Trailrunning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Re: Trailrunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:03

WHaaa..... wat een afstanden! Moet er niet aan denken.... knap hoor, respect!!

De 42 km obstclerun volgend jaar gaat wel gebeuren maar dat is zo anders door de afwisseling.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:50

In trails zit anders ook genoeg afwisseling. Gisteren de devils trail van 33km in de Drunense duinen gelopen. die was wel pittig zeg met al dat losse zand.
Ben je wel een tijdje mee bezig denk ik met zo'n obstclerun van 42km. Hoeveel hindernissen zitten er dan in.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:53

Gisteren de Asics Duinentrail Schoorl gedaan. 17,7kmm pittig werken. Het was praktisch nergens vlak en echt lange stukken mul zand. Gelukkig geen klapzand, maar het was wel diep dus alle kracht uit je passen ben je dan gewoon kwijt.

En ik was dinsdag nog behandeld door de fysio waarbij enkels, ruggenwervels en mijn SI zijn gemanipuleerd en dat heb ik gemerkt. Was al van plan het rustig aan te doen, maar in het zand ging mijn bekken protesteren en dat bleef het heuvelop steeds doen :( Dus alles omhoog gewandeld en de rest rustig doorgehobbeld :+

Maar, ondanks dat ongemak heb ik genoten! Wat een prachtig gebied ook!

Tijdens de loop bedacht ik me dat ik gek ben dat ik 10 dec de Terhillstrail 20km wil doen, maar na de finish hier dacht ik, dat is harder terrein en dus makkelijker en nog maar 2,3km verder dan deze :P

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:25

Jij bent lekker bezig Djilna! :):)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:43

Lekker Djilna.

Ik.heb gisteren een oriëntatie loop/trail gelopen. Erg leuk om te doen!
Je krijgt een kaart van het gebied en daar staan controlepunten op aangegeven. Je moet zelf je route zoekrn naar die punten. Daar stempelen en verder naar de volgende.
Je gaat wat langzamer omdat de punten niet precies zijn aangeven en ze van het pad afstaan. Hier liepen we op de veluwe en daar mag je niet van de paden af, maar bij andere gebieden mag je dus ook dwars het terrein over

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:01

Dat klinkt super leuk EW! Ik ben laatst met een vriendin wezen Geo-coachen en dat was echt super leuk. Wij waren gewoon wezen hiken maar 't kan uiteraard ook hardlopend lijkt me!
Hier staat 't trailrunnen helaas op 't moment op een wat laag pitje. Het wordt hier nu al om 4 uur donker en ik heb op 't moment wat moeite met 's ochtends lopen. Hoop van 't weekend eindelijk weer 'ns een wat langere run in't bos te kunnen maken!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:05

Om 4 uur? En ik maar klagen dat t hier vroeg donker is

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:06

Yep. In de winter gaat 't richting de drie uur. Blehhhh %)
Misschien nog 'n 'leuke' extra. Er was gisteravond vorst en vrijdag word 't max -2. Welkom in Scandinavie |(

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:57

Misschien voor trail iets minder geschikt, maar voor op de weg heb ik nu de tracer 360 van Noxgear. Waanzinnig!! Ik baad in het licht, je ziet mij van een kilometer al aankomen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:07

Daar val je mee op ja!

Ik heb mijn laatste 3 runs maar in een verslag verwerkt :) Had een verslag per wedstrijd willen doen, maar had steeds de tijd of 'inspiratie' niet. Nu was ik een dagje thuis ivm een getrokken verstandskies dus maar even voor gaan zitten.
https://poweredbylightning.net/2016/11/ ... n-rij-ptd/

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:32

Ik vertrek overmorgen weer naar de Eifel voor de nodige trailkm's in een lang weekend weg. Niet alleen trail km's overigens want op zondag heb ik een ultraloop over 52km in het nationaal park Eifel die ook voor een groot deel verhard is. De eerste 5km zijn uitsluitend stijgen dus het wordt sowieso een pittig begin. Heb er zin in.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:39

