PTSS, wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fish_n_Chips

Re: PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:42

Hoe is het met iedereen?

Hier gaat het niet zo lekker. Sinds zondag voel ik me heel gespannen en onveilig. Bij elk geluidje denk ik "Komt er iemand? De trap op? Hoor ik een auto? Was dat de achterdeur?". Ik doe de deur dan maar op slot, maar dat helpt ook weinig. En ik durf geen kalmeringspillen te nemen, omdat je daar minder alert van wordt, en daar voel ik me dus niet veilig genoeg voor.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:44

Heel herkenbaar, ik heb het sinds zaterdag.
Geen idee waar het aan ligt.
De deuren heb ik altijd op slot, geeft een veiliger gevoel.

Hoe doen jullie het met werken? Zijn jullie dan ook zo extreem allert en angstig?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:59

Gek, ik heb daar ook heel erg last van de laatste tijd. Begon toen ik een tijdje terug op het huis en de katten van m'n opa en oma moest passen en dus in een vreemd (goed, niet vreemd maar ook niet eigen) huis sliep. Als ik naar bed ging deed ik eerst boven alle lichten aan voordat ik beneden de lichten uit durfde te doen omdat ik anders in het donker naar boven moest bijvoorbeeld.. En sindsdien ook in m'n eigen huis last van.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:24

Goed, ik heb alleen de pagina's 1,2 en 15,16, 17 gelezen... beetje heftig anders...

Officieel is PTSS niet bij mij vastgesteld, maar ik herken zoveel uit wat anderen erover schrijven... heb ook meer dan genoeg meegemaakt om te moeten verwerken, wat ik liever wegstop (maar wat niet helpt) omdat ik verder wil kijken en niet achterom...
wat wel is genoemd/officieel is vastgesteld is PDD NOS, Borderline of Manisch Depressief...

Maar ik heb ook herbelevingen, dissociaties en angst.
Over een hulphond wist ik nog niets, maar toen ik in 2012 zelf mn hondje heb gekozen heb ik mn eigen hulpje gekregen... gewoon een teckel x jack russel... zij is heel belangrijk voor me in moeilijke periodes, ik kom er nu een stuk makkelijker doorheen!

Daarnaast ben ik HSP, (wat dan weer niet zou stroken met pddnos, maar oke), als een ander ergens mee zit kan ik daar ook erg mee zitten, of als ik op straat indrukken krijg van gevoelens, kan ik overprikkeld raken en dan kan t licht uitgaan omdat ik het niet allemaal kan verwerken... hierom vermijd ik al jaren Kantines enzo.. met treinreizen gaat het wel eens mis (maar vind het veel te leuk om te doen, dus dat geef ik niet op)...

even wat anders (als t niet mag, hoor ik dat wel) hoe doen jullie het met relaties? zijn jullie single of juist niet en hoe zorg je dat dat blijft werken zonder ''patient/verzorger'' relatie te krijgen?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 03:47

Ik heb een jaar lang gescharreld achtig iets met een jongen maar hij wilde nooit een vaste relatie met mij aangaan omdat hij bang was dat mijn angsten hem op lange termijn negatief zouden beïnvloeden. Inmiddels heeft hij een nieuwe vriendin en dat vind ik gigantisch moeilijk omdat hij de enige is die ik 100% vertrouw, en bij wie ik compleet mezelf kan zijn en me veilig voel..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:31

Maximus91 schreef:
Goed, ik heb alleen de pagina's 1,2 en 15,16, 17 gelezen... beetje heftig anders...

Officieel is PTSS niet bij mij vastgesteld, maar ik herken zoveel uit wat anderen erover schrijven... heb ook meer dan genoeg meegemaakt om te moeten verwerken, wat ik liever wegstop (maar wat niet helpt) omdat ik verder wil kijken en niet achterom...
wat wel is genoemd/officieel is vastgesteld is PDD NOS, Borderline of Manisch Depressief...

Maar ik heb ook herbelevingen, dissociaties en angst.
(....)

Daarnaast ben ik HSP, (wat dan weer niet zou stroken met pddnos, maar oke), als een ander ergens mee zit kan ik daar ook erg mee zitten, of als ik op straat indrukken krijg van gevoelens, kan ik overprikkeld raken en dan kan t licht uitgaan omdat ik het niet allemaal kan verwerken... hierom vermijd ik al jaren Kantines enzo.. met treinreizen gaat het wel eens mis (maar vind het veel te leuk om te doen, dus dat geef ik niet op)...

