Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:37

bridgetF schreef:
Even een opmerking van de Topic starter van dit topic.
Waarom heb je nu pas dit topic gestart?
Wat een geweldige uitvinding. *\o/*
Ik had al jaren terug van het bestaan van dit ding moeten weten.
Ik heb hem nu uitgeprobeerd, maar super gewoon.
Geen dubbel gebruik meer van tampons en maandverband, alleen dat ding is genoeg en ik merk/ voel er niks van.
TS bedankt voor dit topic +:)+

Ik las het alsof je 2 tampons per keer gebruikte :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:42

Maartje1990 schreef:
bridgetF schreef:
Even een opmerking van de Topic starter van dit topic.
Waarom heb je nu pas dit topic gestart?
Wat een geweldige uitvinding. *\o/*
Ik had al jaren terug van het bestaan van dit ding moeten weten.
Ik heb hem nu uitgeprobeerd, maar super gewoon.
Geen dubbel gebruik meer van tampons en maandverband, alleen dat ding is genoeg en ik merk/ voel er niks van.
TS bedankt voor dit topic +:)+

Haha ik had precies hetzelfde ! _O-

Jullie maken me nu toch wel heel erg nieuwsgierig! Stop vandaag met de pil voor een stopweek, kan ik m aankomende week meteen uitproberen, denk dat ik m dinsdag op de bus krijg! :D

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:01

Mensen die blij zijn om ongesteld te zijn, het moet niet gekker worden *\%/*
(op dat ene moment na van "yes, ik ben niet zwanger")

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:09

Hoi ik heb een vraagje. Een menstruatiecup klinkt ideaal, maar het lijkt mij (ik ben nauw) zo onmogelijk ik zie het echt niet voor me. :P
Een tampon kan je met 1 vinger erin duwen, de cup moet je tussen vinger en duim erin duwen en dat is na een half vingerkootje wel erg wijd. Zeker als je drie vingers gebruikt lijkt het me wat pijnlijk. Je bent immers ook niet opgewonden tijdens.

Dan moet hij binnen in je vagina ook nog eens uitklappen. Dat zie ik ook echt niet gebeuren want zoiets lijkt me totaal niet stug genoeg om de wanden uit elkaar te duwen.
Ook kan ik me niet voorstellen dat dat ding 'open' blijft en niet dicht gaat vouwen (waardoor alles eruit gaat) tijdens het eruit halen. Zeker tijdens het laatste stukje niet, de smalle opening.

Zijn mijn zorgen realistisch of zie ik het verkeerd? Zijn er mensen met nauwe vagina's waarbij het lukt? Ik vind het nogal zonde van m'n geld anders. :o

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:14

Geryon schreef:
Hoi ik heb een vraagje. Een menstruatiecup klinkt ideaal, maar het lijkt mij (ik ben nauw) zo onmogelijk ik zie het echt niet voor me. :P
Een tampon kan je met 1 vinger erin duwen, de cup moet je tussen vinger en duim erin duwen en dat is na een half vingerkootje wel erg wijd. Zeker als je drie vingers gebruikt lijkt het me wat pijnlijk. Je bent immers ook niet opgewonden tijdens.

Dan moet hij binnen in je vagina ook nog eens uitklappen. Dat zie ik ook echt niet gebeuren want zoiets lijkt me totaal niet stug genoeg om de wanden uit elkaar te duwen.
Ook kan ik me niet voorstellen dat dat ding 'open' blijft en niet dicht gaat vouwen (waardoor alles eruit gaat) tijdens het eruit halen. Zeker tijdens het laatste stukje niet, de smalle opening.

