn er geen problemen van mij of van hem, ze zijn van ons sámen. We kijken ook altijd wat de ander kan doen om tot oplossing te komen of om te helpen

Tokedori- het draait nu inderdaad om mij, omdat ik nu prioriteit heb. Als ik crash, het niet trek, eraan onderdoor ga, dán hebben we pas een probleem! Er is hier niemand die baby over kan nemen, hij kan niet thuis blijven. Dus ja, ik ben voor nu het belangrijkste en dat zegt mijn man ook. Dat wil niet zeggen dat ik hem vergeet, iedere dag zorg ik voor een knuffel/kus moment, we lachen nog samen en maken plannen om dingen samen te doen. Ik geef hem nog steeds complimenten over hoe hij het doet en dat hij er goed uitziet. Doet een mens altijd goed :)

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:22

dromertje2 schreef:
Denk dat tokedri ook wel bezorgd is dat het voor haar man ook te veel kan worden.

Dat bedoel ik inderdaad. En je hebt hem wel nodig

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:26

Dan kan haar man dat toch aangeven? Een kindje krijgen is sowieso heftig. Maar met een pd helemaal.
Zoals ts zegt ze hebben samen dit probleem. Het is dus niet alleen aan ts om dit op te lossen maar samen.
Man werkt dus zal in de avonden ts moeten helpen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:45

Sizzle schreef:
Ik zou niet naast deze medicatie ook nog met zelfmedicatie als valdispert gaan experimenteren hoor. Je weet nooit wat de wisselwerking is.

De citalopram en Valdispert mag je samen gebruiken.
Ik gebruik dit zelf en heb navraag gedaan bij de apotheek.

Ik zou het niet gebruiken met de Temazepam, want dan wordt het dubbel op, maar dit was ook niet de bedoeling van de TS.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 20:39

:o?
Ik weet niet wanneer er iets te merken valt van die medicatie? Ik merk nog niets in ieder geval, heb ze nu 2 dagen ingenomen

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:48

Ts dit kan wel een tijdje duren hoor -O- toch wel een paar weken

Ik heb vroeger ook de temazepam gehad en het is idd voor het inslapen bin mij ook alleen moeite met inslapen doordat ik erg maal. Maar zelfs toen mijn merrie moest bevallen en alarm om had werd ik nog wakker van het trillen van m’n telefoon op m’n nachtkastje.

Wel fijn om te lezen dat je geniet van je meisje

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:54

Heftig hoor aan de medicijnen.
Had je het idee dat het ieder uur geen leven meer was dat je nu toch medicijnen probeert?

Fijn dat de ggz nu is opgestart!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:07

Heftig?! Had je dat ook getikt als het om medicijnen voor haar bloeddruk of diabetes zou gaan?

Ik vind het een hele goede stap en vind dat ts erg dapper met haar emoties aan de slag gaat. En daarbij ook een taboe bespreekbaar maakt, namelijk dat de roze wolk ook best eens zwart is. Ik hoop voor je dat je je snel beter in je vel voelt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:09

Viennanova schreef:
Heftig?! Had je dat ook getikt als het om medicijnen voor haar bloeddruk of diabetes zou gaan?

Ik vind het een hele goede stap en vind dat ts erg dapper met haar emoties aan de slag gaat. En daarbij ook een taboe bespreekbaar maakt, namelijk dat de roze wolk ook best eens zwart is. Ik hoop voor je dat je je snel beter in je vel voelt!

Ja dan had ik dat ook gezegd. Voor het grootste deel zijn bloeddruk en sommige vormen van diabetes goed te verbeteren met een dieet, afvallen en supplementen.