En dan heb je binnen 2 mnd.een Tumor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:54

Meid, wat een schrik. Goed te weten dat het te behandelen is, al zal dat traject ook best heel ingrijpend zijn.
Verstandig om ook met je huisarts in gesprek te gaan, je zal vanmorgen vast ook het eea aan informatie niet hebben opgeslagen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:59

verdorie....waar je al bang voor was dus |(
Gelukkig kun je redelijk snel terecht.Heel veel sterkte met dit nare nieuws |(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:00

Dank je wel allemaal.

Ik had idd. nog zoveel vragen,maar ben ze vergeten te stellen.
Het plaveiselcelcarcinoom begint met een voorstadium als een wratachtig iets,er komen korstjes op en het jeukt niet en doet geen pijn.Ik heb geen voorstadium gehad,ik heb wél jeuk,maar geen pijn.Alleen de traanbuis is gevoelig.
Ik had jarenlang wel altijd kleine korstjes op me bovenste oogleden,maar dat was een Herpes volgens de H.A. en volgens een andere H.A. was het Gordelroos.Het laatste jaar nooit meer last van gehad,nu vraag ik me af:wás het idd. wel een Herpes? was dit niet een voorstadium?
Dit had ik allemaal willen vragen,ook over de Lyme,maar allemaal vergeten.
Daarom praat ik er wel met me H.A. over,die heeft vast ook de antwoorden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:02

Hier ook stille meelezer. Sterkte gohya! Hier thuis een verschrikkelijke periode gehad met mijn mama (die is er helemaal bovenop gekomen na 2x met 12 jaar ertussen) dus ik begrijp je angst helemaal. Ik ga verder volgen en duimen voor je.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 10-06-15 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Re: En dan heb je binnen 2 mnd.een Tumor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:03

Jeetje sterkte, gelukkig kan je al redelijk snel geopereerd worden

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:08

Ik mocht zelf kiezen,onder plaatselijke verdoving of Narcose.Nou doe mij maar narcose zeg ik.
Operatie gaat 1 uur tot 1½ uur duren,dan slaap ik liever al die tijd.
En of ik een nachtje wilde blijven? nou nee,ik ga liever naar huis erna.Nou dat mocht ook,mits er geen complicatie's komen natuurlijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:08

Maak voor jezelf een lijstje met vragen en neem dat mee, gohya!
Dan vergeet je ook niets.
Desnoods maak je ook aantekeningen zodat je het later thuis kunt nalezen :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:09

Ja goed idee Shirley,thnx. dat neem ik mee naar de H.A. ook.

Ik was blijkbaar ook wat in de war,in de auto wilde ik de Tom-Tom pakken uit het desboard kastje.Zie ik hem niet meer liggen! Ik zeg: hij is weg.Hoe kan dat nou,de auto was op slot.Ja hij is echt weg hoor.
Ligt die al op me schoot! :o kan me niks van herinneren dat ik hem er al uitgepakt had.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:13

Jeetje.. Heel veel sterkte ermee komende tijd! en hopelijk ben je er snel weer vanaf en boven op!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:21

gohya schreef:
Dank je wel allemaal.

Ik had idd. nog zoveel vragen,maar ben ze vergeten te stellen.
Het plaveiselcelcarcinoom begint met een voorstadium als een wratachtig iets,er komen korstjes op en het jeukt niet en doet geen pijn.Ik heb geen voorstadium gehad,ik heb wél jeuk,maar geen pijn.Alleen de traanbuis is gevoelig.
Ik had jarenlang wel altijd kleine korstjes op me bovenste oogleden,maar dat was een Herpes volgens de H.A. en volgens een andere H.A. was het Gordelroos.Het laatste jaar nooit meer last van gehad,nu vraag ik me af:wás het idd. wel een Herpes? was dit niet een voorstadium?
Dit had ik allemaal willen vragen,ook over de Lyme,maar allemaal vergeten.
Daarom praat ik er wel met me H.A. over,die heeft vast ook de antwoorden.