Zijn mijn zorgen realistisch of zie ik het verkeerd? Zijn er mensen met nauwe vagina's waarbij het lukt? Ik vind het nogal zonde van m'n geld anders. :o

Als je even een weekje wacht heb je antwoord van mij.. Ik denk er tot nu toe nog redelijk hetzelfde over, maar ben desondanks wel zo nieuwsgierig (en toch lijkt het me wel fijn) dat ik het wil proberen :D
Uiteindelijk hoort er ook een baby door te passen, dus zon cupje moet ook wel passen :+

_Mirjam

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:45

Mijn ervaring:
* Een tampon duw je veel verder dan een cup! Een half vingerkootje met twee vingers om een cup erin te duwen, is bij mij genoeg. Als je het vouwen wat oefent, kan je 'm goed met twee vingers aan het topje vasthouden tijdens het erin duwen.
* Dan het uitklappen. Als dat niet vanzelf gaat (stuggere cups gaan wat makkelijker, maar die vergen dan weer meer oefening met het eruit halen) dan kan je met één vinger langs de rand gaan en 'm wat induwen, dan klapt de cup normaal gesproken wel open.
* Door het vacuüm dat je creëert, blijft de cup gewoon op z'n plek zitten.
* Tijdens het verwijderen moet je het vacuüm verbreken. Ik haal 'm er meestal wat 'horizontaal' uit, waardoor inderdaad een deel leeg loopt tijdens het eruit halen. Ik doe het dan ook gewoon zittend op het toilet, dus dat is voor mij geen probleem.

En over het nauw zijn van je vagina, tsja ik kan alleen mijn ervaring delen dat ik er nooit last van gehad heb. De eerste keren kostte het wel moeite om het vacuüm goed te krijgen (ook het idee om met teveel vingers te diep naar binnen mee te willen) en had ik wat pijn met het verwijderen (de stugge rand bij mijn cup was gevoelig bij het verwijderen bij mijn vagina) maar daar wordt je wel handiger in en na een paar periodes had ik nergens meer last van en kan ik me mijn periode niet meer zonder cup voorstellen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:57

Ben erg blij om te lezen dat zoveel mensen tevreden zijn en er mee verder willen! Echt positief.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 00:04

_Mirjam schreef:
Mijn ervaring:
* Een tampon duw je veel verder dan een cup! Een half vingerkootje met twee vingers om een cup erin te duwen, is bij mij genoeg. Als je het vouwen wat oefent, kan je 'm goed met twee vingers aan het topje vasthouden tijdens het erin duwen.
* Dan het uitklappen. Als dat niet vanzelf gaat (stuggere cups gaan wat makkelijker, maar die vergen dan weer meer oefening met het eruit halen) dan kan je met één vinger langs de rand gaan en 'm wat induwen, dan klapt de cup normaal gesproken wel open.
* Door het vacuüm dat je creëert, blijft de cup gewoon op z'n plek zitten.
* Tijdens het verwijderen moet je het vacuüm verbreken. Ik haal 'm er meestal wat 'horizontaal' uit, waardoor inderdaad een deel leeg loopt tijdens het eruit halen. Ik doe het dan ook gewoon zittend op het toilet, dus dat is voor mij geen probleem.

En over het nauw zijn van je vagina, tsja ik kan alleen mijn ervaring delen dat ik er nooit last van gehad heb. De eerste keren kostte het wel moeite om het vacuüm goed te krijgen (ook het idee om met teveel vingers te diep naar binnen mee te willen) en had ik wat pijn met het verwijderen (de stugge rand bij mijn cup was gevoelig bij het verwijderen bij mijn vagina) maar daar wordt je wel handiger in en na een paar periodes had ik nergens meer last van en kan ik me mijn periode niet meer zonder cup voorstellen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie _O_ het lijkt me wel irritant moeilijk/veel moeite kosten (bij de wat nauwere vagina), een tampon spuug ik op en ik duw 'm er met 1 vinger snel in, klaar :+
Als je maar twee keer per dag hoeft te legen, dan zou de moeite van de cup het waard zijn. Deze pechvogel zal wel weer vaker moeten :+

