Bokkers op het autistisch spectrum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mendel

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:46

Ik zou, met de kennis van nu, heel graag de laatste 10 jaar over doen. En meteen de juiste studie kiezen. Maar goed. Het zij zo.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:53

De Jongeman zit nog maar in groep 6, dus we hebben nog even te gaan voor we überhaupt aan voortgezet onderwijs gaan denken. Maar naast zijn autisme lijkt hij ook gruwelijk veel op zijn vader := en die heeft 7 jaar over de Havo gedaan := en is daarna in dienst gegaan en aan het werk.

Naast het autistisch zijn en dus (in zíjn geval) moeite hebben met plannen ~ hoewel hij nu natuurlijk nog heel jong is, maar het is een bekend fysiologisch feit dat puberbreinen o.a. niet kunnen plannen, kan hij ook slecht tegen veel "druk".
Dingen kunnen hem al gauw te veel worden: te lang in een grote groep mensen, te lang/te veel/te moeilijk werk moeten doen, überhaupt iets "moeten" al dan niet op een bepaalde manier.
Duss...ik kijk met vreugde uit naar zijn verdere schoolcarrière :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:26

Mendel schreef:
Ik zou, met de kennis van nu, heel graag de laatste 10 jaar over doen. En meteen de juiste studie kiezen. Maar goed. Het zij zo.

Tegen wie heb je het? :) Als ik dit jaar weer achttien was en eindexamen deed, zou ik rechten gaan studeren en bij het studentencorps gaan. Gewoon hard doorwerken in een redelijk gemakkelijke en zeer werkzekere studie, en daarna gebruik maken van mijn netwerk (met Gooise r uit te spreken!) bij de vereniging én dat van mijn vader (die is rechter, inmiddels gepensioneerd, en heeft genoeg hoge functies bekleed) om een goeie baan te vinden. Bovendien: bij het studentencorps komt de sneuste persoon nog aan een bedpartner en als je wilt kun je daar ook best een vaste relatie krijgen.

Maar ja, toen ik achttien was en die keuze moest maken, was dat in de verste verte geen optie. Ik zag al zo op tegen dat hele studeren: het huis uit, een andere stad, een hele nieuwe manier van leren, verantwoordelijkheid verantwoordelijkheid verantwoordelijkheid... Dan maar een studie die ik echt leuk vind. Liever dat dan een paar jaar in de hel van een saaie studie, om dan vervolgens misschien wel te sjezen. En of ik me bij dat ballerige, conformistische studentencorps nou zo thuis had gevoeld... Misschien toch maar goed dat het niet zo gegaan is. Maar je snapt wel: als ik weer naar mijn kleine huurhuisje kijk, naar mijn eenpersoonsbed, naar mijn lege bankrekening, naar oude bekenden met vette banen, naar mijn vader die wél carrière heeft gemaakt... dan gaat dat wel eens door me heen.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:24

Mendel schreef:
marimba schreef:
ik meld mij ook even, zit gelukkig niet meer op school maar sta 5 april wel voor de klas aan de Radboud universtiteit in Nijmwegen, dan help ik bij de opleiding van toekomstig psychologen.

ik geef met enige regelmaat info over ASS als ervaringskundige met een diagnose na de schoolgaande leeftijd

Wat gaaf dat je dat doet!
Zoiets heb ik ook altijd willen doen. Iets "negatiefs" omzetten in iets positiefs. Maar dan doel ik met name op mijn zeldzame aandoening. Niet perse op dit.

ik haal er erg veel energie uit. probeer eens via je arts of begeleider te kijken of je je verhaal kan doen over je zeldzame aandoening.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 22:13

Hebben jullie hier nou ook last van? Ik merk dat ik in groepen bijna automatisch aan andere autisten klit. Die zoeken elkaar vanzelf op. Je hebt allebei de neiging om aan de rand van de groep te staan, dan raak je in gesprek en je merkt de overeenkomsten. Maar ook de verschillen. Ook al hebben wij autisten een paar heel typische dingen gemeen, de verschillen zijn altijd hemelsbreed. Op zich niet erg, maar het betekent ook dat je bij anderen tegen problemen aanloopt die je zelf niet hebt. Met alle ongemakkelijke situaties van dien. Wat moet je dan doen? Aan de sociale vaardigheden die je door de jaren heen geleerd hebt, heb je niets - de ander is ook een autist.

