Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:26

Lillith24 schreef:
OK ik heb niet alles gelezen maar wil wel even aanhaken. Ik ben praktisch m'n hele leven al vegetariër en nu sinds 3 jaar veganist. Ik ben het juist zat om telkens te moeten uitleggen dat ik geen vlees en dierlijke producten eet, dat ik niet bij de douglas, H&M of Primark kom (meerdere redenen ook meerdere winkels, dit zijn enkel even wat voorbeeldjes). Dat ik mijn afval streng gescheiden houd, dat ik überhaupt erg weinig afval produceer (1 vuilniszak per drie weken), dat ik geen leer draag, geen wol, geen honing eet, geen bloemen koop die niet fairtrade zijn.
En het is zo irritant, als mensen vergeten dat je al die dingen niet doet, en je keer op keer opnieuw vragen of je zin hebt om naar de Action te gaan. En of je misschien zin hebt om sushi te eten (er is toch ook vega sushi?!). Het zou een heel stuk makkelijker zijn als wat meer mensen zich eens zouden interesseren of alleen al zouden informeren over wat het nou eigenlijk inhoudt.
Ik raad zelf vaak de Groene Meisjes aan. Of Unnatural Vegan (youtuber), die komt met hele goede wetenschappelijk onderbouwde filmpjes.

Die extremisten zijn inderdaad gevaarlijk en eng. Maar ook voor de vegan-movement zelf. Ik wil niks met die gekkies te maken hebben en vind het super irritant dat mensen meteen een slecht beeld hebben van (mij als) veganisten, alleen maar omdat er een paar van die schreeuwers zijn die zich zo aanstellen.
Verder vind ik het soms ook wel heel irritant hoe eigenwijs en dom mensen kunnen zijn "kan me niet schelen dat 't zielig is, ik vind 't lekker, punt" of "ach de wereld vergaat toch, waarom zou ik dan m'n favoriete biefstukje laten staan?".
Oh en de eeuwige... "Wooooow wat goed van je! Ik zou dat écht niet kunnen, ik vind kaas echt té lekker". Die informatie is zo nietszeggend. En kaas is ook lekker, daarom eet ik het ook. De plantaardige variant wel te verstaan.

Ik vind jou toch ook aardig veroordelend doen naar mensen die ook vlees eten. Iemand zegt het knap te vinden dat je veganist bent en jij ziet alleen maar het negatieve er van. Erg jammer

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:34

8nnemiek schreef:
Over de eieren. Daar gaan niet direct kippen voor dood nee, en een ei weggooien is zeker zonde, maar indirect komt er toch wat leed bij kijken natuurlijk. Alle haantjes zijn 'nutteloos' en worden als kuikentjes meestal al afgemaakt. En de kippen zelf leven ook niet langer dan een jaar, terwijl ik een paar ex-batterij kippen heb opgevangen en die leggen nu een half jaar later nog steeds elke dag een eitje en zien er weer top uit.
Ik eet zelf ook nog wel eens zo'n spiegeleitje, ze zijn zeker lekker, maar als ik er eitjes voor uit de winkel zou moeten halen dan kan ik mijn eitje toch wel missen.

Het ligt er ook maar net aan waar je ze koopt. In de supermarkt haal ik ze idd niet, die zijn niet te eten. Absoluut niet vers en de kwaliteit is gewoon ruk, net als supermarkt vlees en brood en groenten. Niet te hachelen.
Probleem is alleen dat door de 24-uursmaatschappij alles maar op elk moment tot iedereens beschikking moet staan, en mensen niet meer de moeite nemen om naar een echte slager met hart voor zijn vak te gaan en bv de bakker en groenteboer. Die is duurder, hoewel ik dat best mee vind vallen eigenlijk, en is niet altijd open. Maar de kwaliteit is zoveel beter en ook de kwaliteit van leven van de dieren. Onze slager slacht en verwerkt alleen dieren van boerderijen uit de buurt. Ik kan in principe zo langsgaan bij de koe die volgende week in mn worstje zit.

