Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mendel schreef:Ik zou, met de kennis van nu, heel graag de laatste 10 jaar over doen. En meteen de juiste studie kiezen. Maar goed. Het zij zo.
Mendel schreef:marimba schreef:ik meld mij ook even, zit gelukkig niet meer op school maar sta 5 april wel voor de klas aan de Radboud universtiteit in Nijmwegen, dan help ik bij de opleiding van toekomstig psychologen.
ik geef met enige regelmaat info over ASS als ervaringskundige met een diagnose na de schoolgaande leeftijd
Wat gaaf dat je dat doet!
Zoiets heb ik ook altijd willen doen. Iets "negatiefs" omzetten in iets positiefs. Maar dan doel ik met name op mijn zeldzame aandoening. Niet perse op dit.
Eske_B schreef:Ik gebruik ritalin/concerta voor mijn ADHD. Effect is dat ik rustiger ben, minder snel overprikkeld raak en ook beter op sociale regels kan letten, op de een of andere manier.
Voor mij heeft het wel positieve ervaringen, maak kan soms lastig symptomen van Asperger en ADHD uit elkaar houden
JoycexEnya schreef:Ik kom weer binnen vallen, ik moet van mijzelf de dokter bellen voor die paniekaanvallen die steeds erger worden en meer een paniekstoornis aan het worden is. Ik ben daarvoor al eens naar de doker geweest en niks laten horen over welke therapie ik wil en nu ben ik bang dat dat dom is.
Maar wil er nu echt graag vanaf wil niet steeda bang zijn voor niets.
Straks een gesprek met de jobcoach op mijn werk denk over de paniekaanvallen en of ik al hulp heb.
Shiloh schreef:Volgens mij is er sowieso heel veel overlap tussen ASS en AD(H)D. Soms vraag ik me wel eens af of AD(H)D niet ook gewoon binnen het spectrum zou moeten vallen en er binnen het spectrum niet zoveel aandacht op "het sociale" moet vestigen. Ik ben overtuigd dat de problematiek in de bron hetzelfde is, maar zich anders uit. Net als dat er geen 2 autisten hetzelfde zijn, en dat hoe het ervaren wordt totaal anders kan zijn. Dat verschillende autisten van verschillende dingen meer of minder last kunnen hebben. Wellicht is ADD dan gewoon hetzelfde maar dan minder last hebben van de sociale kenmerken.
Shanna schreef:Valt ADD/ ADHD dan niet binnen het spectrum? In de tijd dat ik diagnose kreeg was het al bekend dat ADHD vaak gepaard gaat met autisme. ADD viel destijds ook bij een vorm van autisme.
JoycexEnya schreef:Volgende week donderdag gesprek bij de huisarts, zelf gebeld.