Voorbeeld? Nou, ik zit op (voor een paar maanden) maandagavond in een koor met voornamelijk studenten muziekwetenschap. (Mag meedoen als alumnus, ik ben bijna de oudste.) Vorig jaar al bracht ik veel tijd door met een autistisch meisje. Dit jaar weer. Veel herkenning over en weer, erg leuk meisje ook, helaas veel te jong (bijna 14 jaar jonger dan ik!). Maar goed, ik weet nooit wat ik aan haar heb. Het ene moment komt ze lachend op me af (je zag haar opleven toen we elkaar in januari voor het eerst weer zagen!), het andere moment sluit ze zich helemaal af. Heeft ze vast een goede reden voor. Waarschijnlijk is zo'n koor (twee uur in een zaaltje met 80 man!) het toppunt van wat ze aankan en voelt ze zich al gauw in haar ruimte beperkt. Maar op mij komt het over als warm en koud blazen: wat kan ik nou eigenlijk wel of niet maken?

Kennen jullie dat ook, omgangsproblemen met andere autisten?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:29

Ik ga met iedereen hetzelfde om, ik wil zelf niet anders behandeld worden dus ga ik dat ook niet bij een ander doen. Ik ga ook niet met andere autisten om.

Vandaag de eerste afspraak met m'n woede therapeut gehad ( of hoe je zo iemand ook noemt) wel fijne man, gaan eerste paar gesprekken goed kennis maken voor ik mijn hele hebben en houden op straat gooi. Daarna zullen de sessies intensiever en vermoeiender worden, we zullen zien.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:18

Ik kom hier ook even meekletsen, if that's ok. Ik heb een jaar of 4 geleden de diagnose asperger gekregen, nadat ik aandrong op een onderzoek. Mijn moeder had de diagnose vlak daarvoor ook gehad (kun je je voorstellen, dat je op je 66ste hoort dat alles waar je jezelf je hele leven voor hebt veroordeeld een aanwijsbare reden heeft?). Aangezien ik ontzettend op mijn moeder lijk, en op dat moment in een flinke depressie zat, ben ik gaan aandringen op een onderzoek. E voilá! Ik heb het ook.

In mijn vorige baan als onderzoeker ontzettend tegen mijn beperkingen aangelopen, doordat die baan voor 80% uit werkzaamheden bestonden die ik moeilijk vind (veel dingen tegelijk doen, snel switchen tussen theorie en praktijk, meerdere experimenten inplannen en uitvoeren en daarbij ook voorbereiden wat je moet doen en welke spullen je daarvoor nodig hebt, werken in een druk lab met veel mensen, etc etc etc). Ik ben toen overspannen geraakt, eens goed naar mezelf en mijn baan gekeken, en uiteindelijk na loopbaanadvies overgestapt. Ik heb nu een baan als trainee Java developer. Totaal anders, maar ik heb er súper veel plezier in. Helemaal de juiste beslissing geweest.

@musiqolog, ja, ik herken dat ook wel. Ik trek ook vaak naar de anderen autisten, of mensen met autistische trekken. Maar ja, dat geeft ook problemen. Je bent samen ergens onhandig in en dat kan problemen geven. Wat betreft het meisje op koor. Waarom vraag je het haar niet gewoon? "Soms komt het op me over of je je afzondert? Is dat omdat je overprikkelt bent dan? Ik vind het lastig om te weten hoe ik daar het beste mee om kan gaan, omdat ik niet weet waar jij dan behoefte aan hebt, kun je me vertellen wat je het liefste heb dat ik dan doe?" En dan natuurlijk niet op een moment dat ze zich afzondert, maar juist wanneer ze "warm blaast" zoals jij zegt.