Hoi Maximus,

een van mijn ;) stokpaardjes is, dat pddnos geen diagnose is. De letters betekenen "alleen maar " dat ergens in jouw ontwikkeling als mens er iets niet goed is verlopen. Nou, dat wist je al. (Beter gezegd: er is hetzij iets dat veel invloed heeft misgelopen, of meerdere kleine dingen - maar hoe het dus zit, weet men niet.)
Door de band genomen hebben pddnos mensen 'gaten' in hun motorische ontwikkeling, al dan niet als gevolg van psychische ellende. (Helaas kijken psychologen en pedagogen daar niet naar, terwijl het de bouwstenen, de basis van je ontwikkeling is.)

Idem dito voor HSP, dat kan ook trauma zijn.
Zodra je amygdala in de gaten krijgt (...er valt licht op je netvlies en in jouw ooghoek gebeurt iets, deze informatie gaat eerst naar je amygdala en daarna pas naar de hersenen waar de informatie van je netvlies wordt omgezet in beeld...) dat er iets gebeurt dat gevaarlijk kan zijn, slaat de amygdala alarm (= dat is haar taak). Dat alarm gaat vooraf aan dat jij met je bewustzijn weet wat je ziet (... contra cognitieve gedragstherapie ). En juist mensen met trauma willen nog wel eens een 'hypergevoelige' amygdala hebben. (Dat is gewoon te verhelpen, bijvoorbeeld met emdr.)

En ook kan er sprake zijn van een nog op te roepen Moro reflex (....een schrkreflex, dat maakt dat iemand sneller schrikt, dwz zich van zeer kleine dingen bewust kan zijn - en vaak ook langer in die schrik blijft 'hangen '). Moro reflex wordt vaak met een minder ideale motorische ontwikkeling in verband gebracht, maar trauma kan er ook mee van doen hebben.
En ook dat is gewoon te verhelpen (google eens op bijvoorbeeld 'INPP' en Masgutowa).

En dat (over)gevoeligheidvoor prikkels niet zou overeenkomen met pddnos klopt gewoon niet.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:28

Janneke2 schreef:
Door de band genomen hebben pddnos mensen 'gaten' in hun motorische ontwikkeling, al dan niet als gevolg van psychische ellende. (Helaas kijken psychologen en pedagogen daar niet naar, terwijl het de bouwstenen, de basis van je ontwikkeling is.)

En wat bedoel je hier precies mee? Waar kijken psychologen en pedagogen volgens jou niet naar? Naar de motorische ontwikkeling?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:33

Net een prettig gesprek gehad met mijn psychiater na een zware dag op school. Ik kwam tijdens het gesprek zelfs genoeg tot rust om stil te kunnen zitten (terwijl ik al vier dagen aan het wiegen/schommelen ben). Topvent.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:07

Pap heeft gasten vanavond.. ik durf niet te slapen totdat ze weg zijn. Dus durf ik mijn medicijnen niet te nemen, omdat die versuffend zijn. Yippie ya yee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:16

ikkkke schreef:
Janneke2 schreef:

En wat bedoel je hier precies mee? Waar kijken psychologen en pedagogen volgens jou niet naar? Naar de motorische ontwikkeling?

Ja, klopt, dat bedoel ik.
Wathelaas beteķent, dat belangrijke, vroege fasen van de ontwikkeling van een mens worden genegeerd. Taal kan tricky zijn, ik schrijf zelf ook 'motorische ontwikkeling', maar waar het om draait is dat die motorische ontwikkeling veel meer is dan alleen maar 'wat spieren wel of niet bewegen'. Het is de basis van allerlei psychische zaken, die niet of maar moeizaam kunnen ontwikkelen als het ""motorisch"" (inclusief evenwicht, coördinatie, oriëntatie, etc.) niet goed verloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:18

Daar wordt wel degelijk naar gekeken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:29

Bizzybijtje schreef:
Daar wordt wel degelijk naar gekeken.

Dat is goed nieuws, dan kunnen dat soort non informatieve kreten als pddnos worden vervangen door iets wat de naam diagnose waardig is (= iets door en door kennen).

Klein voorbeeldje: zo kan uit motorisch onderzoek duidelijk worden dat iemand te kampen heeft met een 'voorlopig blijvend' Tonisch Labyrint Reflex, wat gedrag kan verklaren rond moeilijk stil zitten, slechte concentratie, moeizaam initiatief nemen of juist impulsiviteit, weinig overzicht hebben mbt ruimte, afstanden, een route onthouden (en de lijst is nog langer).
Dat tonische labyrint reflex kan gewoon 'verdwijnen', als je weet dat dit speelt en hoe aan te pakken.

