Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
coldsummers schreef:Kwanyin: Snap je. Ik dacht dat jij die persoon was die er zo overdacht. Mijn excuses.
Mensen die dit soort dingen roepen weten niets van IVF of adoptie af. Deze mensen heb je helaas ook.
Ik denk dat je er pas echt over kan oordelen als je het zelf hebt meegemaakt of iets dergelijks.
. olafgek schreef:ik ben niet tegen adoptie maar die kinderen KUNNEN SOMS erg ondankbaar zijn. Ik ken verschillende kinderen die als baby geadopteerd zijn. Verschillende hebben verschrkkelijke ruzies met de adoptieouders. 1 kind gaat zelf zo ver dat ze de adoptieouders de schuld geeft van dat ze niet meer in haar geboorteland woont (meisje is nu 17). en het is niet zo dat het een slecht gezin is, het andere adoptiekind in dat gezin is 2 jaar jonger en wel heel gelukkig
Ik kan dus goed begrijpen waarom sommige mensne niet zouden kunnen adopteren
vuurneon schreef:olafgek schreef:ik ben niet tegen adoptie maar die kinderen KUNNEN SOMS erg ondankbaar zijn. Ik ken verschillende kinderen die als baby geadopteerd zijn. Verschillende hebben verschrkkelijke ruzies met de adoptieouders. 1 kind gaat zelf zo ver dat ze de adoptieouders de schuld geeft van dat ze niet meer in haar geboorteland woont (meisje is nu 17). en het is niet zo dat het een slecht gezin is, het andere adoptiekind in dat gezin is 2 jaar jonger en wel heel gelukkig
Weet je hoe moeilijk het is als je wordt afgestaan door je ouders? Weet je hoe zoekende je bent naar je eigen ik? Er komt veel leed achterweg, psychisch. In de basis wil elke kind goedkeuring van de ouders, maar als je ouders je aan anderen meegeven is dat moeilijk. Juist in de puberteit. De meeste kinderen komen aan met een verkeerde hechting, niet bij elk kind gaat dat beter met ouder worden.
Je hebt ook begrip voor de problemen van een meisje doordat ze in een pleeggezin woont, want het is niet makkelijk als je eigen ouders je afstaan...
Waarom zouden ze dankbaar moeten zijnDat is ook iets waar mijn vriendin vreselijk tegen aanloopt, mensen die zeggen dat ze vast heel dankbaar is. Voor wat? Dat haar eigen moeder haar heeft afgestaan? Dat ze geen biologische familie heeft in de buurt? Zij heeft er niet voor gekozen, dankbaarheid is een beetje ongelukkig gekozen. Ja ze houdt van haar ouders, dat staat er los van. Maar je gaat toch ook niet aan een kind vragen op de verjaardag; nou wat zul jij dankbaar zijn met je geboorte. Dankbaar zijn de ouders ervoor
vuurneon schreef:Maar het is niet gepast voor onbekenden om te zeggen 'je bent vast dankbaar'. Dat zeg je tegen biologische kinderen ook niet immers. Je moet er niet standaard vanuit gaan.
Mijn vriendin is ook dankbaar voor haar situatie, die heeft niets extreems meegemaakt verder. Puberteit had meer hobbels, maar verder ging het goed. Maar het is voor haar heel vervelend dat mensen het moeten zeggen dat zij dankbaar MOET zijn. Zo werkt het niet.
Het is geen moeten. Dat bedoel ik. Dankbaarheid komt vanuit jezelf, niet omdat het van je omgeving verplicht is.
Het is niet mooi en dankbaar dat haar moeder zo'n hartverscheurend besluit moest nemen.
Kwanyin schreef:__Sannne schreef:Meen je dit nou serieus?
Je gaat mij echt niet wijs maken dat adoptieouders er niet goed over na denken.. Ik denk juist dat mensen die moeite hebben met het krijgen van kinderen, juist de ouders zijn die er het meest over nadenken om wel of niet kinderen te nemen. (krijgen.)
Dat zeg ik toch ook? Er is een reden waarom adoptie niet zomaar "je kan geen kinderen zelf krijgen, hier adopteer er maar eentje!" is, en dat is omdat je er goed over na moet denken. En dat je niet zelf kinderen kunt krijgen, wil gewoon niet zeggen dat je daarmee automatisch open staat of kàn openstaan voor adoptie.
