acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:29

Bovenstaande opmerking ben ik het toch niet mee eens! Sibds ik van maat 42 naar toch wel flink wat kleiner ben gegaan, krijg ik wel eens te horen 'ja maar jij kan alles eten' en ik eet ook in het openbaar gewoon gezond en juiste porties.
Dat is een vooroordeel wat mensen snel hebben. Dit had ik ook als ik iemand zag die slank was, nu soms nog, maar eigenlijk enkel bij mensen die ik ken en waarbij dat ook echt het geval is.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:30

Sorry, maar ik ben ook aan het afvallen en weet ook hoeveel calorieën een zak chips bijvoorbeeld is. Ik ken zat meiden die normaal eten en daarbij nog meerdere zakken chips per week wegvreten. Dat is echt niet een normale hoeveelheid calorieën, maar slank zijn ze wel. En veel sporten doen ze niet ;)

Dat is geen vooroordeel, maar realiteit. En nee, dat kan niet iedereen doen. Mezelf incluis, daarom ben ik ook aan het afvallen. Maar zulke mensen hebben geen besef hoe het is om gezond te eten en jezelf dingen te ontzeggen om slank te blijven.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:37

Vraag je nu om medelijden? Super rot dat jij meer moeite ervoor moet doen, maar gun hen het gemak in plaats van zo onhebbelijk te doen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:39

Ja, ik vraag om medelijden. Want ik eet geen lekkere dingen en ben superzielig.

Alsjeblieft zeg, doe eens normaal :') ik zeg alleen dat heel veel mensen geen besef hebben hoe het is om wel op te moeten letten op wat je eet, en iedereen bekritiseren die overgewicht hebben. Lekker makkelijk.

Maar begrijpend lezen is lastig begrijp ik.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:46

Hoe veel mensen zijn er daadwerkelijk die ALLES kunnen eten zonder daar dik van te worden? Dat zijn er niet veel hoor.

Ik denk dat er veeeel meer mensen zijn die ook zeker wel eens een grote zak friet eten of een bak ijs leeg lepelen op de bank. Maar die dat er ook weer af bewegen of compenseren met de rest van hun voeding. En nee, dan doel ik niet op verder niets eten, maar wel op verder gezond eten.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:52

Die mensen die alles maar kunnen eten zonder dik te worden, worden dat op een bepaalde leeftijd vaak opeens wel, en dan zie je de kilos er aan vliegen :+

Zelf ook altijd al op moeten passen. Ik eet niet altijd gezond, maar wel alles met mate. Ik eet nooit veel... Vind dat niet heel moeilijk vol te houden eigenlijk, maar dat verschilt duidelijk per persoon. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 04:14

Mijn hele schoonfamilie kunnen eten wat ze willen. Mijn man dus ook.
En de leeftijd van ineens zwaar worden hebben ze wel gehad.

Voor mij is het gemakkelijk een alles eter en nooit restjes over :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 07:31

MarlindeRooz schreef:
Gewoon lekker wegstoppen en het wegeten. :j

Vind je dit zelf een normale opmerking? >;)
Ik mag hopen dat je zelf in je gezegende leven kunt blijven waarin het allemaal niet zo zwaar wordt dat je dingen moet wegeten, of drinken, of shoppen of iets anders. Niet omdat dat gemakkelijk is of leuk maar omdat het teveel is om met therapie aan te pakken, omdat het leven in praktijk gewoon door moet gaan omdat je niet 'even' een sabbatical kunt nemen van je werk, je gezin, je verplichtingen en je dus domweg dóór moet, of je dat nu mentaal trekt of niet. Ik hoop voor je dat je over tien of twintig jaar niet vol schaamte terug hoeft te kijken op deze quote, als je al vijf jaar een terminale ouder verzorgt, je je eigen baby hebt mogen begraven, je partner je achterlaat met enorme schulden waar jij niks van wist of je beste vriendin zelfmoord pleegt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:51

Drunksheep schreef:
Sorry, maar ik ben ook aan het afvallen en weet ook hoeveel calorieën een zak chips bijvoorbeeld is. Ik ken zat meiden die normaal eten en daarbij nog meerdere zakken chips per week wegvreten. Dat is echt niet een normale hoeveelheid calorieën, maar slank zijn ze wel. En veel sporten doen ze niet ;)

Dat is geen vooroordeel, maar realiteit. En nee, dat kan niet iedereen doen. Mezelf incluis, daarom ben ik ook aan het afvallen. Maar zulke mensen hebben geen besef hoe het is om gezond te eten en jezelf dingen te ontzeggen om slank te blijven.