Leuk je verslag te lezen Djilna. Persoonlijk zou ik even eerst aan een goed sterk niet protesterend lijf werken alvorens verder uit te bouwen. Het lijkt erop alsof het fundament nog niet stevig genoeg is. Als je daar goed in investeert heb je daar de jaren daarna altijd plezier van. Pijnklachten horen niet bij het lopen/de opbouw. Die moet je gelijk bij de wortel aanpakken en het lichaam te tijd geven om de belastbaarheid weer op peil te krijgen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:13

Ik snap je opmerking hoor. Maar mijn fundament is prima :) Hele jaar verder nog geen klachten gehad met hardlopen, alleen even begin van het jaar een aanpassing van mijn knieschijven omdat ze met hardlopen anders bewegen dan met paardrijden.

Deze klachten hadden op zichzelf verder niets met hardlopen te maken(, maar snelwerk tijdens de groepstraining verergerde het in dit geval wel). Had ik andere jaren af en toe ook voor ik ging hardlopen. Kwestie van een keer door je enkel zwikken (op je werk, in de wei, tijdens een urenlange trainingsrit met je voeten in de beugels, of sinds dit jaar tijdens een rondje bos hardlopen) en dan met zware dingen bezig blijven. Dat kan een wei uitmesten zijn, met zakken voer sjouwen of in dit geval een intervaltraining. Of gewoon een zak voer verkeerd uit je auto pakken en dan je SI blokkeren of een ruggenwerveltje verschuiven. Hebben meer mensen last van dan ze zelf weten :+

Ik heb een hele sterkte core (zegt fysio ook) en verder nooit pees-, knie- of enkelklachten oid, maar als het in je enkel een mm scheef zit zet dat na een tijdje door naar boven. Ik moet dus alleen eerder naar mijn gevoel luisteren en meteen een afspraak maken ipv een tijdje aankijken.

En normaal heb ik na correctie van vastzittende of scheefzittende botjes/gewrichten een dag of 3 last en dan is het klaar en kan ik er weer vol tegenaan. Tot het zware zand had ik nu ook geen last, het kwam in het zand. Toen merkte ik dat de combinatie behandeling en zwaar zand net iets teveel van het goede was. Maar daar kom je pas achter als het zover is ;) Een vergissing en daarmee een leermoment :) 2km verder mag het verschil normaal toch niet maken als ik tijdens Terschelling 15km nergens last van heb en tijdens Schoorl wel en dan al na 8km. Dan is dat niet omdat mijn fundament ineens niet meer goed zou zijn.

Sowieso heb ik met de 20km trail in dec mijn doel voor dit jaar behaald en wil ik die afstand begin 2017 eerst een paar x herhalen voor ik verder ga. Inderdaad om de basis sterk te hebben.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:00

Ja waarschijnlijk ben ik zelf (en mijn trainer en mijn fysiotherapeut) gewoon heel voorzichtig in deze. Maar ik ben er sowieso voor om eerst een wedstrijd afstand volledig te beheersen alvorens op een volgende afstand te storten. Mij heb het heel ver gebracht. En dan bedoel ik met ver eigenlijk niet de afstand maar vooral dat ik er uitgehaald heb wat erin zit. Maar uiteindelijk heeft het mij ook wat betreft afstand ver gebracht. Een sterke core zal je zeker helpen bij het hardlopen en ook de belastbaarheid vergroten maar de belastbaarheid van spieren en pezen voor het hardlopen vraagt gewoon een investering van een aantal jaren. Veel mensen nemen die tijd niet en gaan er dan vervolgens vanuit dat allerlei steeds weer terugkerende pijntjes er gewoon bij horen. Terwijl er dan inmiddels al sprake is van een verwaarloosde blessure die daardoor chronisch is geworden.
ik zeg natuurlijk niet dat dat voor jouw opgaat. Jij kent je lijf beter dan ik.
En of het fundament sterk genoeg is geweest daar kun je achteraf pas over oordelen. Overbelasting blessures ontstaan heel langzaam. De eerste symptomen komen pas als de blessure even in ontwikkeling is. Echt klachten komen nog later en aanvankelijk lijkt een paar dagen rust steeds wonderen te doen. Totdat weer een tijd later de klachten continu aanwezig blijven.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:26

Hallo,

Mag ik mij hier ook melden ..?
Kreeg een tip dat dit topic bestond namelijk.