En ik denk ook inderdaad dat je niet maar tegen iedereen kan zeggen van: Adopteer maar een kind. coldsummers schreef:olafgek schreef:ik ben niet tegen adoptie maar die kinderen KUNNEN SOMS erg ondankbaar zijn. Ik ken verschillende kinderen die als baby geadopteerd zijn. Verschillende hebben verschrkkelijke ruzies met de adoptieouders. 1 kind gaat zelf zo ver dat ze de adoptieouders de schuld geeft van dat ze niet meer in haar geboorteland woont (meisje is nu 17). en het is niet zo dat het een slecht gezin is, het andere adoptiekind in dat gezin is 2 jaar jonger en wel heel gelukkig
Dit zijn typische vormen van hechtingsproblemen en pubertijd.
En zo is er in elk gezin wel wat. En weet dat meisje waarom ze geadopteerd is? Vaak als je de reden verteld hebben ze er meer vrede mee. Ik begon al op aardig jonge leeftijd (3 of 4) te vragen waarom ik niet uit mijn moeder haar buik kwam, waarom ik er anders uitzag. En iedere dag, enkele jaren lang, heeft ze mij het verhaal moeten vertellen; op een gegeven moment vroeg ik het en gaf ik er zelf antwoord op. Ik had dat nodig, ik wilde weten waarom ik geadopteerd was. En ik ben blij dat mijn ouders mij de reden hebben verteld, want het heeft mij enorm veel rust gegeven.
Kwanyin: no problemo. Sommige opmerkingen hier komen heel hard aan, maar dan denk ik "Waarschijnlijk weten de mensen niet waar het over gaat of hebben ze zich niet eens in het onderwerp verdiept." Dus ze gaan het ene oor in en het andere weer uit, soms blijven ze even hangen. Maar dan kijk ik naar wat ik allemaal heb en dan ben ik toch reuze blij.
vuurneon schreef:Maar het is niet gepast voor onbekenden om te zeggen 'je bent vast dankbaar'. Dat zeg je tegen biologische kinderen ook niet immers. Je moet er niet standaard vanuit gaan.
Mijn vriendin is ook dankbaar voor haar situatie, die heeft niets extreems meegemaakt verder. Puberteit had meer hobbels, maar verder ging het goed. Maar het is voor haar heel vervelend dat mensen het moeten zeggen dat zij dankbaar MOET zijn. Zo werkt het niet.
Het is geen moeten. Dat bedoel ik. Dankbaarheid komt vanuit jezelf, niet omdat het van je omgeving verplicht is.
Het is niet mooi en dankbaar dat haar moeder zo'n hartverscheurend besluit moest nemen.
antje_vip schreef:Berust je erin dat je geen kind kan krijgen.

olafgek schreef:coldsummers schreef:
Dit zijn typische vormen van hechtingsproblemen en pubertijd.
En zo is er in elk gezin wel wat. En weet dat meisje waarom ze geadopteerd is? Vaak als je de reden verteld hebben ze er meer vrede mee. Ik begon al op aardig jonge leeftijd (3 of 4) te vragen waarom ik niet uit mijn moeder haar buik kwam, waarom ik er anders uitzag. En iedere dag, enkele jaren lang, heeft ze mij het verhaal moeten vertellen; op een gegeven moment vroeg ik het en gaf ik er zelf antwoord op. Ik had dat nodig, ik wilde weten waarom ik geadopteerd was. En ik ben blij dat mijn ouders mij de reden hebben verteld, want het heeft mij enorm veel rust gegeven.
Kwanyin: no problemo. Sommige opmerkingen hier komen heel hard aan, maar dan denk ik "Waarschijnlijk weten de mensen niet waar het over gaat of hebben ze zich niet eens in het onderwerp verdiept." Dus ze gaan het ene oor in en het andere weer uit, soms blijven ze even hangen. Maar dan kijk ik naar wat ik allemaal heb en dan ben ik toch reuze blij.
ja dat meisje kent het verhaal. maar die is gewoon heel slecht bezig (alcohol, drugs...)
