Lillith24 schreef:OK ik heb niet alles gelezen maar wil wel even aanhaken. Ik ben praktisch m'n hele leven al vegetariër en nu sinds 3 jaar veganist. Ik ben het juist zat om telkens te moeten uitleggen dat ik geen vlees en dierlijke producten eet, dat ik niet bij de douglas, H&M of Primark kom (meerdere redenen ook meerdere winkels, dit zijn enkel even wat voorbeeldjes). Dat ik mijn afval streng gescheiden houd, dat ik überhaupt erg weinig afval produceer (1 vuilniszak per drie weken), dat ik geen leer draag, geen wol, geen honing eet, geen bloemen koop die niet fairtrade zijn.
En het is zo irritant, als mensen vergeten dat je al die dingen niet doet, en je keer op keer opnieuw vragen of je zin hebt om naar de Action te gaan. En of je misschien zin hebt om sushi te eten (er is toch ook vega sushi?!). Het zou een heel stuk makkelijker zijn als wat meer mensen zich eens zouden interesseren of alleen al zouden informeren over wat het nou eigenlijk inhoudt.
Ik raad zelf vaak de Groene Meisjes aan. Of Unnatural Vegan (youtuber), die komt met hele goede wetenschappelijk onderbouwde filmpjes.
Die extremisten zijn inderdaad gevaarlijk en eng. Maar ook voor de vegan-movement zelf. Ik wil niks met die gekkies te maken hebben en vind het super irritant dat mensen meteen een slecht beeld hebben van (mij als) veganisten, alleen maar omdat er een paar van die schreeuwers zijn die zich zo aanstellen.
Verder vind ik het soms ook wel heel irritant hoe eigenwijs en dom mensen kunnen zijn "kan me niet schelen dat 't zielig is, ik vind 't lekker, punt" of "ach de wereld vergaat toch, waarom zou ik dan m'n favoriete biefstukje laten staan?".
Oh en de eeuwige... "Wooooow wat goed van je! Ik zou dat écht niet kunnen, ik vind kaas echt té lekker". Die informatie is zo nietszeggend. En kaas is ook lekker, daarom eet ik het ook. De plantaardige variant wel te verstaan.
Ik vind jou toch ook aardig veroordelend doen naar mensen die ook vlees eten. Iemand zegt het knap te vinden dat je veganist bent en jij ziet alleen maar het negatieve er van. Erg jammer