_Mirjam schreef:Mijn ervaring:
* Een tampon duw je veel verder dan een cup! Een half vingerkootje met twee vingers om een cup erin te duwen, is bij mij genoeg. Als je het vouwen wat oefent, kan je 'm goed met twee vingers aan het topje vasthouden tijdens het erin duwen.
* Dan het uitklappen. Als dat niet vanzelf gaat (stuggere cups gaan wat makkelijker, maar die vergen dan weer meer oefening met het eruit halen) dan kan je met één vinger langs de rand gaan en 'm wat induwen, dan klapt de cup normaal gesproken wel open.
* Door het vacuüm dat je creëert, blijft de cup gewoon op z'n plek zitten.
* Tijdens het verwijderen moet je het vacuüm verbreken. Ik haal 'm er meestal wat 'horizontaal' uit, waardoor inderdaad een deel leeg loopt tijdens het eruit halen. Ik doe het dan ook gewoon zittend op het toilet, dus dat is voor mij geen probleem.
En over het nauw zijn van je vagina, tsja ik kan alleen mijn ervaring delen dat ik er nooit last van gehad heb. De eerste keren kostte het wel moeite om het vacuüm goed te krijgen (ook het idee om met teveel vingers te diep naar binnen mee te willen) en had ik wat pijn met het verwijderen (de stugge rand bij mijn cup was gevoelig bij het verwijderen bij mijn vagina) maar daar wordt je wel handiger in en na een paar periodes had ik nergens meer last van en kan ik me mijn periode niet meer zonder cup voorstellen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie
het lijkt me wel irritant moeilijk/veel moeite kosten (bij de wat nauwere vagina), een tampon spuug ik op en ik duw 'm er met 1 vinger snel in, klaar 
Als je maar twee keer per dag hoeft te legen, dan zou de moeite van de cup het waard zijn. Deze pechvogel zal wel weer vaker moeten
Joanieke ik ben benieuwd, good luck