Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:54

Dankjewel Maaike_Indy! Ik heb wel dreft in huis en verder eigenlijk niet zoveel (student he ;) ), dus ik zal vanavond de dreft even proberen.

Nassie: ik heb dezelfde ervaring, al gaat het wel alleen op voor de bovenste laag van ongeveer 1 mm dik. Nevermind, het is idd fijn en het ziet er minder vet uit. Alleen nu is de borstel dus zo vet dat ik mijn met water gewassen haar vetter maak met mijn borstel, wel een beetje jammer ;)

Ik zal mijn resultaten met de dreft wel even hier plaatsen voor alle anderen die op zoek zijn naar een makkelijke manier van haarborstel reinigen, of die weinig spullen in huis hebben.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:27

Hier werkt het bij mijn supersimpele plastic borstel om 'm met heet water af te spoelen, dat lijkt prima te werken tegen het vette :) Ook bij m'n vergelijkbare borstel als die hierboven is langsgekomen kom ik een heel eind met simpel heet water spoelen en met je hard wat wrijven :j

En hier werkt het borstelen inmiddels ook, heb het spoelen met azijn inmiddels kunnen rekken tot 1x per week :) M'n haar blijft overigens wel beter wanneer ik het niet natmaak dan wanneer ik het wel spoel met water inderdaad, terwijl het water hier volgens het lijstje nog niet eens bijzonder 'hard' is.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:12

mirriezz schreef:
@nanoukkie: ik praat ook lekker mee, maar maak nog niet de stap naar helemaal geen shampoo. Ook ik ben aan het uitstellen van het wassen. Kom van elke 2-3 dagen wassen, nu probeer ik elke 5 dagen. (wel vaker met water, maar alleen elke 5 met shampoo)

Ik heb zo'n haren-borstel gekocht, en heb hier ergens een tip gezien hoe je die borstel weer schoonmaakt na veel gebruik. Die van mij is nu supervet, dus wel aan een schoonmaakbadje toe, maar ik kan die tip niet meer vinden :(
Weet iemand de tip nog of kan iemand mij vertellen hoe je je haarborstel schoonmaakt? Op dit moment borstel ik mijn haar alleen maar vetter :(

ik kom van iedere dag en probeer het nu wel echt te rekken naar 3 dagen!
Lukte wel goed enkel heb ik ze nu gisteren gewassen (met 100%natuurlijke shampoo & onditioner van lush) alleen zijn ze echt zo zacht (beetje teveel olie?) dat ik het gevoel heb dat ze al vet worden..
Nouja jammer dan.. ofja eerder voor de mensen rondom mij :P
draag morgen wel mijn haar in een losse staart en dan die erdoor zegmaar dat je zo mooie 'rollen' krijgt vanachter, dan de dag erna een staart en dan hopelijk de dag daaaarna een dotje..
Kan ik er die dag gelijk frieten in bakken :Y)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:52

Haha xD frieten bakken klinkt niet fijn nanoukkie! Ik had zelf ook de eerste paar keer meteen na het wassen weer vet haar. Met goed en veel borstelen (eventueel met een borstel van echt haar) ziet het er wel beter uit en verdeelt het vet beter.
Ondertussen (al best wat weken later) kan ik merken dat ik die eerste dag na het wassen echt heel droog haar heb, en het dan langzaam wat vetter word. Vandaag is het echt heel vet, maar het is ook echt absoluut wasdag :) Vanavond is het dus weer lekker schoon.

Mijn haarborstel is uit de dreft, en ik heb het idee dat hij weer schoon is geworden. Maar hij is nog nat, dus het is nog even afwachten. Ik heb hem voor het gemak maar een nachtje in de dreft laten liggen, omdat ik naar bed wilde en geen zin had om hem uitgebreid te spoelen enzo.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:46

Ik merkte nu dat mijn borstel ook echt vies werd.
Witte aanslag en pluisjes op de pinnen.
Als het goed is heb ik vandaag m'n nieuwe borstel binnen met echt haar...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:49

Raja schreef:
Ik merkte nu dat mijn borstel ook echt vies werd.
Witte aanslag en pluisjes op de pinnen.
Als het goed is heb ik vandaag m'n nieuwe borstel binnen met echt haar...

