Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:51

Sammie schreef:
Je had het over rijke mensen :) Nu heb je het over mensen van het Koninklijk Huis :)

Dat die mensen bij bepaalde operaties worden geholpen waar het normale volk niet meer wordt geholpen (denk aan Claus en zn prostaatkanker) klopt wel, maar bij orgaandonaties controleren ze echt geen bankrekening hoor. :)

Even de feiten over het koninklijk huis: ik herinner me dat Trix met een opstapje de gouden koets in werd geholpen.
Ze was kreupel - pas weken later kreeg ze een knie operatie.
Claus heeft drie jaar korter dan een vriend van mij geleefd met dezelfde ziekte - dus nee.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:52

Hoe iemand het ziekenhuis binnenkomt heeft natuurlijk niets te maken met de zorg die die persoon hoort te krijgen. Daar kan een arts een persoonlijke mening over hebben, maar de professionele eed gaat altijd voor.

Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat een persoon die hersendood of aan de machines ligt een uitstekende donorkandidaat is. Misschien heel klinisch gesproken, maar de organen zijn vers dus geven de grootste kans op een goede aanname. Er wordt volgens mij altijd aan de familie nog toestemming gevraagd.
Stel, hij had een zeer klein percentage kans om dit te overleven, dan hadden ze als hij donor was waarschijnlijk contact met jullie opgenomen over de opties. Met de vraag, wil je het blijven proberen met de kans dat hij bij dit kleine percentage behoort, met alle risico's die daarbij horen, of is het genoeg geweest en 'gaat de stekker eruit'?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:56

Ik denk niet dat de reden er van afhangt, hulpverleners zijn inderdaad ook maar mensen. En ik ga zeker niet heilig doen want soms krijg ik echt frustraties van patiënten, wat hun acties teweegbrachten hebben en de familie ook soms. Maar dat zou echt wel ver gaan.

Al besef ik ook dat niet elk ziekenhuis even goed is, en ik heb zelfs vijf ziekenhuizen waar ik mijn naaste verbied binnen te gaan. Maar ik denk dat ze daar dit zelfs niet doen, als het hoofd van het ic beweerd dat hij geen actie meer zou uitvoeren als je papa een donor was. Dan mag hij van mij zijn job verliezen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:58

Een paar bladzijden terug maakte iemand een opmerking die mij trof.
Dat ging over geloof en "dat dat een geldige reden zou zijn om niet te doneren".
Okee - zo kan dat voor iemand zijn. Dat accepteer ik, maar echt snappen doe ik het niet.

Maar wat mij treft: voor mij heeft geloven vooral te maken met mededogen en naastenliefde. En mbt de platte feiten des levens, "dat ik dit fysieke jasje ook maar heb gekregen".
Wat voor mij twee harde redenen zijn om wel te doneren.....

Gruis

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:02

Mooi gezegd Janneke!
Enige waar ik altijd lang over getwijfeld heb om te doneren was mijn hart. Mijn hart klopt voor mijn geliefden. Zo voelt dat gewoon. En zodra je deze doneert is dat natuurlijk niet meer helemaal het geval.
Maar mijn grootste liefde, mijn vriend, heeft zijn zusje moeten laten gaan omdat er geen donorhart beschikbaar was.
Toen was de keuze toch wel snel gemaakt :j . Al die symbolische dingen maken me geen bal meer uit als je daarmee het leven kan redden van iemand die door anderen ook heel geliefd is.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:03

Ik ben flink christelijk opgevoed en heb ook in die periode ja gezegd, hoeveel ik weggeef? Alles, heb het niet meer nodig toch als ik dood ben? Als ik daarmee het leven van een ander kan redden, lijkt me geweldig :j

Nu overigens niet meer zo zwaar christelijk, nog wel gelovig, maar daar houd het dan ook op :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:13

purny schreef:
Krijgt mijn familie een ongeluk en hebben ze iets nodig wat ik levend kan afstaan dan is het ja, maar mijn organen aan iemand geven die ik niet ken sorry... ik wil niet riskeren dat mijn nier of iets anders naar een junk, alcoholist, verkrachter of iemand anders gaat die ik niet ken.

Maar ik vind niet dat je iemand kan uitsluiten alleen maar omdat hij geen donor is. Zou een beetje te gek zijn dat wanneer ik op de Spoed kom na een zwaar ongeluk ze eerst nog even moeten kijken of ik geen donor ben terwijl ze zich bezig moeten houden met waar ze voor aangenomen zijn: Mijn leven redden...