Het hardlopen op zich doe ik al een poosje maar het trailen doe ik nog niet zo heel lang maar ben er gelijk verslaafd aan geraakt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:49

Tuurlijk, welkom Scooby!

Greetje, ik heb normaal tijdens het lopen nooit klachten. Geen schenen, geen hielen, geen kuiten, niks. Alleen zoals ik al schreef in het begin met trailen door het oefenen van hellingen hier op de Velwuezoom 1x mijn knieschijven en daarvan zei de fysio dat het kwam omdat de knieschijf anders beweegt met paardrijden dan met hardlopen. Dus heel voorzichtig mee gedaan en sindsdien nooit meer problemen gehad. Anders was ik ook niet steeds een paar km verder gegaan. Ik weet nl dat als je wel klachten krijg je nog niet klaar bent voor die belasting en je eerst op die afstand sterker moet worden. Heb daarom dit seizoen een tijd rond de 15km gelopen/getraind en van daaruit weer verder.

En voor mij is een wedstrijd ook niet een wedstrijd, in die zin dat ik meedoe om een mooie andere route te lopen en ander terrein te zien en voelen. En zeker dit jaar nog niet om een mooie tijd neer te zetten (ik eindig niet voor niets altijd in de onderste helft van het veld). Want dat kan op asfalt misschien wel, maar in onze tak heb je met meer factoren te maken, oa ondergrond, aantal hm ed. Ik heb ze dus voor de fun gelopen en om km te maken. Ik heb wel een maximumtijd in mijn hoofd dat ik erover wil doen, maar ik loop zoals het gaat en push mezelf niet om harder te gaan. Ik zal zelfs eerder een stukje extra wandelen ;)

En pijntjes horen er inderdaad niet bij, ja een blaar ofzo en die heb ik zelfs pas 1x gehad. Maar niks in je lijf. En zo wel, herstellen en pas op de plaats.

Daarnaast is mijn lijf ook gewend aan 160km wedstrijden of 210km over meerdere dagen. Dáár heb ik veel meer geleden dan tot nu toe ooit tijdens het hardlopen ;) En ja, dat is deels een andere belasting, maar zal wel ook verklaren waarom ik van hardlopen nog nooit spierpijn heb gehad. Ook niet na de Ardennen of nu Schoorl. Maar natuurlijk ben ik voorzichtig met enkels en knieën die nu wel de klappen op moeten vangen.

Ik heb een hele fijne fysio die weet dat ik eigenwijs ben, maar ook dat ik mezelf niet dood zal lopen. Dus ik krijg tips mee en ze zal het zeker zeggen als ze het niet verstandig vindt dat ik ergens start.

Mijn trainer kent mij nog niet goed genoeg en denkt blijkbaar dat ik half uit elkaar val als mijn enkels en een paar ruggenwervels een keer gemanipuleerd moeten worden. Maar ik denk dat dat bij héél veel mensen niet helemaal lekker zit zonder dat ze het zich er bewust van zijn.

Hele uitleg terwijl ik me helemaal niet hoef te verantwoorden, maar vooruit :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:56

Trouwens, een keer wel ergens tegenaanlopen is ook niet erg. Als je nooit over grenzen gaat verleg je ze ook niet.. Als je dan maar niet stug doorgaat en de boel negeert. Dan ga je pas echt stuk.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:30