) pubers niet in; ieder kind pubert in meerdere of mindere mate. 6marly6 schreef:olafgek schreef:
ja dat meisje kent het verhaal. maar die is gewoon heel slecht bezig (alcohol, drugs...)
Maar het slechte gedrag van dat ene meisje is toch geen reden waarom mensen af zouden zien van adoptie? Begrijp me niet verkeerd, ik was ook niet zo als puber, maar veel anderen -biologische kinderen- wel. Ik zie het verschil tussen adoptiepubers en natuurlijke (zeg je dat zo?) pubers niet in; ieder kind pubert in meerdere of mindere mate.
Dan nog ben ik het met je eens dat je niemand kunt verplichten tot adoptie, maar ik geloof ook zeker niet dat dat in NL het geval is. Vanuit mijn omgeving juist gemerkt dat er keihard gewerkt moet worden om zo'n kindje hier te krijgen.
olafgek schreef:6marly6 schreef:
Maar het slechte gedrag van dat ene meisje is toch geen reden waarom mensen af zouden zien van adoptie? Begrijp me niet verkeerd, ik was ook niet zo als puber, maar veel anderen -biologische kinderen- wel. Ik zie het verschil tussen adoptiepubers en natuurlijke (zeg je dat zo?) pubers niet in; ieder kind pubert in meerdere of mindere mate.
Dan nog ben ik het met je eens dat je niemand kunt verplichten tot adoptie, maar ik geloof ook zeker niet dat dat in NL het geval is. Vanuit mijn omgeving juist gemerkt dat er keihard gewerkt moet worden om zo'n kindje hier te krijgen.
maar als er zo 1 meisje is zijn er waarschijnlijk wel meerdere. Ik geef gewoon aan dat dat een rede is waarom niet iedereen die op natuurlijke wijze geen kinderen kan krijgen voor adoptie zou gaan. Die kinderen hebben vaak psychologische problemen, niet iedereen kan daarmee omgaan. Dus zomaar zeggen dat iedereen die geen kinderen kan krijgen zou moeten adopteren in plaats van ivf.
6marly6 schreef:olafgek schreef:
maar als er zo 1 meisje is zijn er waarschijnlijk wel meerdere. Ik geef gewoon aan dat dat een rede is waarom niet iedereen die op natuurlijke wijze geen kinderen kan krijgen voor adoptie zou gaan. Die kinderen hebben vaak psychologische problemen, niet iedereen kan daarmee omgaan. Dus zomaar zeggen dat iedereen die geen kinderen kan krijgen zou moeten adopteren in plaats van ivf.
Hmm daar ben ik het mee eens zoals ik al zei. Het "ondankbare" en alcohol en drugs gedrag zal alleen ook in andere gezinnen voorkomen. Dat het in dit geval aan adoptie wordt toegeschreven hoeft niet meteen juist te zijn, dat bedoelde ik vooral.
vuurneon schreef:Even over adoptie:
Van de adoptiekinderen komt 50 tot 75 procent aan met psychische problemen. ( Hoksbergen 2000).
Ja we zijn 15 jaar verder idd, maar het is positief dat er veel meer aandacht voor is; ook in de informatie bijeenkomsten. Want o wat is dat in het begin onderschat. Ineens ouder worden van een kindje met hechtingsproblemen is pittig. Dus heel goed dat het wordt benoemd.
Storm schreef:Wat een ongelooflijk stom topic is dit. Zit me hier echt op te vreten.
Als je niet zwanger kunt worden, dan moet je er maar vrede mee hebben. Ja hallo, alsof dát zo makkelijk gaat. MOEDERGEVOEL!!! Maar dat missen een heleboel mensen hier. Hou dan ook je mening voor je.

Citaat:Sallandval, ja ik kan het mis hebben maar ik denk dat een kinderwens vele malen sterker is dan de 'angst' voor overbevolking of wat dan ook. En daarbij denk ik dat de meeste mensen toch wel goed nadenken over het willen van kinderen en het niet in een bevlieging doen ofzo, althans, niet in NL.
Off topic, antwoord gekregen van Duhelo inzake het oude/nieuwe topic waarvoor dank. Ik was het niet zo eens met de uitleg maar soit.