Ik ben geen donor omdat ik het idee niks vind... Dat ze je leegroven als je dood bent.... Laat me lekker in m'n waarde en zoals ik ben, gevuld met alles.

ik zeg niet uitsluiten..

maar om heel eerlijk te zijn.. ik vind wel dat mensen die ook donor zijn, voorrang zouden moeten hebben op mensen die geen donor willen zijn maar wel willen ontvangen..

je geeft feitelijk aan dat iemand met een akelige aangeboren longziekte jouw long bijvoorbeeld niet mag hebben, omdat er een kans inzit dat die naar een exroker zou kunnen gaan.. ook al staat het meisje met een longziekte ver boven de ex roker op de wachtlijst..

eigenlijk ontneem je mensen met die insteek de kans op een donororgaan omdat er een zeer kleine kans inzit dat een van jouw organen naar de verkeerde gaat..

ik vind het persoonlijk erger dat er een kans inzit dat mensen een orgaan van mij zullen ontvangen die geen orgaan willen doneren.. dan heb ik liever dat mijn hoornvlies naar iemand gaat die 40 jaar gerookt heeft, al tien jaar niet meer en toevallig een hoornvlies nodig heeft omdat hij staar krijgt.. in plaats van naar iemand die mijn hoornvlies gaat gebruiken voor een fijn vervolg van het leven, maar zelf niet wil doneren om de goede daad door te geven.

daarnaast als je op de spoed komt, krijg je hooguit bloed.. je krijgt niet spontaan een nieuw hart of long als je door een ongeluk binnengebracht wordt.. dat is meestal het moment dat je 'doneert' als het fout gaat..

als iedereen zou redeneren 'als mijn orgaan naar de verkeerde gaat (in the eye of the beholder).. dan gaan er heel wat onschuldige mensen dood.

en al zou het gebeuren dat 1 long uiteindelijk in een verkrachter terecht zou komen (dat kun je niet uitsluiten, je ziet het niet aan iemand).. weegt dat dan op tegen het meisje met een longaandoening die je andere long krijgt.. en het brandwonden slachtoffer die huid mag ontvangen.. de bijna blinde moeder die misschien wel crisisopvang doet die je hoornvlies mag ontvangen.. of de brandweer man die je hart ontvangt en vervolgens 50 kinderen uit een brandende school red met jou hart..

de kans dat iemand een heldendaad doet met een van jou organen, is net zo groot als dat iemand er een misdaad mee begaat.

ik hoop dat mensen zich dat ook zullen bedenken in het kader van 'ik wil niet dat een onbekende het krijgt, omdat het wel een verkrachter kan zijn' het kan ook een held to be zijn die dan sterft.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:23

ik ben wel donor kortom omdat mijn familie en ik het nodig zouden, kunnen hebben i.v.m erfelijke ziektes

maar ik heb er veel respect voor dat je er zo over denkt en je mening is gewoon duidelijk ik snap het wel :)
als ik het niet nodig zou hebben zou ik er ook zo over denken
mensen zijn geen machines nee

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:44

Er is niet iets als voorrang op de lijst. De kans dat een aangeboden donororgaan een ideale match is voor meerdere mensen op de wachtlijst is namelijk zo goed als nul. Anders gaat het orgaan naar de beste match. Die heeft immers de meeste kans op succes.

Mensen die door eigen toedoen een donororgaan nodig hebben, hebben hun lijf meestal op meerdere punten niet zo netjes behandeld. De kans dat zij door die verwaarlozing eerder afstotingsproblemen krijgen is groot. Een donororgaan moet dan dus aan nog strengere eisen voldoen dan dat voor iemand die bijvoorbeeld een ongeluk heeft gehad maar verder relatief gezond is, wat de kans op een match verkleint. Tevens moet je qua gedrag aan zeer strenge eisen voldoen om op de lijst te komen, en te blijven. Een foutje van jouw kant en je gaat zo weer van de lijst af.

De kans dat er daadwerkelijk organen van jou gebruikt kunnen worden na je dood is echt extreem klein. Die mooie campagnes waarin iemands hart naar persoon A gaat, diens lever naar persoon B, diens nieren naar C enz. Zijn pure theorie. In de praktijk is dat bijna onmogelijk ivm afstoting/ biologische compatibility. Als namelijk de helft (of nog veel minder zelfs) van de orgaandonoren daadwerkelijk gebruikt kon worden waren er geen wachtlijsten, of hooguit hele korte. Het overgrootste deel van de mensen overlijdt op een manier dat ze niet meer bruikbaar zijn en een enorm groot percentage van die paar die wel onder de juiste voorwaarden overlijden mankeert wel iets anders waardoor donatie niet meer kan. En het kan ook nog gebeuren dat jouw organen bij niemand op de wachtlijst passen.

Er wordt trouwens pas aan families van potentiele donoren gevraagd of donatie een optie is als er een kansje is dat organen ook gebruikt gaan worden. Is dat geen optie om wat voor reden dan ook vragen ze het meestal niet eens.