Als ik iets geleerd heb de afgelopen jaren is het, gewoon vragen als je iets niet weet. Als mensen je dan raar vinden dan is het dat hun probleem, ik heb dan duidelijkheid. De ervaring heeft mij geleerd dat open en duidelijk zijn en vragen stellen meestal goed valt en mensen het geen probleem vinden. Vaak ontstaan er interessante gesprekken waar ik veel van kan leren. Mensen hebben vaak wel een allergie voor "ik kan dat niet, want ik ben autistisch", mensen zijn meestal niet zo allergisch voor "ik vind dit moeilijk door mijn autisme, maar wil graag weten wat ik nu het beste kan doen, kun je me dat vertellen?". Omdat je je dan opstelt als iemand die iets wilt leren en daar open over is, ipv iemand die bij voorbaat al opgeeft.

Ik heb niet alle pagina's gelezen :oo , sterker nog, eigenlijk alleen de openingspost en de laatste paar berichten, dus ik weet niet of dit al aan bod is gekomen. Maar ik overweeg om ritalin uit te proberen, dat schijnt steeds vaker ook bij ASS voorgeschreven te worden. Mijn moeder is daar recent mee begonnen en wat zij omschrijft maakt me ontzettend nieuwsgierig. Zijn er hier mensen die het gebruiken of ook geprobeerd hebben? Wat zijn de ervaringen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:28

Ik gebruik ritalin/concerta voor mijn ADHD. Effect is dat ik rustiger ben, minder snel overprikkeld raak en ook beter op sociale regels kan letten, op de een of andere manier.

Voor mij heeft het wel positieve ervaringen, maak kan soms lastig symptomen van Asperger en ADHD uit elkaar houden :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:36

Eske_B schreef:
Ik gebruik ritalin/concerta voor mijn ADHD. Effect is dat ik rustiger ben, minder snel overprikkeld raak en ook beter op sociale regels kan letten, op de een of andere manier.

Voor mij heeft het wel positieve ervaringen, maak kan soms lastig symptomen van Asperger en ADHD uit elkaar houden :')

Fijn dat het voor jou goed werkt. Gebruik je het al lang? Hoe was het om ermee te beginnen? Duurde het lang voordat je voor jou de juiste dosis had bepaalde ed?

Dat laatste snap ik. Ik heb dan niet het hyperactieve, maar als ik jaren terug naar de huisarts was gestapt met "ik wil onderzoeken of ik add heb" ipv "ik wil onderzoeken of ik asperger heb", dan was er waarschijnlijk een diagnose ADD uitgekomen.

Volgens mij is er sowieso heel veel overlap tussen ASS en AD(H)D. Soms vraag ik me wel eens af of AD(H)D niet ook gewoon binnen het spectrum zou moeten vallen en er binnen het spectrum niet zoveel aandacht op "het sociale" moet vestigen. Ik ben overtuigd dat de problematiek in de bron hetzelfde is, maar zich anders uit. Net als dat er geen 2 autisten hetzelfde zijn, en dat hoe het ervaren wordt totaal anders kan zijn. Dat verschillende autisten van verschillende dingen meer of minder last kunnen hebben. Wellicht is ADD dan gewoon hetzelfde maar dan minder last hebben van de sociale kenmerken.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:33

Over medicijnen kan en wil ik je geen advies geven, bespreek het met je huisarts of psycholoog. Ik ben net van al mijn medicatie af en dat wil ik ook zo houden, wil het niet meer in huis hebben nadat ik een overdosis heb genomen.

Morgen gaat mijn gips er af, eindelijk een frustratie minder

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:57

Ik kom weer binnen vallen, ik moet van mijzelf de dokter bellen voor die paniekaanvallen die steeds erger worden en meer een paniekstoornis aan het worden is. Ik ben daarvoor al eens naar de doker geweest en niks laten horen over welke therapie ik wil en nu ben ik bang dat dat dom is.

Maar wil er nu echt graag vanaf wil niet steeda bang zijn voor niets.

Straks een gesprek met de jobcoach op mijn werk denk over de paniekaanvallen en of ik al hulp heb.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:09

JoycexEnya schreef:
Ik kom weer binnen vallen, ik moet van mijzelf de dokter bellen voor die paniekaanvallen die steeds erger worden en meer een paniekstoornis aan het worden is. Ik ben daarvoor al eens naar de doker geweest en niks laten horen over welke therapie ik wil en nu ben ik bang dat dat dom is.

Maar wil er nu echt graag vanaf wil niet steeda bang zijn voor niets.