Er is onderzoek gedaan naar het eetpatroon van slanke mensen en mensen met overgewicht.

Er werd bijgehouden wat de studiedeelnemers aten.
Deelnemers moesten aangeven of ze veel of weinig hadden gegeten. De mensen met overgewicht gaven vrijwel altijd aan dat ze maar erg weinig gegeten hadden.(terwijl dit niet zo was)
De mensen met een goed gewicht gaven dit vrijwel nooit aan.

Ook bij het bijhouden van voedseldagboekjes kwam naar voren dat de mensen met overgewicht meer voedsel tot zich namen en meer honger ervoeren dan de mensen zonder overgewicht.

Leuke docu. The truth about food. Over wetenschappelijk onderzoek gedaan naar eten.

deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=JXZ1dH7 ... mdKekFnh1T

deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=cPbm9WI ... mdKekFnh1T

deel 3
https://www.youtube.com/watch?v=k4zJ5oO ... mdKekFnh1T

deel 4
https://www.youtube.com/watch?v=epxW3jM ... 1T&index=4

deel 5
https://www.youtube.com/watch?v=pUqyCY2 ... mdKekFnh1T

deel 6
https://www.youtube.com/watch?v=UwTSOfX ... mdKekFnh1T

Ik weet niet in welke aflevering overgewicht voorkomt....maar ze zijn allemaal leuk.
.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:59

Ik hoorde pas bij de H.A. dat er een nieuw 'dieet' is, het koolhydraten dieet.
Je mag álles eten, dus ook eieren met spek,maar het gaat om de koolhydraten die je binnen krijgt.Hoe en wat precies weet ik verder niet,maar het schijnt dat je met dit dieet goed afvalt en je geen jojo effect krijgt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:02

Precies NatasjavE, dat is een goede docu due alle mythes onderuit haalt. Slanke mensen nemen écht gewoon minder calorieen tot zich.

@Drunksheep: Die vriendinnen die chips eten die eten misschien overdag 2 boterhammen minder dan jij en scheppen minder avondeten op. Zo simpel is het.

Van mij denkt ook iedereen dat ik alles kan eten, simpelweh omdat ik als we uitgaan of een etentje hebben lekker neem wat ik wil. Inclusief toetje en bonbons bij de koffie. Dat kan ik doen omdat ik de rest van de week goed oplet of de dag erna zelfs maar heel weinig eet. Als ik s avonds chips wil eten dan eet ik 's middags niet ook nog die mueslireep. Als iemand trakteert op m'n werk dan neem ik een gebakje maar dan bedenk ik dat ik s avonds dus wat minder avondeten opschep.
Maar dat zien mijn vriendinnen niet. Ik maak keuzes. Lees anders het boek "het geheim van slanke mensen" maar eens.
Laatst bijgewerkt door Waves op 22-02-15 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:04

gohya schreef:
Je mag álles eten, dus ook eieren met spek,maar het gaat om de koolhydraten die je binnen krijgt.Hoe en wat precies weet ik verder niet,maar het schijnt dat je met dit dieet goed afvalt en je geen jojo effect krijgt.

Waarschijnlijk bedoelt hij dat je alles mag eten maar met mate. Vooral lekker varieren, alleen niet consequent veel meer energie innemen dan je verbruikt. Dat is namelijk het enige juiste en gezonde en blijvende dieet. Dat is hoe alle "van nature" slanke mensen eten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:08

Ik kreeg bij de dietiste op mn flikker dat ik te weinig at :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:13

Urielle schreef:
MarlindeRooz schreef:
Gewoon lekker wegstoppen en het wegeten. :j

Vind je dit zelf een normale opmerking? >;)
Ik mag hopen dat je zelf in je gezegende leven kunt blijven waarin het allemaal niet zo zwaar wordt dat je dingen moet wegeten, of drinken, of shoppen of iets anders. Niet omdat dat gemakkelijk is of leuk maar omdat het teveel is om met therapie aan te pakken, omdat het leven in praktijk gewoon door moet gaan omdat je niet 'even' een sabbatical kunt nemen van je werk, je gezin, je verplichtingen en je dus domweg dóór moet, of je dat nu mentaal trekt of niet. Ik hoop voor je dat je over tien of twintig jaar niet vol schaamte terug hoeft te kijken op deze quote, als je al vijf jaar een terminale ouder verzorgt, je je eigen baby hebt mogen begraven, je partner je achterlaat met enorme schulden waar jij niks van wist of je beste vriendin zelfmoord pleegt.