Mogelijk zijn na het verdwijnen van het tonische labyrint reflex niet alle ontwikkelingsproblemen opgeheven, maar doorgaans zijn de problemen dan kleiner.
Denkbaar zijn de resterende stukjes moeizaam gedrag etc op vergelijkbare wijze te beschrijven (= wat zegt de motoriek over de toestand van het zenuwstelsel) en bij te sturen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:31

Fish_n_Chips schreef:
Pap heeft gasten vanavond.. ik durf niet te slapen totdat ze weg zijn. Dus durf ik mijn medicijnen niet te nemen, omdat die versuffend zijn. Yippie ya yee.

Brrr!
Naar hoor. Was je net na een goed gesprek wat rustiger, komt er een kink in de kabel.
Maar zinnig is het wel, even (...ik hoop dat het nog maar even is!) wachten met versuffend spul.
Sterkte!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:17

Janneke2 schreef:
Fish_n_Chips schreef:

Brrr!
Naar hoor. Was je net na een goed gesprek wat rustiger, komt er een kink in de kabel.
Maar zinnig is het wel, even (...ik hoop dat het nog maar even is!) wachten met versuffend spul.
Sterkte!

Dank je. Voor niet zeggen "Stel je niet zo aan, er is geen gevaar, slik gewoon je pillen."

Ik geloof dat iedereen weg is. Ik ga even beneden kijken - onder het mom van "even naar de WC" - en dan ga ik mijn pillen slikken en naar bed.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:22

.. Idee mislukt: ik durf niet naar beneden, want wat als er toch nog mensen zijn?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 02:50

Oké, ik kon me niet voorstellen dat er nog mensen waren, dus ben ik naar beneden gegaan (met mijn beenprothese i.p.v. krukken en de traplift.. dan ben ik toch beter ter been). Er is niemand meer, en de achterdeur zit op slot, dus nu kan ik eindelijk mijn pillen nemen en proberen te gaan slapen.

Om 10.00 komt mijn therapeut. Hopen dat ik dan weer wakker genoeg ben.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 03:05

Therapeut komt pas om 15.45.. kan ik in ieder geval uitslapen. Heb mn wekker al uit gezet.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:08

Janneke2 schreef:
Ja, klopt, dat bedoel ik.
Wathelaas beteķent, dat belangrijke, vroege fasen van de ontwikkeling van een mens worden genegeerd. Taal kan tricky zijn, ik schrijf zelf ook 'motorische ontwikkeling', maar waar het om draait is dat die motorische ontwikkeling veel meer is dan alleen maar 'wat spieren wel of niet bewegen'. Het is de basis van allerlei psychische zaken, die niet of maar moeizaam kunnen ontwikkelen als het ""motorisch"" (inclusief evenwicht, coördinatie, oriëntatie, etc.) niet goed verloopt.

Dit wil ik dan toch ook graag tegenspreken. Misschien dat niet alle psychologen / pedagogen hier (voldoende) naar kijken, maar er zijn er een heleboel die hier wel naar kijken. En dan niet enkel naar grove motoriek en de ontwikkeling daarvan, maar ook naar de fijne motoriek en zijn ontwikkeling (vb oogbewegingen). Daar worden ook diagnostische tests voor afgenomen om de ontwikkeling in kaart te brengen.
Zijn daar problemen mee die bepaalde moeilijkheden afdoende verklaren, wordt er BV geen verder onderzoek gedaan naar ontwikkelingsproblematieken zoals ASS. En zelfs dan nog...diagnoses zijn niet het belangrijkst, wel het vinden van een manier om met bepaalde moeilijkheden om te gaan. Als die manier gevonden is en de client voelt zich goed, heeft verder diagnostisch onderzoek imo weinig of geen zin en zullen zeker ook niet alle psychologen of pedagogen verder onderzoek doen. Er zijn er inderdaad die anders te werk gaan, maar ik vind niet dat je kan gaan stellen dat "psychologen en pedagogen daar geen rekening mee houden". Dat komt heel absoluut over en geldt zoals gezegd niet voor allemaal. Wat nuancering van dergelijke uitspraken kan geen kwaad...

Fish_n_Chips schreef:
Therapeut komt pas om 15.45.. kan ik in ieder geval uitslapen. Heb mn wekker al uit gezet.