Wat een rot uitslag zeg! :(:)

Waar heb je gevonden dat er een voorstadium moet zijn? Dat is namelijk niet zo, wél kan dat wratachtige wat je noemt uit eindelijk een plaveiselcarcinoom worden. :)

Ook is een plaveiselcarcinoom niet pijnlijk, pas als de tumor heel groot wordt en ook dan pas is er kans op uitzaaien van de tumor.

Je bent er heel snel en op tijd bij, waardoor de tumor niet zou uitzaaien en hij is nog te klein om pijn te doen. :)

Nog 3 weken tot ze m weg gaan halen? Hopelijk groeit ie niet veel harder verder meer. En inderdaad ik zou ook voor narcose gaan! Zeker bij je oog, Brr.

Heel veel sterkte en beterschap! :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:34

Hier staat het.
Een plaveiselcelcarcinoom ontstaat in de buitenste lagen van de huid. Voordat er sprake is van kanker, is er eerst een voorstadium dat we actinische keratose noemen. Er zijn dan plekjes met korstjes zichtbaar, die kunnen zorgen voor pigmentvlekken, ontkleuring, rimpels, verwijde bloedvaatjes en een verdikte hoornlaag.

Hoewel de aandoening in dit stadium nog niet kwaadaardig is, kan hij dat na verloop van tijd wel worden. Het is belangrijk dat een plaveiselcelcarcinoom (of het voorstadium ervan) tijdig ontdekt en behandeld wordt. De tumor groeit namelijk sneller dan een basaalcelcarcinoom en heeft de neiging tot uitzaaiing. Wanneer er sprake is van zulke uitzaaiingen, is genezing moeilijker geworden.

Er staat dus ook dat het de neiging heeft tot uitzaaien.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:39

He oliebol he!! -O-
Gelukkig is het operabel en blijft het daar dan bij!

Idd je vragen die de komende uren in je opkomen gewoon opschrijven! Niks raars dat je zulke dingen vergeet, het is ook niet niks wat je ineens hoort!! :n

Veel sterkte! :(:)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:39

Ja uitzaaien kan een plaveiselcarcinoom zeker, maar wel pas als deze erg groot is.

Even geknipt en geplakt:
Zoals gezegd kán plaveiselcelcarcinoom van de huid uitzaaien, vooral bij snel groeiende, aggressieve plaveiselcelcarcinomen. Gelukkig komen uitzaaiingen weinig voor. Van de 100 patienten met plaveiselcelcarcinomen die adequaat behandeld worden zal er één uitzaaiingen hebben.
Essentieel is dat in het vervolg de huid goed beschermd wordt tegen zonlicht om extra ultraviolet-schade en daarmee ook nieuwe tumoren te voorkomen !

Zal zo t boek er eens bij pakken, maar zo ver ik me kan herinneren hoeft er geen voorstadium te zijn, maar kan dat wel. :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:52

Jeetje dat is een tegenvaller zeg! Het is nu even een rollercoaster waar je in zit voor je gevoel en ik hoop voor je dat de operatie meevalt. Dikke knuffel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:43

Jeetje zeg -O- , wat een rot uitslag

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:05

Pff, niet fijn! Gelukkig te behandelen. Sterkte joh, wees extra lief voor jezelf.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:32

Vervelend.. hoop dat alles snel voor je achter de rug is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:37

Ik had t even voor je terug gezocht, maar het is heel erg persoon afhankelijk!

Is t geen optie voor je om nog een (telefonische) afspraak te maken met jouw arts in Utrecht, dat je hem al je vragen kan stellen? Meestal staan ze daar wel voor open en is voor jezelf toch ook wel fijn als je antwoord krijgt. Ik weet niet of de huisarts je namelijk precies kan vertellen hoe en wat.

Desondanks blijft het enorm vervelend en echt een rot uitslag. :(:)
Goed in de gaten houden in ieder geval en ook na de operatie, je had ook andere (rare) plekjes die je niet helemaal vertrouwde toch? Heb je deze ook laten zien?