Straks een gesprek met de jobcoach op mijn werk denk over de paniekaanvallen en of ik al hulp heb.

Het feit dat je het inziet is al stap 1. Ik zit met hetzelfde trouwens. Vrijwel constant in een soort "vlucht" staat. Snel in paniek. Maar dat is de laatste tijd erger geworden sinds ik onder behandeling ben (voor andere klachten).
Is er ook een topic over paniekaanvallen/stoornis denk je? Ik mis zo nu en dan wel wat herkenning. Gewoon lezen hoe een ander er mee om gaat kan al helpen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:17

Ik zit al in ee topic over angststoornissen die ligt alleen stil.
Ik ben klaar om constant alert te zijn op mijn lichaam wat als...?

Volgende week donderdag gesprek bij de huisarts, zelf gebeld.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:25

Ik gebruik het al sinds mijn 10e of 11e, een jaar of 8 dus. Ik slik het in principe dagelijks, kreeg later pas de diagnose Asperger.

Er kunnen veel nadelen aan zitten, maar ik heb niet veel last van de bijwerkingen. Zonder voel ik me onrustig, geen concentratie en ben ik gewoon veel drukker. Na mijn bachelor en master wil ik gaan kijken of ik kan stoppen. Voor nu heb ik het wel nodig.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:42

Mossel schreef:
Over medicijnen kan en wil ik je geen advies geven, bespreek het met je huisarts of psycholoog.

vragen naar ervaringen (wat heb jij ervaren?) is natuurlijk iets anders dan vragen om advies (wat moet ik doen). :) , maar verder natuurlijk vrij om daarop in te gaan of niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:10

Shiloh schreef:
Volgens mij is er sowieso heel veel overlap tussen ASS en AD(H)D. Soms vraag ik me wel eens af of AD(H)D niet ook gewoon binnen het spectrum zou moeten vallen en er binnen het spectrum niet zoveel aandacht op "het sociale" moet vestigen. Ik ben overtuigd dat de problematiek in de bron hetzelfde is, maar zich anders uit. Net als dat er geen 2 autisten hetzelfde zijn, en dat hoe het ervaren wordt totaal anders kan zijn. Dat verschillende autisten van verschillende dingen meer of minder last kunnen hebben. Wellicht is ADD dan gewoon hetzelfde maar dan minder last hebben van de sociale kenmerken.

Interessante analyse Shiloh. Dat vind ik ook.
Bv de hyperfocus van AD(h)Ders vind ik ook wel een autistisch aspect hebben.

Mijn dochter heeft ook (gediagnosticeerd) ADHD maar ook met autistische aspecten.
Je kan bijvoorbeeld niet zomaar een arm om haar heen slaan. Dat trekt ze niet (teveel in haar comfort zone) terwijl ze echt wel van ons houdt. En ook dat laatste laat ze niet erg zien. Erg op slot in sociale situaties bijvoorbeeld ook. En heel vast in structuren, dus erg uit haar hum als dingen anders gaan dan gepland.

Mijn man heeft ADD achtige dingen, maar tijdens de intake naar ADHD vonden ze aanwijzingen om maar eens onderzoek te doen naar autisme. Zijn verzameldrang (hoarding) van zeer onnuttige zaken en daar dan ook nog meer exemplaren van hebben. Heel erg gesloten (kan gevoelens niet laten zien). Ook stereotype handelingen (wiegen/schommelen in bed) Dat laatste doet ie niet meer (heb ik vakkundig afgeleerd want ik werd daar gek van natuurlijk). Dus AD(H)D symptomen overlappen best wel veel autisme symptomen en het is erg moeilijk uit elkaar te houden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:26

Shanna schreef:
Valt ADD/ ADHD dan niet binnen het spectrum? In de tijd dat ik diagnose kreeg was het al bekend dat ADHD vaak gepaard gaat met autisme. ADD viel destijds ook bij een vorm van autisme.