Hopelijk heb je nog goed kunnen slapen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:39

ikkkke schreef:
Dit wil ik dan toch ook graag tegenspreken. Misschien dat niet alle psychologen / pedagogen hier (voldoende) naar kijken, maar er zijn er een heleboel die hier wel naar kijken. En dan niet enkel naar grove motoriek en de ontwikkeling daarvan, maar ook naar de fijne motoriek en zijn ontwikkeling (vb oogbewegingen). Daar worden ook diagnostische tests voor afgenomen om de ontwikkeling in kaart te brengen.
Zijn daar problemen mee die bepaalde moeilijkheden afdoende verklaren, wordt er BV geen verder onderzoek gedaan naar ontwikkelingsproblematieken zoals ASS.

Zoals gezegd : dat is een grote vooruitgang, die inhoudt dat 'ppdnos' netjes in de prullebak terecht komt.
(Gesteld dat iemand een 'pervasive' "gat" in zijn of haar ontwikkeling heeft, wordt er netjes uitgezocht hoe en wat en het leuke is, dat motorische ontwikkeling veel zegt over het zenuwstelsel - en dat het relatief makkelijk te repareren is. Dus ook geen toestanden meer zoals 'beter leren omgaan met "pddnos"'.)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:41

Ik heb van 4.15 tot 11.50 geslapen (met een paar onderbrekingen) en 's middags nog een dutje gedaan omdat ik mijn ogen echt niet open kon houden. Therapie had jammer genoeg niet ook een kalmerende werking.
Hopen dat ik vannacht een beetje kan slapen. Morgen weer werken.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 06:36

Vervelend als je zo weinig slaapt. Hopelijk kan je BV in het weekend wat slaap inhalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:17

....en jammer dat therapie niet kalmeerde!

(Soms is de bedoeling van een gesprek ook totaal anders, maar als jij behoefte aan kalmering hebt, zou het toch fijn zijn als dat ook de bedoeling was.)

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 07:07

Ik heb ook PTSS, door verschillende oorzaken. Ik ben echter nog erg jong, al helemaal toen ik in behandeling ging (toen was ik 13) en heb daardoor heel erg lang een verkeerde diagnose en daardoor ook een verkeerde behandeling gehad. Er werd niet geluisterd en ik voelde me ontzettend niet-gehoord, waardoor het alleen maar bergafwaarts ging. Er is veel gebeurd, maar sinds een paar maanden komt er nu eindelijk naar boven wat er aan de hand is en heb ik eindelijk een goede behandeling die past bij mijn problemen, exposuretherapie. Het valt me heel zwaar en ik vind het niet leuk, maar doe wel heel hard mijn best omdat ik nu ik de kans krijg ook alles eruit wil halen wat kan.

Dus ja, dat. Hopelijk werkt het en kan ik over een poosje weer verder met m'n leven, ik wil zo graag mijn gymnasium afmaken en gewoon succesvol worden en weer fijn leven. Geen idee of dat gaat lukken maar we gaan ervoor, en hoe dan ook gaat het stukken beter worden!

Mooi topic dit, goed als ik meelees/meepraat? Ben niet super actief hoor hihi, maar gewoon af en toe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:25

Hoi Ninapaard,
Welkom!
En rot hoor - eerst maakt 'therapie' je akeliger omdat er niet eens geluisterd wordt...!
Fijn dat de diagnose nu in elk geval helder is. Is exposure jouw keuze geweest? Toen oma nog jong was was het zo ongeveer de enige optie, maar dat is nu niet meer zo. Er zijn meerdere manieren om een trauma de nek om te draaien.
Die nek omdraaien is doorgaans zwaar, maar het is wel belangrijk dat het goed te behappen is en blijft. (Tussen sessies door veel rust kunnen krijgen, respect voor wat er in je omgaat, goede informatie over wat je wel en niet kunt beïnvloeden met je gedachten, etc etc.)

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:59

Hey Janneke, dank je wel! Achja, zo is het geweest, ik ben in ieder geval blij dat het nu wel duidelijk is allemaal. Het verleden kan ik niet aanpassen, kan er nu alleen maar dubbel hard voor gaan! Exposure was niet echt mijn eerste keuze, EMDR zag ik meer zitten maar die heeft een hele lange wachtrij en ik vond de uitleg voor exposure en zo wel prima klinken dus ik wilde dat in ieder geval eerst proberen! Het bevalt me nu ook eigenlijk wel prima, het is in ieder geval een therapie die bij mijn probleem past en dat scheelt al zo'n stuk.
Ik probeer tussen de sessies veel rust te nemen maar een klein probleem is dat ik ook een lichte eetstoornis heb, dit heb ik redelijk onder controle maar toch gaat het wel eens mis en dat verzwakt me dan wel. We hopen/verwachten dat dit samen met de PTSS overgaat omdat het aan elkaar gekoppeld is maar als dat niet zo is krijg ik daar later aparte hulp voor.