Leef heel erg met je mee.
En oh, ik weet niet of je dit vervelend vind? Probeer je een beetje te "helpen". Vind t ook wel "interessant" met m'n eigen medische achtergrond. Mijn excuses anders. :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 15:47

Dank je wel allemaal.

@Quir nee ik vind het helemaal niet vervelend,ik vind het juist fijn om erover te praten met iemand die intresse heeft in de medische wereld enzo.Ik heb daar zelf ook heel veel intresse in en wil altijd alles weten en iemand helpen.

Ik ga eerst met me H.A. praten,hij is heel erg vertrouwd en dan later idd.telefonisch met de behandeld oogarts in Utrecht.

Al die andere 'verdachte' plekje heb ik nog niet laten zien,ik ben het ook vergeten.Maar daar ga ik het met de H.A. ook over hebben.Eventueel kan hij dat doorseinen ook naar Utrecht.

Mijn ene zoon is er helemaal ziek van,hij denkt ook gelijk aan het ergste.Bij het woord kanker alleen al,denkt men gelijk aan het ergste,dus ook aan de dood.Maar dat is allang niet meer zo.Dat probeer ik hem ook uit te leggen,maar hij is autistisch en zal dat moeilijker accepteren.
Hij is ook van zijn werk weg gegaan en onderweg naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:52

Wat verschrikkelijk gohya :(:)
Hopelijk zaait het niet uit en kan de huisarts al je vragen beantwoorden.

Ik word er helemaal stil van.. :\

Heel veel sterkte!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:53

Gohya, ik hoopte zo op goed nieuws voor je.
Heel veel sterkte voor jou en je gezin.Maar kop op, op naar genezing.
Gelukkig kun je snel geholpen worden en hopelijk kun je dit alles binnen niet al te lange tijd achter je laten.
Maar het is geen kattepis, nogmaals veel sterkte en rust en beterschap gewenst.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:55

Gelukkig maar. :)

Dan is de huisarts inderdaad misschien wel fijn om eerst heen te gaan. Misschien kan hij de andere plekjes beoordelen? En inderdaad door geven aan Utrecht, huisarts heeft toch iets meer te zeggen dan de patiënt zelf. :)

Wat lastig van je zoon zeg, kanker betekend inderdaad niet meer meteen de dood. Gelukkig maar.

Kan je hem een beetje uitleggen wat t precies is? Misschien met behulp van plaatjes? Als je wil kan ik wel aan wat duidelijke plaatjes komen die t duidelijk uit leggen, naar dat wordt dan wel pas ergens na t weekend, omdat ik morgen geopereerd word. Laat maar weten als je dat wil. Misschien kan je t hem zo namelijk wat fijner uit leggen en is ie iets meer gerustgesteld.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:56

Jeetje wat een heftig nieuws :(:) en ik kan me goed voorstellen dat je zoon erg van slag is. Dikke knuffel ook voor hem.

Wel fijn dat je snel geopereerd kan worden meid. Ik ga onwijs voor je duimen.

Is er een reden waarom deze vorm specifiek daar ontstaat? Is er een link met bijv zon of wat dan ook? (zoals huidkanker bedoel ik)
Wellicht beetje domme vraag, maar het kwam in me op.

Je verwarring hoort erbij. Je bent gewoon een beetje in shock.......

Dikke knuf, hou je taai!! :(:)

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:01

Jeetje wat een rotnieuws...heel veel sterkte..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 17:22

Dank je wel Niece, Boras, Dimple en LotusT.
Dimple het kan idd. door de zon komen,das de eerste oorzaak,veel buiten zijn in de zon,maar ook mensen met een lichte huid,door roken en als je vroeger als kind veel in de zon kwam en verbrande,kan de oorzaak zijn.
De zon lijkt me raar,want die kan toch niet IN het ooglid schijnen?

Plaveisel celcarcinoom is Huidkanker.

Mijn zoon wil voor 100% zeker weten dat het niet is uitgezaaid.Dus ik leg uit dat het voor 99% niet uitzaait.Dat stelt hem dus niet gerust.Hij is bang dat er ónder mijn huid nog meer zit.
Ook uitgelegd dat het geen agressieve tumor is.