Joanieke ik ben benieuwd, good luck :D

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 04:45

Ik ben zo'n 5 tot 10 minuten in de badkamer/wc om te legen en schoon te maken. Zonder uitgebreid schoonmaken, voor als het eens op een openbaar toilet moet, kost het me een paar minuten - niet opvallend veel meer dan wanneer ik gewoon naar de wc moet dus. Om een idee te geven ;) (reken de eerste maanden wel op wat meer tijd, om de handigheid te krijgen)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 06:06

_Mirjam schreef:

Sind ik de cup heb ontdekt heb ik echt het idee dat me al die jaren iets is wijsgemaakt door tampon- en maandverbandfabrikanten. Namelijk dat ongesteld zijn vervelend en pijnlijk is.
Blijkt gewoon helemaal niet te hoeven. En ik dacht, idealer dan een tampon kan niet... Maar ik dacht ook dat tampons van puur katoen gemaakt zijn, en dus een 'gezondere' keuze voor je lichaam dan wegwerp maandverband met plastic laagjes. Ze zijn er wel van katoen, maar de mainstream merken zijn van bewerkte, gebleekte vezels (rayon bijv). De krampen die ik bij tampongebruik had, heb ik met een cup nog niet ervaren.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 06:55

Hier ook zeer tevreden, valt me reuze mee hoe makkelijk het gaat eingelijk.. Vind het fijner dan tampons!. Was ook al een tijd op z zoek naar iets anders.. Met mijn uitstrijkje paar jaar geleden, vroegen ze mij ook als ik een tampon gebruiker was.... Konden z ZE zien aan e uitslag. Uitslag was verder normaal, maar zette mij enorm aan het denken over hoe ongezond tampons zijn.... Dus ik ben blij....

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:46

Maartje1990 schreef:

Nu ik het terug lees, heb ik het een beetje krom opgeschreven 8)7

Ik kan er ook wel om lachen :P

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:59

Klijntje schreef:
_Mirjam schreef:

Sind ik de cup heb ontdekt heb ik echt het idee dat me al die jaren iets is wijsgemaakt door tampon- en maandverbandfabrikanten. Namelijk dat ongesteld zijn vervelend en pijnlijk is.
Blijkt gewoon helemaal niet te hoeven. En ik dacht, idealer dan een tampon kan niet... Maar ik dacht ook dat tampons van puur katoen gemaakt zijn, en dus een 'gezondere' keuze voor je lichaam dan wegwerp maandverband met plastic laagjes. Ze zijn er wel van katoen, maar de mainstream merken zijn van bewerkte, gebleekte vezels (rayon bijv). De krampen die ik bij tampongebruik had, heb ik met een cup nog niet ervaren.

Je verwoordt goed hoe ik het zelf ook wel ervaar. Behalve dat ik zelden tot nooit tampons gebruikte omdat ik daar niet goed tegen kon. De eerste maanden dat ik mijn cup gebruikte, voelde ik die opluchting ook zo dat ik er niet zo'n extreme last meer van heb nu.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:42

Geryon schreef:

Ik ben erg nauw. 15 jaar oud en dus maagd. Maar het is hier echt geen probleem. Oke, het voelt een beetje onprettig als ik dat ding er in schuif, maar als hij er eenmaal in zit heb ik nergens meer last van. Uithalen is wel ietwat pijnlijk maar ik vraag me af of dat niet gewoon mijn onhandigheid nog is (gebruik hem voor het eerst). Tampons vond ik een stuk vervelender.