Ik denk echt dat daar het probleem zit. Als iedereen gewoon naar een fatsoenlijke slager gaat en supermarkten geen (goedkoop) vlees meer verkopen gaat het ook al een heel stuk beter met de wereld. Want kom op, 2kipfilets voor 2€ is gewoon van de zotte, daar kan je geen kwaliteit en dierenwelzijn voor leveren :n

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:35

NoorW schreef:
We zijn inmiddels met teveel om de hoge consumptie vol te houden.

We zijn met te veel om allemaal de hoge consumptie vol te houden, maar dat is niet hetzelfde.

Aangezien we wel allemaal streven naar een grotere welvaart, lijkt de kans mij groter dat dát zodanige problemen gaat geven dat we elkaar de hersens inslaan zodat we niet meer met teveel zijn, of dat we een deel van de wereldbevolking bewust niet die hoge welvaart blijven gunnen die wij nu wel hebben (met mogelijk ook het elkaar de hersens inslaan als gevolg), dan dat we allemaal collectief besluiten een stapje terug te doen.

Als de aarde niet in staat is om zeg 10 miljard mensen in welvaart te ondersteunen, dan is het resultaat niet dat die 10 miljard mensen dan maar genoegen nemen met minder welvaart. Het resultaat is dan waarschijnlijk 1 miljard mensen in grote welvaart, en 9 miljard die daarvan alleen kunnen dromen. Dát, of veel minder dan 10 miljard mensen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:40

Waarom is geen of minder vlees eten minder welvaart? Ik vind welvaart gezondheid en gezonde voeding, en genoeg kennis om verstandige keuzes te maken.

Hier ook een veganist, maar ik herken niet de problemen die hierboven allemaal beschreven worden. Mensen laten mij in mijn waarde, ik hun. We praten er soms over, er worden soms wat vragen gesteld maar over het algemeen zijn mensen geïnteresseerd en aardig.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:10

Lillith24 schreef:
OK ik heb niet alles gelezen maar wil wel even aanhaken. Ik ben praktisch m'n hele leven al vegetariër en nu sinds 3 jaar veganist. Ik ben het juist zat om telkens te moeten uitleggen dat ik geen vlees en dierlijke producten eet, dat ik niet bij de douglas, H&M of Primark kom (meerdere redenen ook meerdere winkels, dit zijn enkel even wat voorbeeldjes).

Heb je er ooit bij stil gestaan dat je dit steeds moet uitleggen omdat mensen simpelweg niet altijd weten hoe een veganist leeft?

Dat het pure onwetendheid is en niet meteen een gebrek aan respect?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:20

Mallow schreef:
Dat heb ik gedaan, als je de zin daarnaast leest.
Ik vraag me alleen af waarom dit topic dan opnieuw zo'n wel of geen vlees eten wending heeft gekregen en niet een mensen die hun mening opdringen wending.

Ik heb de indruk dat je veganisme in een slecht daglicht zet ipv het opdringen van een mening. Dat laatste is namelijk begrijpelijk vervelend, niet alleen als veganist maar als wat dan ook.

Dan is dat de verkeerde indruk, sorry dat ik je op je tenen heb getrapt. Ik weet toch ook niet dat een topic zo'n wending krijgt? :')

Ik heb helemaal niets tegen vega's. Alleen tegen degenen die je willens en wetens moeten "bekeren" en als je het niet met ze eens bent je met Hitler vergeleken wordt. Ik heb zelf veel vrienden die vega's zijn en we kunnen er met elkaar gewoon goed over praten. Ik sta er voor open, zodanig dat ik erover denk om het zelf ook weleens te proberen. Dat komt uit mezelf.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:42

Maartje 1990: ik vind het irritant, omdat collega's het bijna wekelijks opnieuw zeggen. Omdat je het altijd te horen krijgt overal. Doe niet alsof het onmenselijk moeilijk is, dat is net als tegen iedereen die niet rookt zeggen van "woooooow zooo knap ik zou dat nooooit kunnen zonder mn sigaretjes leven". Dat is toch onzin? Ik at ook heel erg veel kaas vroeger, kaas was mn favoriete snack, maar het is niet alsof je absoluut niet zonder kan.
Maar goed wat ik probeer duidelijk te maken, ook voor Szan, is dat het gewoon best wel irritant is als je eigenlijk gewoon in stilte (dus niet als extremist zijnde, gewoon minding my own business) je leven probeert te leven maar anderen er toch altijd weer een deal van maken. Negatief, positief, maakt me niet uit maar behandel me nou gewoon niet anders als je er eenmaal achter bent wat ik allemaal wel en niet doe. Want dat doe ik ook niet met vleeseters.

maaikemuis

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:56

Oei, ik vind bovenstaande reactie vrij veroordelend...