Ik heb hier toevallig net heel veel over gelezen voor m'n studie :)

In de DSM 5 is het niet hetzelfde spectrum. Wel komt het vaak samen voor. Bij hoogfunctionerende autisten is het soms lastig om de symptomen te onderscheiden. ADHD'ers kunnen bijvoorbeeks ook moeite hebben op het sociale vlak.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:41

Ik heb de diagnose ADD en ik herken ook veel dingen van ASS in mezelf. Ik moet nog getest worden op ASS, maar ik geloof ook zeker dat er veel overlap is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:13

Heb nog even verder gelezen. Beide stoornissen tonen problemen in dezelfde hersendelen. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen voor executief functioneren (kortgezegd het doelgericht uitvoeren van taken, hiervoor zijn planning en structuur belangrijk, het houdt nog meer in). Maar op sociaal vlak verschilt het iets. Mensen met autisme hebben moeite met inleven en bedenken wat andere denken, mensen met ADHD hebben vooral problemen met op de beurt wachten met wat zeggen of een sociaal gewenste reactie geven, dat komt o.a. door de impulsiviteit.

Beide hebben ook andere ontwikkeling in het cerebellum, welke belangrijk is voor o.a. bewegen. Hier zit je geheugen van bijvoorbeeld fietsen, gooien, allerlei bewegingen. Dus kunnen er problemen zijn met motoriek.

Vond het wel opvallend dat mensen met ADHD kleinere hersenen hebben/langzamer in ontwikkeling. Hersenen van mensen met autisme zijn gemiddeld groter. Maar grootte zegt niks over intelligentie :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:13

JoycexEnya schreef:
Volgende week donderdag gesprek bij de huisarts, zelf gebeld.

Goed zo :) Waarom neem je niet iemand mee, als extra luisterend oor? En bereid je zelf voor door bijvoorbeeld een brief te schrijven voor je huisarts of een vragenlijst :)

Overlap tussen AD(H)D en ASS...inderdaad. Maar ook veel overlap met depressieve stoornissen en/of angststoornissen inderdaad. Dat liet Quera al eerder zien in dit topic met dit diagram:

Afbeelding

De Jongeman gebruikt overigens geen medicijnen.
Helpen de ADHD medicijnen overigens ook bij de autistische 'storm in je hoofd'?

Jezelf aangetrokken voelen tot andere autisten. Dat heb ik zelf natuurlijk minder, want ik ben geen autist en ik weet niet of De Jongeman zich wel aangetrokken voelt tot andere autisten. Hij heeft op zich niet zoveel moeite met contact maken, hij vindt het lastiger om te functioneren in grotere groepen.
Wat ik wel heb, maar dat is ook wel een beetje beroepsdeformatie ;) , is dat 'speciale' kinderen mij wel opvallen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:22

Ik heb op zich geen moeite met inleven in een ander. Maar in groepen of bij mensen die ik niet ken, voel ik me niet op mn gemak. Ik zal niet snel een praatje maken met een vreemde.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:27

Ik moet achter de kassa ook meer praten met de klanten, maar dat doe ik nooit, wat moet ik zeggen en als iemand niet leuk reageert ben ik er al klaar mee.

We moeten nu vragen of mensen contactloos kunnen pinnen en moet je uitleggen in het begin ging het wel nu vind ik het lastiger omdat mensen dag ding er gewoon uithalen of pas er gewoon induwen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:38

Joyce, dat is exact de reden waarom ik nog geen baan heb. Ik verpruts namelijk standaard het sollicitatiegesprek al doordat ik ga huilen van de zenuwen..
Ja, vorig jaar zomer heb ik heerlijk simpel onkruid gewied tussen pioenrozenstruiken, geen mensen die me lastig vielen. Klein groepje, sturing door 1 iemand die je gewoon een baan instuurt, heerlijk was dat. Maar wel zwaar xD

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:47

Ik werk ook doordat mijn vader daar werkt, en dus ook mijn contract regelt. Heel handig. Is ook op een landbouw bedrijf dus sociaal valt ook nog mee (en vrijwel alleen tussen de jongens, dus geen tuttige meisjes gelukkig (daar heb ik zo een hekel aan :+) )

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:14

KittyDylan, daar hadden wij er wel twee van tijdens het werk op het land, nou, bij 1 drupje regen gingen die al in de trailer staan :')
Ik heb ook bewust niet contact gezocht met die twee, wel met alle jongens die daar ook werkten.