Ik kan het echt aanraden, ook als je erg nauw bent.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:48

Maakt het uit of je wel of geen maagd bent hier invloed op? Was toch een fabeltje, van hoe meer bedpartners hebt gehad, des te wijder je bent? :Y)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:48

Esmee_98 schreef:
Maakt het uit of je wel of geen maagd bent hier invloed op? Was toch een fabeltje, van hoe meer bedpartners hebt gehad, des te wijder je bent? :Y)

Weet ik veel :+ Geen ervaring mee :')

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:56

Felicxa schreef:
Esmee_98 schreef:

Weet ik veel :+ Geen ervaring mee :')

Ik pies in mn broek ! _O-

Tenzij je er graag grote voorwerpen (als beroep) in steekt, lijkt mij niet :+

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:25

You learn something new everyday :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:27

Klijntje schreef:
_Mirjam schreef:

Maar...wat heeft het samentrekken van de baarmoeder - de krampen - te maken met wat er 5 cm lager in je vagina zit?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:30

ik ben ook nog maagd, wel flink stevig dus was mij de meluna m aangeraden
gisteren geprobeerd (ben nog niet ongesteld, dus dat heeft er ook mee te maken) maar erin ging prima en makkelijk. eruit was wel pijnlijk, kreeg het vacuum niet goed los en de dikke bovenrand vond ik erg onprettig/pijnlijk

dus ben benieuwd hoe het in mijn periode is. en of ik toch niet voor een s of short moet gaan. maar nog even afwachten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:54

Amaris schreef:
Klijntje schreef:

Maar...wat heeft het samentrekken van de baarmoeder - de krampen - te maken met wat er 5 cm lager in je vagina zit?

Volgens mij heeft het vooral ook te maken met de (chemische) stoffen die in een tampon of maandverband zitten.. Maar hoe het precies zit durf ik ook niet te zeggen maar ik heb het ook vaker gehad :)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:00

Felicxa schreef:
Ik ben erg nauw. 15 jaar oud en dus maagd. Maar het is hier echt geen probleem. Oke, het voelt een beetje onprettig als ik dat ding er in schuif, maar als hij er eenmaal in zit heb ik nergens meer last van. Uithalen is wel ietwat pijnlijk maar ik vraag me af of dat niet gewoon mijn onhandigheid nog is (gebruik hem voor het eerst). Tampons vond ik een stuk vervelender.

Ik kan het echt aanraden, ook als je erg nauw bent.

Bij mij was het eruithalen de eerste twee à drie periodes wat pijnlijk, toen had ik het goed genoeg onder de knie om er geen last meer van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:03

Nav dit topic twee weken geleden een mooncup gebruikt.
En uiteraard niet geoefend voor ik ongesteld werd :D
Maar ik gebruik hem nu drie dagen en wat een geweldig ding.
Ja het is wat gedoe de eerste paar keer, maar ik word nu al steeds handiger en hij blijft keurig zitten ( dankzij alle tips in dit topic )

Ook bij mij ( 2 kinderen ) was het eruit halen eerste keer ook wat pijnlijk ( niet meer proberen vacuum te verbreken door aan het steeltje te trekken hielp :D )

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:11

Ik heb net de Mamicup besteld met een desinfecteerbeker. Ga zaterdag op vakantie en verwacht dat ik ongesteld wordt. Dus dit leek mij fijn om eventueel in het zwembad te gebruiken. Ben erg benieuwd!

Zat te twijfelen tussen de Mamicup en de Claricup. Cutecotton raadde mij aan om een maat kleiner te nemen als ik twijfelde dus heb de Mamicup in M gedaan. De Claricup is namelijk of een L of een S. En voor mijn gevoel was dat verschil iets te groot.

Ben erg benieuwd!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:30

Amaris schreef:

Klopt, en dat weet ik ook niet precies hoor. Maar alles daar binnen is wel kwetsbaar slijmvlies, wat makkelijk stoffen absorbeert (net als bijv medicijnen die via je mondslijmvlies je lichaam binnen komen). Dus als je daar iets stopt wat van synthetische gebleekte vezels gemaakt is en waarvan er misschien wel pluisjes achterblijven... Of misschien veroorzaakt zo'n droge tampon wel kleine scheurtjes in het slijmvlies.
Ik weet het niet ;) maar feit is wel dat ik opvallend minder klachten heb en met een cup gewoon vergeet dat ik ongesteld ben.