Ik denk namelijk dat mensen het niet verkeerd bedoelen, maar dat het deels voortkomt uit inderdaad het feit dat mensen het knap vinden. Want het is ergens knap, want van oorsprong is de mens een alleseter en zal zijn voedingsstoffen opnemen uit verschillende bronnen. Dus ook dierlijke. Dan wij in deze maatschappij de mogelijkheden en de keuze hebben om dat niet te doen, doet niets af aan de oorsprong van de mens an sich. Daarom gaat voor mij de vergelijking met roken scheef. Sigaretten geven geen voedingsstoffen, sterker nog, zonder sigaretten overleef je prima. Dierlijke producten heb je nodig wanneer het echt om puur overleven gaat wanneer je in een situatie terechtkomt waarbij de huidige techniek en maatschappij er niet zouden zijn (stel je komt vast te zitten bij de Inuit)

Dus ja, ik vind het knap dat jij die keuze hebt gemaakt. Het is een keuze die ik, als bewuste en gematigde eter van dierlijke producten, knap vind. Op meerdere vlakken.

Jouw levensstijl is er 1 die onnatuurlijk is, maar die gefaciliteerd en uitgevoerd kan worden door de maatschappij waarin wij leven. En daarmee is het een levensstijl die ook in die maatschappij een verantwoorde is. Maar wel een redelijk unieke levensstijl.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:59

Wekelijks zeggen is inderdaad vervelend op een gegeven moment. Maar een enkele keer zeggen niet, dat van dat sigaretje vind ik overigens een rare vergelijking, als je stopt met roken en dan zegt knap dat je niet meer rookt dat zou ik niet kunnen is een betere vergelijkng. En overigens niks mis mee om dat te zeggen. Jammer dat jij je dus schijnbaar soms zo aamgevallen voelt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:01

Lillith24 schreef:
Maartje 1990: ik vind het irritant, omdat collega's het bijna wekelijks opnieuw zeggen. Omdat je het altijd te horen krijgt overal. Doe niet alsof het onmenselijk moeilijk is, dat is net als tegen iedereen die niet rookt zeggen van "woooooow zooo knap ik zou dat nooooit kunnen zonder mn sigaretjes leven". Dat is toch onzin? Ik at ook heel erg veel kaas vroeger, kaas was mn favoriete snack, maar het is niet alsof je absoluut niet zonder kan.
Maar goed wat ik probeer duidelijk te maken, ook voor Szan, is dat het gewoon best wel irritant is als je eigenlijk gewoon in stilte (dus niet als extremist zijnde, gewoon minding my own business) je leven probeert te leven maar anderen er toch altijd weer een deal van maken. Negatief, positief, maakt me niet uit maar behandel me nou gewoon niet anders als je er eenmaal achter bent wat ik allemaal wel en niet doe. Want dat doe ik ook niet met vleeseters.

Nou, je word er iig niet heel vrolijk van :') (geintje)

Ik vind veel dingen knap van mensen. Mensen die goed sporten, die idd niet roken, die chocola kunnen laten staan, vaker de fiets nemen. En als ik dat vind, dan zeg ik dat. Waarom? Omdat complimentjes ook moeten mogen :j

Ik snap echter ook niet waarom mensen die je dagelijks ziet, zoals collega's ofzo, dat steeds moeten melden. Das een beetje gek. Maar goed, ik ben niet op de werkvloer dus weet niet hoe het er daar aan toe gaat :)

Verder eens met voorgaande reacties dat overal extremisten tussen zitten, dat is niet inherent aan veganist zijn... denk ik :j

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:02

oomens schreef:
NoorW schreef:
We zijn inmiddels met teveel om de hoge consumptie vol te houden.

We zijn met te veel om allemaal de hoge consumptie vol te houden, maar dat is niet hetzelfde.