Ik denk dat ze een sarcastisch grapje maakte.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:15

_San87_ schreef:
Ik denk dat ze een sarcastisch grapje maakte.

Ik hoop het echt maar de andere posts vond ik daarmee niet in lijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:19

Je kunt idd van alles eten, het zit m in de porties. Ik val nog steeds af, maar eet heus wel eens wat lekkers. Als we afhalen bij de friettent eet ik ongeveer 3 cm frikandel speciaal en een stuk of 10 frietjes.
Vrijdag had ik zo ontzettend zin in shoarma, dus heb ik dat gegeten.... vlees zonder vet klaargemaakt en 2 eetlepels shoarmavlees gehad (mét knoflooksaus ;)) en 2 eetlepels ijsbergsla en komkommer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:21

Heb je daarmee ook dan echt je avondeten? Ik zou echt wakker liggen van de honger!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:21

Drunksheep schreef:

En waarschijnlijk slaan ze een maaltijd over na een zak chips. Of eten ze een dag later de helft :) En dan kan je prima een aantal zakken chips eten zonder aan te komen. Gezond is anders natuurlijk... Maar ik deed dit een jaar of 10 geleden ook wel eens.

Je wordt niet dik van lucht, maar je blijft ook niet zo maar slank :) ( als je gezond bent) De een kan heus wat meer hebben dan de ander, daar niet van. Maar ik word persoonlijk altijd dood moe als mensen zeggen "jij kan ook alles hebben". Want nee, als je slank bent kun je niet blijven eten, dan zou ieder mens aankomen.

Ik ben er van overtuigd dat als iedereen mijn portie eten zou eten, ieder gezond mens geen overgewicht zou hebben. Het zou heus nog wel varieren, maar om serieus overgewicht te hebben eet je gewoon te veel en beweeg je te weinig. Zit je hier zelf niet mee, dan is dat toch prima? Hetzelfde geld voor mensen met wat ondergewicht. Want hoe vaak modellen wel niet horen, ooh je ben zo mager en oooh je bent veel te dun en uitgemergeld.. Terwijl ze dan bijvoorbeeld gewoon wat ondergewicht hebben. Moet je voorstellen dat je dat tegen iemand zegt die licht overgewicht heeft.. Dan is de wereld te klein :)

Ik zelf heb ook licht ondergewicht. Tenminste, als ik naar de BMI lijn kijk. Maar ik vind mezelf mooi zo, dus dat is toch prima? Ik heb maat 32 en weeg 48 kilo ( ben 1.64) dus er zou prima nog wat kilo bij mogen, maar ik ben tevreden met mezelf zoals ik ben. Net zoals mijn zus tevreden is met maat 42. En wij beide hebben ons goed recht. Namelijk met licht overgewicht of ondergewicht is er niet zo veel aan de hand.

Mensen moeten eens ophouden met continu naar elkaar kijken. Wees gewoon tevreden met jezelf en als je dat niet bent, doe er wat aan :) ( geld voor gezonde mensen uiteraard, soms heb je geen keuze).

Wanneer we het hebben over flink over/onder gewicht vind ik dat je hulp moet zoeken.. Ga eens naar de huisarts. Vaak moet dan je leef patroon aangepast worden. Want wanneer je echt 15 of meer kilo te zwaar/te licht bent, kan dit serieuze schade aan je lichaam brengen!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:29

bruintje123 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Dan ga je dood. :+

Maar geen ziektekosten meer.
Denk dat sommige dat dood gaan een prima oplossing vinden.

Dat moet je niet te hard roepen.
Want dat is een gedachte die veel door mijn hoofd is gegaan in mijn schooltijd.
Niet dat dit serieus bedoeld is maar alsnog.
Laatst bijgewerkt door Lau op 22-02-15 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:29

Waves schreef:
gohya schreef:

Waarschijnlijk bedoelt hij dat je alles mag eten maar met mate. Vooral lekker varieren, alleen niet consequent veel meer energie innemen dan je verbruikt. Dat is namelijk het enige juiste en gezonde en blijvende dieet. Dat is hoe alle "van nature" slanke mensen eten.