De belasting op het paard is natuurlijk heel anders dan de belasting tijdens het hardlopen en ook weer heel anders dan bv de belasting tijdens het fietsen. Wat betreft de belastbaarheid heb je in die zin niets bij wat je aan belastbaarheid bij een andere sport hebt opgebouwd. conditioneel natuurlijk wel maar dat is dan eerder een valkuil dan dat het meewerkt in de blessure preventie. Met een goede conditie kun je namelijk veel sneller opbouwen dan dat de opbouw van de belastbaarheid vaak kan bijbenen.
Maar het was ook geen aanval of zo hoor Djilna , heb hebt duidelijk goed over de opbouw nagedacht en dan is en blijft belangrijk. En nee waarom zou je je moeten verantwoorden maar een forum is toch voor gesprekken en dus ook voor toelichting als een ander iets niet helemaal kan plaatsen. Je moet het gewoon maar zien als echte interesse als een iemand kritische vragen krijgt.
Een trail kun je natuurlijk evengoed al echte wedstrijd lopen dan een loop over de weg. Alleen het wedstrijdtempo zal lager liggen en de een zal beter uit de voeten komen wat betreft klassering op een trail met vooral veel hoogtemeters de ander op niet zo zeer de hoogtemeters maar op een zwaar technisch parcours, de ander scoort weer relatief beter door veel los zand en weer een ander komt beter uit de bus in de modder of net als ik als de trail maar lang genoeg is ongeacht verder het parcours. Maar de meeste trails plan ik zelf ook in als een duurlooptraining hoor ipv een wedstrijd.
Ben er overigens van overtuigd dat je prima je grenzen kunt verleggen zonder met blessures te dealen. Anderzijds zijn blessures helaas niet altijd te voorkomen. Maar een goede trainingsopbouw moet in principe overbelasting blessures kunnen voorkomen. En voor een trainer /coach is het vaak in de begin periode aftasten van hoe een individu op een bepaalde trainingsopbouw reageert. Daarvoor moet je al loper ook snel dingen die niet helemaal oke voelen aangeven om een trainer ook de gelegenheid te geven daar op in te springen.

scooby leuk dat je mee komt schrijven. Hoe lang loop je al? Wel grappig dat sommige het 'trailen' pas in een later fase ontdekken terwijl ik niet beter wist toen ik begon met lopen dat je zoveel mogelijk wat betreft ondergrond moest variëren en er dus altijd standaard een paar bos trainingen (wat nu dan ineens trailrunning wordt genoemd) per week inzaten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:57

Ojawel hoor, oa de mentale belastbaarheid gaat heel goed op ;) Je lijf langdurig inspannen. Allemaal overeenkomsten. Spieren hebben meer te verduren met paardrijden, pezen en sommige gewrichten minder.

Tuurlijk zijn trails echte wedstrijden :), maar ik heb ze zelf zo niet ingezet het afgelopen jaar. Dat zal tzt wel veranderen. En dan nog zal het niet om de 1e plek gaan, maar gewoon mezelf verbeteren.
Net als dat ik met mijn paard soms wedstrijden als training meepak ter voorbereiding op het grotere werk, of ervaring opdoen. Nou ja, wat jij ook doet dus. Maar in die zin zal ik mezelf dus niet snel overvragen om net een plekje eerder te eindigen. Want plek 200 of 201, dat boeit niet :))

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:19

Djilna maar ik heb het juist over de pure fysieke belastbaarheid en die is bij lopen geheel anders. Juist als je dan zoals ik al benoem een goede conditie hebt door andere sporten, mentaal goed belastbaar bent (hoewel die mentale belastbaarheid vaak ook weer vrij sport specifiek is) is de verleiding om te snel op te bouwen groter. Waar een ander tegen mentale aspecten of conditionele aspecten aanloopt en daardoor wel gas terug moet nemen daar zal iemand met een goede conditie pas door de lichamelijk beperkingen wat betreft belastbaarheid lopen. Die dan vaak grotere gevolgen hebben.
En het gaat niet om meer of minder te verduren hebben. We hebben het over andere spieren of dezelfde spieren die op een geheel andere manier belast worden. zelfs wandelen is een geheel andere belasting wat betreft pezen/spieren/gewrichten dan hardlopen.
Ik weet gelukkig zonder vol gas te gaan meestal toch wel een podium plaats te pakken. En je merkt ook wel dan in de voorste regionen echt een ieder wel bezig is met niet zo zeer de eindtijd maar wel de klassering. Maar je grenzen zo nu en dan opzoeken wat betreft tempo is niet eens verkeerd voor je lichaam. Oke je loopt het risico jezelf op te blazen en daardoor totaal in te kakken en een waardeloze tijd te lopen. Maar dat is wat anders dan de grenzen opzoeken wat betreft duurbelasting/afstand. zelf doe ik dat pas nadat ik na een gerichte trainingsaanloop overtuigd ben dat mijn lichaam het aan kan. Dan is het alleen nog afwachten op die hele lange afstanden hoe de rest van je lijf er op reageert want naast het belangrijke fysieke aspect waar je dus voor hebt getraind dus wat gewoon moet kunnen heb je dan inderdaad dan mentale aspect , maar ook wat doet het maagdarmkanaal hoe goed deel je de wedstrijd in, wat doet het weer, weet je op de been te blijven etc.
Overigens wel opvallend is dat bij georganiseerde trails veel lopers het zo nauw niet nemen met het parcours. Bij de laatste trails heb ik veel lopers een hele lus over het losse zand gewoon zien afsnijden. Dat bedenk je toch niet.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:03