Aangezien we wel allemaal streven naar een grotere welvaart, lijkt de kans mij groter dat dát zodanige problemen gaat geven dat we elkaar de hersens inslaan zodat we niet meer met teveel zijn, of dat we een deel van de wereldbevolking bewust niet die hoge welvaart blijven gunnen die wij nu wel hebben (met mogelijk ook het elkaar de hersens inslaan als gevolg), dan dat we allemaal collectief besluiten een stapje terug te doen.

Als de aarde niet in staat is om zeg 10 miljard mensen in welvaart te ondersteunen, dan is het resultaat niet dat die 10 miljard mensen dan maar genoegen nemen met minder welvaart. Het resultaat is dan waarschijnlijk 1 miljard mensen in grote welvaart, en 9 miljard die daarvan alleen kunnen dromen. Dát, of veel minder dan 10 miljard mensen.

Ik ben het, helaas, met je eens. Ik verwacht ook eerder zo'n scenario dan dat we collectief besluiten anders te leven. Maar ik zie minder tot geen vlees eten al lang niet meer als inleveren op welvaart. Dus er blijft bij mij hoop dat meer anderen mensen het ook zo gaan zien, voor het echt op een kritiek punt komt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:38

Cer schreef:
Nou, je word er iig niet heel vrolijk van :') (geintje)

_O- _O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:21

Niet om het een of ander, maar andere mensen zijn nu juist helemaal niet bezig met hoe jij je leven indeelt en daarom vergeten ze dat je veganist of weet ik het wat bent en moet je dus vaak zeggen dat je dit of dat niet doet omdat.
En je kunt ook gewoon niet reageren en ze een blik toewerpen of een dooddoener als "daarom" geven.

Ik vergeet ook wel eens dat mensen suikerziekte hebben of op een byzonder dieet zijn en bied ze dan snoep of een ijsje aan. Dat is heus een kwaadwil, maar gewoon omdat je er niet echt bij stilstaat dat andere mensen andere voedingspatronen hebben, om welke reden dan ook.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:03

Soms is een "" O, ok." ook wel fijn :)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:51

Haha stel goody-two-shoes hier. Het is niet alsof ik het niet strontirritant mag vinden, toch? In m'n hoofd. Het is niet alsof ik hardop zeg van "jezus weet je dat nu nog niet? loser?". Mijn standaard antwoord is "Ik wil het je wel een keer uitleggen, maar heb er nu niet zo veel zin in"- als iemand vraagt waarom ik zo eet of leef. Ik ben niemand verantwoording schuldig.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:13

Maar waarschijnlijk straal je het wel uit... Dit is zo'n passief-agressieve houding die juist niet uitnodigt om mee van gedachten te wisselen. Mij haal je iig niet over de streep om iets van je levensstijl over te willen nemen, want echt gezellig klinkt het niet. Het lijkt me niet dat je met zo'n houding een bevlogen voorvechtster bent.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:17

Moet dat dan? :)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:20

Ik ben ook geen bevlogen voorvechtster? Wat iedereen zelf doet moeten ze allemaal zelf weten, maar ik heb geen zin om mensen zinloos proberen over te halen. Want het overhalen-gedeelte is zinloos. Kijk op een goeie dag, als iemand gewoon echt uit pure nieuwsgierigheid vraagt hoe het nou is en waarom ik het nou doe (zoals bijvoorbeeld die vraag over eigen kipjes die eitjes leggen, eet je die nou wel of niet? die heb ik inmiddels al honderden keren gehoord), ben ik best bereid dat uit te leggen en een paar main argumenten te noemen. Maar geloof me, na jaren ervaring, weet ik gewoon dat mensen zo'n discussie dan starten, daarna erg defensief worden en het eindigt met "nou je moet het helemaal zelf weten, maar ik doe waar ik me goed bij voel" en het enige wat ik dan kan denken is "had dat even een uur eerder gezegd, dan hadden we niet deze discussie hoeven voeren".

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:20

Punt is dat de mensen die wel bevlogen voorvechtsters zijn, vaak weg worden gezet als extreem of bemoeizuchtig... Het evenwicht is zo lastig te vinden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:23

Van mij niet, maar wanneer je er achter staat dat de wereld te redden is wanneer iedereen vegetariër of veganist is, dan lijkt het mij handig wanneer je dat dan ook een beetje, uhm, enthousiast brengt.

