NU WIL IK ZEKER WETEN EEN BULLETALIE
! Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
!
Gewoon lekker wat kilometers maken nu het weer het toelaat en dan krijg je vanzelf meer handigheid.
Ik had een boek geleend waarvan ik de titel even niet kan vinden, maar het was een handboek wat je vaak wordt aangeraden wanneer je een zeilcursus doet. In watersportwinkels hebben ze het altijd staan. Daarin staat alles uitgelegd over zeilen: termen, knopen, wind, voorrangsregels, navigeren, knopen, type boten etc. In theorie snapte ik toen alles en hele specifieke regels zijn me daardoor altijd goed bijgebleven. 

wel ontdekt dat voor de fok de genua slede niet ver genoeg naar voren kan. Met het omtunen van alles dit winter naar de nieuwe lieren ga ik voor de fok meer naar voren een stel low friction ringen plaatsen, dan de genua slede voor de kleine genua en een punt veel verder naar achter voor de grote genua. Is dan wel even inrijgen elke keer maar dan werkt het wel fijner. Fok blijft nu wat klapperen omdat we hem niet ver genoeg naar beneden kunnen aantrekken. hoefijzer schreef:Wat een heerlijk bootje San87, echt prachtig.Gewoon lekker wat kilometers maken nu het weer het toelaat en dan krijg je vanzelf meer handigheid.
(tipje bijvoorbeeld: als je op het grootzeil vaart, helpt het echt om de fok ook te hijsen. De vaar eigenschappen verbeteren enorm. Het lijkt misschien 'meer dingen om op te letten' in het begin, maar het maakt alles veel makkelijker. Leuk ook om mee te spelen om zelf goed te ervaren wat nu eigenlijk het verschil is. Het hele theoretische verhaal over de turbulentie tussen beide zeilen werd mij daardoor ook veel duidelijker. )
Iemand vroeg hier trouwens over een goed boek over zeil theorie: Ik heb zelf leren zeilen uit een boekje.Ik had een boek geleend waarvan ik de titel even niet kan vinden, maar het was een handboek wat je vaak wordt aangeraden wanneer je een zeilcursus doet. In watersportwinkels hebben ze het altijd staan. Daarin staat alles uitgelegd over zeilen: termen, knopen, wind, voorrangsregels, navigeren, knopen, type boten etc. In theorie snapte ik toen alles en hele specifieke regels zijn me daardoor altijd goed bijgebleven.
.
. Zeilen klaar voor dit jaar... Gelukkig nog wel lekker kunnen genieten op t water; lekker zwemmen, bbq'en, wijntje in de kuip.
. Gelukkig hebben we daar al een nieuw touw voor liggen.
. Wat hebben jullie veel bewolking gehad
.
. Nou ja, gelukkig is het zwaard niet beschadigd.
, hopelijk passen ze in de opbergruimte die ik voor ogen heb
.
Erg leuk om de koude wintermaanden door te komen en wat te leren over zeiltrimmen en kaartlezen enz
en idd: een lange jas is heerlijk, al heb je met een jollenbroek nooit meer tocht

. Ze passen beide in het voorruim, dus perfect.
.
.
richting het voorjaar wordt het al beter, al heb ik nu al geen zin in de groene aanslag en de spinnen die zich volgend voorjaar hebben opgehoopt onder het dekkleed
wanneer je in het vroege voorjaar op de haven loopt zie je amper een mens maar als om 10:00 de jachthaven meester de kantine losgooit voor een rondje gratis koffie dan komen uit alle hoeken en gaten allemaal mannetjes gekropen die kennelijk al die tijd daar bezig waren met klussen en klusjes. Ben dan vrijwel altijd de enige vrouw daar en zeker de enige vrouw onder de 50
M_i_R schreef:wanneer je in het vroege voorjaar op de haven loopt zie je amper een mens maar als om 10:00 de jachthaven meester de kantine losgooit voor een rondje gratis koffie dan komen uit alle hoeken en gaten allemaal mannetjes gekropen die kennelijk al die tijd daar bezig waren met klussen en klusjes. Ben dan vrijwel altijd de enige vrouw daar en zeker de enige vrouw onder de 50
M_i_R schreef:Wat fijn dat dat gewoon bij huis kan San87! Ik vind het s winters altijd zo’n troosteloze bende op de jachthaven, koud en nat en de wind die giert door de verstagingenrichting het voorjaar wordt het al beter, al heb ik nu al geen zin in de groene aanslag en de spinnen die zich volgend voorjaar hebben opgehoopt onder het dekkleed
wanneer je in het vroege voorjaar op de haven loopt zie je amper een mens maar als om 10:00 de jachthaven meester de kantine losgooit voor een rondje gratis koffie dan komen uit alle hoeken en gaten allemaal mannetjes gekropen die kennelijk al die tijd daar bezig waren met klussen en klusjes. Ben dan vrijwel altijd de enige vrouw daar en zeker de enige vrouw onder de 50
.
Wij zijn ook de jongste, en we zijn niet eens meer zó jong. Bij de vorige zeilclub niet, daar werd ook bv jeugdzeilen georganiseerd en hadden een aantal jongeren een eigen boot, en onze vorige boot is ook overgenomen door een jong stel in de 20.

. Dus ik snap je. Ik ben benieuwd naar pyrografie, nog nooit gedaan.
. En ik wil t voor we het weer gaan gebruiken toch nog een keer wassen, er zit een muffe bootgeur in die er niet uit ging bij de eerste keer wassen
.
. Wij gaan er denk ik voor t volgende zeilseizoen ook een aanschaffen.
. Ik ben echt snotverkouden, hoesten, spierpijn, zere ogen, bijna algehele misére. Dus ik ga t maar niet riskeren
.
. 8nnemiek schreef:Beterschap!
In onze vorige boot hing nauwelijks bootlucht gelukkig. Ik had altijd een bakje azijn op tafel staan, dat schijnt te helpen tegen schimmel en neemt geurtjes op.. En we hadden er ventilatie op solar ingebouwd. Dat scheelde flink!
Kleding/beddengoed in water met azijn weken schijnt ook te werken om geurtjes eruit te krijgen, dus dat zou je misschien eens kunnen proberen. Zelf nooit geprobeerd. Wel gooi ik de echt vieze bekleding (die met rooklucht bv) in de wasmachine op het kookprogramma, met flink schoonmaakazijn in het bakje van de wasverzachter. Gaat er niet helemaal uit, maar het scheelde wel veel.
. Nu vermoed ik dat dat ook met een aantal jaren minimaal gebruiken te maken heeft
. Azijn is een goede tip! Daar ga ik, zodra ik die kant weer op ga, een schaaltje van neerzetten.
. Kookwas durf ik niet zo goed, sowieso de moltons staat max 60 graden op.
. Fijn. 
.
. _San87_ schreef:Schop!
Ik ben aan het kijken naar laarzen voor op de boot. Nu kwam ik leren laarzen van Zoo Adventure tegen en dat klinkt mij wel erg goed in de oren. Mijn vriend was meteen negatief, het is leer, dat kan niet 100% waterdicht zijn en dus is het niet geschikt, je moet rubber hebben (ik haat rubber laarzen).
Het bedrijf zelf claimt wel 100% waterdichtheid, door een speciaal membraan tussen de leerlagen. Ik heb ze al gemaild met de vraag of hun laarzen geschikt zijn voor op het water, en dus ook bestand tegen een aantal uren volop water.
Wat denken jullie?