Ik heb van de bodyshop een plastic borstel waar je de pinnen uit kunt halen, om zo de borstel schoon te kunnen maken. Die kun je dus echt heel fijn heel goed schoonmaken (is ook in mijn dreft-badje geweest vannacht). Is misschien wel een fijne als je toch niet genoeg hebt aan het echte haar.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:52

Ik maak hem schoon door een badje van 10 minuten in warm water met een druppel shampoo. Daarna uitspoelen in schoon koud water en laten drogen. Probeer ook om het hout zo min mogelijk nat te maken :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:12

@ Raja, wij hebben hier heel hard water. Inmiddels al weer bijna 2 jaar geleden heb ik de overstap naar baking soda gemaakt. Mijn haar werd er ook niet echt schoon van, steeds een viezig laagje over mijn haar. Na drie maanden was ik er eigenlijk wel klaar mee, het bleef vies aanvoelen en zag er ook echt vettig uit. Als laatste poging ben ik toen eens regenwater gaan gebruiken en dat was voor mij de oplossing.

Verder is een kleine eetlepel op 300 ml water niet overdreven veel en zeker niet te weinig, dus daar ligt het niet aan hoor!

@ mirriezz, een nacht in bad zou ik niet zo heel snel doen. Maar ik weet niet wat voor een borstel jij hebt? Die van mij is van hout en ik ben bang dat dat het hout teveel aantast waardoor de haren los gaan laten. Een kwartier is voldoende om het vuil los te weken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:17

Ehh, ja, dat bedacht ik me ook toen ik al in bed lag en te lui was om nog eruit te komen om de borstel eruit te halen. Mijn borstel is ook van "hout" al twijfel ik hoe houtig het hout is (valt tegenwoordig goed na te maken met kunststof, maar ook bamboe wordt vaak gebruikt). We gaan het zien. Ik laat hem opdrogen en als het mission failed is, dan so be it.
Heb ik in elk geval die ervaring weer om te delen met jullie ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:29

@maaike_indy
Ik heb alleen nu het probleem dat ik geen regenwater heb :')

Miss hier dat ik het probeer met gekookt water.
Dat zou ook moeten toch?

En spoel je dan alleen na met regenwater?
Of maak je je haar er mee nat, baking soda met regenwater, en dan naspoelen met regenwater?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:02

Hier ook op het moment weinig regen. Het helpt wel om de tijd tussen twee wasbeurten op te rekken :')

Als je water kookt zou de kalk neerslaan. Of ook alle kalk dan uit het water is durf ik niet te zeggen. Ik heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd want heb deze tip pas laatst ergens gelezen. Gedestilleerd water zou je ook kunnen gebruiken.

Ik doen echt alles met regenwater, natmaken, wassen (dus baking soda oplossen in regenwater) en uitspoelen. Azijn gebruik ik dan lang niet altijd om mee na te spoelen.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:14

Iemand een idee of ik baking soda mee het vliegtuig op krijg? :+

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:12

In je koffer moet dat sowieso geen probleem zijn.
Ik neem ook regelmatig waspoeder ofzo mee, en dat gaat ook altijd gooed.
Ze laten drugshonden langs de koffers gaan en zolang die niet reageren, is er weinig aan de hand :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:13

Thnx voor je antwoord Maike_Indy :)

De borstel die ik had besteld is binnen.
Wat een fijne borstel!!!!
De nylon pinnen staan tussen de zwijnenharen en ze hebben een rond bolletje bovenop dus super zacht voor je hoofdhuid!
En dat voor nog geen €10 (ex vz.kosten)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:22

Thanks Raja! Vorige keer had ik enkel handbagage en toen durfde ik het niet mee te nemen. Maar nu heb ik inderdaad een grote valies, kan ik het gewoon daar in stoppen :-)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:42

Het is nu zo'n 1,5 week geleden dat ik mijn haar voor het laatst heb gewassen met shampoo en er zijn mij wat dingen opgevallen.

Ten eerste wist ik niet dat haar zó vet kon worden. Ik moet eerlijk bekennen dat het me niet zo erg stoort, ik draag het nu dagelijks vast. Ik vind het soms wel jammer dat los dragen niet echt een optie is nu, ik mis mijn lange haar een beetje (het zit nu steeds in een knotje).