Zo'n passief-agressieve houding vind ik jammer. De houding genoemd in de OP is slechts in stap verwijderd. En dat vind ik jammer, want het is mogelijk voer voor interessante nieuwe denkwijzen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:24

Wat vind je precies passief-agressief aan mijn houding?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:30

NoorW schreef:
Punt is dat de mensen die wel bevlogen voorvechtsters zijn, vaak weg worden gezet als extreem of bemoeizuchtig... Het evenwicht is zo lastig te vinden.

Het is ook een lastig evenwicht. Toch denk ik dat je met een bijzondere levensstijl (afwijkend van de norm) de aandacht trekt van de mensen om je heen. En je hoeft niemand te overtuigen. Sterker nog, je zou mij niet kunnen overtuigen. Ik ben namelijk overtuigd van mijn voedselpatroon. Maar dat betekent niet dat er een goed of fout is, het is gewoon anders. Maar evengoed vind ik het leuk om de ideeën te horen, wie weet hoor je nog eens wat nieuws. En ik overtuig jou niet, maar wie weet hoor je wel iets waarvan je denkt 'goh, interessant'.

Juist dat passief-agressieve (van beide kanten) zorgt voor starheid

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:33

Ik denk dat je niet helemaal weet wat passief-agressief betekent.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:35

maaikemuis schreef:
NoorW schreef:

Het is ook een lastig evenwicht. Toch denk ik dat je met een bijzondere levensstijl (afwijkend van de norm) de aandacht trekt van de mensen om je heen. En je hoeft niemand te overtuigen. Sterker nog, je zou mij niet kunnen overtuigen. Ik ben namelijk overtuigd van mijn voedselpatroon. Maar dat betekent niet dat er een goed of fout is, het is gewoon anders. Maar evengoed vind ik het leuk om de ideeën te horen, wie weet hoor je nog eens wat nieuws. En ik overtuig jou niet, maar wie weet hoor je wel iets waarvan je denkt 'goh, interessant'.

Juist dat passief-agressieve (van beide kanten) zorgt voor starheid

Je hebt zeker gelijk! Ik probeer het ook nooit op te dringen aan mensen, maar altijd als ik met een groep mensen ergens eet, komen er op een gegeven moment vragen. En dan ben ik ook enthousiast om erover te vertellen en waarom ik het doe, wat ik allemaal wel en niet eet etc. Maar op de een of andere manier heb je dan ook altijd aan diezelfde tafel weer mensen die dan zuchten van "waarom gaat het hier over" en die het dan opdringerig vinden, terwijl ik puur antwoord op anderen die geïnteresseerd waren. De grens ligt bij iedereen dus heel anders en dat maakt het vaak lastig inschatten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:37

Lillith24 schreef:
Haha stel goody-two-shoes hier. Het is niet alsof ik het niet strontirritant mag vinden, toch? In m'n hoofd. Het is niet alsof ik hardop zeg van "jezus weet je dat nu nog niet? loser?". Mijn standaard antwoord is "Ik wil het je wel een keer uitleggen, maar heb er nu niet zo veel zin in"- als iemand vraagt waarom ik zo eet of leef. Ik ben niemand verantwoording schuldig.

Dit...

Want het is niet de zin die je zegt die het werkelijke zegt, het is wat je uitstraald. Ik voel het door mijn scherm heen. En dat kan frustratie zijn, maar soms is het beter te denken dat mensen gewoon hardleers zijn.

Ik eet vlees en dat zal niet veranderen. Maar ik vind het wel interessant om het waarom van een ander zijn beweegredenen te horen en proberen te begrijpen. En soms implementeer ik iets. Zo eet ik nu af en toe vlees en let ik op wat voor vlees. En ik heb geleerd creatief te zijn met plantjes.

En misschien dat ik een vegan of vegetariër kan doen inzien dat die levensstijl alleen kan binnen onze huidige maatschappij. En dat elders onder hardere omstandigheden die levensstijl moeilijker is, om zelfs gevaarlijk.

Niemand verandert iets, maar er worden zaadjes gepland en we leren van elkaar.