Uiteraard geen grote portie's.Téveel is voor alles slecht,teveel sporten,teveel fruit,enz, is allemaal niet goed.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:30

NatasjavE schreef:
Drunksheep schreef:

Er is onderzoek gedaan naar het eetpatroon van slanke mensen en mensen met overgewicht.

Er werd bijgehouden wat de studiedeelnemers aten.
Deelnemers moesten aangeven of ze veel of weinig hadden gegeten. De mensen met overgewicht gaven vrijwel altijd aan dat ze maar erg weinig gegeten hadden.(terwijl dit niet zo was)
De mensen met een goed gewicht gaven dit vrijwel nooit aan.

Ook bij het bijhouden van voedseldagboekjes kwam naar voren dat de mensen met overgewicht meer voedsel tot zich namen en meer honger ervoeren dan de mensen zonder overgewicht.

Leuke docu. The truth about food. Over wetenschappelijk onderzoek gedaan naar eten.

deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=JXZ1dH7 ... mdKekFnh1T

deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=cPbm9WI ... mdKekFnh1T

deel 3
https://www.youtube.com/watch?v=k4zJ5oO ... mdKekFnh1T

deel 4
https://www.youtube.com/watch?v=epxW3jM ... 1T&index=4

deel 5
https://www.youtube.com/watch?v=pUqyCY2 ... mdKekFnh1T

deel 6
https://www.youtube.com/watch?v=UwTSOfX ... mdKekFnh1T

Ik weet niet in welke aflevering overgewicht voorkomt....maar ze zijn allemaal leuk.
.

Jep, maar dit is voor mensen moeilijk te begrijpen. Het is makkelijker om jaloers naar die zak chips te kijken en te denkeb dag die ander altijd alles kan eten...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:32

Menino schreef:
ik vraag me altijd af of de mensen die hier over klagen zelf wel eens meer dan 10 kg zijn afgevallen.
.

Maar ik zou het nooit zo ver laten komen. Ik sta 1 keer per maand op de weegschaal en wanneer ik aangekomen ben, let ik een maand lang weer een beetje op met wat ik eet. ( en nee, ik honger mij echt niet uit). Dan is die extra 2 kilo er zo weer af.

Daarnaast zit het bij mij gewoon in mijn leefpatroon. Ik overeet mij nooit. Vol is bij mij vol. Dus met kerst, kom ik vaak niet aan het dessert meer toe, want ik zit vol en ga niet proppen. Waarmee ik niet suggereer dat jij dat wel doet hoor, begrijp mij niet verkeerd. Maak vaak als ik met een groep uiteten ga, hoor ik mensen zeggen "zo, ik zit vol zeg" en vervolgens eten ze verder. Persoonlijk snap ik dat niet, ik laat in een restaurant altijd de helft staan want dan zit ik gewoon vol :) Ik zou niet weten waarom ik die ene hap biefstuk toch nog op zou eten als ik vol zit :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:37

Wat ik wel zie is dat veel écht slanke mensen op een of andere manier minder drang hebben naar eten, minder hongergevoel, minder obsessie.

Ik weet niet of dat is omdat ze minder eten (kleinere maag, suikerverslaving krijgt minder kans, alternatieven voor stress, ...) of dat ze een natuurlijke aanleg hebben (hormonaal, psychologisch, ander verteringsgestel wat niet voortdurend krijst om voedsel) of dat het bijvoorbeeld te maken heeft met een andere levensstijl (als ik bijvoorbeeld de hele dag aan het rijden ben denk ik minder aan eten en krijgt snaaien ook minder kans, zoiets)

@Nessah: ik heb altijd honger. Ik zit nooit 'vol'.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:42

Ik eet idd. erg weinig,krijg gewoon niet meer binnen.Maar ben wel suiker verslaafd,ben dat nu wel aan het minderen.Ik zit ook erg snel vol,maar kan wel vaak hele kleine beetjes eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:43

Goede vraag urielle, eentje waarop geen antwoord is nog. Men denkt een beetje van alles: andere relaties met voeding, andere opvoeding, een hongergevoel dat slechter reageert door overeten. Voor een duidelijk fysiek verschil is geen enkele aanwijzing. Behalve dat mensen met overgewicht darmen hebben die vet beter opslaan. Men vraagt zich nu af wat de kip en het ei is, maar vermoedelijk zorgt overgewicht voor efficiëntere opname van voeding. (Dus niet andersom). Overigens gaat dit waarschijnlijk niet om 100en kcal per dag.