Veel mensen denken dat ze door medicatie of ziekte niet meer kunnen doneren. Klopt meestal ook wel, maar toch heeft het dan ook zin je op te geven als donor. Omdat een groter aantal geregistreerde donoren ook mensen die twijfelen over de brug kunnen trekken en hoe meer mensen er geregistreerd staan hoe groter de kans op een match.

Van mij mag, nee, moet iedereen voor zichzelf de keuze maken of ze willen doneren of niet. Maar dan wel op basis van kloppende informatie.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:24

Wat mij opvalt is dat heel veel mensen emotionele waarde hechten aan hun organen.
Het lichaam is gewoon een goed werkende machine, niets meer en niets minder. Het lichaam definieert niet een persoon.

Ik zie lichamen eigenlijk als afgeschreven auto's als ze dood zijn. In het gewone leven brengen mensen hun auto naar de sloop, waar de goed werkende onderdelen gewoon gebruikt kunnen worden in een andere auto.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:37

Als je dan verhalen van hans stolp leest, lijkt het wel meer dan "alleen" organen en alleen een "machine"

Hoe kan het dat iemand nachtmerries en details krijgt over de moord van de orgaandonor.
Dat er iemand van bepaald eten gaat houden, net als de donor, terwijl die daar niks van wist en nooit van hield....

karakterveranderingen na het krijgen van de organen.

ook een stuk over " hersendood" is ook bijzonder...
dat iemand toch een week later " wakker" werd die zogenaamd hersendood was.
die kon navertellen dat de tests voor hersendood verklaring niet prettig was. Vrouwen die hersendood zijn, wel een baby kunnen baren......
toch wel om over na te denken....
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 06-08-14 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:47

sneeuwpop schreef:
Als je dan verhalen van hans stolp leest, lijkt het wel meer dan "alleen" organen en alleen een "machine"

Hoe kan het dat iemand nachtmerries en details krijgt over de moord van de orgaandonor.
Dat er iemand van bepaald eten gaat houden, net als de donor, terwijl die daar niks van wist en nooit van hield....

Ik ken de verhalen van Hans Stolp niet eigenlijk.

Maar van wat ik van jou begrijp schrijft hij verhalen over dat de ontvanger dromen krijgt ed van de donor?

Ik geloof er niet zo in. Zou best kunnen dat die dingen gebeuren, maar dat ze enorm overtrokken worden. Daarnaast werkt alles in het lichaam samen dus dat je misschien een andere voedselkeuze krijgt, tja, dat is het orgaan gewend denk ik maar.

Maar van wat voor eten je houdt zie ik niet als iets karakteristieks, ook gezien je smaak heel erg kan veranderen met de jaren.
Over de nachtmerries, ik heb ook weleens een nachtmerrie die op die manier vertaald kan worden als ik ooit ontvanger ben geweest. Nee, ik denk dat dat enorm overtrokken is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:48

Is daar wetenschappelijk bewijs van? Want de geest is ook een bijzonder iets ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:50

Ik wist van die verhalen, dus heb even op Google gekeken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:02

Janneke2 schreef:
Claus heeft drie jaar korter dan een vriend van mij geleefd met dezelfde ziekte - dus nee.
Het ging over een operatie niet over het leven.. Claus had nog wel wat meer dan enkel prostaatkanker. Hij kreeg die ziekte echter op een dusdanige leeftijd waarbij anderen niet meer geopereerd werden. Hij wel... Dus ja.. Verder ging het hier niet over het KH, maar over donorschap. Dus laat ik het hier maar bij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:15

Sammie schreef:
Ik ben de ts niet, hoor :)

sanne1221 schreef:
Ik wil ook geen orgaan van een ander: dan ben ik mijn verdere leven afhankelijk van medicatie die moeten zorgen dat het orgaan niet wordt afgestoten.
Dat is wel medicatie vergelijkbaar met de pil oid. Het is niet zo dat je niet kunt zwemmen, op vakantie kunt gaan omdat je die medicatie neemt. Je kunt ook gewoon alcohol drinken e.d. Er zijn ook mensen die hun hele leven pillen vanwege een te hoge bloeddruk oid moeten nemen. Kun je dik in de 80 mee worden :)

medicatie is wel ietsje zwaarder dan dat... En dat je er alcohol op mag drinken ... Nah echt aangeraden wordt het toch niet.
Ik neem een lichte afweer-onderdrukker en ik mag geen alcohol er op drinken, mijn tante heeft een nieuwe long gehad, als haar zoon ziek is mag hij niet te dicht bij haar in de buurt komen enz.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-08-14 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:16

Misschien voor de mensen die jij kent... Misschien dat het afhankelijk is van wat voor soort donororgaan je hebt gehad en in hoeveel weken/maanden/jaren post-operatie zit... :+

Ah..Alcohol wordt afgeraden. Het verbaast mij niks. :') Zal het iig zeggen de volgende keer dat ik de vrouw met de donorlever en de dagelijkse glasjes wijn zie :D :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-08-14 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:18

Het valt me sowieso op hoe belachelijk laks mensen met medicatie om gaan. Maar ik mag bv geen alcohol op mijn medicatie (die ook is om afweerreacties tegen te gaan, zij het niet op een nieuw orgaan maar op eigen organen. Maar het medicijn wordt ook gebruikt bij transplantaties.)