Ten tweede heeft mijn haar al wel veel meer body en structuur, maar of dat zo blijft als het vettige er vanaf is moet ik nog maar eens zien. Nu heb ik er niet zo veel aan, want ik draag mijn haar toch niet los. :Y)

Wat mij ook opvalt is dat ik vaker erge klitten heb en dat terwijl mijn haar eigenlijk de hele dag vast zit. Mijn haar gaat al snel klitten, maar nu zijn het best wel heftige klitten die ik met mijn vingers uit moet pluizen. Mijn borstel is namelijk net te mild om ze er uit te borstelen.
Over mijn borstel gesproken, die word sneller vies dan ik had gedacht. Ik ga er na iedere borstelbeurt doorheen met mijn vingers om al het stof er uit te krijgen, maar toch zit er na 1,5 week en 1 wasbeurt verder stof tussen de haren. Heeft iemand een tip om dat goed schoon te krijgen?

Als laatste ben ik een andere appelcider azijn gaan gebruiken. Omdat dit een ongefilterde versie is, spoel ik mijn haar achteraf wel uit. Ik merk weinig verschil tussen wel en niet uitspoelen, alleen is de geur iets minder heftig bij het opdrogen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:06

Ik heb mijn haar nu bijna 2 weken niet met shampoo gewassen.

Mijn haar is juist minder in de klit en zelfs na het wassen kan ik het heel erg makkelijk uitborstelen.
Wat voorheen dus echt niet lukte zonder dat ik er iets in had gesmeerd!

Mijn borstel was ik met shampoo zonder siliconen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:25

Ik moet echt eens de tel bij gaan houden maar ik denk dat ik nu ook rondom de 2 weken zonder shampoo was, en dus ook niet met bakingsoda wat ik voorheen wel deed. Puur en alleen water. Soms lijkt het heel erg vet te worden, maar als ik dan weer gedoucht heb valt het reuze mee. Klein beetje bij mijn hoofdhuid maar de rest totaal niet.
Klitten valt ook reuze mee. Ik kam het met een hele grove kam (voor krullen eigenlijk) door direct na het douchen en dan laat ik het met rust.

Mijn haar is nu een stuk gezonder, zachter en klit-lozer :j

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:05

Ik heb het idee dat mijn haar vetter wordt als ik het met water was. Ik was het nu ong. 1x per week met baking soda. Hebben meer mensen hier last van? En is het slecht als je je haar alleen maar met baking soda wast?

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:19

Maaikevdk schreef:
Ik heb het idee dat mijn haar vetter wordt als ik het met water was. Ik was het nu ong. 1x per week met baking soda. Hebben meer mensen hier last van? En is het slecht als je je haar alleen maar met baking soda wast?

Hier heb ik ook last van, als ik mijn haar met water was en door blijf borstelen wordt het alleen maar vetter en vetter.
Met baking soda gaat het bij mij redelijk, maar de volgende dag is het weer kneitervet helaas. Is dit gewoon een kwestie van volhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:22

Dat herken ik helemaal niet, maar ik heb dan ook eerst afgebouwd met shampoo tot 1 keer per week, toen ben ik naar 2 keer per week met baking soda overgegaan naar nog maar 1 keer per week en nu alleen maar water.

Ik weet niet of jullie het ook eerst afgebouwd hebben?

Met baking soda werd mijn haar juist droog, te droog. Heb geen appelazijn geprobeerd toen.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:24

Nee ik heb niet afgebouwd, ik was mijn haar nu nog 1 keer per week met shampoo, als ik echt wat 'belangrijks' moet doen.
Misschien dan maar eens citroen of appelazijn proberen ipv baking soda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:32

Oké en gebruik je haarproducten als wax of mousse o.i.d. ?
Want dat heeft er denk ik ook wel invloed op.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:42

Nee nooit, nog nooit gebruikt ook. :)
Nu heb ik altijd al snel vet haar gehad. Ik wacht het gewoon nog even af, het is toch vakantie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:06

Hahaha ja precies! Daarom durfde ik het nu ook wel aan om over te stappen naar alleen water. Kom toch alleen maar op stal en sporadisch bij (schoon) fam en bij de fam kan mijn haar prima in een staart of knot. Op stal ook trouwens :')