purny schreef:Krijgt mijn familie een ongeluk en hebben ze iets nodig wat ik levend kan afstaan dan is het ja, maar mijn organen aan iemand geven die ik niet ken sorry... ik wil niet riskeren dat mijn nier of iets anders naar een junk, alcoholist, verkrachter of iemand anders gaat die ik niet ken.
Maar ik vind niet dat je iemand kan uitsluiten alleen maar omdat hij geen donor is. Zou een beetje te gek zijn dat wanneer ik op de Spoed kom na een zwaar ongeluk ze eerst nog even moeten kijken of ik geen donor ben terwijl ze zich bezig moeten houden met waar ze voor aangenomen zijn: Mijn leven redden...
Ik ben geen donor omdat ik het idee niks vind... Dat ze je leegroven als je dood bent.... Laat me lekker in m'n waarde en zoals ik ben, gevuld met alles.
ik zeg niet uitsluiten..
maar om heel eerlijk te zijn.. ik vind wel dat mensen die ook donor zijn, voorrang zouden moeten hebben op mensen die geen donor willen zijn maar wel willen ontvangen..
je geeft feitelijk aan dat iemand met een akelige aangeboren longziekte jouw long bijvoorbeeld niet mag hebben, omdat er een kans inzit dat die naar een exroker zou kunnen gaan.. ook al staat het meisje met een longziekte ver boven de ex roker op de wachtlijst..
eigenlijk ontneem je mensen met die insteek de kans op een donororgaan omdat er een zeer kleine kans inzit dat een van jouw organen naar de verkeerde gaat..
ik vind het persoonlijk erger dat er een kans inzit dat mensen een orgaan van mij zullen ontvangen die geen orgaan willen doneren.. dan heb ik liever dat mijn hoornvlies naar iemand gaat die 40 jaar gerookt heeft, al tien jaar niet meer en toevallig een hoornvlies nodig heeft omdat hij staar krijgt.. in plaats van naar iemand die mijn hoornvlies gaat gebruiken voor een fijn vervolg van het leven, maar zelf niet wil doneren om de goede daad door te geven.
daarnaast als je op de spoed komt, krijg je hooguit bloed.. je krijgt niet spontaan een nieuw hart of long als je door een ongeluk binnengebracht wordt.. dat is meestal het moment dat je 'doneert' als het fout gaat..
als iedereen zou redeneren 'als mijn orgaan naar de verkeerde gaat (in the eye of the beholder).. dan gaan er heel wat onschuldige mensen dood.
en al zou het gebeuren dat 1 long uiteindelijk in een verkrachter terecht zou komen (dat kun je niet uitsluiten, je ziet het niet aan iemand).. weegt dat dan op tegen het meisje met een longaandoening die je andere long krijgt.. en het brandwonden slachtoffer die huid mag ontvangen.. de bijna blinde moeder die misschien wel crisisopvang doet die je hoornvlies mag ontvangen.. of de brandweer man die je hart ontvangt en vervolgens 50 kinderen uit een brandende school red met jou hart..
de kans dat iemand een heldendaad doet met een van jou organen, is net zo groot als dat iemand er een misdaad mee begaat.
ik hoop dat mensen zich dat ook zullen bedenken in het kader van 'ik wil niet dat een onbekende het krijgt, omdat het wel een verkrachter kan zijn' het kan ook een held to be zijn die dan sterft.