Edit: en zeker met een donorlever zal alcohol nu niet bepaalt aangeraden worden.
Ik zeg overigens dat ik een lichter middel pak, maar ik pak gewoon hetzelfde middel dat ze bij transplantaties gebruiken en ook in dezelfde hoeveelheden lees ik. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:27

Ik ben nog steed benieuwd of de niet-donoren de navelstreng van hun evt kinderen ook niet willen doneren (voor stamcellen bij leukemie). Ziet men de stamcellen ook als een orgaan?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:33

Sizzle schreef:
Ik ben nog steed benieuwd of de niet-donoren de navelstreng van hun evt kinderen ook niet willen doneren (voor stamcellen bij leukemie). Ziet men de stamcellen ook als een orgaan?

Ik zie dat jij uit Zwitserland komt. Ik vraag me af of dit (tegenwoordig) mogelijk is in Nederland? Ik ben in 2007 en 2010 bevallen en ik heb hier nooit iets over gelezen of gehoord.
Erg jammer want ik had daar graag aan meegewerkt!!! Ik kan me niet voorstellen dat mensen daar moeite mee zouden hebben omdat dit een deel is dat niet begraven of gecremeerd wordt, maar simpelweg het anders in de container van het ziekenhuisafval komt.

De enige reden dat ik me kan bedenken om hier niet aan mee te werken is, omdat je dit wilt bewaren voor je eigen kinderen mochten zij ziek worden en stamcellen nodig hebben.
Dit was/is wel mogelijk in Nederland dacht ik, maar ik meen een erg dure procedure.

Overigens ben ik wel donor, dus is deze vraag eigenlijk niet aan mij gericht :o

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:37

Ik had persoonlijk nog nooit van navelstreng donatie gehoord, ben ook nog nooit zwanger geweest. Maar ik denk dat ik dat geen enkel probleem zou vinden, is toch niet iets wat ik mee naar huis zou willen nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:38

Het kan in NL ook :j
Gaat via Sanquin (bloedbank) maar bij een thuisbevalling kan het natuurlijk niet. Misschien dat kleinere zh er ook niet aan mee doen? Maar academische zh vast wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:41

PowerReiner schreef:
Wat mij opvalt is dat heel veel mensen emotionele waarde hechten aan hun organen.
Het lichaam is gewoon een goed werkende machine, niets meer en niets minder. Het lichaam definieert niet een persoon.

Ik zie lichamen eigenlijk als afgeschreven auto's als ze dood zijn. In het gewone leven brengen mensen hun auto naar de sloop, waar de goed werkende onderdelen gewoon gebruikt kunnen worden in een andere auto.

Eens!

Van mij mag iedereen alles gebruiken als ik dood ben. Als ik daarmee mensen die ontzettend ziek zijn zou kunnen helpen, dan graag!
Zou zelf ook graag "iets" van een donor willen als dat nodig mocht zijn :j .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:48

Sammie schreef:
Janneke2 schreef:
Het ging over een operatie niet over het leven.. Claus had nog wel wat meer dan enkel prostaatkanker. Hij kreeg die ziekte echter op een dusdanige leeftijd waarbij anderen niet meer geopereerd werden. Hij wel... Dus ja.. Verder ging het hier niet over het KH, maar over donorschap. Dus laat ik het hier maar bij.

Sorry - maar dode mensen belasteren (hij zou worden voorgetrokken want van adel) en dan eenzijdig stellen 'oh nee, het is off topic (dat is het) dus ik laat het er maar bij' - daar doe ik niet aan.
Open dan zelf een nieuw topic, als je zo graag wilt stellen dat de adel wordt voorgetrokken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:56

Citaat:

.....hier in dit topic staat het antwoord.
Nl dat mensen gruwen van het idee, iets van een dood mens in zichzelf te dragen.
Ik denk nl niet, dat er veel vermoorde mensen nog in aanmerking komen voor orgaantransplantatie.

En verder lijkt het me ingewikkeld: in elk geval in nl is donatie anoniem - dat je als mens verandert omdat je'op het randje hebt gestaan' en een tweede kans krijgt, dat snap ik.

En dat een lichaam toch ingewikkelder is dan een machine, dat denk ik ook.