Dank jullie,

Loop nu denk ik jaar of 7/8 nadat ik gestopt ben met roken wilde ik gezonder bezig zijn en mijn aangekomen kilo`s weer kwijt raken.
Maar puur recreatief voor de fun niet prestatie gericht en niet veel meer dan een km of 15.
Nadat mijn been onder mijn paard terecht is gekomen en ik daar dacht ik alleen een gekneusde enkel aan over had gehouden.
Ben ik gaan opbouwen voor een halve marathon.
Liep toen tegen een knie blessure op die later bleek van die val af kwam maar pas tot uiting kwam toen mijn km omhoog gingen.
Tja lijf bleek links helemaal uit verband te zijn.
Maar goed maanden fysio en rust mocht ik weer hardlopen maar liever niet teveel op de weg door eenzijdige belasting zo ben ik in het bos uit gekomen en het langzame beviel me wel.
Zondag de 17 km duinentrail gelopen en bendaar beter uit gekomen dan de 8 km van de dam tot dam by night zeg maar.

Nu lekker deze winter samen met de hond op pad noemen ze tegenwoordig canitrailen erg gezellig en het houd me bezig.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:05

Greetje63 schreef:
Overigens wel opvallend is dat bij georganiseerde trails veel lopers het zo nauw niet nemen met het parcours. Bij de laatste trails heb ik veel lopers een hele lus over het losse zand gewoon zien afsnijden. Dat bedenk je toch niet.

Tss halen ze juist het leukste uit de loop het afzien.. :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:19

scooby09 schreef:
Dank jullie,

Loop nu denk ik jaar of 7/8 nadat ik gestopt ben met roken wilde ik gezonder bezig zijn en mijn aangekomen kilo`s weer kwijt raken.
Maar puur recreatief voor de fun niet prestatie gericht en niet veel meer dan een km of 15.
Nadat mijn been onder mijn paard terecht is gekomen en ik daar dacht ik alleen een gekneusde enkel aan over had gehouden.
Ben ik gaan opbouwen voor een halve marathon.
Liep toen tegen een knie blessure op die later bleek van die val af kwam maar pas tot uiting kwam toen mijn km omhoog gingen.
Tja lijf bleek links helemaal uit verband te zijn.
Maar goed maanden fysio en rust mocht ik weer hardlopen maar liever niet teveel op de weg door eenzijdige belasting zo ben ik in het bos uit gekomen en het langzame beviel me wel.
Zondag de 17 km duinentrail gelopen en bendaar beter uit gekomen dan de 8 km van de dam tot dam by night zeg maar.

Nu lekker deze winter samen met de hond op pad noemen ze tegenwoordig canitrailen erg gezellig en het houd me bezig.

Canitrailen doe ik ook. Vind het altijd heerlijk om met hond te lopen.

Afbeelding

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:38

Leuk met de hond. Ik loop ook heel veel met de hond samen maar ik laat de hond niet trekken en zoveel mogelijk gewoon los met mij mee lopen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:42

Haha Scooby, het kwartje viel pas later. Haai reis- en loopmaatje van Schoorl :')